Η διαδικασία συγκεκριμένα αφορά τα σχέδια και τα λοιπά έγγραφα για δηλώσεις με ημερομηνία μεταφοράς από τον N. 4014/2011 (Α’ 209) στον N. 4178/2013 (Α’ 174) ή εξόφλησης του παραβόλου έως την 31η Δεκεμβρίου 2014.
Oπως χαρακτηριστικά σημειώνει το ΥΠΕΝ, «συνιστούμε στους μηχανικούς να προβούν άμεσα στην ανάρτηση των σχεδίων που αφορούν στις ανωτέρω δηλώσεις», δεδομένου ότι μετά το σύστημα θα τις κλειδώνει και δεν θα μπορούν να γίνουν περαιτέρω ενέργειες.
Oπως εξηγούν πηγές στον «Ε.Τ.», λόγω του φόρτου εργασίας που υπήρχε όλο το προηγούμενο διάστημα με τις υπαγωγές αυθαιρέτων στον τελευταίο νόμο τακτοποίησης και της μεγάλης συμμετοχής των ιδιοκτητών στη διαδικασία ώστε να μην πληρώσουν και πρόστιμα προσαύξησης, οι παλιές υπαγωγές πήγαν… πίσω.
Eτσι, με την πίστωση χρόνου, δίνεται μια μικρή ανάσα στον τεχνικό κόσμο για να ολοκληρώσει την διαδικασία.
Στο μεταξύ, τα υπουργεία Εσωτερικών και Περιβάλλοντος επιδιώκουν να αναμορφώσουν το σύστημα των υπηρεσιών δόμησης, αφού αυτό που ισχύει είναι να υπάρχουν δυσλειτουργίες και σημαντικές καθυστερήσεις στην οικοδομική δραστηριότητα, άρα και στις επενδύσεις.
Oπως έχει δείξει η… ιστορία, οι υπηρεσίες δόμησης, αν και θεωρητικά προβλέπεται να υπάρχουν σε κάθε δήμο, στην πράξη δεν συμβαίνει καθώς από τις απαιτούμενες, βάσει του υφιστάμενου πλαισίου, 330 περίπου ΥΔΟΜ, έχουν συγκροτηθεί μόνον 190, αρκετές εκ των οποίων μάλιστα υπολειτουργούν. Σύμφωνα, δε, με το ΥΠΕΝ, «δεν είναι άγνωστο το φαινόμενο αντιφατικών αποφάσεων διαφορετικών ΥΔΟΜ για ταυτόσημα ζητήματα».
Στο πλαίσιο αυτό, στο χωροταξικό νομοσχέδιο που αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση εντός του μήνα, αναμένεται η αναμόρφωση του συστήματος των ΥΔΟΜ, ενώ με τροπολογία που κατατέθηκε δίνεται πίστωση χρόνου ενός έτους στη λειτουργία των υφιστάμενων υπηρεσιών.
Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, η αναμόρφωση του συστήματος ακολουθεί τους εξής κύριους άξονες:
1.Υφιστάμενες Υπηρεσίες Δόμησης θα παραμείνουν (ή θα δημιουργηθούν νέες) μόνο σε δήμους που έχουν τη δυνατότητα να τις στελεχώσουν, και κατόπιν σχετικής πιστοποίησης.
Φως στο Τούνελ για Αμαλιάδα: Οι καυτές αποκαλύψεις της Νικολούλη - Τι λέει ο πατέρας του Παναγιωτάκη
Η απολύτως απαραίτητη στελέχωση περιλαμβάνει τουλάχιστον έναν αγρονόμο τοπογράφο μηχανικό, έναν αρχιτέκτονα μηχανικό, έναν χωροτάκτη-πολεοδόμο μηχανικό, έναν πολιτικό μηχανικό και έναν μηχανολόγο ή ηλεκτρολόγο μηχανικό.
Η πιστοποίηση θα χορηγείται κάθε χρόνο από την Αρμόδια Αποκεντρωμένη Διοίκηση με ενημέρωση της Γενικής Γραμματείας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα του Yπουργείου Εσωτερικών και της Γενικής Γραμματείας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος.
2.Για τους δήμους που δεν θα μπορέσουν να πιστοποιήσουν Υπηρεσίες Δόμησης θα συγκροτηθούν Υπηρεσίες Δόμησης σε περιφερειακό επίπεδο (σε περιφερειακή ενότητα ή ομάδα περιφερειακών ενοτήτων ανάλογα με τις ανάγκες).
Η πρόβλεψη αυτή θεσμοθετείται με το υπό ψήφιση Πολεοδομικό-Χωροταξικό σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ.
3.Οι Υπηρεσίες Δόμησης οφείλουν να κοινοποιούν ηλεκτρονικά όλες τις διοικητικές πράξεις που εκδίδουν στην αρμόδια για την πολεοδομία/χωροταξία Κεντρική Υπηρεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Σε περίπτωση που η αρμόδια Υπηρεσία εντοπίζει ζητήματα νομιμότητας επί των πράξεων αυτών, ενημερώνει σε πρώτο στάδιο το οικείο Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΣΥΠΟΘΑ). Εφόσον δεν υπάρξει ικανοποιητική απάντηση, προχωρεί και στην ενεργοποίηση άλλων δυνατοτήτων ελέγχου, που προβλέπονται στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο.
4.Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα εκδίδει οδηγίες ερμηνείας διατάξεων που κατανοούνται διαφορετικά από διάφορες ΥΔΟΜ, οι οποίες θα αναρτώνται στο Διαδίκτυο και θα εφαρμόζονται υποχρεωτικά, εξασφαλίζοντας την ενιαία εφαρμογή της νομοθεσίας.
5.Συγκροτείται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κεντρική Υπηρεσία Δόμησης, η οποία, όπως προβλέπεται στο σχέδιο νόμου, θα έχει δύο ρόλους.
Πρώτον, ορισμένες οικοδομικές άδειες που έχουν ιδιαίτερη σημασία για την εθνική οικονομία ή/και για την προστασία του περιβάλλοντος (με προσδιορισμό συγκεκριμένων κριτηρίων) θα υποβάλλονται απευθείας στην Κεντρική ΥΔΟΜ.
Δεύτερον, σε ορισμένες περιπτώσεις θα είναι δυνατή η «προσφυγή» στην Κεντρική ΥΔΟΜ, στην περίπτωση αποφάσεων των τελευταίων για τις οποίες υπάρχει αντίρρηση των ενδιαφερόμενων ή πολύ μεγάλων καθυστερήσεων, πάλι εφόσον πληρούνται συγκεκριμένα κριτήρια. Και στις δύο περιπτώσεις, προβλέπεται ειδικό τέλος.
Από την έντυπη έκδοση