Γνώστες της αγοράς σημειώνουν ότι πρόκειται για επί θύραις νομοθέτημα που ικανοποιεί -εν μέσω προεκλογικής περιόδου οφείλεται να ομολογηθεί- αίτημα της αγοράς. Ειδικότερα το εν λόγω σχέδιο νόμου του υπουργείου περιλαμβάνει σημαντικές διατάξεις που αφορούν στην αδειοδότηση των Κέντρων Αποθήκευσης και Διανομής. Αίσθηση επίσης προκαλεί έτερο άρθρο που προκαλεί σύγχυση στην έννοια των μεταποιητικών δραστηριοτήτων που εξαιρούνται από την παραπάνω ρύθμιση, αφού ο νομοθέτης θεωρεί ότι η ανασυσκευασία αποθηκευμένων προϊόντων, η «ετικετοποίηση» κ.λπ. δεν συνιστούν μεταποίηση!
Πιο συγκεκριμένα στο άρθρο 22 προτείνεται τροποποίηση του ν. 4302/2014 σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση των κυρίων και δευτερευουσών δραστηριοτήτων Κέντρων Αποθηκεύσεως και Διανομής. Με την τροποποίηση αυτή, τα ΚΑΔ επιτρέπεται να εγκαθίστανται σε περιοχές εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων ή εκτός ορίων οικισμών προϋφισταμένων του έτους 1923 ή οριοθετημένων σύμφωνα με τους όρους του 24/4/1985 Προεδρικού Διατάγματος, εφόσον δεν υφίσταται ειδικός όρος προστασίας της αντίστοιχης περιοχής.
Οσον αφορά στους όρους δομήσεως των ΚΑΔ, ισχύει ό,τι και για τα βιομηχανικά κτίρια, ενώ όσον αφορά περιοχές στις οποίες δεν επιτρέπεται η ανέγερση και ανάπτυξη βιομηχανικών κτιρίων, χωρεί όμως, η ανάπτυξη εμπορικών αποθηκών, οι όροι δομήσεως ΚΑΔ θα είναι αυτοί που ορίζονται για τις εμπορικές αποθήκες. Τα δεδομένα αυτά ισχύουν για όλες τις κύριες και βοηθητικές δραστηριότητες εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς και της αποθηκεύσεως προϊόντων ελεγχόμενης θερμοκρασίας σε ψυγεία, με εξαίρεση την ανάπτυξη μεταποιητικών δραστηριοτήτων στα ΚΑΔ.
Σε άλλα άρθρα του νομοσχεδίου προβλέπονται αλλαγές στον ν. 3982/2011 που αφορούν στην ανάπτυξη επιχειρηματικών πάρκων, στην περιβαλλοντική και λειτουργική εξυγίανση της άτυπης βιομηχανικής συγκεντρώσεως στην περιοχή Οινοφύτων, καθώς και διατάξεις για την ίδρυση και ανάπτυξη επιχειρηματικού πάρκου εξυγιάνσεως στην προαναφερθείσα περιοχή.
Οπως σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Διεθνών Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς και Επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος κ. Εμμανουήλ Βιτσαράς η αδειοδότηση των Κέντρων Αποθήκευσης και Διανομής (ΚΑΔ) δίδει λύση σε χρονίζοντα ζητήματα και θα αποτελέσει εφαλτήριο για την ανάπτυξη της δραστηριότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Προσθέτει επίσης πως με την τροποποίηση του άρθρου 22 του ν. 4302/2014 (ΦΕΚ 225/τ. Α’), τα ΚΑΔ επιτρέπεται να εγκαθίστανται σε περιοχές εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων ή εκτός ορίων οικισμών προϋφισταμένων του έτους 1923 ή οριοθετημένων σύμφωνα με τους όρους του 24/4/1985 Προεδρικού Διατάγματος, εφόσον δεν υφίσταται ειδικός όρος προστασίας της αντίστοιχης περιοχής.
Χριστούγεννα 2024: Συναγερμός από την VISA για τις αγορές σας - 10 συμβουλές για να αποφύγετε τους απατεώνες
Οσον αφορά στους όρους δομήσεως των ΚΑΔ, διευκρινίζει, ισχύει ό,τι και για τα βιομηχανικά κτίρια, ενώ όσον αφορά σε περιοχές, στις οποίες δεν επιτρέπεται η ανέγερση και ανάπτυξη βιομηχανικών κτιρίων, χωρεί όμως, η ανάπτυξη εμπορικών αποθηκών, οι όροι δομήσεως ΚΑΔ θα είναι αυτοί που ορίζονται για τις εμπορικές αποθήκες. Τα δεδομένα αυτά ισχύουν για όλες τις κύριες και βοηθητικές δραστηριότητες εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς και της αποθηκεύσεως προϊόντων ελεγχόμενης θερμοκρασίας σε ψυγεία, με εξαίρεση την ανάπτυξη μεταποιητικών δραστηριοτήτων στα ΚΑΔ. Τέλος, σε άλλα άρθρα του νομοσχεδίου προβλέπονται αλλαγές στον ν. 3982/2011 (ΦΕΚ 143/τ. Α’) που αφορούν στην ανάπτυξη επιχειρηματικών πάρκων, στην περιβαλλοντική και λειτουργική εξυγίανση της άτυπης βιομηχανικής συγκεντρώσεως στην περιοχή Οινοφύτων, καθώς και διατάξεις για την ίδρυση και ανάπτυξη επιχειρηματικού πάρκου εξυγιάνσεως στην προαναφερθείσα περιοχή.
Σχέδιο βιώσιμης αναδιοργάνωσης των αστικών εμπορευματικών μεταφορών
Εν τω μεταξύ, σύμβουλο για την εκπόνηση και υλοποίηση «Στρατηγικού σχεδίου βιώσιμης αναδιοργάνωσης των αστικών εμπορευματικών μεταφορών & ανάπτυξης των απαιτούμενων δομών, υποδομών & λειτουργίας στην Αττική» προσλαμβάνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το έργο αναμένεται να αναλάβει μια εκ των Planet, ΤΕΚΜΩΡ, Planning και Κ & Ο Advisory Services.
Σημειώνεται ότι το υπουργείο Μεταφορών, σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και την Περιφέρεια Αττικής, στοχεύει στη θεσμοθέτηση πλαισίου κανόνων για την προσωρινή αποθήκευση και την απρόσκοπτη μεταφορά (με οχήματα μεταφοράς «καθαρών» τεχνολογιών που κινούνται εξ ολοκλήρου ή εν μέρει με εναλλακτικά καύσιμα, όπως αυτά ορίζονται στον ν. 4439/2016) και τη διανομή αγαθών και εμπορευμάτων, εντός και περιμετρικά αστικής περιοχής, με γνώμονα τη διασφάλιση της ελάχιστης δυνατής διατάραξης του αστικού ιστού, της αστικής κυκλοφορίας και περιβαλλοντικής επιβάρυνσης.
Περαιτέρω, με στόχο τη βελτίωση των περιβαλλοντικών και ενεργειακών επιδόσεων των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην εφοδιαστική, στην κατεύθυνση παροχής κινήτρου ανάδειξης «πράσινων» επιχειρήσεων, εκδόθηκε απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, η οποία προβλέπει τη δημιουργία κεντρικής βάσης δεδομένων στο υπουργείο Υποδομών, όπου θα καταγράφονται οι περιβαλλοντικές επιδόσεις των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της εφοδιαστικής.
Σύμφωνα με την Περιφέρεια Αττικής, τα φορτηγά κινούνται άδεια στο 60% των ημερήσιων διαδρομών τους, ενώ και οι υποδομές του οδικού δικτύου είναι περιορισμένες και οι χώροι φορτοεκφόρτωσης ελάχιστοι.
Τούτο έχει ως αποτέλεσμα η αστική μεταφορά εμπορευμάτων να δημιουργεί κοντά στο 15% της κίνησης στο αστικό δίκτυο της Περιφέρειας και ευθύνεται για το 30%-50% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και για το 25% περίπου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Σύμφωνα με στελέχη της Περιφέρειας Αττικής, η αστική διανομή εμπορευμάτων αποτελεί τον «πνεύμονα» της εμπορικής δραστηριότητας και της οικονομικής ανάπτυξης των πόλεων και αστικών κέντρων.
Ωστόσο, κύκλοι της αγοράς σημειώνουν ότι το υφιστάμενο μοντέλο λειτουργίας των αστικών εμπορευματικών μεταφορών στην Αττική είναι μη βιώσιμο και απέχει πολύ από το επιθυμητό και ρεαλιστικό επίπεδο.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής