Η δεύτερη αξιολόγηση σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, που ολοκληρώθηκε τυπικά την Παρασκευή, έδειξε ότι εν όψει των εθνικών εκλογών η κυβέρνηση ασχολήθηκε πολύ με τα «σημειολογικά» της εξόδου από τα Μνημόνια αλλά καθόλου με την ουσία.
Η αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων, που μπλοκάρουν την τραπεζική χρηματοδότηση στην πραγματική οικονομία, υποτιμήθηκε σημαντικά ως θέμα, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει κεντρικό σχέδιο οριστικής αντιμετώπισης. Στις συναντήσεις με τους θεσμούς, τις προηγούμενες μέρες, διαπιστώθηκε ότι μέτρα όπως οι πλειστηριασμοί ή η λειτουργία του εξωδικαστικού έχουν μικρό αποτέλεσμα, ενώ ο νόμος Κατσέλη έχει μπλοκάρει στα δικαστήρια «κόκκινα» δάνεια ύψους 15-18 δισ. ευρώ.
Ως προσπάθεια επιτάχυνσης, το οικονομικό επιτελείο παρουσίασε με μεγάλη καθυστέρηση ένα περίγραμμα του σχεδίου για την παροχή κρατικών εγγυήσεων έναντι των κεφαλαιακών απωλειών των τραπεζών από τη δυναμική αξιοποίηση μη εξυπηρετούμενων δανείων, που αντιμετωπίστηκε με επιφύλαξη από τους θεσμούς. Τούτο διότι παρουσιάζει πολλά προβλήματα που θα πρέπει να λυθούν.
Ενα από αυτά, που προέκυψε κατά τη συζήτηση Δημοσίου και τραπεζών, είναι το υψηλό κόστος των εγγυήσεων που θα παρέχει το Δημόσιο. Η προμήθεια που θα πρέπει να δίνουν οι ελληνικές τράπεζες για να έχουν την κρατική εγγύηση θα φτάνει στο 4-4,2% του ύψους της εγγύησης, όσο δηλαδή και το ασφάλιστρο κινδύνου (CDS) που πληρώνουν οι τράπεζες. Τούτο διότι η Ελλάδα, σε αντίθεση με την Ιταλία που εφάρμοσε το αντίστοιχο μοντέλο, δεν είναι σε «επενδυτική» βαθμίδα και άρα οι εγγυήσεις της δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ως «πρώτης ποιότητας». Οι τράπεζες ζητούν οι προμήθειες να μειωθούν στο μισό.
Το σχέδιο για τα «κόκκινα» δάνεια θα πρέπει να περάσει από την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία θα έχει να κρίνει την παροχή εγγυήσεων του κράτους σε τράπεζες στις οποίες το Δημόσιο κατέχει ήδη υψηλά ποσοστά. Αυτό θα απαιτήσει χρόνο και στήριξη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν πάρει το πράσινο φως από την DG COM ώστε να μπει σε εφαρμογή.
Η κυβερνητική κόντρα που υπάρχει με την ηγεσία της ΤτΕ -η οποία έχει το σχέδιο για τη μείωση των «κόκκινων» δανείων με τη χρήση αντί άμεσων εγγυήσεων την «εγγύηση» του θεσμοθετημένου αναβαλλόμενου φόρου, που προωθεί ο κ. Στουρνάρας- μάλλον μπερδεύει την εικόνα σχετικά με την εξυγίανση των ελληνικών τραπεζών.
Την ίδια ώρα, μια σειρά αναπτυξιακών πρωτοβουλιών (Αναπτυξιακή Τράπεζα, μικροπιστώσεις, αλλαγή της λογικής του ΠΔΕ), που θα προωθήσει το επόμενο διάστημα το ΥΠΟΙΑΝ, θα μείνουν κενό γράμμα λόγω της ένδειας των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν μικρές και μεσαίες επενδύσεις.
Αποκρατικοποιήσεις
Παράλληλα, στις πιο σίγουρες επενδύσεις των αποκρατικοποιήσεων υπάρχουν ακόμη μεγάλες καθυστερήσεις Οι θεσμοί άσκησαν έντονη κριτική για τη μεγάλη καθυστέρηση της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, για τη μικρότερη καθυστέρηση της υπογραφής της σύμβασης για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», αλλά και την καθυστέρηση της προώθησης της αξιοποίησης των περιφερειακών λιμανιών που υπήρχαν και ως μνημοναικές υποχρεώσεις με βάση το επιχειρησιακό σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ.
Στην εμβληματική επένδυση του Ελληνικού πήραν νέες διαβεβαιώσεις για άμεση προκήρυξη του διαγωνισμού για το καζίνο, που θα βάλει την υλοποίηση της μεγάλης επένδυσης σε τροχιά όχι νωρίτερα από το καλοκαίρι.
Νέα αναβολή στη ρύθμιση ιδιωτικού χρέους
Την ίδια ώρα, η ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους, που ξεπερνά τα 220 δισ. ευρώ σε τράπεζες, εφορία και ταμεία, πήρε νέα αναβολή για τα μέσα του χρόνου κατά τη δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση.
Η επέκταση της ρύθμισης των 120 δόσεων και για την εφορία, όπου οι «κόκκινες» οφειλές έχουν ξεπεράσει τα 104 δισ. ευρώ, θα πρέπει να αναμένεται μετά τα μέσα του χρόνου, ώστε να λειτουργήσει στην ολιστική λύση της ρύθμισης οφειλών που θα περιλαμβάνει και το διάδοχο καθεστώς του νόμου Κατσέλη-Σταθάκη.
Η παράταση όμως του καθεστώτος προστασίας της πρώτης κατοικίας μετά το νόμο Κατσέλη-Σταθάκη θα αποφασιστεί μόλις ξεμπλοκαριστούν οι περίπου 120.000 αιτήσεις που εκκρεμούν ακόμη στα δικαστήρια. Με αυτό το δεδομένο, δεν αποκλείεται ο νόμος Κατσέλη-Σταθάκη να πάρει και νέα παράταση μέχρι και τον Μάιο ή και τον Ιούνιο, πριν οριστικοποιηθεί το νέο καθεστώς προστασίας. Μέχρι τότε θα πρέπει να περιμένει και η επέκταση της ρύθμισης των 120 δόσεων για τα χρέη στην εφορία.
Το μόνο που αναμένεται να προχωρήσει προς το παρόν θα είναι η ρύθμιση για τα ταμεία χωρίς προϋποθέσεις, αφού συνδέεται και με οφειλέτες που ενώ έχουν τις προϋποθέσεις δεν μπορούν να πάρουν σύνταξη λόγω οφειλών στον ΟΑΕΕ. Το γεγονός αυτό μπλοκάρει, εκτός των άλλων, και το μηδενισμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου, που αποτελεί έναν ακόμη προβληματικό τομέα για τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών.
Καθυστερήσεις σε βασικές μεταρρυθμίσεις
Η ελληνική διαπραγματευτική ομάδα θα πρέπει να κάνει άλλη μια φορά αγώνα δρόμου για να έχει μια θετική έκθεση για τη δεύτερη αξιολόγηση.
Το αργότερο μέχρι και τις 20 Φεβρουαρίου θα πρέπει να υπάρχει καθαρή εικόνα για το ποιες από τις 16 δεσμεύσεις της Ελλάδας θα ολοκληρωθούν και ποιες θα μεταφερθούν στην τρίτη αξιολόγηση.
Εκτός από τις καθυστερήσεις σε αποκρατικοποιήσεις και μηδενισμό ληξιπρόθεσμων οφειλών, καθυστερήσεις εντοπίστηκαν:
-Στις αλλαγές στο Δημόσιο, ειδικότερα η τοποθέτηση ανεξάρτητων γενικών γραμματέων στα υπουργεία.
-Στην υγεία, για τη ρύθμιση των επιστροφών πέραν της οροφής των δαπανών από φαρμακευτικές εταιρίες και διαγνωστικά κέντρα (Claw Βack Rebate).
-Στη στελέχωση της ΑΑΔΕ και τη δημιουργία του νέου ΣΔΟΕ που θα ασχολείται αποκλειστικά με τις υποθέσεις που ξεκινούν με δικαστική παραγγελία.
-Στη συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου για την αγορά ενέργειας.
-Σε σειρά από νομοσχέδια για τη βελτίωση της επιχειρηματικότητας και της περαιτέρω απελευθέρωσης της αγοράς προϊόντων.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]