Το σημαντικότερο όμως είναι ότι αν συνεχιστεί η αύξηση της τιμής των καυσίμων θα επηρεαστεί και ο χρόνος παραμονής των ταχύπλοων πλοίων στις εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές. Αυτό, βεβαίως, θα είναι συνάρτηση και της επιβατικής κίνησης, αλλά σίγουρα θα είναι καταλυτικό στοιχείο για τη διαμόρφωση της κερδοφορίας ή όχι των ακτοπλοϊκών εταιριών.
Ενδεικτικό της κατάστασης που διαμορφώνεται είναι ότι και οι δύο μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου της ακτοπλοΐας έχουν δεχθεί τις αρνητικές επιρροές από την άνοδο των τιμών των καυσίμων. Αναλυτικότερα, οι Μινωικές Γραμμές στο πρώτο τρίμηνο είχαν μόνο 200.000 ευρώ καθαρά κέρδη, ενώ τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 4 εκατ. ευρώ. Η εταιρία, σχολιάζοντας τα αποτελέσματά της, τονίζει ότι «τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου επηρεάστηκαν σημαντικά από τη μεγάλη αύξηση των διεθνών τιμών των καυσίμων που διπλασιάστηκαν σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2016» και ταυτόχρονα προεξοφλεί ότι «όπως εκτιμούμε, θα επιδράσουν αρνητικά στο ετήσιο αποτέλεσμα του 2017».
Μεγαλύτερες επιπτώσεις είχαν οι αυξήσεις στα καύσιμα στην Attica Group, που κατέγραψε ζημιές ύψους 4 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 5,74 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Για τις εξελίξεις αυτές, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και σημαντικό στέλεχος της Attica Group Μιχάλης Σακέλλης, μιλώντας πρόσφατα για το μέλλον των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών της χώρας, επισήμανε ότι το 95-97% της συνολικής επιβατικής κίνησης καλύπτεται με ελεύθερες δρομολογήσεις, ενώ οι γραμμές δημόσιας υπηρεσίας καλύπτουν μόλις το 3-5% της κίνησης, ωστόσο είναι μεγάλης εθνικής σημασίας καθώς εξυπηρετούν 44 νησιά.
Για το μέλλον, ο Μ. Σακέλλης προκρίνει την επιλογή του μοντέλου των περιφερειακών συνδέσεων των μικρών νησιών με πλοία μικρής χωρητικότητας. Θα συνδέονται με τα μεγάλα νησιά, τα οποία θα εξυπηρετούνται απευθείας με μεγάλης χωρητικότητας επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία. Ενα τέτοιο σχήμα, υποστηρίζει ο Μ. Σακέλλης, θα εξασφαλίσει και την ταχύτερη ενδοεπικοινωνία των νησιωτικών συμπλεγμάτων.
Μάλιστα, ο Μ. Σακέλλης, υποστηρίζοντας την άποψή του, φέρνει ως επιχείρημα τις Ανατολικές Κυκλάδες, όπου τα νησιά έχουν καλύτερη εξυπηρέτηση, με πολλές συνδέσεις, σχεδόν καθημερινές, προς την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και με την εκτέλεση τοπικών δρομολογίων. Το δρομολόγιο που εκτελείται, για παράδειγμα, από το πλοίο «Σκοπελίτης» ίσως πρέπει να αποτελεί πρότυπο για συμπληρωματικό δρομολόγιο για όλα τα νησιωτικά συμπλέγματα διότι πλην της τακτικής ενδοεπικοινωνίας προσφέρει και δυνατότητες εξυπηρέτησης των επιβατών με ανταποκρίσεις. Εξίσου σημαντικά, προσθέτει ο Μ. Σακέλλης, είναι και τα τοπικά δρομολόγια της Δωδεκάνησος Seaways, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε τις επίσης πολύ καλές και αξιόπιστες υπηρεσίες που προσφέρονται τα τελευταία 4 χρόνια στα νησιά του ΒΑ. Αιγαίου.
Ωστόσο, ο Μ. Σακέλλης υπογραμμίζει ότι «παρά το ικανοποιητικό επίπεδο των υπηρεσιών δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι υπάρχουν προβλήματα τα οποία πρέπει να λυθούν, όπως η βελτίωση της εξυπηρέτησης των νησιών των Δωδεκανήσων, ενώ επίσης υπάρχουν προτάσεις οι οποίες πρέπει να μελετηθούν για την ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών, όπου είναι αναγκαίο, τη βελτίωση της ενδοεπικοινωνίας και την αύξηση της συχνότητας των συνδέσεων με την ηπειρωτική Ελλάδα».
Καταλήγοντας, ο Μ. Σακέλλης υποστηρίζει ότι «εάν μελετήσουμε κάθε γραμμή ξεχωριστά, θα καταλήξουμε σε ένα μικτό σύστημα, δηλαδή κάποια νησιά θα εξυπηρετούνται με απευθείας συνδέσεις και κάποια με ανταποκρίσεις ή και τα δύο, όπως εξάλλου συμβαίνει σήμερα σε αρκετές περιπτώσεις, όπως π.χ. στην εξυπηρέτηση των Μικρών Κυκλάδων, της Σύμης, της Σικίνου, της Φολεγάνδρου, του Αϊ-Στράτη, των Ψαρών, των Λειψών, αλλά και σε πολλά νησιά των Δωδεκανήσων, με τα πολύ σημαντικά δρομολόγια που εκτελεί η Δωδεκάνησος SEAWAYS κ.λπ.».
Επίσης, ο Μ. Σακέλλης τονίζει ότι «τα 80 εκατ. ευρώ που διατίθενται ως αποζημιώσεις για την εξυπηρέτηση 44 νησιών είναι αστεία ποσά όταν σε άλλες χώρες δίνονται μόνο για την εξυπηρέτηση ενός» και προσθέτει: «Επίσης, λόγω έλλειψης κεφαλαίων, τα απομακρυσμένα νησιά μας δεν αντιμετωπίζονται ισότιμα με τα κοντινότερα, οι υπηρεσίες που προσφέρονται δεν είναι οι ενδεδειγμένες και πρέπει να βελτιωθούν. Εάν όμως θέλουμε να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες, εάν θέλουμε να αυξηθεί η συχνότητα των δρομολογίων, να βελτιωθεί η ενδοεπικοινωνία, να δρομολογηθούν νέα σύγχρονα πλοία και κυρίως να αντιμετωπίσουμε το μεγάλο πρόβλημα της προβλεπόμενης έλλειψης πλοίων, πρέπει να μελετήσουμε, να σχεδιάσουμε για την επόμενη δεκαπενταετία και κυρίως να αντιμετωπίσουμε τα νησιά μας ισότιμα με τους χερσαίους προορισμούς, για την εξυπηρέτηση των οποίων διατίθενται πολλά δισ. χωρίς κανένας να το θεωρεί παράλογο, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες».
Νέες δρομολογήσεις
Ευχάριστο είναι πάντως το γεγονός ότι από το φετινό καλοκαίρι θα δρομολογηθούν και άλλα πλοία, που θα πυκνώσουν κυρίως τα εσωτερικά δρομολόγια αλλά και τα δρομολόγια προς τα μικρά νησιά.
Η Blue Star Ferries δρομολογεί το φορτηγό οχηματαγωγό «Med Star» στις γραμμές των Δωδεκανήσων και των Κυκλάδων. Θα αναχωρεί από τον Πειραιά και θα καλύπτει τη Θήρα, την Κάλυμνο και την Κω, τον Πειραιά με τη Ρόδο, τον Πειραιά με τη Μύκονο και τη Ρόδο, καθώς και τον Πειραιά με τη Σύμη, την Πάρο, τη Νάξο και τη Θήρα. Το Med Star μεταφέρει 120 φορτηγά.
Επίσης, η εταιρία ΣΑΟΣ Φέρρις του Φώτη Μανούση θα δρομολογήσει το «ΣΑΟΝΗΣΟΣ», επιβατηγό οχηματαγωγό, και το ταχύπλοο «Ζέφυρος» στη γραμμή Αλεξανδρούπολης-Σαμοθράκης. Η ίδια εταιρία δρομολογεί και το «Σάος ΙΙ», από 13 Ιουνίου μέχρι και 3 Σεπτεμβρίου, από Λαύριο για Λήμνο-Σαμοθράκη-Αλεξανδρούπολη.
Εξάλλου, θα δρομολογηθεί το «ΣΠΙΝΤ ΚΑΤ 1» στη γραμμή Πειραιάς-Πόρος-Υδρα-Σπέτσες. Το «Ιθάκη Ντάιμοντ» στη γραμμή Σάμη-Ιθάκη-Αστακός. Το «Αγιος Γεράσιμος» στη γραμμή Φισκάρδο-Νυδρί Λευκάδας. Το «Ιόνιον Πέλαγος» θα δρομολογηθεί στη γραμμή Σάμη-Πισαετός και Βασιλική Λευκάδας-Αστακός. Τέλος, ο Γαβριήλ Χατζηγαβριήλ ναυπηγεί το «Σαμοθράκη 1».
ΣΑΒΒΑΣ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
[email protected]
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής