Το ζήτημα πρόκειται να συζητηθεί στη συνεδρίαση των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης την Παρασκευή στο Βουκουρέστι. Επιπλέον, εφόσον οι υπουργοί επικυρώσουν την εισήγηση του EuroWorking Group, θα ξεκινήσουν οι εθνικές διαδικασίες έγκρισης της εκταμίευσης, συμπεριλαμβανομένων των ψηφοφοριών σε ορισμένα κοινοβούλια, όπως το γερμανικό.
Θυμίζουμε ότι σημαντική πρόοδο στην εφαρμογή όλων των μεταρρυθμίσεων, προκειμένου να λάβει τη δόση του ενός περίπου δισεκατομμυρίου από την ενεργοποίηση των μέτρων για το χρέος, καταγράφει η επικαιροποιημένη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας που δημοσιεύτηκε σήμερα.
Η εν λόγω έκθεση «θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από το Eurogroup για να συμφωνήσει στην αποδέσμευση της πρώτης δόσης από τα μέτρα χρέους που εξαρτώνται από τις εφαρμοσμένες πολιτικές», αναφέρει η Επιτροπή. H Επιτροπή θα αποστείλει την έκθεση στο EuroWorking Group που συνεδριάζει το απόγευμα.
Όπως ανακοίνωσε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς «η Επιτροπή ενέκρινε την επικαιροποίηση της δεύτερης έκθεσης ενισχυμένης εποπτείας για την Ελλάδα, η οποία αναφέρει λεπτομερώς την πρόοδο της εφαρμογής των δεσμεύσεων από τη δημοσίευση της έκθεσης στις 27 Φεβρουαρίου 2019», σημείωσε.
«Στο σημείο αυτό, η δεύτερη έκθεση της ενισχυμένη εποπτείας διαπίστωσε ότι έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην ολοκλήρωση και εφαρμογή συγκεκριμένων μεταρρυθμιστικών δεσμεύσεων, αλλά ότι ορισμένα θέματα εξακολουθούν να εκκρεμούν», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σχοινάς.
Στο βασικό θέμα αγκάθι, το διάδοχο πλαίσιο του νόμου Κατσέλη για την προστασία της πρώτης κατοικίας η έκθεση δεν είναι ξεκάθαρη. Ενώ λέει ότι «το νέο νομοθετικό σχέδιο έχει την δυνατότητα να στηρίξει την αναδιάρθρωση των μη εξυπηρετούμενων δάνειων» προσθέτει επίσης πως «παραμένουν κάποιοι κίνδυνοι στην χρηματοπιστωτική σταθερότητα και στην κουλτούρα πληρωμών», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το κείμενο της έκθεσης, η Ελλάδα έχει εφαρμόσει τις παρακάτω ενέργειες:
(i) υιοθέτησε πρωτογενή και δευτερεύουσα νομοθεσία για την ενίσχυση της ανεξάρτητης αρχής Δημοσίων εσόδων
(ii) προχώρησε σε επικαιροποιήσεις στα μέτρα στήριξης της εκκαθάρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPL) και της σταθερότητας του τραπεζικού τομέα (ηλεκτρονικές δημοπρασίες, κρατικές εγγυήσεις, σχέδιο δράσης για την αφερεγγυότητα των νοικοκυριών)
iii) υιοθέτησε πρωτογενή νομοθεσία και έχει αναλάβει τη δέσμευση να υιοθετήσει σύντομα δευτερεύουσα νομοθεσία για το νέο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας
iv) έλαβε τα απαραίτητα μέτρα για την πλήρωση των κενών θέσεων στο Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ)• v) ξεκίνησε εκ νέου τη διαδικασία προσφορών για την εκχώρηση λιγνιτικών μονάδων της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ)
vi) υιοθέτησε νομοθεσία για την αναδιάρθρωση της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ)
vii) προχώρησε σε ενέργειες για την άρση των εμποδίων για τη μεταφορά της Εγνατίας
και viii) υιοθέτησε μια σειρά μέτρων για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης.
Σε ό,τι αφορά συγκεκριμένα το πλαίσιο για την προστασία της πρώτης κατοικίας που ήταν και το τελευταίο σημείο στο οποίο επιτεύχθηκε συμφωνία μεταξύ θεσμών και ελληνικών αρχών, η έκθεση της Επιτροπής χαρακτηρίζει «μοναδικό» για την Ελλάδα το εν λόγω σχήμα. Σημειώνεται ότι «υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν ορισμένα κριτήρια επιλεξιμότητας, οι δανειολήπτες μπορούν να ζητήσουν να επωφεληθούν από αναδιάρθρωση ή και διαγραφή των δανείων τους (στεγαστικά ή επιχειρηματικά δάνεια) είτε κατόπιν συμφωνίας σε συστηματοποιημένες προτάσεις αναδιάρθρωσης που θα επεκταθούν από τους πιστωτές μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας είτε μέσω προσφυγής στα δικαστήρια. Οι οφειλέτες θα επωφεληθούν επίσης από την προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηρισμό εφ ‘όσον πραγματοποιούν πληρωμές δόσης επί των αναδιαρθρωμένων χρεών».
Επιπλέον, η Επιτροπή αναφέρει στην έκθεσή της ότι στόχος της εν λόγω νομοθεσίας είναι να διασφαλιστεί ότι «το σύστημα είναι πραγματικά προσωρινό, έξυπηρετεί συγκεκριμένο σκοπό και περιέχει επαρκείς δικλείδες ασφαλείας για την αποφυγή καταχρήσεων από στρατηγικούς κακοπληρωτές καθώς και νέων καθυστερήσεων στα δικαστήρια, ενώ παρέχει κίνητρα για την πειθαρχία στις πληρωμές».
Σε γενικές γραμμές η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι «το νέο νομοθετικό πλαίσιο έχει τη δυνατότητα να υποστηρίξει την αναδιάρθρωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, αν και παραμένουν ορισμένοι κίνδυνοι για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και την πειθαρχία στις πληρωμές».