Αν στην εθνική παρέμβαση των 9,8 δισ. συνυπολογιστεί και το δυνητικό κέρδος των 12 δισ. για τη ρευστότητα της οικονομίας από την ένταξη κατ’ εξαίρεση της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ τότε το διαθέσιμο ποσό κατά του κορονοϊού φτάνει τα 22 δισ. ευρώ (11% του ΑΕΠ).
Από το βράδυ της Πέμπτης ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στο διάγγελμά του πρόσθεσε άλλα 3 δισ. ευρώ στους διαθέσιμους πόρους με εθνική πρωτοβουλία φτάνοντας μαζί με το δεύτερο πακέτο μέτρων στα 9,8 δισ. ευρώ από τα οποία τα 5 δισ. (2,5% του ΑΕΠ) είναι χρήματα που θα διατεθούν από το κρατικό προϋπολογισμό, 1,8 δισ. θα είναι το μερίδιο της Ελλάδας από το νέο Ευρωπαϊκό Ταμείο για τον κορονοϊό και 3 δισ. από την ανακατεύθυνση των χρημάτων που είναι διαθέσιμα από το ΕΣΠΑ.
Στο δεύτερο πακέτο μέτρων το υπουργείο Οικονομικών είχε αναγγείλει ενίσχυση 2 δισ. Το 1 δισ. για το επίδομα των 800 ευρώ στους εργαζόμενους των επιχειρήσεων που έχουν αναστείλει την λειτουργία τους, μαζί με την κάλυψη των ασφαλιστικών τους εισφορών ενώ άλλο ένα 1 δισ. μέσα από το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο του ΓΛΚ τις «επιστρεπτέες προκαταβολές».
Τα 1,8 δισ. από το ταμείο για το κορονοϊό θα διατεθούν μέσω εγγυοδοτικών μηχανισμών (πχ την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα) στις εμπορικές τράπεζες οι οποίες με την σειρά τους θα πρέπει να τα κάνουν χαμηλότοκα δάνεια για κεφάλαιο κίνησης προς τις επιχειρήσεις κάθε είδους και κυρίως τις μικρομεσαίες που είχαν και κατά την διάρκεια της κρίσης πρόβλημα στην πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό. Μάλιστα χθες ο υπουργός ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης διπλασίασε το ποσό αυτό ανακοινώνοντας ότι με ανακατεύθυνση κοινοτικών πόρων μπορούν να δοθούν έως και 6 δισ. εγγυήσεων για δάνεια επιχειρήσεων.
Τα επιπλέον 3 δισ. από τον προϋπολογισμό θα καλύψουν τις ασφαλιστικές εισφορές και το επίδομα των 800 ευρώ άλλων 950.000 εργαζομένων (πέρα από τους 500.000 του πρώτου πακέτου) που εργάζονται σε επιχειρήσεις των οποίων ο τζίρος έχει μειωθεί σημαντικά λόγω της κρίσης ή ελεύθερους επαγγελματίες αυτοαπασχολούμενους και ατομικές επιχειρήσεις που θα πάρουν επίσης το επίδομα των 800 ευρώ.
Ολα αυτά για περίπου 440.000 επιχειρήσεις που απασχολούν 1 εκατ. εργαζομένων και έχουν μηνιαίο τζίρο 6,5 δισ. ευρώ και 400.000 ελεύθερους επαγγελματίες αυτοαπασχολούμενους και προσωπικές επιχειρήσεις οι οποίες δεν ανέστειλαν μεν τη δραστηριότητά τους αλλά έχουν επηρεαστεί σοβαρά από τις επιπτώσεις της εξάπλωσης της επιδημίας.
Το κέρδος των 12 δισ. ευρώ από την ένταξη της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ αφορά σε πρώτη φάση τις εμπορικές τράπεζες, αφού από αυτές θα αγοράσει η Κεντρική Τράπεζα του Ευρώ ελληνικούς τίτλους. Με δεδομένο ότι συνεχίζουν να είναι οι τράπεζες με τις υψηλότερες κεφαλαιακές επάρκειες εντός της Ε.Ε. τα δύο μεγάλα τους προβλήματα είναι: η μείωση των κόκκινων δανείων και η αύξηση της κερδοφορίας. Στο τελευταίο μπορεί να δώσει άριστη λύση η αξιοποίηση των ανέλπιστων αυτών χρημάτων που αποφάσισε να δώσει η ΕΚΤ στην Ελλάδα κάνοντας ξανά παρέκκλιση από τους κανονισμούς της. Η διάθεση των χρημάτων αυτών σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά θα επαναφέρει σε θετικό πρόσημο τη ροή νέων δανείων στην οικονομία, κάτι που έχει να γίνει από το 2011. Πάντως θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι τα χρήματα αυτά προς το παρόν δεν είναι δεδομένα. Οι εξαγορές κρατικών ομολόγων από την ΕΚΤ θα γίνουν όταν το Ελληνικό Δημόσιο βγει να δανειστεί από τις αγορές.
Ούτε ένα ευρώ από το μαξιλάρι των 30 δισ.
Αξίζει να σημειωθεί, όπως είπε και ο πρωθυπουργός αλλά και ο υπουργός Οικονομικών, ότι όλα αυτά τα ποσά που ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο των μέτρων στήριξης μπορούν να διατεθούν χωρίς να θιχθεί ούτε κατά ένα ευρώ το μαξιλάρι ασφαλείας των περίπου 30 δισ. ευρώ που αποτελείται κατά 10,5 δισ. από δάνειο από τον ESM, περίπου 7 δισ. ευρώ από τις εκδόσεις ομολόγων που έγιναν από το 2018 μέχρι και σήμερα και περίπου 12-13 δισ. από τα τραπεζικά διαθέσιμα των δημοσίων οργανισμών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ελλάδα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει περίπου τα 2/3 αυτού του ποσού χωρίς να χρειάζεται την έγκριση των θεσμών, καθώς αφορούν εθνικά αποθέματα. Σε αυτό το χρονικό σημείο κρίθηκε όμως ότι αν ξεφούσκωνε πρόωρα το μαξιλάρι ασφαλείας, πριν δηλαδή η Ελλάδα εξασφαλίσει την επενδυτική βαθμίδα, με δεδομένη την αναταραχή που επικρατεί στις αγορές για τα ομόλογα της περιφέρειας της Ευρώπης, τότε μπορεί να αντιμετωπίζαμε προβλήματα στις εκδόσεις για το 2020 και το 2021.
Παρόλα αυτά κανείς δεν αποκλείει τη χρήση μέρους του μαξιλαριού αν όλα τα μέτρα που έχουν ήδη δρομολογηθεί φανεί ότι αστοχούν.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου