Γράφει ο Αθανάσιος Ε. Δρούγος*
Προκειμένου να υλοποιήσει τις τουρκικές «φαντασιώσεις» μιας μεγάλης δύναμης, η Τουρκία όχι μόνο αναπτύσσει ένα οπλοστάσιο διεθνούς εμβέλειας (αυτή είναι η πραγματικότητα) και παρουσίας πέραν των συνόρων της, αλλά παντοιοτρόπως προσπαθεί να ενταχθεί στον κύκλο των κορυφαίων στρατιωτικών δυνάμεων του κόσμου μέσα στα επόμενα χρόνια.
Η κατασκευή ενός ειδικού πλοίου πολλαπλών αποστολών / μίνι αεροπλανοφόρου (με ισπανική συνδρομή) αποτελεί στοιχείο ενισχυμένης επιχειρησιακής πλατφόρμας που σχετίζεται και εξυπηρετεί αυτόν τον στόχο, δηλαδή της τάσης περιφερειακής υπερδυναμοποίησης (βάσει μελέτης κορυφαίας γερμανικής «δεξαμενής σκέψης» – Βερολίνου, που είναι στη διάθεση του υπογράφοντος από τον Ιούλιο).
«Γαλάζια Πατρίδα»
Στο εγγύς μέλλον -βάσει της μελέτης- η Τουρκία θεωρεί ότι τα πολεμικά της πλοία, βαμμένα σε χρώμα ανοιχτό γκρι, θα φέρουν την κόκκινη σημαία με λευκό μισοφέγγαρο και αστέρι, θα σαρώνουν το Αιγαίο, την Ανατολική Μεσόγειο, τη Μαύρη Θάλασσα και θα φθάνουν μέχρι την Αραβική Θάλασσα και τον κόλπο των πετρελαίων. Το ναυτικό της -σύμφωνα με τον επικεφαλής των ναυτικών δυνάμεων, ναύαρχο Αντνάν Οζμπάλ- θα μπορεί να επιχειρήσει σε περιοχές του Ατλαντικού και του Ινδικού Ωκεανού. Το δόγμα της λεγόμενης «Γαλάζιας Πατρίδας» των απόστρατων ναυάρχων Γκουρντενίζ και Γιαϊγτζί, καθώς και ο στόχος μετατροπής του τουρκικού παράκτιου ναυτικού (μέχρι σήμερα) σε έναν ισχυρό ωκεάνιο στόλο, χρησιμεύουν ως βασικά κίνητρα για την υλοποίηση ενός τέτοιου αναθεωρητικού σχεδίου.
Στο επίκεντρο αυτού του σχεδίου βρίσκεται η κατασκευή ενός «μίνι αεροπλανοφόρου» (που θα λειτουργεί, παράλληλα, ως αποβάθρα προσγείωσης ελικοπτέρων), του «TCG Anadolu», που βρίσκεται στο τελικό στάδιο κατασκευής του, στο ναυπηγείο Sedef στην Κωνσταντινούπολη/Τούζλα. Με μήκος σχεδόν 231 μέτρα, ύψος 58 μέτρα και εκτόπισμα μεταξύ 24.660 και 27.436 τόνων, το «TCG Anadolu» θα είναι το μεγαλύτερο πολεμικό πλοίο που κατασκευάστηκε ποτέ στην Τουρκία. Ακόμη κι αν η πραγματική τουρκική συνεισφορά στη ναυπήγηση είναι 65%, ο σχεδιασμός του πλοίου αποτελεί ένα κατάλληλα προσαρμοσμένο αντίγραφο της ισπανικής κατηγορίας «Juan Carlos I» και ένα παραπλήσιο μοντέλο που έχει χρησιμοποιηθεί από το ναυτικό της Αυστραλίας.
Το αρχικό τουρκικό σχέδιο προέβλεπε να βρίσκονται επί του πλοίου 12 υπερσύγχρονα αμερικανικά F-35B Lightning II καθέτου απογείωσης. Ομως, στο πλαίσιο των επιβληθεισών κυρώσεων της τροπολογίας CAATSA (για την επιλογή του Ερντογάν να προμηθευτεί υψηλής τεχνολογίας ρωσικά αντιπυραυλικά συστήματα τύπου S-400), οι ΗΠΑ απέκλεισαν την -σύμμαχο στο ΝΑΤΟ- Τουρκία από τον κατάλογο των πελατών του αεροσκάφους, αλλά και από τον αντίστοιχο των συμμετεχόντων κρατών στο κοινό πρόγραμμα μαχητικών 5ης γενιάς που άρχισε το 1999. Με δεδομένο ότι κανένα κατάλληλο μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς δεν θα είναι διαθέσιμο στο άμεσο μέλλον, η Τουρκία βρέθηκε σε αμηχανία.
Μονόδρομος
Αλλά η εγχώρια, ιδιαίτερα αναπτυγμένη στρατιωτική τεχνολογία των μη επανδρωμένων αεροσκαφών/drones έδειξε μια προς το παρόν… διέξοδο. Τον Μάρτιο του 2020 η Τουρκία προκάλεσε εκτεταμένες απώλειες στον συριακό στρατό χρησιμοποιώντας drones και νέες στρατιωτικές τακτικές, που έχουν εντυπωσιάσει Αμερικανούς, Γερμανούς και Βρετανούς, πολιτικούς, στρατιωτικούς αλλά και κορυφαίους αναλυτές (ο ίδιος ο Πούτιν μπροστά στον Ερντογάν παραδέχθηκε τις πολύ μεγάλες απώλειες του στρατού του Ασαντ). Και στη Δυτική Λιβύη το νέο τουρκικό στρατιωτικό δόγμα προκάλεσε σοκ στην Αλ Ουατίγια, στην Ταρχούνα και στην Τρίπολη στις δυνάμεις του Χαφτάρ, ενώ στον πόλεμο των 44 ημερών στον θύλακα του Ναγκόρνο-Καραμπάχ το φθινόπωρο του 2020 στον Νότιο Καύκασο οι Αζέροι με τουρκική συνδρομή επικράτησαν των Αρμενίων και με κύρια αιχμή τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Προφανώς, λόγω των προβλημάτων με τα F-35B, το «TCG Anadolu», το οποίο βρίσκεται στο τελικό στάδιο κατασκευής, μετατρέπεται τώρα στο πρώτο αεροπλανοφόρο στον κόσμο / πλοίο ειδικών αποστολών που θα φιλοξενεί 30 έως 50 drones που θα χρησιμοποιούνται για κατασκοπεία, αναγνώριση-επιτήρηση, εντοπισμό στόχων και, προφανώς, σε μάχιμες αποστολές.
Επιμένει ο Φιντάν: «Το θέμα δεν είναι μόνο το Αιγαίο, αλλά και η στρατιωτικοποίηση των νησιών»
Τεχνικά εμπόδια
Μόλις τον Μάρτιο του 2021 ο διευθύνων σύμβουλος της κατασκευάστριας εταιρίας Baykar, Χαλούκ Μπαϊρακτάρ, ανακοίνωσε ότι αρχίζει να αναπτύσσει το TB-3, δηλαδή ένα πολεμικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος που προορίζεται για αποκλειστική χρήση στο «μίνι αεροπλανοφόρο». Ωστόσο, υπάρχουν ακόμη αρκετά τεχνικά εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσουν οι Τούρκοι. Για παράδειγμα, η κάθετος απογείωση από μόνη της ασκεί μια περιοριστική επίδραση στο φορτίο και στην εμβέλεια των όπλων ενός αεροσκάφους που δεν πρέπει να υποτιμηθεί. Επιπλέον, τα διπλωμένα φτερά, τα οποία τα τουρκικά μοντέλα δεν έχουν ακόμη, έχουν επιπτώσεις επί του σκάφους, όπως επίσης και οι ανθεκτικές συσκευές συγκράτησης για την προσγείωση στο κατάστρωμα.
Επίσης, τα ναυτικά drones είναι εκτεθειμένα στον αέρα της θάλασσας και στις σκληρές απαιτήσεις για ενισχυμένους τροχούς και εξοπλισμό προσγείωσης. Εκτός από την προγραμματισμένη χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών, ο επικεφαλής του προεδρείου της Τουρκικής Αμυντικής Βιομηχανίας (SSB), δρ Ισμαήλ Ντεμίρ, ανέφερε και τη χρήση ελικοπτέρων και Hürjet (ελαφριά μονοκινητήρια αεροσκάφη, υπό ανάπτυξη) που θα μπορούν να βρίσκονται στο κατάστρωμά του.
Υπαρκτή απειλή, περιορισμένη επιχειρησιακή επάρκεια
Το «TCG Anadolu» ασφαλώς μπορεί να ενδυναμώσει την περιρρέουσα τουρκική αυτοπεποίθηση και κύρος και θα μπορεί να αποτελέσει απειλή. Αλλά, από στρατιωτική άποψη, η επιτυχία του είναι πιθανό να είναι ως ένα βαθμό περιορισμένη. Το «TCG Anadolu» μπορεί πράγματι να εκτελέσει τις αποστολές πολλαπλών ρόλων σε περίπτωση αμφίβιας επίθεσης. Για να γίνει αυτό, ωστόσο, τα πλοία συνοδείας του πρέπει να είναι σε επαρκή αριθμό για να σχηματίσουν μια ομάδα μάχης ευρύτερης συνδρομής και υποστήριξης.
Η επιλογή του τουρκικού μη επανδρωμένου αεροσκάφους λειτουργεί πολύ καλά κυρίως απέναντι σε εχθρό-αντίπαλο που στερείται ισχυρής και διασυνδεδεμένης αεροπορικής παρουσίας. Συνεπώς, τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα, αλλά δεν μπορούν να υποκαταστήσουν πλήρως όλες εκείνες τις επιλογές που εξέλιπαν από τον αποκλεισμό της συμπαραγωγού Τουρκίας από το πρόγραμμα F-35.
*Ο Δρ Αθανάσιος Ε. Δρούγος είναι Διεθνολόγος-Γεωστρατηγικός Αναλυτής
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ELEFTHEROSTYPOS.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr
Ακολουθήστε το EleftherosTypos.gr σε Instagram, Facebook και Twitter