Κι αυτό, διότι η φορο-καταιγίδα που επέβαλε η κυβέρνηση στους καταναλωτές το 2016 εξελίσσεται, το νέο έτος, σε σαρωτικό τυφώνα. Στο κατώφλι του 2017, οι καταστηματάρχες έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους για ανάκαμψη τζίρου στη χειμερινή περίοδο των εκπτώσεων, που άρχισε, επισήμως, την περασμένη Δευτέρα (9/1) και ολοκληρώνεται στις 28 Φεβρουαρίου.
«Ελπίζουμε πως οι 50 ημέρες των χειμερινών εκπτώσεων με συνολικό τζίρο 5,4 δισ. ευρώ, που έχουν ήδη ξεκινήσει, θα μπορέσουν να καλύψουν ένα μεγάλο μέρος του χαμένου τζίρου από τα 4 δισ. ευρώ των 15 ημερών της εορταστικής περιόδου, που δυστυχώς δεν δικαίωσε, για άλλη μία χρονιά, τις αρχικές προσδοκίες του εμπορικού κόσμου», δήλωσε ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Βασίλης Κορκίδης.
Ωστόσο, τα «χτυπήματα» για το μέσο καταναλωτή είναι πολλαπλά για να μπορέσει να αξιοποιήσει τις όποιες ευκαιρίες-προσφορές. Για αρκετούς οι τσέπες έχουν ήδη αδειάσει, διότι πέρα από τα έξοδα των εορτών έπρεπε να ανταποκριθούν και σε μια σειρά υποχρεώσεων (ΕΝΦΙΑ, τέλη κυκλοφορίας κ.λπ.).
Τα στοιχεία
Σύμφωνα με τους Εμπορικούς Συλλόγους, οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανεμπορίου στο διάστημα των φετινών εορτών εμφάνισαν πτωτική τάση στη συντριπτική πλειονότητα των περιοχών, η οποία σε μεσοσταθμική βάση ανήλθε στα επίπεδα του 17,6%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή εορταστική περίοδο.
Η γενική τάση που προκύπτει από τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων των Εμπορικών Συλλόγων είναι ότι η περίοδος των φετινών εορτών δεν βοήθησε ιδιαίτερα τις μικρές και μεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, καθώς στη συντριπτική πλειονότητά τους δήλωσαν ότι οι πωλήσεις ήταν μειωμένες σε σύγκριση με πέρυσι.
Κι αν το 2016 ήταν μια δύσκολη χρονιά, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως το 2017 θα σφίξουν ακόμη περισσότερο τα λουριά… Για την ώρα, οι έμποροι βρίσκουν απέναντί τους τον καιρό, ο οποίος με τα τερτίπια του έχει «αιχμαλωτίσει» τους καταναλωτές στα σπίτια τους. Τα χειρότερα έρχονται, με το Εμπορικό Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ) να υπογραμμίζει πως οι φόροι θα αυξηθούν κατακόρυφα. Ο νέος χρόνος ζητά 2,5 δισ. ευρώ επιπλέον φόρους από 6 εκατ. φυσικά και νομικά πρόσωπα με τις παρακάτω επιβαρύνσεις:
● Αύξηση του φόρου μερισμάτων από 10% σε 15%.
● Επιβολή τέλους συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας ύψους 5%.
● Επιβολή φόρου κατανάλωσης στα υγρά αναπλήρωσης ηλεκτρονικού τσιγάρου.
● Επιβολή φόρου κατανάλωσης στον καφέ.
● Αύξηση σε 26% από 20% του συντελεστή του αναλογικού φόρου των τσιγάρων.
● Αύξηση του ΕΦΚ αμόλυβδης βενζίνης από 670 σε 700 ευρώ ανά 1.000 λίτρα.
● Αύξηση του ΕΦΚ πετρελαίου εσωτερικής καύσης (diesel) κινητήρων από 330 σε 410 ευρώ ανά 1.000 λίτρα.
● Αύξηση του ΕΦΚ υγραερίων (LPG) που χρησιμοποιούνται ως καύσιμα κινητήρων από 330 σε 430 ευρώ ανά 1.000 χιλιόγραμμα.
Με αυτά τα δεδομένα, ο εμπορικός κόσμος ζει με το φόβο της περαιτέρω πτωτικής πορείας στην κατανάλωση. Γεγονός που θα έχει ως άμεσο επακόλουθο την αύξηση των λουκέτων σε χιλιάδες επιχειρήσεις. Σημειώνεται πως κατά τον κ. Κορκίδη, «οι διαγραφές επιχειρήσεων (33.606 το 2016 έναντι 28.203 το 2015) στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο το 2016 αυξήθηκαν κατά 19% και οι νέες εγγραφές (28.234 το 2016 έναντι 30.313 το 2015) μειώθηκαν κατά 8% σε σχέση με 2015».
Οι Κυριακές
Σήμερα, πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά (βάσει νόμου). Στο μεταξύ, η πλήρης απελευθέρωση της κυριακάτικης λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων είναι ένα από τα αιτήματα που επανέφερε στο προσκήνιο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) στο πλαίσιο των διαβουλεύσεων μεταξύ κυβέρνησης-θεσμών για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης. Παρότι η ελληνική πλευρά ανταποκρίθηκε αρνητικά στο αίτημα του Ταμείου, το θέμα δεν έχει κλείσει.
Εφορία: Τα 7 SOS για να γλιτώστε έξτρα φόρους πληρώνοντας ηλεκτρονικά
Υπενθυμίζεται πως βάσει του νόμου Χατζηδάκη (4177/2013), της παρούσης νομοθεσίας δηλαδή, επιτρέπεται η λειτουργία όλων των εμπορικών καταστημάτων 8 Κυριακές ετησίως, ενώ για καταστήματα με εμβαδόν έως 250 τ.μ., που δεν ανήκουν σε αλυσίδες, εμπορικά κέντρα, εκπτωτικά χωριά ή καταστήματα, shops in a shop κ.λπ., είναι στη διακριτική ευχέρεια κάθε αντιπεριφερειάρχη για το πόσες και ποιες επιπλέον Κυριακές θα είναι ανοιχτά.
Ο 10λογος του… καλού καταναλωτή
Οι φορείς καταναλωτών τούς συμβουλεύουν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους κατά τη χειμερινή περίοδο των εκπτώσεων (9/1-28/2), προκειμένου να αποφεύγουν πιθανές παγίδες:
1 Δεν κάνουμε αγορές με τη λογική του φθηνού εάν δεν έχουμε πραγματική ανάγκη το συγκεκριμένο είδος.
2 Προσέχουμε να μην παρασυρόμαστε από τις πολλές και χαμηλές δόσεις. Υπολογίζουμε τους τόκους που έχουν οπωσδήποτε ενσωματωθεί.
3 Πριν βγούμε για ψώνια, σκεφτόμαστε καλά τις ανάγκες που έχουμε, ώστε να μη δημιουργήσουμε τεχνητές ανάγκες και γίνουμε θύματα της υπερκατανάλωσης.
4 Προσέχουμε να μην επηρεαζόμαστε από τη διαφήμιση. Η ωραιοποιημένη εικόνα των προϊόντων δεν σημαίνει ότι ανταποκρίνεται και στην πραγματικότητα.
5 Πριν αγοράσουμε, κάνουμε έρευνα αγοράς. Συγκρίνουμε τιμές και επιλέγουμε σωστά.
6 Αν αγοράσουμε ελαττωματικά προϊόντα, πρέπει να τα επιστρέψουμε αμέσως και να τα αντικαθιστούμε με άλλα ή να πάρουμε πίσω τα χρήματά μας.
7 Κάθε είδος πρέπει να γράφει δύο τιμές: μία που ίσχυε πριν από την έκπτωση και μία που προκύπτει μετά, καθώς και το ποσοστό της έκπτωσης.
8 Το ποσοστό της έκπτωσης πρέπει να αναγράφεται στο καρτελάκι κάθε προϊόντος και όχι στο συνολικό ποσοστό στις βιτρίνες των καταστημάτων.
9 Οταν αγοράζουμε προϊόντα με δόσεις ή πιστωτικές κάρτες, πρέπει να δίνουμε προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια σχετικά με τους όρους που διέπουν αυτήν τη συναλλαγή.
10 Ζητάμε για κάθε αγορά μας απόδειξη. Εάν μας γίνει έλεγχος στο δρόμο και δεν έχουμε απόδειξη, το πρόστιμο είναι μεγάλο.
Ιωάννα Φεντούρη
Από το ένθετο «Οικονομία» της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής