Ελλείψεις προσωπικού
Η ταλαιπωρία πάντα υπήρχε, όμως, σύμφωνα με γνώστες της κατάστασης, το γεγονός ότι η υπηρεσία βρίσκεται ακόμα σε μεταβατικό στάδιο έχει επιδεινώσει το πρόβλημα. Υπενθυμίζεται ότι το Υποθηκοφυλακείο Αθηνών έχει αντικατασταθεί από το «μεταβατικό Κτηματολογικό Γραφείο», το οποίο ήρθε με την υπόσχεση για ψηφιακή καταχώριση όλων των πράξεων και τη δυνατότητα ψηφιακής αναζήτησης στα αρχεία του. Το πρόβλημα είναι ότι, μέχρι και σήμερα, όχι μόνο δεν προσφέρει τις αναγκαίες ψηφιακές υπηρεσίες, αλλά έχει φύγει και μεγάλο μέρος του έμπειρου προσωπικού. Αποτέλεσμα, πολλαπλάσια ταλαιπωρία και καθυστερήσεις στην εξέταση των σύνθετων φακέλων.
Ψηφιοποίηση
Το σχέδιο είναι να γίνει μελλοντικά ηλεκτρονικό το σύστημα, ώστε να παίρνεις αριθμό μέσω Διαδικτύου, κάτι που είχε δοκιμαστεί στο παρελθόν, όμως απέτυχε. Αυτό το σύστημα λειτουργεί σε άλλες υπηρεσίες, όπως στον ΕΦΚΑ, όμως η διαφορά είναι ότι εκεί έχουν πολλά περισσότερα καταστήματα, με αποτέλεσμα να μοιράζεται το κοινό. Στο πρώην Υποθηκοφυλακείο Αθηνών πηγαίνουν περίπου 200-220 υποθέσεις ημερησίως. Περίπου 500 έγγραφα για κατάθεση και άλλα τόσα για να παραλάβουν όσοι είχαν καταθέσει αιτήσεις. Παράλληλα, το Ενεχυροφυλακείο Αθηνών, που έχει αντικείμενο τα «κόκκινα» δάνεια των τραπεζών, έχει καθημερινά άλλα 50 έως 70 άτομα, ο καθένας με μία ή περισσότερες υποθέσεις. Ενα ηλεκτρονικό σύστημα θα έβαζε τάξη, όμως, σύμφωνα με τον πρώην προϊστάμενο της υπηρεσίας, δεν θα σταματούσε την πρωινή ταλαιπωρία, καθώς πάλι θα υπάρχει αγώνας του κοινού για προτεραιότητα, όπως, π.χ., αυτών που προσπαθούν να πάρουν καλό αριθμό πρωτοκόλλου για να προλάβουν μια κατάσχεση ή να μην τους βάλει κάποιος ένα βάρος στο ακίνητο. Σε αντίθεση με μια άλλη υπηρεσία ή μια τράπεζα, η προτεραιότητα στο υποθηκοφυλακείο μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις.
Επιδείνωση
Οπως εξηγεί ο κύριος Κωνσταντίνος Καραΐσκος, πρώην προϊστάμενος του Υποθηκοφυλακείου Αθηνών, Κτηματολογικού Γραφείου Αθηνών και Ενεχυροφυλακείου Αθηνών, έκλεισε το Υποθηκοφυλακείο και έγινε μεταβατικό Κτηματολογικό Γραφείο, το οποίο ωστόσο παραμένει κάτω από τη διοίκηση του υπουργείου Δικαιοσύνης με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν όλες οι ηλεκτρονικές εφαρμογές που διαθέτει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Δηλαδή, οι συναλλασσόμενοι δεν μπορούν να κάνουν ηλεκτρονική κατάθεση, δεν μπορούν να πάρουν ηλεκτρονικά πιστοποιητικά και γενικά τίποτα δεν γίνεται διαδικτυακά. Στο πρόσφατο παρελθόν, με την ηλεκτρονική εφαρμογή που είχε το υποθηκοφυλακείο, έβαζες μόνο τα απαραίτητα στοιχεία για να πληρώσεις. Εκανες την πληρωμή σου και έφευγες. Τώρα, πρέπει να συμπληρωθούν όλα τα στοιχεία, με πλήρη καταχώριση του συμβολαίου στο φάκελο, κάτι που απαιτεί πρόσθετο χρόνο και αυξάνει τις ουρές. Υπενθυμίζεται ότι στο υποθηκοφυλακείο δεν υπάρχει ηλεκτρονική πληρωμή με POS και ζητούνται μετρητά, με ό,τι έξτρα χρόνο αυτό απαιτεί.
«Αποψίλωση»
Σύμφωνα με τον κ. Καραΐσκο, ο μετασχηματισμός της υπηρεσίας είχε αποτέλεσμα να φύγουν οι έμπειροι δικαστικοί υπάλληλοι, πολλοί από τους οποίους πήραν σύνταξη. Νέο πρόβλημα είναι ότι, καθώς έχουν φύγει οι παλαιότεροι έμπειροι υπάλληλοι, δεν υπάρχει πλέον και κάποιος να εκπαιδεύσει τους νεότερους. Η λύση της υπηρεσίας σε αυτό το πρόβλημα φαίνεται «προσωρινή». Σύμφωνα με τους γνώστες των εξελίξεων έχουν φέρει στην Αθήνα προϊσταμένους από άλλα γραφεία της περιφέρειας για να καλύψουν το κενό του έμπειρου προσωπικού. Αυτό κοστίζει, καθώς πληρώνονται τα εκτός έδρας, τα ξενοδοχεία και τα μεταφορικά, όλα για να πραγματοποιηθεί η μετάβαση στην Αθήνα. Αμεσο αποτέλεσμα αυτής της μεταφοράς προσωπικού είναι, σύμφωνα με τον πρώην προϊστάμενο του Υποθηκοφυλακείου Αθηνών, «να μένει πίσω η δουλειά στην επαρχία, γιατί μόνο ο προϊστάμενος έχει δικαίωμα υπογραφής». Αυτό σημαίνει ότι οι στοίβες με τις ανυπόγραφες υποθέσεις στην περιφέρεια συνεχώς μεγαλώνουν. Ο ίδιος μας λέει ότι το στοκ των υπό εξέταση υποθέσεων έχει φτάσει τις 50.000 πράξεις στη Θεσσαλονίκη και τις 100.000 στο Ηράκλειο, την ώρα που στην Αθήνα είναι περί τις 10.000.
Καμπανάκι
Ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, Δημήτρης Βερβεσός, ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος, Γιώργος Ρούσκας, και η γενική γραμματέας της Ομοσπονδίας Δικαστικών Επιμελητών Ελλάδας, Μαρία Μπρουζούκη, παραχώρησαν στις 28 Μαρτίου συνέντευξη Τύπου σχετικά με την τραγική ανυπαρξία έμψυχου δυναμικού, τα προβλήματα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και τα νομοθετικά κενά που καθιστούν ακόμα χειρότερη την καθημερινότητα όσων επισκέπτονται τις υπηρεσίες.