Όπως εξηγεί σε μήνυση που έχει υποβάλει κατά παντός υπευθύνου, εκείνο το βράδυ του Μαΐου, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, επιχείρησε να συνδεθεί μέσω του Διαδικτύου και της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Google στην ιστοσελίδα συστημικής τράπεζας προκειμένου να αλλάξει τα προσωπικά στοιχεία που διατηρεί στη συγκεκριμένη τράπεζα, για να συνδέεται στην ηλεκτρονική εφαρμογή της.
Συνηθισμένη διαδικασία
«Πατώντας την επιλογή “……”, μεταφέρθηκα αυτομάτως στη σελίδα του τραπεζικού ιδρύματος ……, εκεί μου ζητήθηκε να βάλω τους προσωπικούς κωδικούς μου, προκειμένου να συνδεθώ στον λογαριασμό μου, διαδικασία η οποία ακολουθείται κάθε φορά και δεν παρουσίαζε κανένα στοιχείο διαφοροποίησης από τη συνηθισμένη διαδικασία ταυτοποίησης και εισαγωγής στην ηλεκτρονική υπηρεσία της …… που ακολουθώ ως χρήστης, σχεδόν καθημερινά τα τελευταία χρόνια. Εν συνεχεία έλαβα στο κινητό μου τηλέφωνο μήνυμα με τον κωδικό επιβεβαίωσης, μέρος και πάλι της συνήθους διαδικασίας, τον καταχώρισα και καθώς περίμενα να συνδεθώ στον λογαριασμό μου, έλαβα ένα e-mail από την ……».
Η απάντηση
Ανοίγοντας το e-mail, αμέσως αντιλήφθηκε ότι επρόκειτο για απάτη, αλλά ήταν πλέον αργά.
«Αγαπητέ συνδρομητή, η εντολή άμεσης μεταφοράς ποσού EUR 9.985,00 σε λογαριασμό *** προς την N26 BANK GMBH που καταχωρίσατε τώρα (19/05/2022) ολοκληρώθηκε και θα αποσταλεί στην άλλη τράπεζα σε πέντε (5) λεπτά. Μπορείτε να ενημερωθείτε για την κατάσταση της εντολής σας από το μενού “Μεταφορές”, επιλογή “Ερωτήσεις”. Με εκτίμηση, ……», έγραφε το e-mail.
«Αμέσως κατάλαβα ότι έχω πέσει θύμα διαδικτυακής – ηλεκτρονικής απάτης και κάλεσα άμεσα στην τράπεζα …… και τους ενημέρωσα για την απάτη που μόλις είχε λάβει χώρα, μέσω της ηλεκτρονικής ιστοσελίδας της τράπεζάς τους, εις βάρος μου και δεδομένου ότι δεν είχαν παρέλθει τα πέντε λεπτά, μετά το πέρας των οποίων θα αποστέλλονταν στην άλλη τράπεζα το έμβασμα χρηματικής αξίας 9.985 ευρώ, όπως έγγραφε το ως άνω μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της ……, ζήτησα να μπλοκάρουν τη συγκεκριμένη συναλλαγή άμεσα, δεδομένου ότι ήταν προϊόν απάτης, η οποία ακόμη ήταν σε εκκρεμότητα, ώστε να μην ολοκληρωθεί η εκτέλεσή της», σημειώνει στο μήνυσή του ο πολίτης που εξαπατήθηκε.
Η αντίδραση
Συνεχίζουν οι παρατρεχάμενοι του Τουρκικού Προξενείου Κομοτηνής την παραπληροφόρηση για το μειονοτικό σχολείο Ξάνθης
Ωστόσο, όπως εξηγεί, βρέθηκε προ εκπλήξεως, αφού «το μόνο που έκανε η υπάλληλος – εκπρόσωπος της τράπεζας ήταν να κλειδώσει τον λογαριασμό μου, για να μην μπορεί να γίνει άλλη συναλλαγή. Αναφορικά με την ακύρωση της επίμαχης συναλλαγής που ζήτησα, με ενημέρωσε ότι θα με καλέσει το σχετικό τμήμα της τράπεζας, το οποίο είναι αρμόδιο για την επίλυση ζητημάτων απάτης». Το τηλεφώνημα έγινε το απόγευμα της επόμενης ημέρας, δηλαδή μετά την πάροδο πολλών ωρών και αφού είχαν μεσολαβήσει αναρίθμητα δικά του τηλεφωνήματα, προκειμένου να πιέσει την τράπεζα για μια απάντηση σχετικά με το γιατί δεν έγινε ακύρωση της επίμαχης συναλλαγής, με αποτέλεσμα να χαθούν τα χρήματα, αλλά και τι ενέργειες θα γίνουν εφεξής.
«Το μόνο που μου είπαν είναι ότι πρέπει να κάνω αμφισβήτηση της υπόψη συναλλαγής, απευθυνόμενος στο κατάστημα της …… με το οποίο συνεργάζομαι, πράγμα το οποίο και έκανα το πρωί της επόμενης εργάσιμης ημέρας. Σημειωτέον ότι καμία επίσημη απάντηση δεν έχω λάβει ακόμη από την τράπεζα, ήτοι σχεδόν 2,5 μήνες μετά την τέλεση της απάτης. Το αίτημά μου για αμφισβήτηση της επίμαχης συναλλαγής και ενημέρωσής μου σχετικά με τις ενέργειες στις οποίες προέβη η τράπεζα για την αποκατάσταση της οικονομικής μου ζημίας είναι ακόμη και σήμερα υπό επεξεργασία», σημειώνει στο δικόγραφο συμπληρώνοντας πως «χάθηκε πολύτιμος χρόνος από την ολιγωρία της τράπεζας, δεδομένου ότι δεν έπραξε κάτι άμεσα τη στιγμή που ενημερώθηκε για την τέλεση της απάτης, προκειμένου να προλάβει ή, έστω, να προσπαθήσει να προλάβει την επέλευση του αποτελέσματος αυτής».
Στη Δικαιοσύνη
Πλέον, προσφεύγοντας στη Δικαιοσύνη, ο συγκεκριμένος πολίτης ζητά την άρση του τραπεζικού απορρήτου προκειμένου να αποδειχθούν τα πλήρη και λοιπά στοιχεία του δικαιούχου του λογαριασμού στον οποίο έγινε η κατάθεση του χρηματικού ποσού 9.985 ευρώ, τη διερεύνηση από τη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος της επίμαχης συναλλαγής, την άρση του τηλεφωνικού του απορρήτου προκειμένου να διακριβωθεί το τηλεφώνημα στην τράπεζα λίγα δευτερόλεπτα μετά τη διάπραξη της απάτης, αλλά και την αναζήτηση ευθυνών της τράπεζας που -όπως καταγγέλλει- ολιγώρησε.
Οδηγίες προφύλαξης
- Πληκτρολογείτε οι ίδιοι την ηλεκτρονική διεύθυνση της τράπεζάς σας για την πρόσβασή σας στις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής. Μην ακολουθείτε αποτελέσματα από μηχανές αναζήτησης.
- Βεβαιωθείτε ότι πλοηγείστε στο ασφαλές περιβάλλον της τράπεζας. Ελέγξτε αν ο σύνδεσμος στον οποίο εισέρχεστε (https://www..……gr) αντιστοιχεί στην ηλεκτρονική διεύθυνση της τράπεζάς σας. Κάνετε κλικ στο εικονίδιο του λουκέτου, για να ελέγξτε ότι η σύνδεση αναφέρεται ως ασφαλής.
- Ελέγξετε προσεκτικά τη συναλλαγή που περιγράφεται στο μήνυμα της τράπεζας (π.χ. μέσω SMS, Viber ή εφαρμογής του mobile app) με τον κωδικό μίας χρήσης OTP, πριν από την επιβεβαίωσή της.
- Αποφύγετε τη χρήση δημόσιων ή κοινόχρηστων δικτύων.
- Μην αποθηκεύετε ποτέ τους κωδικούς σας σε οποιαδήποτε συσκευή σας.
- Αλλάζετε τουλάχιστον ανά εξάμηνο τους κωδικούς ασφαλείας σας (passwords).
- Ελέγχετε ότι τα στοιχεία των ηλεκτρονικών διευθύνσεων των e-mails που λαμβάνετε αντιστοιχούν στο όνομα του προσώπου που εμφανίζεται ως αποστολέας τους, ιδίως όταν: α) το πρόσωπο αυτό ανήκει στη λίστα των επαφών σας, β) φέρεται ότι είναι η τράπεζά σας ή γ) άλλη γνωστή εταιρία παροχής προϊόντων και υπηρεσιών.
- Μην αποκαλύπτετε σε τρίτους (π.χ. ενδιαφερόμενους αγοραστές, υποψήφιους πελάτες), μέσω τηλεφώνου, κινητού τηλεφώνου, e-mail, φόρμας στο Internet, μέσων κοινωνικής δικτύωσης και άλλων μέσων, εμπιστευτικά στοιχεία σας, όπως το όνομα χρήστη (username), τον κωδικό πρόσβασης (password), τα στοιχεία της κάρτας σας (αριθμό, κωδικό επαλήθευσης CVV και PIN), OTP (One Time Password – κωδικούς μίας χρήσης) και άλλους αριθμητικούς κωδικούς.
- Χρησιμοποιείτε πάντα τις πιο ενημερωμένες εκδόσεις Internet browsers (π.χ. Chrome, Microsoft Edge κ.λπ.), οι οποίες εξασφαλίζουν προηγμένο σχεδιασμό ασφαλείας.
- Επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζά σας, σε κάθε περίπτωση υπόνοιας διαρροής των κωδικών ασφαλείας σας.