Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής πρόκειται να δαπανηθούν 400 εκατ. ευρώ σε έργα τα οποία ήδη δρομολογούνται και θα επιταχυνθούν εντός της προσεχούς 3ετίας. Κατά τις ίδιες πληροφορίες σχεδιάζεται, μεταξύ άλλων, η επέκταση (σχεδόν διπλασιασμός) του υφιστάμενου Τerminal 1, προχωρά άμεσα η επέκταση του χώρου ελέγχου διαβατηρίων μη Σένγκεν χωρών, δαπάνης 10 εκατ. ευρώ, θα κατασκευαστεί σκεπαστό parking πέραν του P2 και εντός του 2018 ξεκινά η ανέγερση νέου ξενοδοχείου πλησίον του IKEA. Οπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, θα είναι low budget (για τουρίστες χαμηλότερου εισοδήματος, όπου υπάρχει ζήτηση) σε σχέση με το 5 αστέρων «Sofitel» του Ομίλου Μήτση, ο οποίος ήδη διεκδικεί τη νέα μονάδα. Εντονο ενδιαφέρον φέρεται να εκδηλώνουν και άλλοι επενδυτές.
Η κατασκευή των νέων έργων στο αεροδρόμιο των Σπάτων θα «γεννήσει» αυτόματα τη δημιουργία νέων συγκοινωνιακών κόμβων και η τελεσφόρηση όλων φέρεται να έχει ολοκληρωθεί πριν από το 2026. Σύμφωνα με τη σύμβαση επέκτασης προβλέπεται ότι κατά τη διάρκεια της περιόδου έως το 2046 ο ΔΑΑ θα κληθεί να πραγματοποιήσει συνολικές επενδύσεις περίπου 2,35 δισ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, ζεστό χρήμα αναμένεται να εισέλθει στα ταμεία του κράτους και από την πώληση του 30% εκ του ποσοστού του ΤΑΙΠΕΔ (έχει μεταβιβαστεί από το Δημόσιο) που διαθέτει στη ΔΑΑ. Κύκλοι της αγοράς αναφέρουν ότι ο πήχυς του τιμήματος θα ξεκινά από τα 600 εκατ. ευρώ, ενώ λίαν προσφάτως κορυφαίος επιχειρηματίας της χώρας υποστήριξε ότι η αναφερόμενη πώληση ενδέχεται να αγγίξει το ποσό του 1 δισ. ευρώ, δεδομένης της αυξητικής πορείας των μεγεθών του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Επί θύραις βρίσκεται η επιλογή του χρηματοοικονομικού συμβούλου ο οποίος δεν αποκλείεται να είναι ο ίδιος που περαιώνει την 20ετή επέκταση της σύμβασης του ΔΑΑ με το Ελληνικό Δημόσιο, δηλαδή οι εταιρίες Eurobank Ergasias και Lamda Infrastructure Finance.
Κύκλοι της κυβέρνησης αναφέρουν ότι εντός του πρώτου τριμήνου του 2018 αναμένεται να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός. Οι σχετικές διαδικασίες θα εκκινήσουν μόλις ψηφιστεί από τη Βουλή η 20ετής σύμβαση επέκτασης του ΔΑΑ.
Υπενθυμίζεται ότι η προσφορά του ΔΑΑ (μέτοχοι είναι το Ελληνικό Δημόσιο με 55%, το καναδικό επενδυτικό Fund, PSP Investments με 40% και ο Ομιλος Κοπελούζου με 5%) προβλέπει συνολικό τίμημα ύψους 600 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ. Η πρώτη εκταμίευση προγραμματίζεται σε δύο δόσεις, με την πρώτη έως τον Δεκέμβριο και τη δεύτερη το 2018. Οπως έχει ανακοινωθεί, η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές Αρχές και τη Βουλή των Ελλήνων.
Σκληρό πόκερ
Κοινός τόπος είναι ότι για την απόκτηση του 30% της χρυσοτόκου όρνιθος «Ελευθέριος Βενιζέλος» αναμένεται να παιχτεί σκληρό πόκερ. Τρεις επενδυτικοί «παίκτες» φαίνεται ότι ερίζουν για την απόκτηση σημαντικού μέρους του ποσοστού του Δημοσίου, προοπτική που δείχνει ότι η μάχη θα είναι σκληρή. Οπως προαναφέρθηκε, αρωγός στην ύπαρξη υψηλού ενδιαφέροντος αποτελούν αφενός η συνεχής κερδοφορία του ΔΑΑ, αφετέρου οι υψηλές προοπτικές διακίνησης αυξημένου αριθμού επιβατών. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, για την απόκτηση του 30% του αεροδρομίου αναμένεται να ενδιαφερθούν, μεταξύ άλλων, η καναδική PSP Investments, το Shenzhen Airport Group και ο Ομιλος Κοπελούζου.
Αυτοί που γνωρίζουν τονίζουν ότι η διαδικασία αναμένεται να συγκεντρώσει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Η σπουδή του κινεζικού ομίλου Shenzhen Airport Group για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» φαίνεται ότι παραμένει και λέγεται ότι έχει επαυξηθεί μετά την έτι περαιτέρω διείσδυση των κινεζικών συμφερόντων στην Ελλάδα τόσο με την COSCO όσο και με την παρουσία με ισχυρή θέση της FOSUN στο επιχειρηματικό σχέδιο του Ελληνικού.
Υπογραμμίζεται ότι η Shenzhen Airport Group, που διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Κίνας (Shenzhen Baoan International Airport), είχε στο παρελθόν ενδιαφερθεί για τον ΔΑΑ από κοινού με την επενδυτική εταιρία Friedmann Pacific Asset Management Limited (FPAM).
Σημειώνεται ότι υπάρχει ενεργό ενδιαφέρον από τον Ομιλο Κοπελούζου (σε αυτό το σχήμα δεν φέρεται να βρίσκεται η Fraport), ο οποίος διαβλέπει στην αναρρίχηση των οικονομικών μεγεθών του αεροδρομίου των Σπάτων, εξαιτίας της ανέλιξης του τουρισμού στην Αθήνα, της διαφαινόμενης μετατροπής του αεροδρομίου σε Hub αερολιμένα αλλά και της διά του αεροπλάνου άνθησης των εμπορευματικών μεταφορών.
Ως προαναφέρθηκε, στη μετοχική σύνθεση του αεροδρομίου των Σπάτων περιλαμβάνεται το καναδικών συμφερόντων PSP Investments (που εξαγόρασε το μερίδιο της Hochtief και ελέγχει τη συμμετοχή του επίσης καναδικών συμφερόντων fund HTAC) με 40% και η οικογένεια Κοπελούζου με 5%. Το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 30% και το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί το 25%, ποσοστό θα περάσει στη θυγατρική του Υπερταμείου, την Εταιρία Δημόσιων Συμμετοχών. Βάσει της ισχύουσας σύμβασης παραχώρησης, ωστόσο, το management ελέγχεται από τους Καναδούς (σ.σ.: οι οποίοι διατήρησαν τη σχετική πρόβλεψη που είχε διαμορφωθεί επ’ ωφελεία της Hochtief).
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
[email protected]
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής