Μάλιστα, οι επιχειρησιακές συζητήσεις φαίνεται ότι έχουν προχωρήσει και ήδη εταιρίες υδροπλάνων φέρονται να βρίσκονται σε συζητήσεις για κοινούς κωδικούς πτήσεων με μεγάλη αεροπορική εταιρία σε μια προσπάθεια να λειτουργήσουν συμπληρωματικά με το υφιστάμενο αεροπορικό δίκτυο, συνδέοντας νησιά της άγονης γραμμής με μεγάλα αεροδρόμια. Τα δύο επενδυτικά σχήματα, Ελληνικά Υδατοδρόμια Α.Ε. και Hellenic Seaplanes S.A., έχουν δεδηλωμένο ενδιαφέρον και σχεδιάζουν την ανάπτυξη συνολικά 51 υδατοδρομίων.
Βέβαια, στελέχη του κλάδου εκτιμούν ότι ένα πλήρες δίκτυο στη χώρα θα μπορούσε να αποτελείται από 50 έως 60 υδατοδρόμια.
Το δίκτυο
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι των συζητήσεων επανέρχεται σχέδιο που είχε διαμορφωθεί παλαιότερα με τον πρώτο επενδυτή των υδροπλάνων, την περίοδο 2006-2007, με τον όρο feeder line, όρος που χρησιμοποιείται ιδιαίτερα στο αμερικανικό αεροπορικό ταξίδι και τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Με τον τρόπο αυτό, οι αποδοτικές, μεγάλης χωρητικότητας αεροπορικές διαδρομές, θα συνδέουν τους σημαντικούς κόμβους, ενώ οι γραμμές-τροφοδότες θα συνδέουν αυτούς τους κόμβους με τα σημεία αναχώρησης και προορισμού.
Στο πλαίσιο αυτό στα Δωδεκάνησα ο επιβάτης από Χάλκη προς Ρόδο θα πετά με ένα εισιτήριο με υδροπλάνο και στη συνέχεια με αεροπλάνο για τον προορισμό του, αντίστοιχα Τήλο-Ρόδο, αλλά και Σύμη-Κω, Νίσυρο-Κάλυμνο.
Παράλληλα, στις Κυκλάδες δύναται να έχουν σύνδεση νησιά όπως οι Φολέγανδρος, Ανάφη, Σίκινος με την πρωτεύουσα Σύρο, αλλά και η Ιος με τη Σαντορίνη και η Ανδρος με τη Μύκονο.
Στήριξη
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η αναφορά του αντιπροέδρου της Aegean κ. Ευτύχιου Βασιλάκη, ο οποίος, ερωτηθείς κατά τη γενική συνέλευση της εταιρίας του λίαν προσφάτως, σημείωσε ότι τα υδροπλάνα θα μπορούσαν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά με το υφιστάμενο αεροπορικό δίκτυο: «Ελπίζουμε να βρεθούν λύσεις για κάποιες διασυνδέσεις, γιατί αναγκαζόμαστε να διατηρούμε τύπους αεροσκαφών για πιο μικρά και περίεργα αεροδρόμια, επομένως μας ενδιαφέρει να πετάξουν τα υδροπλάνα σε ορισμένους προορισμούς, όπου το αεροπορικό έργο είναι εθνικά απαραίτητο, αλλά όχι τόσο προσοδοφόρο».
Βαρόμετρο
Η ψήφιση του νόμου αναμένεται να αποτελέσει ένα είδος βαρόμετρου για την αγορά, καθώς αν και δεν επαρκεί ο χρόνος για να δημιουργηθεί ένα οργανωμένο δίκτυο υδατοδρομίων, θα συμβάλει στην αναθέρμανση του επενδυτικού ενδιαφέροντος και θα μπορέσει, υπό προϋποθέσεις, να βάλει στο παιχνίδι τις ενδιαφερόμενες εταιρίες ακόμη και το φετινό καλοκαίρι.
Ηδη, μετά την υπογραφή της αδειοδότησης του υδατοδρομίου Πάτρας, η εταιρία Ελληνικά Υδατοδρόμια, ως ανάδοχος του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, που ολοκλήρωσε επιτυχώς την αδειοδότηση του υδατοδρομίου Πάτρας, εξετάζει να στήσει ένα δίκτυο -έστω και σε πιλοτική μορφή για το καλοκαίρι- που θα εξυπηρετεί τη Δυτική Ελλάδα, δεδομένου ότι πλήρως αδειοδοτημένα είναι και τα υδατοδρόμια της Κέρκυρας και των Παξών.
Θα πιάνουν και λιμάνι
Στο πλαίσιο των συζητήσεων για ευρύτερες συνεργασίες με συμβατικές αεροπορικές εταιρίες, προβλέπεται να δημιουργηθούν υδατοδρόμια στις άγονες γραμμές, ανταγωνιζόμενα ακόμη και τις ακτοπλοϊκές γραμμές, που για τα απομονωμένα νησιά είναι… μεγάλος γολγοθάς. Για να υλοποιηθεί αυτός ο στόχος προβλέπεται ότι οι αεροπορικές εταιρίες που θα πραγματοποιούν πτήσεις με υδροπλάνα θα καταβάλλουν ένα τέλος ανά πτήση, το οποίο θα καθορίζεται με απόφαση του υπουργού Υποδομών. Σύμφωνα με το πλάνο, τα έσοδα αυτά θα χρηματοδοτούν την κατασκευή υδατοδρομίων, το ηλεκτρονικό σύστημα και τον εξοπλισμό, αλλά και υδατοδρόμια σε απομακρυσμένους προορισμούς ή νησιά με περιορισμένη επιβατική κίνηση.
Εστω και με καθυστέρηση, το υπουργείο Υποδομών ικανοποιεί, μέσω της αναθεώρησης του θεσμικού πλαισίου, και ένα πάγιο αίτημα επενδυτών, που είναι οι περιοχές προσθαλάσσωσης και αποθαλάσσωσης του υδροπλάνου. Με τη νέα ρύθμιση επιτρέπεται, σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών, τα υδροπλάνα να προσθαλασσώνονται εντός του λιμανιού και όχι μόνο στη χωροθετημένη ζώνη του υδατοδρομίου που βρίσκεται έξω από το λιμάνι.
Πρόκειται για μία διάταξη που θεωρείται πολύ σημαντική για τον κλάδο, καθώς επιμηκύνει την επιχειρησιακή λειτουργία των υδατοδρομίων και αίρει τα εμπόδια που μπαίνουν κυρίως στους νησιωτικούς προορισμούς. Ωστόσο, το νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια διατηρεί το διαχωρισμό που είχε προβλεφθεί στο περσινό σχέδιο για ξεχωριστή άδεια ίδρυσης που θα έχει δημόσιο χαρακτήρα και λειτουργία που θα εκχωρείται σε ιδιώτες.
Υπογραμμίζεται ότι η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έχει υπογράψει προγραμματικές συμβάσεις με τα Λιμενικά Ταμεία Κεφαλληνίας και Ιθάκης και είναι στο στάδιο της υπογραφής για Λευκάδα και Μεγανήσι. Σε ανάλογο στάδιο είναι και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για 24 υδατοδρόμια, τα οποία έχουν διασφαλισμένη τη χρηματοδότησή τους. Αντίστοιχα, εγκεκριμένες περιβαλλοντικές μελέτες, που δείχνουν το βαθμό ωρίμανσης, διαθέτουν άλλα 10 υδατοδρόμια.
Διευκόλυνση
Τέλος, στα θετικά του νέου νομοσχεδίου καταγράφεται και η πρόνοια για απαλλαγή του υδατοδρομίου από την υποχρέωση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων και του λιμένα, εφόσον δεν είχε αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά, όπως προέβλεπε το αρχικό σχέδιο. Ομως, μόνο δύο υδατοδρόμια διαθέτουν λειτουργικές υποδομές (πλωτές εξέδρες, οικίσκους για την εξυπηρέτηση επιβατών κ.ά.) και θα μπορούσαν να ξεκινήσουν άμεσα εμπορική λειτουργία. Πρόκειται για το υδατοδρόμιο της Ραφήνας και αυτό του Βόλου, το οποίο διαθέτει τις παλιές υποδομές που είχαν αναπτύξει οι πρώτοι επενδυτές υδατοδρομίων από το 2004 έως το 2008.
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
[email protected]
Από το ένθετο Οικονομία της έντυπης έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής