Στα «κόκκινα» δάνεια και η ελληνική πλευρά δείχνει, μετά από πολλούς μήνες αναμονής, να θέλει να επιταχύνει τα πράγματα αν και πλέον είναι αμφίβολο αν υπάρχει ο χρόνος να είναι έτοιμο στην ώρα του. Το σχέδιο που επεξεργάζεται εδώ και περίπου τρεις μήνες του ΥΠΟΙΚ με το ΤΧΣ για τη μεταφορά «κόκκινων» δανείων σε οχήματα ειδικού σκοπού (SPV) και την παροχή εγγυήσεων από το κράτος έναντι κεφαλαιακών ζημιών των εμπορικών τραπεζών, έχει το πλεονέκτημα ότι έχει ήδη εφαρμοστεί στην Ιταλία και εξ αυτού εκτιμάται ότι δεν θα χρειαστεί πολλές εγκρίσεις από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές όπως η ΕΚΤ και ο SSM και κυρίως την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Ωστόσο σε αυτήν τη χρονική φάση είναι ξεκάθαρο ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να κάνει την απόπειρα εξόδου στις αγορές πριν ανακοινώσει επίσημα ένα σχέδιο για τα «κόκκινα» δάνεια. Επιπλέον πρόβλημα αποτελεί και το γεγονός ότι η ΕΚΤ θέτει σταδιακά σε λειτουργία και τα μέτρα για τα νέα «κόκκινα» δάνεια στέλνοντας τις νέες υποχρεώσεις που θα πρέπει να εκπληρώσουν οι τράπεζες σε επίπεδο προβλέψεων. Το γεγονός αυτό κάνει επιτακτική τη ρύθμιση του τεράστιου σημερινού υπολοίπου των «κόκκινων» δανείων.
Οι δανειστές, όμως, θέλουν να «δέσουν» το συγκεκριμένο σχέδιο και με τις δύο σχετικές πρωτοβουλίες που θέλει να προωθήσει η ελληνική πλευρά για τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους: Την παράταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας με ένα καθεστώς διάδοχο του νόμου Κατσέλη-Σταθάκη και την επέκταση για όλους της ρύθμισης οφειλών σε 120 δόσεις για Δημόσιο και ιδιώτες.
Στόχος των δανειστών είναι οι όποιες ρυθμίσεις αποφασιστούν να μην επιβραδύνουν το ρυθμό μείωσης των «κόκκινων» δανείων ενώ η συνολική συμφωνία με τους Θεσμούς καθυστερεί και την έναρξη λειτουργίας του νέου διευρυμένου στεγαστικού επιδόματος αφού ένα μέρος θα κατευθύνεται σε δόσεις δανείων.
Οι συζητήσεις που θα ξεκινήσουν επίσημα σήμερα και για τα τρία θέματα θα πρέπει να καταλήξουν σε ένα πακέτο ρύθμισης των «κόκκινων» δανείων και ιδιωτικού χρέους μέχρι και τις αρχές Μαρτίου .
Δικαστικές αποφάσεις
Ενα δεύτερο σημαντικό θέμα της σημερινής συνάντησης θα είναι ο καταρχήν σχεδιασμός για την εκτίμηση του κόστους και την κάλυψη της δαπάνης που μπορεί να προκύψει από αναδρομικά σε μισθούς και συντάξεις που θα επιδικάσει το ΣτΕ καθώς και το δημοσιονομικό χώρο για την κάλυψή τους.
Το σημείο αυτό ανησυχεί ιδιαίτερα τους δανειστές καθώς μπορεί να τινάξει στον αέρα την προσπάθεια επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ ως το 2022. Γι’ αυτό στο θέμα των δικαστικών αποφάσεων αναμένεται να προτείνουν και εναλλακτικές λύσεις με αλλαγές στην κατεύθυνση της οικονομικής πολιτικής για να υπάρχει ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος ώστε να καλυφθούν οι όποιες απαιτήσεις. Το πιο πιθανό είναι το κόστος και η κάλυψη των δικαστικών αποφάσεων για το 2019 – 2020 να ενσωματωθεί στο νέο ΜΠΔΣ 2020 -2023 ως εναλλακτικό σενάριο έστω με στόχο να διασφαλιστεί σε κάθε περίπτωση ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Τα υπόλοιπα θέματα
Εκτός από τα δύο μεγάλα θέματα είναι βέβαιο ότι τόσο η Ε.Ε. όσο και το ΔΝΤ και η ΕΚΤ θα απαιτήσουν νέα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα και για τις «επίσημες» δεσμεύσεις της Ελλάδας, οι οποίες λίγο- πολύ παρουσιάζουν σημαντικές καθυστερήσεις. Συγκεκριμένα:
* Στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων καθυστερεί ακόμη η υπογραφή της σύμβασης για το ΔΑΑ Ελευθέριος Βενιζέλος, η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και ο διαγωνισμός για την παραχώρηση των περιφερειακών λιμανιών. Εν αναμονή είναι ο διαγωνισμός για το Καζίνο, που θα ενεργοποιήσει μετά από πέντε χρόνια την επένδυση στο Ελληνικό ενώ και ο διαγωνισμός για ΕΛ.ΠΕ. είναι κοντά στο τέλος του.
* Στον τομέα της ενέργειας θα πρέπει μέσα στο πρώτο τρίμηνο να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση των τεσσάρων μονάδων της ΔΕΗ σε ιδιώτες με βάση τη συμφωνία που έγινε στο τέλος του τρίτου Μνημονίου.
* Ανησυχία υπάρχει ακόμη για την πρόθεση της κυβέρνησης για αύξηση του κατώτερου μισθού. Η ελληνική πλευρά θα περάσει από ανάκριση και για τα κριτήρια με βάση τα οποία θα γίνει η αύξηση αλλά και για το θέμα της επανόδου των συλλογικών συμβάσεων και του θεσμού της μετενέργειας.
* Σε επίπεδο ΑΑΔΕ δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η στελέχωση του «δεύτερου ΣΔΟΕ» που θα ασχολείται με εισαγγελικές παραγγελίες, αλλά και η ολοκλήρωση της στελέχωσης των υφιστάμενων υπηρεσιών της ανεξάρτητης αρχής.
* Στις αλλαγές στο Δημόσιο η πιο βασική, που είναι η τοποθέτηση ανεξάρτητων γενικών γραμματέων, θα πρέπει να περιμένει μάλλον μέχρι το καλοκαίρι χάνοντας για δεύτερη φορά την προθεσμία που έχει συμφωνηθεί με τους Θεσμούς από την πρώτη αξιολόγηση.
* Προσλήψεις, μισθολόγιο Δημοσίου και καθετί που θα θυμίζει παροχές θα είναι θέματα συζήτησης μεταξύ Θέσμιων και οικονομικού επιτελείου αναφορικά με τα έτη 2019 -2020.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]