Ελεύθερος Τύπος
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Τα πρώτα ταξί ήταν… χειροκίνητα [εικόνες]

Κωνσταντίνος Μπορδόκας

Με  την ανακήρυξη της Αθήνας ως πρωτεύουσας του νεοελληνικού κράτους το 1834, κάνουν την εμφάνισή τους τα πρώτα ιδιωτικά μέσα μεταφοράς που κινούνται όχι φυσικά από μηχανές, ούτε καν από ζώα αλλά από …ανθρώπους.

Αναφερόμαστε σε κάποιες μικρές φορητές άμαξες που χρησιμοποιούν εύποροι της εποχής που τις σέρνουν χαμάληδες. Παρά το γεγονός ότι η εικόνα ανθρώπου να σέρνει άμαξα είναι τότε συνηθισμένη σε πολλές χώρες, στην Ελλάδα το φαινόμενο αυτό δεν αναπτύσσετε ποτέ αφού οι ντόπιοι αρνούνται να παίξουν αυτό το ρόλο (τους φτάνουν τετρακόσια χρόνια τουρκικού ζυγού…) αφήνοντας τον στους Μαλτέζους που εκείνη την περίοδο συμμετέχουν στην ανοικοδόμηση της πρωτεύουσας. Έτσι, η φράση «φώναξε ένα Μαλτέζο» ισοδυναμεί με το σημερινό «κάλεσε ένα ταξί».

Τους πρώτους αυτούς «ταξιτζήδες» αντικαθιστούν σταδιακά καρότσες,  λαντώ και ιππήλατες άμαξες που σέρνουν ένα ή περισσότερα άλογα. Το κουβούκλιο των πελατών είναι άλλοτε ανοιχτό– όπως διασώζεται μέχρι σήμερα ως τουριστική ατραξιόν σε διάφορες περιοχές- ή κλειστό με μια βαριά ξύλινη κατασκευή που η διαβάθμιση της εσωτερικής και εξωτερικής διακόσμησης αποτελεί δείγμα πολυτέλειας και, φυσικά, αυξημένου κομίστρου. Εκεί μπαίνουν φουστανελοφόροι, βασιλιάδες αλλά και κυρίες με πανάκριβες τουαλέτες για τις επίσημες εξόδους τους.

Οι καλύτερες από αυτές τις άμαξες κάνουν διαδρομές έξω από τις πόλεις για βόλτα αναψυχής ή ταξίδι. Σταδιακά οι διαδρομές αυτές περιορίζονται εντός του αστικού ιστού, αφού για μακρινότερα ταξίδια υπάρχει πλέον το τραίνο, που, παρότι παραμένει ακόμα αργό και θορυβώδες, είναι σαφώς γρηγορότερο και ασφαλέστερο των αμαξών που γεμίζουν σκόνες, πέφτουν σε λακκούβες, ενώ το σπάσιμο των ξύλινων τροχών ή του άξονά τους μπορεί να έχει απρόβλεπτες συνέπειες για το ταξίδι. Οι αμαξάδες φορούν μακριές ρεντικότες, ψηλά καπέλα και μπότες. Η πληρωμή είναι προκαθορισμένη ανάλογη της απόστασης με την διαδρομή Αθήνα- Πειραιά να κοστίζει, το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, 50 λεπτά.

Η δημιουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Πειραιά την ίδια περίοδο, ξεσηκώνει τις διαμαρτυρίες του Συνδέσμου Αμαξηλατών αλλά τελικά κάθε άλλο παρά μειώνει την δουλειά τους. Εξάλλου, ο πραγματικός κίνδυνος για τους αμαξάδες δεν θα είναι το τραίνο όπως οι ίδιοι φοβόνται, αλλά το αυτοκίνητο. Με την είσοδο του 20ου αιώνα εμφανίζονται τα πρώτα ιδιωτικά αυτοκίνητα που αξιοποιούνται και ως ταξί, οργίζοντας έτσι τους αμαξάδες που, στην κυριολεξία, «τρώνε τη σκόνη» του νέου μέσου και σε μερικές δεκαετίες περνούν στην ιστορία…

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ELEFTHEROSTYPOS.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις 

  Διάβασε όλες τις ειδήσεις μας στο Google
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο Twitter
  Κάνε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube

Προτεινόμενα για εσάς

Απίστευτο τροχαίο στο Καβούρι με εκρήξεις και φωτιά σε οχήματα – Δεν υπήρξαν τραυματίες

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Υπερδιπλάσια επιδότηση για 2.000 ηλεκτρικά ταξί

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Πώς ένας ταξιτζής έκλεβε επιβάτες – Τους έλεγε να πληρώσουν με κάρτες και έπαιρνε τα PIN

Evanthia Karra

Αρχεία υπουργείου Συγκοινωνιών: Οι «αταξίες» στα ταξί και τα ταξίμετρα την δεκαετία του ’20 [εικόνες]

Δημήτρης Ντόγκας

Τέλος στις… άναρχες πιάτσες ταξί – Τι αλλάζει με υπουργική απόφαση

Ελεύθερος Τύπος Newsroom

Πυροβολισμοί στη πλατεία Αττικής – Οι δράστες έφυγαν με ταξί και ξέχασαν το όπλο

Ελεύθερος Τύπος NewsRoom

Αύξηση ορίου επιβατών σε ΙΧ και ταξί από σήμερα

Ελεύθερος Τύπος NewsRoom

Αλλάζουν από Δευτέρα τα όρια επιβατών – Τι θα ισχύει για ΙΧ, ταξί και φορτηγά

Ελεύθερος Τύπος NewsRoom

Αλλάζει ο αριθμός των επιβατών στα ταξί – Τι ισχύει με το ψάρεμα και το κυνήγι

Ελεύθερος Τύπος NewsRoom