Ολοκληρώθηκε η συντήρηση του από εθελοντές του Κέντρου Εκπαίδευσης Πόρου του Πολεμικού Ναυτικού. Ηταν παροπλισμένο από το 1991
Η κλασική ελληνική ιστορία γραφειοκρατίας, καλών προθέσεων, χωρίς τη συνοδεία πράξεων και ασύνδετων πράξεων χωρίς ολιστικό σχέδιο από πλευράς της ελληνικής Πολιτείας οδήγησαν στην απαξίωση ενός από τα καλύτερα ιστιοφόρα του κόσμου, το οποίο λεηλατήθηκε και αφέθηκε στη μοίρα του, χωρίς καμία αξιοποίηση.
Στη χθεσινή ημερίδα του Ιδρύματος Ευγενίδου, που συνδιοργάνωσαν από κοινού με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Παραδοσιακών Σκαφών, αν κάτι προκάλεσε αισιοδοξία στη διάσωση του «Ευγένιος Ευγενίδης», ήταν η μεγάλη συμμετοχή και το ενδιαφέρον του κοινού, γεγονός που δείχνει ότι οι πλόες του ιστορικού αυτού ιστιοφόρου στα ελληνικά νησιά ακόμα μένουν στις πρόσφατες μνήμες ναυτών, εραστών της ναυτικής ιστορίας και νησιωτών.
Στόχος της ημερίδας ήταν να παρουσιαστεί η ιστορική πορεία του εκπαιδευτικού σκάφους, το οποίο για δεκαετίες αποτέλεσε ορόσημο της ελληνικής ναυτικής εκπαίδευσης χιλιάδων ναυτικών και πλέον έχει χαρακτηριστεί από το υπουργείο Πολιτισμού ως «ιστορικό διατηρητέο μνημείο που χρειάζεται ειδική κρατική προστασία». Στην ημερίδα παρουσιάστηκαν τα βήματα που έχουν ήδη ολοκληρωθεί για τη συντήρηση του σκάφους χάρη στις εθελοντικές προσπάθειες των ναυτών που κάνουν τη θητεία τους στο Κέντρο Εκπαίδευσης Πόρου, του Πολεμικού Ναυτικού, συζητήθηκαν οι βέλτιστες πρακτικές για την αξιοποίησή του, με τις περισσότερες να συγκλίνουν στην πλήρη ενεργοποίηση του σκάφους αντί της μετατροπής του σε καθαρά μουσειακό έκθεμα.
Από το 1991, το στολίδι της ναυπηγικής τέχνης βρέθηκε παροπλισμένο, χωρίς συντήρηση να σαπίζει στις αττικές μαρίνες μέχρι και σήμερα, που χάρη στις 7μηνες εργασίες από το Κέντρο Εκπαίδευσης Πόρου του Πολεμικού Ναυτικού, το πλοίο συντηρήθηκε επαρκώς.
«Ο εθελοντισμός κάποιων στελεχών του Π.Ν., όπως ο διοικητής κ. Δημήτρης Μορελάτος, τα στελέχη και οι εκπαιδευόμενοι του Κέντρου, καθώς επίσης η ευαισθησία και συνδρομή ανώνυμων δωρητών ξεπέρασε την ανεπάρκεια των Μέσων με θεαματικά αποτελέσματα.
Το μεγάλο ζητούμενο είναι η συνέχιση αυτής της προσπάθειας και η εξασφάλιση της διηνεκούς ύπαρξης του Ι/Φ ΕΕ, προς όφελος της ναυτικής ιστορίας της χώρας μας και της εκπαίδευσης των νέων Ελλήνων στη θάλασσα Γιατί… όπως υποστήριζε και η ίδια η Μαριάνθη Σίμου (σ.σ.: αδελφή του Ευγένιου Ευγενίδη), «ο πατριωτισμός» δεν αποτελεί αφηρημένη έννοια. Είναι μόνο πράξεις για το καλό της κοινωνίας και της χώρας.
Μετρό Θεσσαλονίκης: Νεαρή οπαδός του ΠΑΟΚ έβαλε «Made In Romania» στα αρχαία του σταθμού «Βενιζέλου» [βίντεο]
Το Ι/Φ «Ευγένιος Ευγενίδης», η ιστορία και ο συμβολισμός του οποίου αποτελούν αναντικατάστατο εθνικό κεφάλαιο που η χώρα οφείλει να αξιοποιήσει στο έπακρον, θα συνεχίσει να υπάρχει και να «εκπαιδεύει» στο διηνεκές, για να διασφαλισθεί έτσι με τον καλύτερο τρόπο η διάσωση της ιστορικής μνήμης. Να αναβιώσει ως καύχημα του θαλασσινού ελληνικού λαού και να παραδοθεί ακέραιο και μάχιμο στις επόμενες γενιές των Πανελλαδικών, γιατί αναμφίβολα αποτελεί μια ακόμη σημαντική ψηφίδα στον ναυτικό πολιτισμό, όχι μόνο της χώρας μας, αλλά και διεθνώς», ανέφερε ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης.
ΤΟ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΘΡΥΛΙΚΟΥ ΣΚΑΦΟΥΣ
1929: Πολυτελής κατασκευή στα Ναυπηγεία WILLIAM DENNY- Ιδιοκτήτης sir Walter Runciman
1939: Περιέρχεται στο Αγγλικό Ναυαρχείο και γίνεται το πλοίο-μάνα ειδικών αποστολών. Από το τότε «Sunbeam 2» οργανώθηκαν τέσσερις αποστολές σαμποτέρ από και προς τη Δυτική Ακτή της Γαλλίας.
1945: Πωλείται στο Ίδρυμα Abraham Rydberg, στη Στοκχόλμη, ως εκπαιδευτικό ιστιοφόρο.
1955: Αγοράζεται επίσης για εκπαιδευτικούς σκοπούς από τη Hansen’s Clipper Line του Μάλμο και μετονομάζεται σε «Flying Clipper»
1965: Αγοράζεται από το ελληνικό υπουργείο Ναυτιλίας, με τη συνεισφορά του Ιδρύματος Ευγενίδου και μετονομάζεται σε «Ευγένιος Ευγενίδης». Σκοπός του είναι να χρησιμοποιηθεί ως εκπαιδευτικό σκάφος των Σχολών Εμπορικού Ναυτικού.
1995: Παραχωρείται στο υπουργείο Πολιτισμού και στο Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος και χαρακτηρίζεται «ιστορικά διατηρητέο μνημείο».
2002: Το υπουργείο Πολιτισμού παραχωρεί τη χρήση του στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
2004-μέχρι τον Μάιο 2023: Προσπάθεια αποκατάστασης και αξιοποίησης και επανένταξής του, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία «περί άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς» και τη Συνθήκη της Βαρκελώνης.
Μάιος 2023-σήμερα: Ελλιμενισμός στο Κ.Ε. Πόρου και έναρξη εργασιών συντήρησης.
Ειδήσεις σήμερα
Θεσσαλονίκη: Ρομπότ – αγρότης «made in Greece» για τις δουλειές στα χωράφια [Εικόνες]
Γάμος ομόφυλων ζευγαριών: Κατατίθεται σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο