Ελλείψεις προσωπικού και προσλήψεις σταθμαρχών με μπλοκάκι για έξι μήνες καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι στο σιδηρόδρομο, αλλά την ίδια στιγμή ένας σημαντικός αριθμός παλαιότερων και έμπειρων υπαλλήλων παροπλίζεται σε γραφεία και διοικητικές θέσεις μέσω μετατάξεων από σταθμούς του ΟΣΕ που βγαίνουν εκτός δικτύου.
Το προσωπικό αυτό, παρότι θα μπορούσε να συνδράμει σε θέσεις «πρώτης γραμμής» και να επικουρεί ή να αντικαθιστά σταθμάρχες σε δύσκολα και τελείως τυφλά σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου, τοποθετείται σε υπηρεσίες γραφείου. Μοιραία οι ανάγκες του ΟΣΕ καλύπτονται με εποχικές συμβάσεις και με μπλοκάκια.
Το γεγονός ότι θα γίνουν 73 προσλήψεις σταθμαρχών με μπλοκάκι και με σύμβαση 6 μηνών, δεν σημαίνει ότι δεν θα γνωρίζουν τα καθήκοντά τους, καθώς πριν αναλάβουν θα εκπαιδευτούν και θα πιστοποιηθούν. Η αμοιβή τους δε, είναι με μπλοκάκι ακριβώς επειδή ο ΟΣΕ δεν τους χρειάζεται για 8ωρο, αλλά για κάποιες ώρες τη μέρα που πρέπει να είναι στους σταθμούς και να ελέγχουν τη διέλευση των τρένων.
Απάντηση
Απέναντι στις καταγγελίες των εργαζομένων ότι δεν λειτουργεί η φωτοσήμανση και γι΄ αυτό συνέβη το δυστύχημα, ο σύμβουλος διοίκησης ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερζάκης, υποστήριξε χθες ότι «υπήρξαν μειώσεις προσωπικού, ενώ υποφέρουμε και πάρα πολύ από τις κλοπές των καλωδίων. Εκ πρώτης όψεως μπορούμε να πούμε ότι όταν πέφτει η τηλεδιοίκηση, μειώνεται και η ασφάλεια».
Ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα ήταν ανέκαθεν ο «φτωχός συγγενής», αν και τα τελευταία χρόνια έχουν δαπανηθεί πάνω από 5 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό του, με το δυστύχημα να φέρνει στην επιφάνεια την πολυετή εγκατάλειψη και υποστελέχωσή του που διογκώθηκε με αποφάσεις της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ το 2011.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των σταθμών που έκλεισαν στην Πελοπόννησο αλλά και άλλες περιοχές της χώρας και οι υπάλληλοι μετετάχθησαν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου.
Καφετζού στα Μέγαρα: Πώς έφαγαν από ηλικιωμένο 850.000 ευρώ - «Βρέθηκα μπλεγμένος για ένα οικόπεδο»
Τότε με την απόσχιση εταιριών του Ομίλου ΟΣΕ, εκατοντάδες υπάλληλοι του Οργανισμού «μετοίκησαν» στο βαθύ δημόσιο, ενώ λίγοι επέστρεψαν μετά τις αποφάσεις του τότε υπουργού μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη στα τέλη του 2015.
Συρρίκνωση…
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι πως ο ΟΣΕ σήμερα διαθέτει μόλις 30 υπαλλήλους για τη συντήρηση της σηματοδότησης σε ολόκληρο το δίκτυο από την Πάτρα μέχρι το Ορμένιο, στα σύνορα με τη Βουλγαρία. Στο παρελθόν οι τρεις σχετικές διευθύνσεις του Οργανισμού διέθεταν περισσότερους από 300 τεχνικούς.
Την ίδια ώρα όμως, ενώ ο ΟΣΕ είναι υποστελεχωμένος, ακούγεται ότι υπάλληλοι πάνε μόνο για να βάλουν την υπογραφή τους για να πληρωθούν.
Στα… τυφλά
Οι σταθμάρχες εργάζονται στα τυφλά, καθώς τα ηλεκτρονικά μέσα δεν λειτουργούν από το 2000 αλλά και τα πλέον σύγχρονα όπως το ETCS δεδομένου ότι παρελήφθησαν σε διαφορετικές εργολαβίες με αποτέλεσμα να παραμένουν σχεδόν όλα ανενεργά λόγω μη συνδεσιμότητας των λογισμικών τους, ενδεικτικό και της προχειρότητας των διαγωνισμών της ΕΡΓΟΣΕ . Σύμφωνα με τους εργαζομένους τα συστήματα που θα υπεδείκνυαν τις θέσεις των τρένων και θα αποτελούσαν τη δικλίδα ασφαλείας για την αποτροπή ατυχημάτων, αγοράστηκαν αλλά δεν λειτούργησαν ποτέ. Οπως σημείωσε χθες ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Γιάννης Ντίτας, «αυτά τα συστήματα θα έπρεπε να έχουν τελειώσει από το 2004, εν όψει των Ολυμπιακών Αγώνων».
Ο ΟΣΕ «ξύπνησε» 36 ώρες μετά
Την πρώτη του ανακοίνωση μετά την τραγωδία με τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη εξέδωσε ο ΟΣΕ, 36 ολόκληρες ώρες μετά το δυστύχημα, εκφράζοντας τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των θυμάτων και προσθέτοντας πως «πλέον το ελάχιστο που οφείλουμε, είναι να αποδοθεί πλήρης και απόλυτη δικαιοσύνη». «Συλλυπητήρια σε όλη την Ελλάδα για την ανείπωτη τραγωδία» επισημαίνει στην ανακοίνωσή του ΟΣΕ και συνεχίζει: «Πλέον το ελάχιστο που οφείλουμε, είναι να αποδοθεί πλήρης και απόλυτη δικαιοσύνη. Το πρώτο μέλημα όλων ήταν να διαχειριστούμε το τραγικό συμβάν».