Επιστροφή ενός αναμορφωμένου γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ και αλλαγές στη μοριοδότηση είναι μερικά από τα σενάρια τα οποία επεξεργάζονται στο υπουργείο Παιδείας στην αναζήτηση ενός αντικειμενικού τρόπου επιλογής, για ένα νέο σύστημα που θα στελεχώσει το εκπαιδευτικό δυναμικό των επόμενων ετών. Αλλωστε, η κ. Κεραμέως έχει αναφέρει ότι στόχος είναι οι μόνιμοι διορισμοί να γίνονται κάθε χρόνο, ώστε να περιοριστεί το φαινόμενο των αναπληρωτών.
Διάλογος
Η ίδια έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν θα αιφνιδιάσει τους εκπαιδευτικούς, ο διάλογος έχει ήδη ανοίξει μέσα στην εκπαιδευτική κοινότητα, με ένα μεγάλο μέρος των εκπαιδευτικών να στηρίζει τις αλλαγές που βρίσκονται υπό συζήτηση. Ωστόσο οι παράμετροι για να προχωρήσει ένα νέο σύστημα -έστω και σε επίπεδο ψήφισης, καθώς η εφαρμογή του στους μόνιμους διορισμούς για το έτος 2023-2024 θα ήταν σε υπερβολικά ασφυκτικά χρονικά πλαίσια- είναι ιδιαίτερα ευμετάβλητες.
Το ένα πρόβλημα είναι όπως ανέφερε στον ραδιοφωνικό σταθμό Alpha η κ. Κεραμέως οι εκλογές. Ο άγνωστος συντελεστής της ημερομηνίας των εκλογών διακινδυνεύει πιθανά χρονοδιαγράμματα του υπουργείου που αφορούν δύο σημαντικούς πυλώνες:
- Μία συνεπής πολιτική στη σταδιακή ενίσχυση του εκπαιδευτικού δυναμικού με μόνιμους διορισμούς κάθε χρόνο. Δώδεκα χρόνια πέρασαν μέχρι να γίνουν οι πρώτοι διορισμοί στην εκπαίδευση το 2020 κι έκτοτε το υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει σε διάστημα τριών χρόνων στους διορισμούς τουλάχιστον 25.000 εκπαιδευτικών σε Γενική και Ειδική Αγωγή. Το ίδιο αναμένεται και φέτος, χωρίς όμως να έχει προσδιοριστεί ο αριθμός των εκπαιδευτικών. Πέρσι πάντως, έγιναν πάνω από 8.400 μόνιμοι διορισμοί και στα ίδια επίπεδα, ίσως και λίγο αυξημένα, αναμένονται φέτος.
- Ενα νέο σύστημα επιλογής το οποίο φιλοδοξεί να προσφέρει διαφάνεια κι έναν πιο αντικειμενικό τρόπο επιλογής των εκπαιδευτικών.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο πρώτος πυλώνας, αυτών των μόνιμων διορισμών, εφόσον προχωρήσει, θα γίνει με το ισχύον σύστημα. Το υπουργείο Παιδείας θα προχωρήσει σε μόνιμους διορισμούς με βάση το σύστημα μοριοδότησης, όπως αυτό ψηφίστηκε το 2019. Μπορεί όμως να προλάβει να φέρει το νέο νόμο για τους διορισμούς των επόμενων χρόνων.
«Λίφτινγκ» στο διαγωνισμό
Σε πυρετό διαβουλεύσεων βρίσκεται εδώ και αρκετούς μήνες η πολιτική ηγεσία για ένα αρκετά ευαίσθητο θέμα που νομοτελειακά θα ανατρέψει τα όσα γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί τα τελευταία χρόνια, στην προσπάθειά τους να διεκδικήσουν περισσότερες πιθανότητες εισαγωγής στο Δημόσιο.
Η ανατροπή από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να καταργήσει το διαγωνισμό και να φέρει ένα σύστημα μοριοδότησης, είχε προκαλέσει τα βέλη της Νέας Δημοκρατίας ως αντιπολίτευση. Ο γραπτός διαγωνισμός βρίσκεται ακόμα στα σχέδια του υπουργείου Παιδείας, αλλά όπως και σε άλλες περιπτώσεις που η κ. Κεραμέως επανέφερε έναν θεσμό του παρελθόντος, θα προβεί και στο απαραίτητο «λίφτινγκ».
Η μοριοδότηση των εκπαιδευτικών θα συνεχιστεί, καθώς βασικά κριτήρια όπως η προϋπηρεσία, τα ακαδημαϊκά κριτήρια και η παιδαγωγική και επιστημονική κατάρτιση παραμένουν σημαντικοί παράγοντες για το υπουργείο Παιδείας.
Στα παραπάνω, ο γραπτός διαγωνισμός, η διαφάνεια και η εγκυρότητα του οποίου θα επισφραγιστεί από τη διενέργειά του από την ανεξάρτητη Αρχή του ΑΣΕΠ, συζητείται έντονα να θεωρηθεί ως «αναγκαία συνθήκη» για τη μοριοδότηση των εκπαιδευτικών. Ενα ακόμα κριτήριο, στο οποίο οι επιτυχόντες θα μπορούν στη συνέχεια να καταθέσουν τα χαρτιά τους και να διεκδικήσουν μοριοδότηση ώστε να συμπεριληφθούν στην κατάρτιση του πίνακα.
Ενα τέτοιο σενάριο, το οποίο προβλέπει σε πρώτη φάση τον αποκλεισμό ενός σημαντικού αριθμού εκπαιδευτικών, οι οποίοι δεν «πέρασαν» τη βάση, έχει προκαλέσει ήδη αντιδράσεις με τη ΣΥΝΕΚ (παράταξη προσκείμενη στον ΣΥΡΙΖΑ) να απορρίπτει ήδη την πρόταση σε ανακοίνωσή της.
«Εν μέσω προεκλογικής περιόδου είναι αδιανόητο να ανοίγει ένα τόσο σοβαρό ζήτημα που αφορά τον τρόπο πρόσληψης χιλιάδων συναδέλφων και μάλιστα να το χειρίζεται, σύμφωνα με τις δηλώσεις της, με άκρα μυστικότητα στον κλειστό κομματικό πυρήνα των επιτελών του ΥΠΑΙΘ και χωρίς να έχει καν ζητηθεί η άποψη των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών (ΟΛΜΕ-ΔΟΕ), αφού η υπουργός εμμένει στην αντιδημοκρατική της στάση να αρνείται κάθε διάλογο», αναφέρει.
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, έσπευσε να καθησυχάσει ότι τίποτα δεν θα γίνει αιφνιδιαστικά και χωρίς διάλογο, όμως η αλήθεια είναι ότι ο παράγοντας των εκλογών δεν αφήνει πολλά περιθώρια ώστε να δώσει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα.
ΤΙ ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ, ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑ
Ποιοι ευνοούνται, ποιοι φοβούνται
Σύμφωνα με εκπαιδευτικούς, ένα νέο σύστημα θα έφερνε δομικές αλλαγές στους υπάρχοντες πίνακες, οι οποίοι μέχρι στιγμής πριμοδοτούν ακαδημαϊκά κριτήρια και προϋπηρεσία. Εάν επιβεβαιωθεί το σενάριο ενός γραπτού διαγωνισμού ως απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξη στους πίνακες, περίπου 200.000 απόφοιτοι των πανεπιστημιακών σχολών χωρίς καθόλου προϋπηρεσία θα αυξήσουν εντυπωσιακά τις πιθανότητές τους να προσληφθούν σε περίοδο κοντινή από τη λήψη του πτυχίου τους, εφόσον επιτύχουν στο διαγωνισμό. Αντίθετα, οι αναπληρωτές που συνεχίζουν να καλύπτουν ανάγκες στην εκπαίδευση, περίπου 50.000, φοβούνται ότι το νέο σύστημα είναι πιθανόν να τους αποκλείσει.
Μεταξύ των σεναρίων που βρίσκονται στο τραπέζι είναι και οι μεταβολές στη μοριοδότηση των κριτηρίων, όπως αυτή ισχύει μέχρι σήμερα.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα κοινωνικά κριτήρια αναμένεται να εξεταστούν με ιδιαίτερη προσοχή, καθώς στόχος της πολιτικής ηγεσίας είναι να υποστηρίξει ευπαθείς κοινωνικές ομάδες καθώς και τρίτεκνους και πολύτεκνους, ενισχύοντάς τους με πιθανή επιπλέον μοριοδότηση.
Οι συζητήσεις γίνονται πιο σύνθετες όσον αφορά την προϋπηρεσία. Το υπάρχον σύστημα -όπως κάθε σύστημα επιλογής βέβαια- ευνόησε όσους είχαν προϋπηρεσία, δεδομένου ότι υπήρχαν αναπληρωτές που κάλυπταν πάγια κενά για πάνω από μία δεκαετία. Αυτό άφησε «πίσω» τους εκπαιδευτικούς με μικρή προϋπηρεσία στους πίνακες.
Υστερα από 25.000 μόνιμους διορισμούς, οι ισορροπίες έχουν αλλάξει και ένα μεγάλο μέρος των εκπαιδευτικών με σημαντική προϋπηρεσία έχει απορροφηθεί. Οι ισορροπίες πάντως μεταξύ προϋπηρεσίας και ακαδημαϊκών κριτηρίων αναζητούνται ακόμα.
Ανοίγουν οι πίνακες τις επόμενες εβδομάδες
Αν και ο αριθμός των μόνιμων διορισμών για το 2023 βρίσκεται υπό συζήτηση, οι νέοι διορισμοί -που θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα γίνουν στο πλαίσιο μιας σταθερής ενίσχυσης του εκπαιδευτικού προσωπικού αλλά και κάλυψης νεών αναγκών που προκύπτουν από πρωτοβουλίες όπως η επέκταση του ολοήμερου σχολείου έως τις 5:30 μ.μ. και των εργαστηρίων δεξιοτήτων θα έχουν σημαντικές αλλαγές φέτος.
Οι οποίες επηρεάζουν και τις προσλήψεις αναπληρωτών για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024.
Υστερα από μία διετία «πάγου», οι πίνακες ανοίγουν εντός των επόμενων εβδομάδων. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι απόφοιτοι των δύο προηγούμενων ετών θα έχουν την ευκαιρία να ενταχθούν σε αυτούς. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί θα μπορέσουν να ενημερώσουν τα στοιχεία τους διεκδικώντας περισσότερα μόρια, εφόσον έχουν επιπλέον ακαδημαϊκά κριτήρια ή υπάγονται σε κατηγορίες κοινωνικών κριτηρίων.
Οι πίνακες αναμένεται να δεχτούν αρκετούς χιλιάδες επιπλέον υποψηφίους, καθώς εκτός από τις παραπάνω κατηγορίες, για το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024, θα μπορούν να καταθέσουν τα στοιχεία τους και όσοι είχαν αρνηθεί θέση αναπληρωτή προ διετίας. Αυτοί αποκλείστηκαν δύο χρόνια από τους πίνακες, χωρίς δυνατότητα πρόσληψης στο ενδιάμεσο και πλέον μπορούν να επανενταχθούν σε αυτούς.
Ειδήσεις σήμερα
Πέθανε σε ηλικία 54 ετών η κόρη του Έλβις Πρίσλει, Λίζα Μαρί
Σεισμός: Ταρακουνήθηκε πάλι η Κρήτη τα ξημερώματα