Γράφει ο Ανδρέας Ντίνης
Το πρόσφατο περιστατικό με τους επτά νεοσύλλεκτους στο κέντρο εκπαίδευσης του Μεσολογγίου και τον νεαρό φαντάρο στην Ελληνική Δύναμη Κύπρου δεν είναι τα πρώτα καθώς είχε προηγηθεί ακόμα ένα παρόμοιο περιστατικό το 2015.
Τότε μια φωτογραφία είχε «ανέβει» σε Αλβανική «ομάδα» στο Facebook και έδειχνε πέντε νεαρούς να σχηματίζουν με τα χέρια τους, το σύμβολο του αλβανικού αλυτρωτισμού, τον αλβανικό αετό.
Αλυτρωτισμός
Ας δούμε όμως πρώτα, ετυμολογικά, τι σημαίνει αλυτρωτισμός. Ο αλυτρωτισμός είναι η εθνικιστική πολιτικοκοινωνική κίνηση που επιδιώκει την απελευθέρωση όλων των υπόδουλων ομοεθνών και την προσάρτηση εδαφών, τα οποία στη διάρκεια της ιστορίας κατείχε ή υποτίθεται ότι κατείχε το κράτος που τα διεκδικεί. Επειδή τα περισσότερα σύνορα και ειδικά στα Βαλκάνια , δημιουργήθηκαν μετά από μετακινήσεις και αναδιαμόρφωσεις, είναι οι χώρες που θεωρητικά θα μπορούσαν να εγείρουν αλυτρωτικές αξιώσεις σε βάρος των γειτόνων τους είναι πολλές.
Ο ελληνικός αλυτρωτισμός συνδέεται πολύ στενά με την «Μεγάλη Ιδέα», μιας πολιτικής του 19ου και των αρχών του 20ου που στόχευε στην απελευθέρωση των αλύτρωτων Ελλήνων.
Ντεγκρέτσια: Η αμηχανία ενός επώνυμου με ονομασία προέλευσης... - Η μακρά ιστορία από την αρχή
Η Αλβανία, όντας ένα νεώτερο κράτος εμφανίζει τώρα τις παιδικές ασθένειες ενός έθνους-κράτους. Η ιδέα της Μεγάλης Αλβανίας γίνεται ολοένα και πιο διαδεδομένη τα τελευταία χρόνια. Στην περιβόητη Μεγάλη Αλβανία, οι Αλβανοί διοικούν ένα κράτος που φτάνει νότια μέχρι και την Άρτα, ανατολικά στο Τέτοβο των Σκοπίων και βορειοανατολικά στο Κόσοβο το οποίο έχει αποσχιστεί από την Σερβία.
Ο πρωθυπουργός της Αλβανίας, ο «φιλελεύθερος»Έντι Ράμα, έχει προσπαθήσει νε εξωραΐσει την κατάσταση και να αλλάξει τον όρο «Μεγάλη Αλβανία» με αυτόν της «Εθνικής Ενοποίησης.»
Ο πρωθυπουργός της γείτονας χώρας, παίζει κυριολεκτικά με την φωτιά. Προκαλεί τους γειτονικούς μη αλβανικούς λαούς και τους ωθεί σε επικίνδυνες αντισυσπειρώσεις.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμά της Ελλάδας και το «κυνηγητό» που δέχεται η Ελληνική μειονότητα στην Βόρεια Ήπειρο τους τελευταίους μήνες, με τις διώξεις και τις κατεδαφίσεις σπιτιών και καταστημάτων στην ευρύτερη περιοχή της Χειμάρρας.
Σύμφωνα με τον γενικό πρόεδρο της Δημοκρατικής Ένωσης Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας «Ομόνοια», Λεωνίδα Παππά, «η ανάπλαση στην περιοχή της Χειμάρρας είναι μια πίεση που ασκείται στον ελληνισμό της περιοχής για την υφαρπαγή των περιουσιών τους». Αυτό, όπως υποστηρίζει ο ίδιος, γίνεται για δύο λόγους: Ο πρώτος είναι επιχειρηματικός καθώς η Χειμάρρα είναι, ίσως, ο πιο τουριστικός προορισμός για την Αλβανία. Γι’ αυτό υπάρχουν επιχειρηματικά κίνητρα για την ανάπτυξη της περιοχής. Ο δεύτερος λόγος, σύμφωνα με τον κ. Παππά, είναι οικονομικός καθώς η αλβανική κυβέρνηση ξέρει ότι θα πάρει περιουσίες Ελλήνων.
Την ίδια όμως άποψη εκφράζει και ο πρόεδρος του παραρτήματος Ομόνοιας Χειμάρρας, Φρέντυ Μπελέρης, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως: «Υπάρχει μεθοδευμένη πολιτική για να εκδιωχθούν οι κάτοικοι από την περιοχή. Οι Έλληνες δέχονται συνεχώς πιέσεις από την κυβέρνηση Ράμα και τον δήμαρχο της περιοχής».
Όπως υποστηρίζουν και οι δύο ομιλούντες, αυτή τη στιγμή «τρέχει» σχέδιο της αλβανικής κυβέρνησης για τη νέα Χειμάρρα. «Αλλά για να ιδρυθεί η νέα Χειμάρρα, πρέπει να ξεριζωθεί η παλιά», αναφέρουν χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι μπορεί να κατεδαφίζονται παράνομα οι ελληνικές οικίες, όμως, «τα παράνομα κτίρια των υποστηρικτών του πρωθυπουργού δεν τα αγγίζει κανείς. Μεγάλες εκτάσεις γης περνούν στους υποστηρικτές του Ράμα και σε όλους όσοι έχουν διασυνδέσεις με την κυβέρνησή του και τους άλλους τους διώχνουν».
Στην δικιά μας περίπτωση, (μιλώντας για την Ελλάδα) τα τελευταία χρόνια βρεθήκαμε πολλές φορές στο «στόχαστρο» αλυτρωτικών επιθέσεων και μάλιστα εντός των συνόρων. Το θέμα των Τσάμηδων και η ιδέα της «Μεγάλης Αλβανίας» έφερε και επιθέσεις από πολίτικούς της γείτονας χώρας. Πρόσφατο το παράδειγμα του Αλβανού βουλευτή Πύρο Λούταϊ ο οποίος σε ανάρτηση του σε μέσω κοινωνικής δικτύωσης αναφορικά με τις ποινές που αντιμετωπίζουν οι εφτά φαντάροι από το Μεσολόγγι ανέφερε : «Η Ελλάδα είναι ρατσιστικό κράτος που δεν σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα και πως οι πιέσεις είναι επαναλαμβανόμενες και ποταπές» ενώ εξαπέλυσε και σφοδρή επίθεση κατά του Έλληνα υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου.
Διαβάστε αναλυτικά τι έγραψε:
«Για πολλοστή φορά, το ελληνικό ρατσιστικό κράτος παίρνει τέτοια ακραία μέτρα εναντίον των πολιτών του, χωρίς να σέβεται τις βασικές ελευθερίες που προβλέπονται όχι μόνο από τις ευρωπαϊκές και τις διεθνείς συμβάσεις, αλλά και από την εσωτερική του νομοθεσία. Οι Αρχές του Υπουργείου Άμυνας, δεν είχαν κανένα λόγο να θεωρήσουν επικίνδυνο, το σχηματισμό του συμβόλου του αετού από τους νεοσύλλεκτους αλβανικής καταγωγής. Είναι σαν οι αλβανικές αρχές να λαμβάνουν μέτρα εναντίον δεκάδων ελληνικών σημαιών, οι οποίες έχουν αναρτηθεί παντού σε σπίτια Αλβανών υπηκόων, κυρίως στην νότια περιοχή της χώρας…
Αυτό το είδος πιέσεων από τον Έλληνα ΥΠ.ΑΜ, είναι επαναλαμβανόμενες και ποταπές, επιπλέον, ασκούνται προς ένα γείτονα και ομόλογο μέλος του ΝΑΤΟ. Κατανοώ την δύσκολη πολιτική θέση του Πάνου Καμμένου, ο οποίος έχει πάρει την εκλογική κατρακύλα, αυτό όμως δεν δικαιολογεί τις κινήσεις του σε βάρος των αμοιβαίων σχέσεων ανάμεσα σε δύο γείτονες, με σκοπό την εκπλήρωση προσωπικών του στόχων. Ελπίζουμε σε διπλωματική επίλυση με την ελληνική κυβέρνηση αυτού του προβλήματος, ώστε να μην επαναληφθούν ανάλογα φαινόμενα στο μέλλον».
Λίγους μήνες πριν, ο Αλβανός πρωθυπουργός έκανε μία αξέχαστη ανάρτηση για την Ακρόπολη των Αθηνών την οποία υποτίθεται πως είχε σώσει από την καταστροφή ένας Αλβανός…
«Αυτή η γκραβούρα της παλιάς Αθήνας το 1670 (η πόλη στην οποία, όπως έγραφε ακόμα και 1925 ο Έλληνας φαναριώτης πρίγκιπας Ευγένιος Ρίζος – Ραγκαβής, ο γηγενής πληθυσμός είναι ακόμη και σήμερα κυρίως αλβανικός) μας υπενθυμίζει, μεταξύ άλλων, πως αν η Ακρόπολη στέκεται ακόμα για τη δόξα της ανθρωπότητας και του πολιτισμού, αυτό οφείλεται στο κουράγιο και το όραμα του Αλβανού αρχιεπισκόπου της Αθήνας, Γεωργίου Δουσμάνη, o οποίος το 1686, διαπραγματεύτηκε με τον Ενετικό στόλο του Φραγκίσκου Μοροζίνι του βενετικού στόλου, ώστε να μην γίνει βομβαρδισμός της πόλης από το λιμάνι του Φαλήρου, παρόλο που εκεί υπήρχε τουρκική φρουρά. Μια τέτοια ιστορία μιας πόλης που κάποτε ήταν σύμφωνα με τα αυθεντικά στοιχεία και τους ιστορικούς, κυρίως αλβανόφωνοι, δεν την κάνει απολύτως μια αλβανική πόλη, αν και η Αθήνα οφείλει κάτι στους Αλβανούς στην εξαιρετική της ιστορία. Και ακριβώς έτσι, αν η Χειμάρρα βίωσε το ελληνικό αρχιπέλαγος και με την ελληνική γλώσσα ως «κοινή διάλεκτο» της Ανατολής, μέσω των θαλάσσιων ανταλλαγών, σε στενή και γόνιμη συνύπαρξη, δεν την καθιστά απολύτως μια ελληνική επαρχία, μάλιστα ο πληθυσμός της σε όλες τις διεθνείς συμβάσεις, για να μην μιλήσουμε για την ιστορία, χαρακτηρίζεται απλά ως Αλβανικός.»… είχε γράψει χαρακτηριστικά ο Έντι Ράμα με τα δεκάδες σχόλια κάτω από το post να κάνουν αναφορά στην «Μεγάλη Αλβανία» ,το θέμα των Τσάμηδων και την ρατσιστική συμπεριφορά των Ελλήνων.
Χαρακτηριστικό είναι πως και ο Αλβανός πρώην πρωθυπουργός Σαλί Μπερίσα είχε αναφερθεί στο όραμα της «Μεγάλης Αλβανίας». «Οι Αλβανοί είναι χωρισμένοι σε πέντε χώρες όπου και αποτελούν μειονότητα» , είπε, ενώ στους εορτασμούς για τα 100 χρόνια ανεξαρτησίας της Αλβανίας το 2012 είχε πει πως «τα σύνορα της χώρας έπρεπε να ξεκινούν από την Πρέβεζα», με αποτέλεσμα τότε να ματαιωθεί η επίσκεψη του υπουργού Εξωτερικών,Δημήτρη Αβραμόπουλου.
Ακόμα στον αθλητισμό όμως τα περιστατικά με αλυτρωτικές πράξεις αθλητών αρχίζουν και πληθαίνουν. Ο ποδοσφαιριστής του Πας Γιάννενα Άντι Λίλα το 2015 σε παιχνίδι κόντρα στον Ολυμπιακό και μετά από την επίτευξη γκολ πανηγύρισε στο γήπεδο Γεώργιος Καραϊσκάκης, σχηματίζοντας με τα χέρια του τον αλβανικό αετό (σύμβολο της ιδέας της μεγάλης Αλβανία).
https://youtu.be/D033DWE1jkw
Ακόμα ένα παράδειγμα είναι αυτό του Παϊτίμ Κασάμι ποδοσφαιριστή του Ολυμπιακού οπού και αυτός μετά από το γκολ που σημείωσε κόντρα στη Γιουβέντους για το Champions League, σχημάτισε με τα χέρια τον Αλβανικό αετό.
Σάλος όμως είχε προκληθεί και από την φωτογραφία του παίχτη και της Εθνικής Ελλάδος, Παναγιώτη Κονέ, ο οποίος εμφανίστηκε σε φωτογραφία σε μέσω κοινωνικής δικτύωσης να χαιρέτα κάνοντας και αυτός με τα χέρια το σήμα του αλβανικού αετού.
Oι προκλήσεις απέναντι στην Ελλάδα όμως συνεχίζονται ακόμα και σε παιχνίδια της Εθνικής Ελλάδος ποδοσφαίρου. Το 2014 σε φιλικό της Εθνικής μας με την Σερβία στα Χανιά, μικρά παιδιά που είχαν οι ποδοσφαιριστές μαζί τους στον αγωνιστικό χώρο λίγο πριν την σέντρα είχαν σχηματίσει με τα χέρια τους τον αλβανικό αετό.
https://youtu.be/2WBhKQCW2Co
Επίσης, μεγάλος σάλος είχε προκληθεί και το 2013 όταν ο ποδοσφαιριστής του ΠΑΟΚ τότε Έργκις Κάτσε ανέβασε μια φωτογραφία του στο Facebook η οποία τον έδειχνε να φορά μια μπλούζα της αλβανικής παραστρατιωτικής οργάνωσης UCK.
Τότε ο ίδιος είχε πει πως δεν είχε ιδέα και με ανάρτηση του στο προφίλ του στο Facebook είχε πει: «Ενημερώνω τους φίλους μου ότι δεν είχα ιδέα τι σημαίνει η εικόνα που ανέβασαν άλλοι στο προφίλ μου και φυσικά μόλις έμαθα την έσβησα. Η φωτογραφία βγήκε σε σπίτι φίλου που με φιλοξένησε, δεν είναι καν δική μου. Συγγνώμη για όσους εκνευρίστηκαν, όσοι με ξέρουν γνωρίζουν τι άνθρωπος είμαι», ήταν το πρώτο απολογητικό μήνυμα του Έργκις Κάτσε.
Στη συνέχεια έκανε νέα ανάρτηση σε μία προσπάθεια να μαζέψει τα… ασυμμάζευτα: «Όσοι είναι κοντά μου ξέρουν τι χαρακτήρας είμαι και μου φτάνει πως με πιστεύουν. Δεν με εκφράζει ο UCK. Αλλιώς δεν θα την ανέβαζα. Δεν περιμένω από κανέναν να με πιστέψει. Μου φτάνει που με πιστεύουν οι άνθρωποί μου. Σέβομαι την Ελλάδα».
Μετά τον σάλο που προκλήθηκε τότε, σειρά πήραν τα Αλβανικά ΜΜΕ, που αναζητούν τέτοιες ειδήσεις προκειμένου να δυναμητίσουν το κλίμα αναφέροντας πως: Η ημερομηνία που επέλεξε ο ποδοσφαιριστής του ΠΑΟΚ (4 Σεπτεμβρίου) για να ανέβει η φωτογραφία στο Facebook. παρέπεμπε στις 4 Σεπτεμβρίου του 2004 όταν μετά τη νίκη της Αλβανίας επί της Ελλάδας για την προκριματική φάση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου ξέσπασαν επεισόδια στη Ζάκυνθο. Κατά τη διάρκεια αυτών των επεισοδίων έπεσε νεκρός ο 22χρονος Aλβανός, Παλούσι Γκραμούζ κοντά στην παραλία Tσιλιβή, όταν ο συνομήλικός του Eλληνοαμερικανός Παναγιώτης Kλάδης, βλέποντας μια ομάδα τριών Aλβανών να πανηγυρίζει, τράβηξε μαχαίρι και επιτέθηκε εναντίον τους, σκοτώνοντας τον Γκραμούζ και τραυματίζοντας άλλα δύο άτομα.
Σύμφωνα πάντα με τα Αλβανικά ΜΜΕ η φωτογραφία του Κάτσε με το μπλουζάκι του UCK «ανέβηκε» στο διαδίκτυο για να αποτίσει φόρο τιμής στον Παλούσι.
Ποιος είναι ο συμβολισμός του αετού που σχηματίζουν με τα χέρια τους;
Ουσιαστικά πρόκειται για έναν αστικό μύθο της γείτονας χώρας χώρας. Ένας νεαρός περπατούσε κάποτε αμέριμνος όταν πάνω από το κεφάλι του μια σκιά του έκρυψε τον ήλιο. Ο επιβλητικός αετός που πετούσε χαμηλά, κρατούσε στο ράμφος του ένα ψόφιο φίδι το οποίο και πέταξε στη φωλιά του για να παίξει μαζί του το μικρό αετόπουλο και εν συνεχεία χάθηκε στους αιθέρες. Μονάχα που το φίδι δεν ήταν ψόφιο. Ήταν ζωντανό και επικίνδυνο, έτοιμο να δαγκώσει το μικρό πουλί και να το γεμίσει με δηλητήριο του.
Ο νεαρός παρακολούθησε τη σκηνή από μακριά και την κατάλληλη στιγμή με ένα βέλος, σκότωσε το φίδι και έσωσε το αετόπουλο. Στη συνέχεια πήρε το νεογνό μαζί του και πήγε προς το σπίτι του, μέχρι που και πάλι η μεγάλη σκιά του έκρυψε τον ήλιο: «Γιατί πήρες το παιδί μου;» τον ρώτησε ο μεγάλος αετός. «Γιατί το έσωσα και μου ανήκει» απάντησε ο νεαρός. «Δώσε μου το πίσω και θα σου δώσω αετίσια όραση και υπεράνθρωπη δύναμη» του είπε ο αετός. Έτσι κι έγινε. Ο νεαρός, με την καθοδήγηση του αετού εξελίχθηκε σε μεγάλο και τρανό βασιλιά, οι χωρικοί τον αποκαλούσαν «γιο του αετού» και η χώρα που δημιούργησε «γη του αετού».
Ο αετός είναι δικέφαλος γιατί συμβολίζει τον βορρά και τον νότο. Πριν γίνει σύμβολο της αλβανικής σημαίας ήταν οικόσημο των γνωστότερων οικογενειών που κατοικούσαν στην περιοχή, κατά την διάρκεια του Μεσαίωνα. Οι περισσότεροι ιστορικοί θεωρούν πως κάπως έτσι επέζησε το σύμβολο του αετού μέχρι τις 28 Νοεμβρίου του 1912 και έγινε τότε επισήμως η σημαία του κράτους.
Εξιλαστήριο θύμα του αλβανικού εθνικισμού ο Βορειοηπειρωτικός Ελληνισμός
Καθημερινά η ελληνική μειονότητα της Βορείου Ηπείρου δέχεται «χτυπήματα» από Αλβανούς σκληροπυρηνικούς εθνικιστές ακόμα και με προσβολή εθνικών και θρησκευτικών συμβόλων. Η Ελληνική Πολιτεία επεμβαίνει όποτε της το επιτρέπουν οι συνθήκες, όμως για τους Έλληνες της γειτονικής χώρας, η Ελλάδα είναι «απούσα».