Η UrbanAct έχει ενεργό ρόλο στην Ελλάδα από το 1998 και μέσα από τις εντυπωσιακές δημιουργίες της θέλει να «ξεσηκώσει» τους πολίτες, να τους δώσει κίνητρο να δουν την καθημερινότητα με περισσότερο χρώμα!
Ο συντονιστής της ομάδας UrbanAct, Κυριάκος Ιωσηφίδης μίλησε στο Eleftherostypos.gr για τα προγράμματα που υλοποιούν, για την τέχνη τους και τους μελλοντικούς τους στόχους.
Πώς δημιουργήθηκε η ομάδα σας;
Η UrbanAct (τα μέλη της, παλιοί και νέοι συνεργάτες της) έχει ενεργή παρουσία στην Ελλάδα από το 1998. Ουσιαστικά ξεκίνησε σαν μια ομάδα από την πρώτη φουρνιά των γκραφιτάδων στην Ελλάδα και από ανθρώπους που τους άρεσε το γκράφιτι. H ζύμωση αυτή οδήγησε σε διάφορα εγχειρήματα κάτω από το όνομα carpediem όπως φεστιβάλ, εκδόσεις, εκθέσεις, τις πρώτες δημόσιες τοιχογραφίες όπου είχαμε τον συνδυασμό των «εργαλείων» και των τεχνικών του γκραφιτι και της παραδοσιακής ζωγραφικής. Με το καιρό «περάσαμε» στις μεγάλες δημόσιες τοιχογραφίες, στην διεκδίκηση δημόσιων χώρων, στη δημιουργία αφορμών -βλέπε προγράμματα- που να εμπλέκουν πάντα καλλιτέχνες που λειτουργούν έξω από τις νόρμες και τις φόρμες της κλασικής ζωγραφικής.
Έτσι φτάνουμε στο σήμερα όπου υλοποιούμε πάσης φύσεως και έκτασης τοιχογραφίες, ειδικά προγράμματα δημόσιων τοιχογραφιών, συνεργασίες με εταιρείες, φορείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό, εκθέσεις, εκδόσεις κ.α.
Πέρα από τις αναθέσεις έργων και την παραγωγή συγκεκριμένων τοιχογραφιών, μερικά από τα πιο δυναμικά μας προγράμματα είναι το «Ζωγραφίζοντας Σχολικά Κτίρια ανά την Ελλάδα», το «Χρώμα στα Νοσοκομεία», το «Χρώμα Στα Νησιά», τα φεστιβάλ τοιχογραφιών σε Ελλάδα («CityCall» το Υπαίθριο Μουσείο Δημόσιων Τοιχογραφιών στο Βόλο) και εξωτερικό, κ.α.
Στο ξεκίνημα ποια προβλήματα αντιμετωπίσατε; Ήταν εύκολο ο κόσμος να αποδεχτεί το γκράφιτι; Με το πέρασμα του χρόνου έχετε διαπιστώσει κάποια αλλαγή;
Όπως κάθε καινούρια ιδέα ή εγχείρημα στην αρχή έχει τις δυσκολίες του και ειδικά όταν αφορά τέχνη σε δημόσιο χώρο. Όταν ξεκινήσαμε, δεν υπήρχε καν η έννοια του να παρέμβεις νόμιμα και με άδεια σε μεγάλες επιφάνειες. Ξεκινήσαμε με μικρά βήματα στην αρχή, και μετά δυναμικά με το μεγάλο πρόγραμμα τοιχογραφιών το «Χρωμόπολις» το 2002 με τη συμμετοχή πάνω από 12 επώνυμων καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο και σε δέκα πόλεις ανά την Ελλάδα. Ένα πρόγραμμα που έδωσε την αφορμή να ξεκινήσουν οργανωμένα mural fests σε πόλεις ανά τον κόσμο αλλά και μια αφορμή να «βγουν» νέοι καλλιτέχνες. Με το πέρασμα του χρόνου δημιουργήθηκαν νέοι δρόμοι έκφρασης και είναι αυτό που θα συμβαίνει πάντα: νέες αφορμές, νέα υλικά, νέες κοινωνικές συνθήκες, και προπαντός νέα ταλέντα και εκφραστές – δημιουργοί θα δίνουν το στίγμα για κάτι διαφορετικό.
Στα χρόνια μας πλέον όπως προαναφέραμε έχει αλλάξει ο τρόπος που μας αντιμετωπίζουν σαν καλλιτέχνες και σαν ομάδα. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία είναι ότι πλέον δεν χρειάζεται να ζητάμε άδεια για να κάνουμε μια τοιχογραφία, αλλά αντίθετα δεχόμαστε προτάσεις για να υλοποιούμε έργα είτε με τη μορφή ανάθεσης είτε ενταγμένα στα προγράμματα που υλοποιούμε.
Νεκρά βρέφη στην Αμαλιάδα: Τι κατάθεσε η μητέρα του Παναγιωτάκη για την Ειρήνη
Publicmurals (δημόσιες τοιχογραφίες), γκράφιτι και streetart, τρεις όροι που συχνά συγχέονται; Υπάρχουν διαφορές και ποιες είναι αυτές;
Με την κατά γράμμα επεξήγηση των όρων το γκράφιτι είναι η αποτύπωση με σπρέι του καλλιτεχνικού ονόματος του δημιουργού στον τοίχο ή σε όποια άλλη επιφάνεια, το streetart είναι ένας άλλος «δρόμος» όπου οι αυτοδημιούργητοι καλλιτέχνες συνδυάζουν και άλλα στοιχεία αλλά και τεχνικές (πέρα από το σπρέι, πινέλα, ρολά, κόλες κ.α).
Οι δημόσιες τοιχογραφίες στο φάσμα αυτής της τέχνης αφορούν τις τοιχογραφίες που γίνονται από τους streetartists σε μεγάλες μέχρι και εξαιρετικά μεγάλες επιφάνειες είτε σε δημόσια είτε σε ιδιωτικά κτίρια. Το σημαντικό είναι σε όλα αυτά ότι υπάρχει μια συνεχή εξέλιξη και ότι όλα αυτά τα στοιχεία όπως η μίξη και ο πειραματισμός με υλικά, εργαλεία και μεθόδους «βγάζουν» νέα ταλέντα και την φρεσκάδα και πρωτοπορία που μόνο το γκράφιτι ξέρει να προσφέρει.
Όλα αυτά τα χρόνια έχετε υλοποιήσει εκατοντάδες τοιχογραφίες σε Ελλάδα και εξωτερικό. Γιατί είναι σημαντικό να δίνουμε χρώμα στις πόλεις;
Πέρα από τις θεωρίες και τις έρευνες για το πόσο μας επηρεάζει το χρώμα, ο προγονικός μας χώρος, η φύση, ήταν και είναι με χρώματα και το χρώμα έχει άμεση σχέση με την λειτουργία μας.
Οι πόλεις και τα «άψυχα» όπως λέμε πολλές φορές κτίρια – εκτός από αυτά που εκπέμπουν μια ομορφιά λόγω του σχήματος τους – δεν μας βοηθάνε, ούτε μας «τροφοδοτούν». Οι τοιχογραφίες μόνο με το χρώμα δίνουν κάτι που έχει χαθεί. Αλλά πέρα από αυτό προβάλλουν πολλές φορές μηνύματα.
Ως καμβά χρησιμοποιείται έναν γκρίζο τοίχο – ένα κτίριο, στο οποίο θέλετε να δώσετε ζωή μέσα από τα χρώματα. Ένας τέτοιος «καμβάς» μπορεί από μόνος του να αποτελέσει πηγή έμπνευσης;
Ένα κτίριο από μόνο του όχι. Πάντα εντοπίζεις και συνδιαλέγεσαι με τα κτίρια που υπάρχουν γύρω, με την συγκεκριμένη γειτονιά, αλλά και με τους ανθρώπους που κατοικούν σε αυτήν. Πάντα είναι βοηθητικό και γόνιμο οι βόλτες στην περιοχή, οι συζητήσεις με τους κατοίκους, προτού καν ξεκινήσεις το προσχέδιο, μιας και έτσι γεννιούνται οι ιδέες.
Τα έργα τέχνης σε δημόσιους χώρους είτε θα τα λατρέψει κάποιος είτε όχι. Πόσο σας επηρεάζουν τα σχόλια;
Τα σχόλια πάντα επηρεάζουν. Είτε είναι θετικά είτε αρνητικά. Αλλά πλέον μετά από τόσες τοιχογραφίες τόσες πόλεις και σε τόσες γειτονιές που έχουμε παρέμβει, μπορούμε να διαχειριστούμε τις όποιες καταστάσεις. Σε κάποιες να καταλάβουμε ή να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τι σκέφτονται οι κάτοικοι. Αλλά αυτό είναι και το μοναδικά όμορφο στοιχείο του να εργάζεσαι στο δημόσιο χώρο. Από την μια προσφέρεις το έργο σου στην πόλη, στους κατοίκους, από την άλλη οι κάτοικοι ζούνε με την παρουσία του έργου. Πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία σε όλο αυτό. Ο χρόνος βέβαια γιατρεύει τα πάντα…
Ποιοι είναι οι μελλοντικοί σας στόχοι;
Συνεχίζουμε τα προγράμματα που υλοποιούμε, τις αναθέσεις έργων, εκκινούμε μια σειρά τοιχογραφιών στις φετινές πυρόπληκτες περιοχές που θα ανακοινωθεί σύντομα, συνεχίζουμε τη συνεργασία μας με το Δήμο Αθηναίων όπου θα έχουμε και ένα νέο πεδίο δράσης πέρα από αυτό που υλοποιούμε στα πλαίσια της τριετούς προγραμματικής, συνεχίζουμε το προγραμματισμό του φεστιβάλ μας στο Βόλο κ.α.
Πού μπορεί να σας βρει κάποιος, είτε να σας αναθέσει μια τοιχογραφία είτε ένα πρόγραμμα τοιχογραφιών ή κάτι άλλο;
Μπορεί να επικοινωνήσει μαζί μας είτε μέσω μέιλ [email protected] είτε μέσω των social media (fb/urbanact.gr – @urbanactgr) είτε και τηλεφωνικά στο 6973701961.
Για περισσότερες πληροφορίες για τις δράσεις της ομάδας μπορεί κάποιος να επισκεφθεί το site: www.urbanact.gr.
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ELEFTHEROSTYPOS.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις