Ουσιαστικά, η πλήρης απελευθέρωση χωρίς όριο και έλεγχο βάζει ταφόπλακα στον υγιή ανταγωνισμό, δημιουργώντας αρνητικές αλυσιδωτές αντιδράσεις στην εικόνα της υποδομής φιλοξενίας της χώρας και στην παροχή υπηρεσιών. Η προτεινόμενη ρύθμιση από την κυβέρνηση θα δημιουργήσει ένα νέο είδος τουριστικών καταλυμάτων που προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό εναντίον των επιχειρήσεων ενοικιαζόμενων δωματίων και των ξενοδοχείων, αφού δίνεται το δικαίωμα να παρέχουν τις ίδιες υπηρεσίες με τις επιχειρήσεις του κλάδου, χωρίς να επωμίζονται τα ίδια λειτουργικά βάρη, όπως ΦΠΑ, 100% προκαταβολή φόρου, ασφαλιστικές εισφορές, τέλος επιτηδεύματος, ΦΜΥ, τέλος διανυκτέρευσης, δημοτικά τέλη, λογιστή κλπ.
«Μπούμερανγκ»
Κορυφαίος παράγοντας του τουρισμού αναφέρει ότι οι απώλειες σε έσοδα για το Ελληνικό Δημόσιο υπερβαίνουν τα 500 εκατ. ευρώ. Επισημαίνεται εδώ ότι στη σχετική τροπολογία δεν προβλέπεται επίσης καμία υποχρέωση των εκμισθωτών κατοικιών για βραχυχρόνια μίσθωση να χρησιμοποιούν για τις συναλλαγές τους το ελληνικό τραπεζικό σύστημα.
Οπως τονίζει ο ίδιος παράγοντας, στόχος της Πολιτείας είναι να παράσχει λύση στους ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι αδυνατούν να πληρώσουν ΕΝΦΙΑ και διατηρούν λόγω ύφεσης αναξιοποίητα τα ακίνητά τους. Καταλήγοντας υποστηρίζει ότι η λύση που επιλέγει το υπουργείο Οικονομικών είναι κοντόφθαλμη και μολονότι φαίνεται να δίδει λύσεις ουσιαστικά συνθλίβει το νόμιμα λειτουργούντα ξενοδοχειακό κλάδο, καθώς την ίδια ώρα το υπουργείο Τουρισμού φέρεται να «νίπτει τας χείρας του».
Crash test στους μισθούς της Ευρώπης - Που βρίσκεται η Ελλάδα [γράφημα]
Σαν ξενοδοχεία
Ηδη δεκάδες πολυκατοικίες στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, στην πλατεία Κλαυθμώνος, στην Ασκληπιού, στο Κουκάκι κ.α. λειτουργούν εν μέρει ως ξενοδοχεία! Πουλάνε τα δωμάτιά τους μέσω των γνωστών ιστοστελίδων airbnb, novasol (κ.λπ.), ενώ στο χορό -υπό το καθεστώς ανομίας της Ελλάδας- εισήλθαν τόσο η Booking.com όσο και η expedia.com.
Κοινός τόπος είναι ότι δεκάδες χιλιάδες επιχειρήσεις ενοικιαζόμενων δωματίων φέρονται αποφασισμένες να καταθέσουν το Σήμα Λειτουργίας τους ούτως ώστε να επιχειρούν υπό τη σκέπη του καθεστώτος των βραχυχρόνιων μισθώσεων, με αποτέλεσμα την έτι περαιτέρω υποβάθμιση του τουριστικής ανωδομής της χώρας.
Είναι εύκολα διακριτό ότι η απάλειψη στη σχετική τροπολογία των ελάχιστων προδιαγραφών για το ακίνητο των βραχυχρόνιων μισθώσεων, όσον αφορά στο εμβαδόν, στο φυσικό φωτισμό, στον αερισμό και τη θέρμανση, όπως επίσης και τα περί νομιμότητας του κτιρίου (οικοδομική άδεια κ.ο.κ.), συνιστούν μεγάλους παράγοντες κινδύνου όχι μόνο γι’ αυτούς που θα διαμείνουν στα ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά συνολικά για τον ελληνικό τουρισμό.
Διευρύνει το πεδίο
Σύμφωνα με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδας, το νέο πλαίσιο διευρύνει υπέρμετρα το πεδίο και τους όρους άσκησης της δραστηριότητάς τους, με αποτέλεσμα να μην έχει καμία σχέση με το νόημα και τους σκοπούς της οικονομίας του διαμοιρασμού. Επιπλέον η γενικότερη κατεύθυνση της προτεινόμενης ρύθμισης δεν ταυτίζεται με τις θέσεις που έχει εκφράσει η HOTREC (η Πανευρωπαϊκή Ενωση Ξενοδοχείων και Εστιατορίων) για την αντιμετώπιση του θέματος σε μια κοινή πανευρωπαϊκά κατεύθυνση.
Οπως υπογραμμίζει το ΞΕΕ: «Ο διαχειριστής ακινήτου βραχυχρόνιας μίσθωσης μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε, οπότε δεν συνδέεται υποχρεωτικά το ακίνητο με το φυσικό πρόσωπο, τον ιδιοκτήτη ή έστω τον υπεκμισθωτή, που εννοείται ότι υπηρετεί η οικονομία του διαμοιρασμού. Σε επίπεδο αριθμού ακινήτων ανά διαχειριστή δεν υφίσταται περιορισμός από το νόμο και αφήνεται στη διακριτική ευχέρεια της κυβέρνησης με Κοινή Υπουργική Απόφαση, τεσσάρων μάλιστα υπουργών, να θεσπίσει ανώτατο όριο 2 ακινήτων σε καθορισμένες γεωγραφικές περιοχές και μόνο για λόγους προστασίας της κατοικίας. Πιστεύουμε εν προκειμένω ότι οι “διαχειριστές” περισσοτέρων των 2 ακινήτων, εξυπακούεται ότι ασχολούνται με την ενοικίαση κατοικιών επαγγελματικά και θα πρέπει φορολογικά να αντιμετωπίζονται ισότιμα με τους υπόλοιπους επαγγελματίες της φιλοξενίας και παράλληλα να είναι υπόχρεοι, εκτός του φόρου εισοδήματος, να υπόκεινται σε ΦΠΑ και από το 2018 σε φόρο διαμονής».
Τέλος, το Επιμελητήριο σημειώνει: «Σε επίπεδο χρονικής διάρκειας της βραχυχρόνιας μίσθωσης τίθεται ως όριο χρονική διάρκεια μικρότερη του έτους, με την πρόβλεψη η παραπάνω ΚΥΑ, εφόσον εκδοθεί, να θέσει το ανώτατο χρονικό όριο των 90 ημερών, που και αυτό με τη σειρά του ανατρέπεται με βάση το εισοδηματικό κριτήριο των 12.000 ευρώ». Συμπληρώνει επίσης ότι «δεν προβλέπονται αποτρεπτικοί όροι με σοβαρές κυρώσεις».
Τα ενοικιαζόμενα
Οπως καταγγέλλει η Συνομοσπονδία Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ελλάδος (ΣΕΤΚΕ), η κυβέρνηση, με το νέο σχέδιο νόμου, δίνει τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες κατοικιών να μπορούν να «βαπτίζουν» τις ιδιοκτησίες τους «τουριστικά καταλύματα» και τους εαυτούς τους «τουριστικούς επιχειρηματίες», εύκολα και απλά, χωρίς να πληρούνται ούτε οι ελάχιστες, βασικές προϋποθέσεις. «Αντίθετα, η φορολόγηση των εισοδημάτων που αποκτώνται από τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτου είναι σημαντικά ευνοϊκότερη, σε σχέση με εκείνη των ενοικιαζόμενων δωματίων, καθώς προβλέπεται η εφαρμογή κλιμακωτών συντελεστών που ξεκινούν από 15%, την ίδια στιγμή που οι επιχειρήσεις ενοικιαζόμενων δωματίων φορολογούνται με συντελεστή 29%. Και το χειρότερο, οι νόμιμοι επιχειρηματίες καλούνται να καταβάλουν και ενιαίο τέλος διανυκτέρευσης», υπογραμμίζει η ΣΕΤΚΕ, καταλήγοντας ότι, αν δεν αποσυρθούν οι σχετικές διατάξεις, «θα αναγκαστούμε να καταθέσουμε τις άδειες λειτουργίας μας και να ενταχθούμε στο νέο πλαίσιο αστικών μισθώσεων».
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
[email protected]
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής