Γράφει ο Δρ Αθανάσιος Ε. Δρούγος
Τις συγκεκριμένες φρεγάτες Belharra, υπέρ των οποίων είχε ταχθεί σε συντριπτικό βαθμό η ηγεσία του Πολεμικού μας Ναυτικού, κατασκευάζει ο κολοσσός Naval Group, που προ ημερών δέχθηκε ένα πολύ δυνατό πλήγμα από τη νέα συμμαχία AUKUS (Αμερικανών, Βρετανών και Αυστραλών, με τους τελευταίους να ακυρώνουν μια παραγγελία που ήταν από τα μεγαλύτερα συμβόλαια των τελευταίων δεκαετιών σε ό,τι αφορά την κατασκευή 12 συμβατικών υποβρυχίων).
Κινητικότητα
Παρά τις κατά καιρούς καθυστερήσεις στη λήψη τελικής απόφασης, τις τελευταίες ημέρες είχε παρατηρηθεί αυξημένη κινητικότητα υπέρ της οριστικοποίησης της αγοράς των φρεγατών από πλευράς του Ελληνα πρωθυπουργού στις επαφές με τον Γάλλο πρόεδρο Μακρόν, από τις δηλώσεις του υπουργού Αμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου στη Βουλή, καθώς και από τις χθεσινές δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου. Τελικά η χώρα μας θα προμηθευτεί 3 φρεγάτες του συγκεκριμένου τύπου (αντί για 4 που ήταν στον αρχικό σχεδιασμό), καθώς και 3 κορβέτες του τύπου Gowind.
Η δυναμική παρουσία μας με τον διαθέσιμο και σύγχρονο υποβρυχιακό στόλο (με τα γερμανικής προέλευσης υποβρύχια) ωθούσε τη χώρα μας να επιταχύνει τις επιλογές της για την ενδιάμεση λύση -μέχρι να είναι έτοιμες οι νέες φρεγάτες- καθώς και την τελική επιλογή τους για την πλήρη ενδυνάμωση του στόλου επιφανείας. Την ίδια στιγμή οι προτεινόμενες επιλογές από τα άλλα κράτη (πλην ίσως των ολλανδικών φρεγατών) δεν ικανοποιούσαν τις ελληνικές απαιτήσεις. Ολα τα πλοία πέρασαν από εμπεριστατωμένη και διαρκή εξονυχιστική «ακτινοσκόπηση» των ειδικών επιτροπών του Ναυτικού μας.
«Κενά»
Το Πολεμικό Ναυτικό μας για αρκετά χρόνια είχε αδικηθεί στα εξοπλιστικά (λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη ότι η Ελλάδα είναι κατ’ εξοχήν ναυτική χώρα) ενώ πολλά από τα πλοία επιφανείας μας, ήταν και είναι στο δυναμικό του στόλου μας πολλά χρόνια και ασφαλώς η «γήρανσή» τους είχε και έχει προκαλέσει πολλά κενά και εμφανείς αδυναμίες. Στην επιτάχυνση των διαδικασιών τους τελευταίους μήνες διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο η συνεχής καθέλκυση νέων πλοίων του Τουρκικού Ναυτικού, οι εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο (δόγμα Mavi Vatan), η διεύρυνση του κύκλου των απειλών για τη χώρα μας, οι ευρύτερες γεωγραφικές-γεωπολιτικές απαιτήσεις, η διαρκώς εξελισσόμενη στρατιωτική τεχνολογία, ενώ από αμερικανικής πλευράς δεν φαινόταν στον ορίζοντα να υπήρχε κάποια διαθεσιμότητα ενός τύπου υπερσύγχρονου πλοίου επιφανείας (προφανώς λόγω των τουρκικών πιέσεων, αλλά και απόψεων γνωστών ανώτατων αξιωματικών του Ναυτικού των ΗΠΑ και του αρμόδιου υπουργείου Ναυτικών).
Άγιο Όρος: Τι λέει ο Διοικητής του στο Eleftherostypos.gr για το «μασατζίδικο» και τους σεισμούς
Σημαντικά όπλα
Η γαλλική φρεγάτα προσδίδει ένα δυναμικό πλεονέκτημα ισχύος και κυριαρχίας για την Ελλάδα. Εξοπλισμένη με έως και 32 αντιαεροπορικούς πυραύλους ASTER ή με συνδυασμό πυραύλων ASTER και MICA NG, 21 RAM (σύστημα όπλων CIWS), 8 Exocet MM 40 Block3, νέας γενιάς σύστημα αντιπλοϊκών πυραύλων μεγάλης εμβέλειας, ελαφρού τύπου τορπίλες MU 90 και πυροβόλο 76 mm προσφέρει καταλυτικές δυνατότητες για τον συνεχή έλεγχο του εναέριου και θαλάσσιου χώρου και την αυτονομία δράσης, για την υποστήριξη των πολιτικών και στρατιωτικών στόχων που έχουν τεθεί.
Οι Γάλλοι είχαν αποκτήσει προβάδισμα έναντι των υπόλοιπων υποψηφιοτήτων. Η υπολογίσιμη τεχνολογική υπεροχή της Belharra, η στρατηγική σχέση της Αθήνας με το Παρίσι (που μένει να δούμε πώς θα την αξιολογήσουν και αναλύσουν οι Αγγλοσάξονες), το γεγονός ότι το προτεινόμενο πλοίο βρίσκεται ήδη στο στάδιο κατασκευής, αλλά και η πρόθεση των Γάλλων να παραδώσουν στο Πολεμικό Ναυτικό και δεύτερη νέα φρεγάτα, πιθανότατα μέσα στο 2025, αποτελούσαν τα ισχυρά χαρτιά της υπολογίσιμης γαλλικής πρότασης.
Η Belharra είναι απόλυτα διαλειτουργική με τις πολυεθνικές ναυτικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ και της Ε.Ε. ενώ είναι σε θέση να αναλάβει αποστολές πολλαπλoύ ρόλου για λογαριασμό του εθνικού και συμμαχικού στόλου σε λεπτεπίλεπτες και άλλες επιχειρήσεις. Επίσης δύναται να προσφέρει εξαιρετικά αποτελέσματα στην αποτροπή και στον υποβρύχιο ρόλο σε ένα σύνθετο, πιεστικό και πολυεθνικό πεδίο επιχειρήσεων π.χ. στο Αιγαίο Πέλαγος και στην Ανατολική Μεσόγειο, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με την ικανότητα προβολής ειδικά και μέσω του ελικοπτέρου που μεταφέρει. Επίσης καλύπτει απειλές τέταρτης γενιάς, καθώς και ασύμμετρων/μη γραμμικών πεδίων μάχης.
«Αστακός»
Η φρεγάτα διαθέτει συγκεκριμένους χώρους συνεχούς οπτικο-ηλεκτρονικής κάλυψης 360 μοιρών, 24 ώρες το 24ωρο. Εχει σχεδιαστεί για να μπορεί να είναι εξοπλισμένη σαν αστακός ενώ μπορεί να πλήξει στόχους πολύ μακριά με πυραύλους Κρουζ.
Οι συνολικές, πολυδιάστατες βάσεις και υποδομές της Belharra θα επιτρέπουν στο μέλλον το Π.Ν. να αντιμετωπίσει αναδυόμενες, μη ορατές, υβριδικές ως και μελλοντικές απειλές (π.χ. UAVs, Cyber, αντιπλοϊκοί βαλλιστικοί πύραυλοι, υπερηχητικοί πύραυλοι, απειλές επιφανείας, μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα κ.ά.).
Ασφαλώς θα πρέπει να επικαιροποιηθούν στο πότε θα είναι έτοιμα τα πλοία (χρονοδιαγράμματα), η εκπαίδευση πληρωμάτων, ο ρόλος και η παρουσία των ενδιάμεσων σκαφών (μέχρι να παραλάβουμε το νέο ναυτικό υλικό) κ.ά. Ας μη λησμονούμε ότι το Τουρκικό Ναυτικό, με τη συνδρομή των Γερμανών και Ισπανών, σε συνδυασμό με την εγχώρια πολεμική βιομηχανία, έχει πραγματοποιήσει μεγάλα βήματα. Γι’ αυτό θα πρέπει να ενεργήσουμε τάχιστα, γιατί ο γεωπολιτικός ορίζοντας είναι πάρα πολύ ομιχλώδης και θα έχουμε σύντομα καταλυτικές εξελίξεις σε γειτονικούς θαλάσσιους χώρους.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Belharra:
Μήκος: 121 μ.
Πλάτος: 18 μ.
Μέγιστο εκτόπισμα: 4.400 τόνοι
Μέγιστη ταχύτητα: > 27 κόμβοι
Επιχειρησιακή διαθεσιμότητα: 3.500 ώρες εν πλω το χρόνο
Αυτονομία: 45 ημέρες
Πλήρωμα: 125 άτομα
Κατάστρωμα: Ελικόπτερο 10 τόνων
Υπόστεγο: Ελικόπτερο 10 τόνων + 1 UAV
*Ο Δρ Αθανάσιος Ε. Δρούγος είναι Διεθνολόγος-Γεωστρατηγικός Αναλυτής
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ELEFTHEROSTYPOS.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις