Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία για την περασμένη εβδομάδα, όσες επιχειρήσεις δουλεύουν με ηλεκτρονικό κατάστημα (e-shop) και click away καταγράφουν αύξηση τζίρου της τάξεως του 30%, σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα πέρυσι. Οσοι καταστηματάρχες δουλεύουν μόνο με click away «αγγίζουν» το 30% του περσινού τζίρου τους.
Τα παραπάνω βασίζονται σε μετρήσεις από αλυσίδες καταστημάτων, οι οποίες καλύπτουν το 90% περίπου του συνολικού τζίρου της αγοράς. Κύκλοι του ΥΠΑΝ μεταφέρουν την εκτίμηση πως και ο τζίρος των μικρομεσαίων κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Οι εκπρόσωποι των μικρομεσαίων, πάντως, κάνουν λόγο για μια αναγνωριστική – υποτονική πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου. Οπως δηλώνουν στον «Ε.Τ.» το 20%-25% επί των ηλεκτρονικών πωλήσεων εξυπηρετείται μέσω click away, προσθέτοντας πως σε σχέση με πέρσι ο μήνας δεν δείχνει να μπορεί να καλύψει πάνω από το 30%-35% του τζίρου.
Προβλήματα
Στο μεταξύ, ένα από τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καταστηματάρχες είναι πως «χάνουν» πελάτες, επειδή στο click away δεν επιτρέπονται οι συναλλαγές με μετρητά, παρά μόνο με «πλαστικό χρήμα».
«Αρκετοί πελάτες μας, μας ζητούν να πληρώσουν με μετρητά, καθώς δεν είναι εξοικειωμένοι με τη χρήση καρτών», επισήμανε, χαρακτηριστικά, επιχειρηματίας συνοικιακού καταστήματος στον «Ε.Τ.».
Υπενθυμίζεται πως στην «παράδοση εκτός», ο πελάτης μπορεί να κάνει την παραγγελία του είτε από e-shop, καταβάλλοντας το αντίτιμο της αγοράς μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος πληρωμών, είτε επικοινωνώντας τηλεφωνικά με τον καταστηματάρχη. Στη δεύτερη περίπτωση, αν η επιχείρηση δεν διαθέτει e-shop ο πελάτης πληρώνει κάνοντας χρήση POS, έξω από το κατάστημα.
Σανίδα σωτηρίας
Αναφερόμενος στην πορεία της «παράδοσης εκτός», χθες, σε τηλεοπτικό σταθμό, ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνις Γεωργιάδης, υποστήριξε πως το μέτρο «κάθε μέρα που περνάει πάει όλο και καλυτέρα». Ξεκαθάρισε, παράλληλα, πως «δεν μπορεί (σ.σ το click away) να αντικαταστήσει τη λιανική πώληση, αλλά μπορεί σε κάποιο βαθμό να σώσει τη χριστουγεννιάτικη αγορά από την απόλυτη καταστροφή», υπογραμμίζοντας πως οι χώρες που άνοιξαν νωρίς το λιανεμπόριο είδαν μεγάλη αύξηση κρουσμάτων κορονοϊού.
Τέλος, σε σχέση με τα μέτρα στήριξης, έκανε γνωστό πως εξετάζεται από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης το νέο έτος να «τρέξει» πρόγραμμα, όπου το κράτος θα αναλάβει την καταβολή όχι μόνο των τόκων (όπως γινόταν σε προηγούμενο πρόγραμμα), αλλά και μέρους της δόσης των ενήμερων, επιχειρηματικών δανείων.
Τα 7 βήματα για αγορές με το νέο μοντέλο
Τα καταστήματα λιανικής πώλησης παραμένουν κλειστά, εν μέσω lockdown, ωστόσο, από την Κυριακή (13/12), επιτρέπεται η μετάβαση των καταναλωτών σε αυτά για την παραλαβή της παραγγελίας τους.
1 Το λεγόμενο click away, γνωστό κι ως παράδοση εκτός, αφορά, επί της ουσίας, σε εξ αποστάσεως προαγορά-προεπιλογή των αγαθών μέσω ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής παραγγελίας.
2 Στα διαδικαστικά, αφού κατοχυρωθεί η παραγγελία από την επιχείρηση, αποστέλλεται στον πελάτη είτε ηλεκτρονικό αποδεικτικό έγγραφο της αγοράς (προπληρωμένη παραγγελία) είτε μήνυμα (SMS) που φέρει τα εξής στοιχεία: α) επωνυμία, διεύθυνση και Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) της επιχείρησης, β) χρονικό διάστημα παραλαβής, που δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δύο ώρες συνολικά.
3 Η παραλαβή των προϊόντων γίνεται, αποκλειστικά, από ένα άτομο, σε ειδικά διαμορφωμένο εξωτερικό χώρο των καταστημάτων.
4 Η πληρωμή πραγματοποιείται μόνο ηλεκτρονικά ή με POS κατά την παραλαβή.
5. Στην «ουρά» μπορούν να περιμένουν έως εννέα άτομα, ενώ ο μέγιστος χρόνος παραμονής στο σημείο παραλαβής είναι 10 λεπτά.
6 Κατά την παραλαβή πρέπει να τηρείται ελάχιστη απόσταση δύο μέτρων μεταξύ των πελατών.
7 Βάσει Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) δόθηκε η δυνατότητα σε καταστήματα λιανικού και χονδρικού εμπορίου να δουλέψουν, αξιοποιώντας το μοντέλο αγοράς «click away» από τις 13.12.2020. Το μέτρο έχει ισχύ έως τις 7.1.2021. Ωστόσο, από την πορεία της πανδημίας θα εξαρτηθεί αν θα παραταθεί η εφαρμογή του.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής