Όπως είπε, η πρόσφατα ψηφισμένη νομοθετική παρέμβαση στη Βουλή περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα στήριξης της αγοράς εργασίας:
Πρώτον, επέκταση του μέτρου των αναστολών συμβάσεων εργασίας στους κλάδους εστίασης, μεταφορών, τουρισμού, αθλητισμού, πολιτισμού και για τον Οκτώβριο.
Δεύτερον, επέκταση στη χρονική διάρκεια ισχύος του Μηχανισμού Ενίσχυσης της Απασχόλησης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», μέχρι τέλος του χρόνου.
Τρίτον, διευκόλυνση της χορήγησης των επιδομάτων ανεργίας στους εποχικά εργαζόμενους σε τουριστικά και σε επισιτιστικά επαγγέλματα με τη μείωση του απαιτούμενου αριθμού ημερών ασφάλισης από 100 σε 50, όπως εξήγγειλε και ο πρωθυπουργός στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Τέταρτον, θεσμοθέτηση της οικονομικής στήριξης των καλλιτεχνών, δημιουργών και επαγγελματιών της Τέχνης και του Πολιτισμού, καθώς και των ξεναγών, με τη χορήγηση αποζημίωσης ειδικού σκοπού.
Πέμπτον, δημιουργία θεσμικού πλαισίου για την αναπλήρωση του χρόνου απουσίας από την εργασία εργαζομένων, λόγω της καραντίνας.
Έκτον, θεσμοθέτηση νέας ειδικής άδειας των γονέων, λόγω νόσησης των παιδιών τους από τον κορονοϊό.
Επιπλέον, πληρωμή του δώρου των Χριστουγέννων για όσους έχει ανασταλεί η σύμβαση εργασίας τους.
Σύμφωνα με τον υπουργό Εργασίας, όλα τα νέα μέτρα δεν είναι αποσπασματικά, αντίθετα είναι μέτρα που αποτελούν ένα συνεκτικό πλέγμα συμπληρωματικών μεταξύ τους διατάξεων που έρχονται να στηρίξουν τους αρχικούς στόχους που είχαν τεθεί από την αρχή: στήριξη των εργαζομένων, διατήρηση των θέσεων εργασίας, προστασία των ανέργων και ενίσχυση της αγοράς εργασίας, έτσι ώστε το 2021 να ξαναμπούμε δυναμικά σε μία γρήγορη αποκλιμάκωση της ανεργίας.
Ταμείο Ανάκαμψης: Ποια νέα έργα εντάσσονται στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου;
«Το πρόγραμμα επιδότησης των 100.000 νέων θέσεων εργασίας με πλήρη κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών σε συνδυασμό με τη γενναία κυοφορούμενη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών αποτελούν τον πιο ασφαλή και αποτελεσματικό δρόμο για το στόχο που έχουμε θέσει» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Βρούτσης ανέλυσε τα νέα μέτρα, επισημαίνοντας τα εξής:
«Η μείωση του μη μισθολογικού κόστους αποτελεί έμπρακτη στήριξη της αγοράς εργασίας, καθώς δίνει ισχυρά κίνητρα στις επιχειρήσεις να διατηρήσουν τις υφιστάμενες θέσεις εργασίας, ειδικά την περίοδο της κρίσης, αλλά και να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.
Η μείωση του μη μισθολογικού κόστους αποτελεί μία ακόμη προεκλογική μας δέσμευση που υλοποιούμε και την οποία κάνουμε σήμερα πραγματικότητα, αλλά παράλληλα συνιστά την πιο ρεαλιστική και αποτελεσματική πολιτική για την ενίσχυση της απασχόλησης, την ενίσχυση του εισοδήματος των εργαζομένων και των επιχειρήσεων, ενώ θα συμβάλει και στην αποκλιμάκωση της ανεργίας.
Γενναία μείωση των ασφαλιστικών εισφορών είχαμε ήδη εφαρμόσει από το 2013. Συγκεκριμένα, είχαμε προχωρήσει σε μείωση κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών, γεγονός που συνέβαλε καθοριστικά και στην αύξηση των θέσεων εργασίας, αλλά και στην ταχύτερη αποκλιμάκωση της ανεργίας. Συγκεκριμένα, το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών για τους μισθωτούς το 2012, πριν εφαρμόσουμε τη μείωση των έξι ποσοστιαίων μονάδων, έφτανε στο εξοντωτικό ποσοστό του 46,56%, ενώ το 2014 μειώσαμε αυτό το ποσοστό στο 40,56%. Σήμερα, συνεχίζουμε το νήμα από εκεί που το αφήσαμε το 2014, μετά από 4,5 χρόνια αδράνειας.
Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες, που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, για το 2021 στον ιδιωτικό τομέα, συνυπολογίζοντας και την ήδη εφαρμοσθείσα μείωση κατά 0,90 ποσοστιαίες μονάδες για το δεύτερο εξάμηνο του 2020, μειώνει συνολικά κατά 3,90 ποσοστιαίες μονάδες τις ασφαλιστικές εισφορές, δηλαδή από το 40,56% που ήταν μέχρι τον Ιούλιο του 2019, μειώθηκε αρχικά στο 39,66% και, μετά την υλοποίηση που θα γίνει το επόμενο διάστημα της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών, θα φτάσει στο 36,66%.
Η εξαγγελθείσα μείωση των ασφαλιστικών εισφορών εφαρμόζεται στις εισφορές υπέρ τρίτων και δεν θα θίγει τις ανταποδοτικές εισφορές κύριας και επικουρικής ασφάλισης.
Μετά την εξαγγελθείσα μείωση, το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών στη μισθωτή εργασία στον ιδιωτικό τομέα για το 2021 σωρευτικά διαμορφώνεται ως εξής: μείωση για τους εργαζόμενους -1,63 ποσοστιαίες μονάδες, για τον εργοδότη -2,27 ποσοστιαίες μονάδες, στο σύνολο -3,90 ποσοστιαίες μονάδες.
- Για παράδειγμα, εργαζόμενος με μισθό 650 ευρώ, θα έχει ετήσιο όφελος 148 ευρώ, ενώ το όφελος για την επιχείρηση θα είναι 217 ευρώ.
- Εργαζόμενος με μισθό 700 ευρώ, θα έχει ετήσιο όφελος 183 ευρώ, ενώ αντίστοιχα η επιχείρηση θα έχει 254 ευρώ.
- Εργαζόμενος με μισθό 1.000 ευρώ θα έχει ετήσιο όφελος 228 ευρώ, ενώ η επιχείρηση θα έχει 318 ευρώ.
- Εργαζόμενος με μισθό 1.200 ευρώ θα έχει ετήσιο όφελος 274 ευρώ, ενώ η επιχείρηση θα έχει 381 ευρώ.
2. Ειδικό πρόγραμμα επιδότησης ασφαλιστικών εισφορών σε 100.000 θέσεις εργασίας
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, εξήγγειλε τη δημιουργία ενός νέου δυναμικού προγράμματος 100.000 θέσεων εργασίας, κάτι που θα συμβάλει αποτελεσματικά στην ενίσχυση της αγοράς εργασίας και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Επίσης, αποδεικνύει έμπρακτα ότι στο επίκεντρο των πολιτικών μας βρίσκεται ο εργαζόμενος και ο άνεργος.
Το νέο πρόγραμμα είναι συνολικού προϋπολογισμού 345 εκατ. ευρώ και έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
- Αφορά όλες τις επιχειρήσεις, χωρίς περιορισμό και επιδοτεί τις ασφαλιστικές εισφορές του νέου εργαζομένου για έξι μήνες, μετά τη δήλωση που θα κάνει η επιχείρηση στο πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» του υπουργείου Εργασίας.
- Εάν η πρόσληψη αφορά μακροχρόνια άνεργο εγγεγραμμένο στον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), τότε επιδοτείται επιπλέον με 200 ευρώ επί του καθαρού μηνιαίου μισθού.
- Μετά το πέρας των έξι μηνών, ο εργαζόμενος μπορεί να συνεχίσει την εργασία του στην επιχείρηση που τον προσέλαβε, εφόσον και τα δύο συμβαλλόμενα μέρη συμφωνούν, αμειβόμενος εξ ολοκλήρου πλέον από αυτήν.
- Οι εργαζόμενοι που θα τοποθετηθούν στις νέες θέσεις εργασίας δεν μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ», αλλά και οι συμβάσεις εργασίας τους δεν μπορούν να τεθούν σε αναστολή.
Η επιχείρηση που θα προβαίνει σε νέες προσλήψεις, θα πρέπει υπευθύνως να δηλώνει ότι:
α) είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερη ή να έχει ρυθμίσει τις βεβαιωμένες τυχόν οφειλές της προς το Δημόσιο και τον e-ΕΦΚΑ,
β) ότι θα διατηρήσει τον ίδιο αριθμό εργαζομένων για έξι μήνες, διάστημα κατά το οποίο θα επιδοτείται η νέα θέση εργασίας.
Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει 1.10.2020 και θα τρέχει μέχρι εξαντλήσεως των επιδοτούμενων θέσεων εργασίας.
Εάν η επιχείρηση-εργοδότης δεν πληροί τις ανωτέρω προϋποθέσεις, εκπίπτει του προγράμματος και καταβάλει η ίδια τις συνολικές για τους έξι μήνες αναλογούσες στο μηνιαίο μισθό πρόσληψης ασφαλιστικές εισφορές. Εάν πρόκειται για εργαζόμενο που προέρχεται από τους εγγεγραμμένους μακροχρόνια άνεργους στον ΟΑΕΔ, η οικονομική ενίσχυση των 200 ευρώ θα καταβληθεί από την ίδια την επιχείρηση.
Η κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών θα αφορά και τις αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές σε δώρα και επίδομα αδείας.
3. Μεταρρύθμιση στην αγορά εργασίας και συνδικαλιστικός νόμος 1264/82
Στο υπουργείο Εργασίας προετοιμαζόμαστε για την αναγκαία, όσο ποτέ, μεταρρύθμιση στην αγορά εργασίας. Μία μεταρρύθμιση η οποία θα συμβάλει καθοριστικά στην οικοδόμηση μίας σύγχρονης και ελκυστικής αγοράς εργασίας, που θα ανταποκρίνεται στο νέο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον, θα αξιοποιεί τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές, θα ευθυγραμμίζεται με τις κατευθυντήριες γραμμές του ILO, θα υλοποιεί ευρωπαϊκές οδηγίες, μα πάνω απ’ όλα θα δίνει τη δυνατότητα για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, θα σέβεται τον εργαζόμενο και τα δικαιώματά του.
Το νομοσχέδιο προγραμματίζεται να βγει στην διαβούλευση στις αρχές του νέου μήνα, έτσι ώστε να πραγματοποιηθεί ένας εκτενής, ειλικρινής και ουσιαστικός διάλογος με την κοινωνία.
Στα κεφάλαια του νομοσχεδίου θα περιλαμβάνεται η «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» και η τηλεργασία. Επίσης, η νομοθετική μας πρωτοβουλία θα περιλαμβάνει και την αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου 1264/1982. Πρόκειται για έναν νόμο που την εποχή που ψηφίστηκε και εφαρμόστηκε ήταν καινοτόμος, αναγκαίος και λειτουργικός και έθεσε τα θεμέλια της ευρυθμίας στο συνδικαλιστικό κίνημα, το οποίο είναι πυλώνας της Δημοκρατίας μας.
Ωστόσο, μετά από 38 χρόνια εφαρμογής του, οι ανάγκες και οι συνθήκες στην αγορά εργασίας είναι διαφορετικές. Το πλαίσιο του συνδικαλισμού στην Ελλάδα χρειάζεται εκσυγχρονισμό, ώστε να συμβαδίσει με τις απαιτήσεις των εργαζομένων, να γίνει πιο ελκυστικό στα μέλη του και να ανταποκρίνεται στη σύγχρονη κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα.
Ασφαλώς, θα δοθεί ο επαρκής χρόνος για διαβούλευση και κοινοβουλευτική συζήτηση με όλα τα κόμματα και τους κοινωνικούς εταίρους, για να υπάρχει η μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση στη νομοθετική παρέμβαση.
Συμπερασματικά, η νέα μεταρρύθμιση θα συμβάλει έμπρακτα στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, στην προσέλκυση νέων επενδύσεων, στην παροχή ίσων δικαιωμάτων και ευκαιριών στην εργασία ανεξαρτήτως φύλου, στην εξισορρόπηση της προσωπικής, κοινωνικής και επαγγελματικής ζωής του εργαζομένου.
4. Αναδρομικά των συνταξιούχων
Η κυβέρνηση έχει αποδείξει, μέχρι σήμερα, το σεβασμό της στις δικαστικές αποφάσεις, όπως πρόσφατα έκανε με τη νομοθέτηση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης ν. 4670/2020, με την οποία εκπληρώνει με συνέπεια και σαφές χρονοδιάγραμμα τις δεσμεύσεις της απέναντι στους συνταξιούχους.
Στις αρχές Ιουλίου, καταβάλαμε τα αναδρομικά σε 250.000 συνταξιούχους δικαιούχους επικουρικών συντάξεων, κατόπιν της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), που έκρινε αντισυνταγματικές τις διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου-ΣΥΡΙΖΑ από τον Οκτώβριο του 2019.
Τον Δεκέμβριο, θα καταβληθούν τα αναδρομικά εκατοντάδων χιλιάδων κύριων συντάξεων, καθώς με την ασφαλιστική μας μεταρρύθμιση και τη συμμόρφωσή μας με τις αποφάσεις του ΣτΕ, αυξήσαμε τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων, βελτιώνοντας την ανταποδοτικότητα του συστήματος και καλλιεργώντας την ασφαλιστική συνείδηση σε όλους.
Ταυτόχρονα, από τον Δεκέμβριο, καθιερώνεται η νέα αυξημένη κύρια σύνταξη για όσους έχουν 30 και πάνω χρόνια εργασιακού βίου.
Τον Οκτώβριο, θα δοθούν σε περίπου 1.000.000 συνταξιούχους τα αναδρομικά ποσά, ύψους 1,4 δισ. ευρώ, που αφορούν κύριες συντάξεις για το ενδεκάμηνο 2015-2016.
Συγκεκριμένα, θα αφορά τις συντάξεις του ιδιωτικού τομέα, ύψους 892 εκατ. ευρώ και του δημοσίου, ύψους 496 εκατ. ευρώ. Η τροπολογία για την καταβολή των αναδρομικών ποσών των κύριων συντάξεων στους συνταξιούχους του δημοσίου τομέα για το ενδεκάμηνο 2015-2016 θα κατατεθεί στη Βουλή εντός του μηνός.
5. Παράταση επιδομάτων ανεργίας
Με Κοινή Υπουργική Απόφαση του υπουργείου Οικονομικών και του υπουργείου Εργασίας, που υπεγράφη χθες, ανοίγει ο δρόμος, για να καταβληθούν τα επιδόματα ανεργίας δύο μηνών σε όσους δικαιούχους το επίδομα ανεργίας έληξε τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο και τον Αύγουστο. Η πληρωμή θα γίνει από τον ΟΑΕΔ, δεν χρειάζεται αυτοπρόσωπη παρουσία, αλλά ούτε πρόσθετη αίτηση, αυτόματα στους λογαριασμούς των δικαιούχων.
6. Καταβολή δώρου Πάσχα στις επιχειρήσεις
Χθες, 15 Σεπτεμβρίου, ολοκληρώθηκαν οι αναγκαίοι και απαραίτητοι ενδελεχείς έλεγχοι και, από σήμερα το απόγευμα, αρχίζει σταδιακά να καταβάλλεται σε επιχειρήσεις το δώρο του Πάσχα. Συγκεκριμένα, το ποσό που θα καταβάλει ο κρατικός προϋπολογισμός είναι 97.999.744,95 εκατ. ευρώ και αφορά σε 182.179 επιχειρήσεις».
Κλείνοντας την ομιλία του, ο κ. Βρούτσης αναφέρθηκε και στις εκκρεμείς συντάξεις, λέγοντας τα εξής: «Σχετικά με το όψιμο και υποκριτικό ενδιαφέρον του ΣΥΡΙΖΑ για τις εκκρεμείς συντάξεις, υπενθυμίζω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση συνειδητά και επανειλημμένα απέκρυπτε τα στοιχεία των συντάξεων του ΕΦΚΑ, εξαπατούσε τον ελληνικό λαό με δημόσιες παρουσίες στην τηλεόραση και ραδιόφωνο, υποστηρίζοντας ότι δεν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του ΕΦΚΑ και απέκρυπτε επί έναν και πλέον χρόνο τα στοιχεία του Π.Σ. “ΗΛΙΟΣ”, δηλαδή του συστήματος που παρουσιάζει αναλυτικά όλα τα στοιχεία και όλες τις πτυχές του ασφαλιστικού συστήματος κάθε μήνα.
Σήμερα, ο e-ΕΦΚΑ, μετά την ασφαλιστική μας μεταρρύθμιση, μπήκε σε μία νέα εποχή. Επικρατεί απόλυτη διαφάνεια, τα στοιχεία είναι στη διάθεση της Βουλής και των πολιτών. Επέρχεται σταδιακά νοικοκύρεμα και τάξη στο χάος που παραλάβαμε.
Τα στοιχεία δίνονται συνεχώς στο Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, με εξαίρεση το τελευταίο τρίμηνο, καθώς, όπως εξηγεί ο διοικητής του e-EΦΚΑ στη σχετική επιστολή του, υπάρχουν τεχνικές αδυναμίες και αντικειμενικοί λόγοι.
Ειδικότερα:
- Λόγω του κορονοϊού, υπήρξε περιορισμός της λειτουργίας των καταστημάτων του e-ΕΦΚΑ, με αποτέλεσμα τεράστιος αριθμός ασφαλισμένων να αποστέλλει ταχυδρομικά τα αιτήματα συνταξιοδότησης.
- Πολλοί συνταξιούχοι απέστειλαν και ταχυδρομικά, αλλά έκαναν και ηλεκτρονικά την αίτησή τους στο σύστημα “ΑΤΛΑΣ”, με αποτέλεσμα να έχουμε διπλοκαταχωρήσεις.
- Οι υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ εντόπισαν δεκάδες χιλιάδες αιτήσεις στα τέλη του 2018 και αρχές του 2019 που είχαν μπει στο ηλεκτρονικό αρχείο με την ένδειξη “χωρίς απόφαση” και σκόπιμα δεν προσμετρούνταν στις εκκρεμείς συντάξεις, για να θολώσουν την πραγματική εικόνα των ληξιπροθέσμων.
- Τέλος, οι υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ εντόπισαν στα τέλη του 2019 17.000 ακαταχώρητες αιτήσεις συνταξιοδότησης μέσα σε κρυμμένους σάκους και, τώρα, ο e- ΕΦΚΑ τις καταχωρεί με βάση την πραγματική ημερομηνία υποβολής της αίτησης. Υπήρξαν επίσης και 45.000 περιπτώσεις εξόδων κηδείας αγροτών που από 1.1.2015 δεν είχαν πληρωθεί και τις εξοφλούμε όλες, μέχρι τέλος Νοεμβρίου. Υπολείπονται μόνο 8.000.
Αυτή είναι η πραγματική αλήθεια και κάποιοι έχουν το απύθμενο θράσος να μιλάνε για εκκρεμείς» σχολίασε ο αρμόδιος υπουργός.