Το βιβλίο του σταθμού, που πλέον είναι στοιχείο της ογκώδους δικογραφίας για την τραγωδία των Τεμπών, γράφει ότι το τρένο αναχώρησε στις 21.40. Επισήμως, σύμφωνα με το έγγραφο ελέγχου, ο έλεγχος του φορτίου ολοκληρώθηκε στις 21.00. Αυτό το έγγραφο προσκόμισε, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, στην πρώτη κατάθεσή του στον ανακριτή, ο ελεγκτής που είχε αναλάβει να ελέγξει το φορτίο το μοιραίο βράδυ.
Κρίσιμο ερώτημα
Στη δεύτερη κατάθεσή του, όμως, την οποία ζήτησε ο πατέρας της αδικοχαμένης Μάρθης, δικηγόρος Αντώνης Ψαρόπουλος, ο ελεγκτής υποστήριξε ότι τελικά είχε ολοκληρώσει τον έλεγχο της φόρτωσης στις 20.30. Με δεδομένο ότι ο έλεγχος φόρτωσης ολοκληρώθηκε στις 20.30 και με επίσης δεδομένο το ότι δεν είχε αναφερθεί βλάβη σε καμία από τις δύο ηλεκτρομηχανές του τρένου, γιατί καθυστέρησε η αναχώρηση πάνω από μία ώρα; Αυτό είναι ένα από τα πιο κρίσιμα ερωτήματα για το τι μετέφερε, τελικά, η εμπορική αμαξοστοιχία στο δοχείο που προκάλεσε, σύμφωνα με τους ειδικούς, την πυρόσφαιρα και τον θάνατο ορισμένων επιβατών.
Τη νομική ευθύνη για τη φόρτωση έχει η Hellenic Train, που μέχρι σήμερα επιμένει ότι το τρένο μετέφερε νόμιμα φορτία. Ωστόσο, το κατηγορητήριο, όπως λέει στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο Αντώνης Ψαρόπουλος, πρέπει να διερευνηθεί και προς την κατεύθυνση της λαθρεμπορίας.
«Κατά την άποψή μου, μετά την κατάθεση του πορίσματος από τον διορισμένο πραγματογνώμονα του ΕΜΠ σχετικά με τα αίτια έκρηξης και φωτιάς, που οδήγησαν στον θάνατο επιβάτες των βαγονιών της επιβατικής αμαξοστοιχίας, η Δικαιοσύνη θα πρέπει να επανεξετάσει την ποινική ευθύνη των εκπροσώπων της Hellenic Train, όπως επίσης να διερευνηθεί η διάπραξη και άλλων εγκλημάτων των ιδίων ή άλλων εμπλεκόμενων προσώπων, όπως π.χ. η λαθρεμπορία», τονίζει ο κ. Ψαρόπουλος.
Απολεσθέντα
Στα «απολεσθέντα» στοιχεία της δικογραφίας ο κ. Ψαρόπουλος τονίζει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ότι περιλαμβάνονται οι εκθέσεις της ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων), που απεστάλησαν στον ΕRΑ (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων), ώστε να λάβει η Hellenic Train πιστοποιητικό ασφαλείας πενταετούς διάρκειας το 2022.
«Μέχρι τώρα έχουμε ζητήσει τέσσερις φορές τις εκθέσεις αυτές μέσω του ανακριτή, στον οποίο υποβάλαμε τελευταία φορά το συγκεκριμένο αίτημα την περασμένη Πέμπτη. Ομως, οι εκθέσεις, για λόγο που δεν κατανοούμε, είναι άφαντες», σημειώνει ο Αντώνης Ψαρόπουλος.
Αφαντα τα βίντεο καταγραφής των σταθμών
Αφαντα είναι και τα βίντεο καταγραφής των σταθμών από όπου πέρασε το εμπορικό τρένο το μοιραίο βράδυ. Το γαϊτανάκι των ευθυνών πάει μακριά για τις παραλείψεις και καθυστερήσεις, που είχαν ως αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμο υλικό. Τα βίντεο ζητήθηκαν πρώτη φορά με αίτημα στην ανάκριση, έναν μήνα μετά το δυστύχημα, στις 28 Μαρτίου 2023, πάλι από τον Αντώνη Ψαρόπουλο.
Τελικά, το υλικό από τις κάμερες του σταθμού της Θεσσαλονίκης έφτασε στον ανακριτή έξι μήνες μετά και αποδείχθηκε ότι ήταν από τον επιβατικό και όχι από τον εμπορικό σταθμό, με αποτέλεσμα το σωστό να φτάσει τον Νοέμβριο του 2024. Από τους υπόλοιπους σταθμούς το υλικό έφτασε με καθυστέρηση επτά μηνών, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να ανακτηθεί έστω και ένα βίντεο.
«3,5 τόνοι άγνωστης καύσιμης ύλης στο εμπορικό τρένο»
Το μοναδικό στοιχείο που έχει προκύψει για το φορτίο του εμπορικού τρένου, εκτός από το «μανιτάρι» της φωτιάς που καταγράφηκε από κάμερες ασφαλείας, είναι ο εντοπισμός της χημικής ουσίας ξυλόλιο στις λαμαρίνες της δεύτερης ηλεκτράμαξας και σε άλλα έξι σημεία στον τόπο του δυστυχήματος. Η δειγματοληψία έγινε πάλι με ιδιωτική πρωτοβουλία στις 29 Μαρτίου του 2023 -έναν μήνα μετά το δυστύχημα- ύστερα από αίτημα του Αντώνη Ψαρόπουλου και των πραγματογνωμόνων που είχε διορίσει.
Από την αρχή
Οπως εξηγεί στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο έμπειρος πραγματογνώμονας Κώστας Λακαφώσης, ήταν από την αρχή πεπεισμένος ότι υπήρχε κάποια καύσιμη ύλη που προκάλεσε την έκρηξη και πλέον μπορεί, με την εγκυρότητα της διεθνώς αναγνωρισμένης πρακτικής CFD, να υπολογιστεί και η ποσότητα του φορτίου.
«Η ποσότητα της άγνωστης καύσιμης ύλης, που προκάλεσε την ανάφλεξη, την πυρόσφαιρα και την πυρκαγιά που ακολούθησε, υπολογίζεται με ακρίβεια μέσα από την προσομοίωση με μεθόδους Υπολογιστικής Ρευστοδυναμικής (CFD), από όπου προκύπτουν πραγματικά και αντικειμενικά αποτελέσματα και όχι υποκειμενικές εκτιμήσεις. Μιλάμε για φορτίο που προσεγγίζει τους 3,5 τόνους, αλλά αυτές τις ημέρες γίνονται οι τελικές αναλύσεις», σημειώνει ο κ. Λακαφώσης.
Παράλληλα διευκρινίζει ότι αυτή η μέθοδος θα αντιταχθεί στο δικαστήριο στον χαρτοπόλεμο των γνωματεύσεων που εμφανίζονται συνεχώς. «Είμαι βέβαιος ότι η άλλη πλευρά θα εμφανίσει πολυάριθμες γνωματεύσεις από το εξωτερικό, για να υποστηρίξει αυτά που τη συμφέρουν. Στόχος της είναι πρωτίστως να δημιουργήσει αρκετή αμφιβολία, όχι να αποδείξει το αντίθετο», σημειώνει ο κ. Λακαφώσης.
Ως μέλος της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών, ο Κώστας Λακαφώσης, την τελευταία διετία, έχει αφιερώσει τη ζωή του στη διερεύνηση του δυστυχήματος των Τεμπών. Ο υπολογιστής του περιέχει αναρίθμητα στοιχεία και πληροφορίες που έχει μελετήσει ευλαβικά με γνώμονα την επιστημονική τους τεκμηρίωση. Εχει επισκεφθεί κατ’ επανάληψη τον τόπο της τραγωδίας, αλλά και το σημείο όπου φυλάσσονταν τα συντρίμμια στο Κουλούρι και έχει μιλήσει προσωπικά με μεγάλο αριθμό συγγενών θυμάτων και επιζώντων.
Στον αντίποδα, πολλές απόψεις που διατυπώθηκαν από άλλες πλευρές προκάλεσαν περισσότερη σύγχυση σχετικά με την υπόθεση οδηγώντας στη θεωρία περί «ψεκασμένων», που εξαπλώθηκε για ένα μεγάλο διάστημα στα social media.
Ξυλόλιο
Στην επίσημη έκθεση του Γενικού Χημείου του Κράτους, που έχει συμπεριληφθεί στη δικογραφία, ταυτοποιήθηκε η χημική ουσία ξυλόλιο, η οποία αναφέρεται ως «υλικό ανευρεθέν επί της εξωτερικής επιφάνειας της 2ης ηλεκτράμαξας της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας». Το ξυλόλιο χρησιμοποιείται ως διαλύτης στη χημική βιομηχανία, αλλά και στη νόθευση καυσίμων, που είναι κοινό μυστικό ότι ανθεί στην Ελλάδα.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το δοχείο με το παράνομο φορτίο βρισκόταν πίσω από τη δεύτερη μηχανή του εμπορικού τρένου. Οι ίδιοι κάνουν λόγο για μικρολαθρεμπόριο, καθώς το κόστος του φορτίου αυτού εκτιμάται ότι κυμαινόταν πέριξ των 500 ευρώ και οι παραλήπτες του θα κέρδιζαν από την πώλησή του έως 8.000 ευρώ, από τα οποία θα πληρώνονταν και όσοι «βοηθούσαν», με τη συμβολή ή την ανοχή τους, τη μεταφορά. Το τρένο φαίνεται να είχε επιλεγεί ως μέσο μεταφοράς των φορτίων, γιατί οι λαθρέμποροι ήθελαν να αποφύγουν τους ελέγχους στις οδικές μεταφορές που συχνά πέφτουν σε μπλόκα της Τροχαίας.
«Αγώνας δρόμου»
Οι εμπλεκόμενοι στην υπόθεση και μελλοντικοί παράγοντες της δίκης είναι πλέον πεπεισμένοι ότι κάποιοι έκαναν «αγώνα δρόμου» μετά το δυστύχημα για να θάψουν τα μυστικά του εμπορικού τρένου και δεν είναι καθόλου τυχαίο που όλες οι καταγραφές βίντεο από τους σταθμούς όπου πέρασε πριν φτάσει στην Κοιλάδα των Τεμπών έχουν σβηστεί.
Οι πρόσφατες μαζικές διαδηλώσεις με αίτημα να χυθεί άπλετο φως στην τραγωδία των Τεμπών που πριν από δύο χρόνια συγκλόνισε τη χώρα, όπως και η πολιτική βούληση να μην υπάρχουν σκιές, θέτουν την έρευνα σε νέα βάση και δεν αποκλείεται το επόμενο διάστημα να ασκηθούν νέες διώξεις για αδικήματα κακουργηματικού χαρακτήρα, όπως λένε στον «Ε.Τ.» της Κυριακής νομικοί που χειρίζονται την υπόθεση.
Λαθρεμπόριο με «άρωμα» Greek Mafia
Πρόσωπα κοντά στην έρευνα εκτιμούν, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» της Κυριακής, ότι γινόταν συστηματικά λαθρεμπόριο διαλυτών μέσω των εμπορικών αμαξοστοιχιών του ΟΣΕ, με τη βοήθεια κάποιων υπαλλήλων του Οργανισμού που ήταν στο κόλπο, προφανώς με το αζημίωτο. Οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι τα φορτία προέρχονταν από τα βόρεια σύνορα της χώρας, πιθανότατα από τα Σκόπια ή τη Βουλγαρία, και κατευθύνονταν προς τον Ασπρόπυργο, με αποδέκτες παρακλάδια της λεγόμενης Greek Mafia.
Ειδήσεις σήμερα
Εορτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα Κυριακή 02 Φεβρουαρίου
Τα σημαντικότερα γεγονότα που έγιναν σαν σήμερα 02 Φεβρουαρίου