Δύο νέοι ναύσταθμοι
Ξεκαθάρισε ότι «η άμυνα είναι δύσκολο πράγμα», καθώς «απαιτεί συνέχεια, συνέπεια, επιμονή και μακροχρόνιο σχεδιασμό», και υπογράμμισε ότι «στον σύγχρονο κόσμο, η ισχυρή διπλωματία πρέπει να στηρίζεται σε ισχυρή άμυνα» και αυτό είναι ξεκάθαρο πως η Ελλάδα το έχει πετύχει τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Εμβαθύνοντας στο θέμα, τόνισε ότι σημαντικό ρόλο στην αμυντική θωράκιση της χώρας θα παίξουν η Κρήτη και οι δύο νέοι ναύσταθμοι του Πολεμικού Ναυτικού. Εκείνος της Σούδας, ο οποίος έχει ήδη εγκριθεί από το ΚΥΣΕΑ, θα είναι έτοιμος το 2026. Θα μπορεί να φιλοξενήσει τον μισό ελληνικό στόλο του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ το κόστος δεν θα είναι μεγάλο, καθώς υπάρχει η σχετική υποδομή και απλώς θα επεκταθεί προκειμένου να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει τις αυξημένες ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων, για προβολή σημαίας και ισχύος. Τα ποσά έχουν προϋπολογισθεί στο εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ε.Δ., που έχουν εγκρίνει η κυβέρνηση και το ΚΥΣΕΑ. Ο δεύτερος θα δημιουργηθεί στον Αλμυρό Μαγνησίας και, αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, αναμένεται να τεθεί σε επιχειρησιακή λειτουργία το 2028. Στην πραγματικότητα είναι λιμενική υποδομή, η οποία θα κατασκευαστεί από το… μηδέν και θα βρίσκεται δίπλα στην πολύτιμη 32η Ταξιαρχία Πεζοναυτών και σε άλλες σημαντικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Η συγκεκριμένη ναυτική υποδομή, σε συνδυασμό με την Ταξιαρχία, θα εξυπηρετεί τις επιχειρησιακές ανάγκες ενισχύσεων, κυρίως, στο Κεντρικό και Βόρειο Αιγαίο, ενώ, αν παραστεί ανάγκη, η 32η Ταξιαρχία να μπορεί να μεταφερθεί σιδηροδρομικώς στα σύνορα.
Τα… στενά
Θέλοντας να αναδείξει τη σημασία και τον ρόλο των υποδομών σχετικά με τις δυνατότητες υποστήριξης των εθνικών συμφερόντων, η πηγή του ΓΕΕΘΑ ανέλυσε την τακτική των Τούρκων. «Η διαφορά της σημερινής Τουρκίας από εκείνη του 19ου αιώνα είναι οι υποδομές της και όχι μόνο τα μέσα. Η γειτονική χώρα είχε ανέκαθεν καράβια, Στρατό και Αεροπορία. Αυτό που έκανε τη διαφορά και άρχισε να μιλάει για “Γαλάζιες Πατρίδες” ήταν οι ναύσταθμοι που απέκτησε έξω από το στενό των Δαρδανελίων. Το μάθημα του 1912-1913 το κατάλαβαν και αντέδρασαν. Εκαναν δύο νέους ναυστάθμους. Ο ένας στη Φώκαια, όπου εδρεύουν, κυρίως, οι πεζοναύτες, ο αμφίβιος στόλος τους και άλλα πολεμικά πλοία, και ο δεύτερος στο Ακσάζ, απέναντι από τη Ρόδο, ο οποίος τους έδωσε τη δυνατότητα για ταυτόχρονη παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και απρόσκοπτα και γρήγορα στο Αιγαίο. Πρέπει να αλλάξουμε και να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Είναι σημαντικό να φύγουμε από τον έναν και μοναδικό ναύσταθμο της Σαλαμίνας, που είναι από την εποχή του… Θεμιστοκλή, και να πάμε και αλλού», είπε.
Ο υψηλόβαθμος αξιωματούχος ανέφερε ότι «οι πρόσφατες πυρκαγιές στον Εβρο δεν αποτελούν κυρίαρχο λόγο δομικής αναθεώρησης των αμυντικών σχεδίων» και τόνισε ότι «οι Ενοπλες Δυνάμεις στέκονται πάντα δίπλα στην κοινωνία και είναι παρούσες πάντοτε από την πρώτη στιγμή στο πεδίο». Αντέκρουσε τις «γκρίνιες» για παραμέληση του Πολεμικού Ναυτικού από την κούρσα των εξοπλισμών, απαντώντας: «Συνέβη ακριβώς το αντίθετο, το Πολεμικό Ναυτικό μαζί με την Πολεμική Αεροπορία είναι οι κλάδοι που προπορεύονται στις δαπάνες των εξοπλισμών, και έπεται ο Στρατός Ξηράς».
Η Κρήτη θα μετατραπεί σε… αεροπλανοφόρο
Η Κρήτη είναι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο σε ό,τι αφορά τους επιτελείς του ΓΕΕΘΑ. Σκοπεύουν να τη μετατρέψουν σε ένα πραγματικό… φρούριο. «Σε ένα “αεροπλανοφόρο”, που θα μπορεί να προβάλλει ισχύ προς όλες τις κατευθύνσεις», αναφέρει η πηγή του ΓΕΕΘΑ. Εκτός από την επέκταση των υπαρχουσών λιμενικών εγκαταστάσεων του Πολεμικού Ναυτικού, οι οποίες θα εξελιχθούν σε έναν σύγχρονο ναύσταθμο, θα αξιοποιηθεί το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, όπου θα αναπτυχθεί μία μοίρα της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ στο Ηράκλειο θα μετασταθμεύουν επιθετικά και μεταφορικά ελικόπτερα. «Στο μεταξύ, στην Κρήτη εδρεύουν τέσσερα αερομεταφερόμενα τάγματα, γεγονός που ενισχύει την επιχειρησιακή δυνατότητα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, σε μία εξαιρετικά ευαίσθητη περιοχή, αυτήν του συμπλέγματος της Δωδεκανήσου», τόνισε.