Γράφει ο Αθανάσιος Ε. Δρούγος*
Για το συγκεκριμένο πλοίο υπήρχαν υποψίες ότι μετέφερε στρατιωτικό υλικό για εφοδιασμό των δυνάμεων της νόμιμης κυβέρνησης, ως και αναγνωρισμένης από τον ΟΗΕ, του πρωθυπουργού Σάρατζ στην Τρίπολη.
Η γερμανική φρεγάτα είναι μέρος του στολίσκου πλοίων ορισμένων κρατών της Ε.Ε. και ενεργούσε όπως είναι γνωστό στο πλαίσιο της επιχείρησης «Ιrini» της Ε.Ε., στην οποία συμμετέχουν κυρίως φρεγάτες από την Ελλάδα, τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, ενώ το αρχηγείο της επιχείρησης είναι στη Ρώμη με επικεφαλής τον Ιταλό ναύαρχο Φάμπιο Αγκοστίνι.
Τελικά οι πληροφορίες δεν επαληθεύτηκαν αναφορικά με το φορτίο (είχε αλεύρι-ζάχαρη-μπισκότα-κονσέρβες κρέατος-λάδι, ως και κάποια δομικά υλικά κ.ά.), όμως προέκυψε σοβαρό πρόβλημα ανάμεσα στην Αγκυρα και στο Βερολίνο, αλλά και μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας, αφού περίτεχνα η Αγκυρα επιρρίπτει ευθύνες στον Ελληνα διοικητή του στολίσκου, αρχιπλοίαρχο Θεόδωρο Μικρόπουλο Π.Ν., και ως συνήθως οι Τούρκοι φαντάζονται «ελληνικό δάκτυλο».
Σύμφωνα με πληροφορίες -που ήδη δημοσιεύσαμε χθες και προχθές-, ο Τούρκος υπουργός Αμυνας Χουλουσί Ακάρ επικοινώνησε τα χαράματα της επόμενης ημέρας του συμβάντος με τους ομολόγους του της Γερμανίας και της Ιταλίας επικρίνοντας το Βερολίνο και τη Ρώμη για τη ρεσάλτο ενέργεια πεζοναυτών της γερμανικής φρεγάτας στο κατάστρωμα του τουρκικού πλοίου, την παραμονή επί δέκα και πλέον ωρών της γερμανικής δύναμης εκεί (όπου θα πραγματοποιούσε επιθεώρηση φορτίου) -που τελικά ματαιώθηκε-, ενώ παράλληλα ενημέρωσε δύο πολύ υψηλόβαθμους παράγοντες του ΝΑΤΟ επικρίνοντας Αθήνα και Βερολίνο. Ο Ακάρ υποστήριξε ότι οι Γερμανοί πεζοναύτες κρατούσαν το πλήρωμα «ως να ήταν εγκληματίες».
Οι Γερμανοί υποστήριξαν ότι η τουρκική συμπεριφορά είναι αδικαιολόγητη, ενώ η Αγκυρα έστειλε βίντεο της γερμανικής ενέργειας στο ΝΑΤΟ, στα Ηνωμένα Εθνη και στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (ΙΜΟ). Ο Τούρκος ΥΠΕΞ Μεβλούτ Τσαβούσογλου, μιλώντας στο Κοινοβούλιο, προέβη σε μία ανησυχητική και περίεργη δήλωση ότι η Τουρκία προσεχώς θα προχωρήσει σε εν πλω ελέγχους πλοίων διαφόρων κρατών που ενεργούν με αρνητικό σκεπτικό απέναντί τους (έκανε λόγο για αντίποινα σε πλοία κρατών-μελών της Ε.Ε., χωρίς όμως να κατονομάσει σε ποια κράτη).
Τι επικαλέστηκε
Επικαλέστηκε την ομόφωνη απόφαση 2292/14 Ιουνίου 2016 του ΣΑ/ΟΗΕ που μέσα από 13 παραγράφους υποστηρίζει ότι για να πραγματοποιηθούν νηοψίες σε πλοία που πλέουν προς τη Λιβύη, σε εφαρμογή του εμπάργκο όπλων, απαιτείται συγκατάθεση της χώρας στην οποία ανήκει το πλοίο, καθώς και της χώρας προορισμού. Δηλαδή έγκριση του κυβερνήτη του πλοίου, αλλά και εν προκειμένω της κυβέρνησης της GNA/Σάρατζ της Τρίπολης. Επίσης η Αγκυρα δεν αποδέχεται τη νομιμότητα της επιχείρησης της Ε.Ε., γιατί δεν είναι σε «σύγκλιση» με την απόφαση 2292 του 2016. Αλλωστε η παρουσία του στολίσκου στην περιοχή έχει προκαλέσει νομικές και πολιτικές διχογνωμίες. Η συγκεκριμένη απόφαση του ΣΑ/ΟΗΕ επικαλείται στο προοίμιό της 10 προηγούμενες αποφάσεις για την περίπτωση του εμπάργκο όπλων στη Λιβύη και τι θα πρέπει να γίνεται.
Κάσος: Νέα τουρκική πρόκληση και παρ' ολίγον επεισόδιο ελληνικών και τουρκικών πολεμικών πλοίων
Στο θέμα παρενέβη και ο ίδιος ο Ερντογάν μιλώντας σε βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος AKP, ενώ τις θέσεις του επικρότησαν το «Καλό Κόμμα» της Μεράλ Ακσενέρ και φυσικά ο εθνικιστής ηγέτης και σύμμαχος του Ερντογάν, ως και επικεφαλής του κόμματος MHP, Ντεβλέτ Μπαχτσελί.
Ο Τούρκος πρόεδρος έκανε χθες λόγο για «παρενόχληση» ανοικτά των λιβυκών ακτών και υποστήριξε πως οι Γερμανοί παραβίασαν το Διεθνές Δίκαιο. Χαρακτηριστικά είπε: «Τι έκαναν στους πολίτες εργαζομένους αφού επιβιβάσθηκαν στο πλοίο; Δυστυχώς τους παρενόχλησαν» και η αναχαίτιση του φορτηγού πλοίου «παραβίασε το Διεθνές Ναυτικό Δίκαιο».
Υψηλοί τόνοι
Η περίπτωση του φορτηγού πλοίου «Rosaline A» έχει προκαλέσει τα πολύ σκληρά σχόλια του φιλοκυβερνητικού Τύπου που έχει υψώσει τους τόνους, ζητώντας αντίποινα προς την Ελλάδα εξαιτίας του γεγονότος ότι ο διοικητής της επιχείρησης «Ειρήνη» την τρέχουσα περίοδο είναι ο Ελληνας αρχιπλοίαρχος Θόδωρος Μικρόπουλος.
Η ερντογανική Γενί Σαφάκ επισημαίνει ότι «ο τουρκικός στόλος είναι σε επιφυλακή, ενώ εξετάζεται η περίπτωση να επέμβουν σε ελληνικά πλοία στην Ανατολική Μεσόγειο».
«Η πειρατική ενέργεια στο τουρκικό πλοίο στη Μεσόγειο πραγματοποιήθηκε υπό την ηγεσία (!) της Ελλάδας. Αυτό ήταν το τρίτο σαμποτάζ της Αθήνας προς τη Γερμανία και τις προσπάθειες διαμεσολάβησης του ΝΑΤΟ», αναφέρει η επίσης σκληροπυρηνική «Ακσάμ».
Το προκλητικό δημοσίευμα υποστηρίζει πως η Ελλάδα εκμεταλλεύεται (!) την τρέχουσα διοίκηση της επιχείρησης «Ειρήνη» στη Μεσόγειο, για να υποσκάψει(!) το διάλογο με την Τουρκία, χρησιμοποιώντας και εκθέτοντας τη Γερμανία και το ΝΑΤΟ.
«Μια γερμανική φρεγάτα από το στολίσκο “Ειρήνη” της Ε.Ε. στη Μεσόγειο, υπό τη διοίκηση του Eλληνα αρχιπλοιάρχου Θεόδωρου Μικρόπουλου, ξεκίνησε μια μη εξουσιοδοτημένη επιδρομή στο τουρκικό πλοίο που μετέφερε ανθρωπιστική βοήθεια στη Λιβύη. Μόνο προμήθειες τροφίμων βρέθηκαν στο πλοίο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία πρόκληση έγινε πριν από τη Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε. στις 10 Δεκεμβρίου, όπου θα συζητηθεί επίσης η ένταση στην Ανατολική Μεσόγειο», σημειώνει η φιλοκυβερνητική «Ακσάμ», προσθέτοντας και δηλώσεις του Ακάρ, βάσει των οποίων η Αγκυρα «εργάζεται για τα μέτρα που μπορούν να ληφθούν για την ασφάλεια των τουρκικών εμπορικών πλοίων».
Ασκηση «Μέδουσα 10»
Στην τελική φάση των προετοιμασιών είναι η αεροναυτική άσκηση «Μέδουσα 10» Ελλάδος-Αιγύπτου που θα λάβει χώρα κοντά στην Αλεξάνδρεια και μέσα στο FIR Καΐρου. Στην άσκηση θα συμμετέχουν και αεροναυτικές δυνάμεις από τη Γαλλία, την Κύπρο και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Θα διεξαχθεί στο χρονικό διάστημα μεταξύ 30ής Νοεμβρίου και 6ης Δεκέμβριου.
*Ο Δρ Αθανάσιος Ε. Δρούγος είναι Διεθνολόγος-Γεωστρατηγικός Αναλυτής
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής