Και ενώ όσο περνάει ο καιρός όλο και περισσότεροι εξοικειώνονται με τις νέες τεχνολογίες, η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν αυξημένοι κίνδυνοι, από περιπτώσεις εσκεμμένης εξαπάτησης έως και λανθασμένες παραγγελίες ή και παραδόσεις.
Διπλή… προσοχή
Η ΕΚΠΟΙΖΩ, που ανέδειξε το θέμα αυτό τόσο στην πρώτη περίοδο της καραντίνας όσο και τώρα, εφιστά… διπλά την προσοχή του κόσμου. Η νομικός Παναγιώτα Καλαποθαράκου, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεως Καταναλωτών/ΠΟΜΕΚ «Η παρέμβαση» και αντιπρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ, γράφει για τον «Ε.Τ.» της Κυριακής για αυτά που πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές στις διαδικτυακές αγορές: «Τα τελευταία χρόνια, έχει εισχωρήσει στη ζωή μας ολοένα και περισσότερο η χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αν και η Ελλάδα κατατάσσεται αρκετά χαμηλά, σε πρόσφατες μελέτες του κλάδου, η πανδημία Covid-19 επιτάχυνε τις εξελίξεις φέρνοντας τη χώρα μας πιο κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Αναμφισβήτητα, οι διαδικτυακές αγορές διευκολύνουν τις συναλλαγές, αποφέρουν σημαντικά οφέλη στους καταναλωτές (χρόνο, χρήμα, εύκολη σύγκριση τιμών, ποιότητας κ.λπ.) αλλά και δημιουργούν νέες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις.
Ωστόσο και οι αγορές αυτές δεν είναι χωρίς προβλήματα. Στην ΕΚΠΟΙΖΩ λαμβάνουμε το τελευταίο διάστημα μεγάλο αριθμό έγγραφων και τηλεφωνικών παραπόνων-καταγγελιών αναφορικά με προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές μέσω των διαδικτυακών τους αγορών. Αρκεί να αναφέρω ότι κατά το 8μηνο Φεβρουάριος – Σεπτέμβριος 2020 η ΕΚΠΟΙΖΩ κατέγραψε 430 καταγγελίες καταναλωτών που αφορούσαν διαδικτυακές αγορές.
Τα προβλήματα εστιάζονται, ιδίως, στα εξής: Δεν παραλαμβάνουν τα προϊόντα τα οποία έχουν ήδη προπληρώσει, συχνά είναι προϊόντα υψηλής τεχνολογίας (κινητά τηλέφωνα, φορητοί υπολογιστές), δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με το ηλεκτρονικό κατάστημα, ασκούν το δικαίωμα υπαναχώρησης αλλά χωρίς κανένα αποτέλεσμα, δεν επιστρέφονται τα χρήματα, μεγάλη καθυστέρηση στην παράδοση κ.λπ. Η ΕΚΠΟΙΖΩ εφιστά την προσοχή στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν προβαίνουν σε αγορές μέσω Διαδικτύου και ειδικότερα:
Ηράκλειο: 52χρονος έδινε αλκοόλ σε ανήλικους - Συνελήφθη από την ΕΛΑΣ
» Τι να προσέξετε πριν…
- Την ταυτότητα του ηλεκτρονικού καταστήματος (επωνυμία, έδρα, αριθμός εμπορικού μητρώου, ψηφιακό πιστοποιητικό, επαγγελματική ένωση στην οποία ανήκει η επιχείρηση πώλησης και άλλα στοιχεία επικοινωνίας, όπως αριθμός τηλεφώνου, διεύθυνση κ.λπ.).
- Τα χαρακτηριστικά των προϊόντων, τιμή, νόμισμα, τρόπος πληρωμής, επιπλέον προβλεπόμενα έξοδα, πιθανοί φόροι και δασμοί.
- Τον τρόπο και τον χρόνο παράδοσης του προϊόντος.
- Τις περιπτώσεις γεωγραφικού αποκλεισμού (περιορισμοί αποστολής σε ορισμένες χώρες) και, επίσης, να γίνεται προσεκτικός έλεγχος της πολιτικής επιστροφών.
- Τις προσφερόμενες υπηρεσίες μετά την πώληση και τον μηχανισμό επίλυσης διαφορών.
- Τους όρους ασφάλειας, απορρήτου και προστασίας προσωπικών δεδομένων.
» …τι κατά τη διάρκεια…
- Διαβάστε τους όρους της σύμβασης, θα πρέπει να είναι γραμμένοι σε απλή και κατανοητή γλώσσα και να είναι προσβάσιμοι.
- Επιλέξτε με προσοχή τα προϊόντα που θέλετε να αγοράσετε. Πρέπει τα χαρακτηριστικά του προϊόντος να είναι σαφή, αληθή και εύκολα να μπορείτε να τα δείτε.
- Να δίνετε μόνο τα απολύτως απαραίτητα προσωπικά σας στοιχεία για τη συναλλαγή.
- Να περιμένετε να ολοκληρωθούν όλα τα βήματα της παραγγελίας. Δεν δίνετε νέα εντολή πιστεύοντας ότι θα επιταχυνθεί η διαδικασία, διότι μπορεί να κάνετε διπλή παραγγελία.
- Ελέγξτε ότι λάβατε επιβεβαίωση της συναλλαγής, μέσω e-mail.
- Αποθηκεύστε ή εκτυπώστε την επιβεβαίωση της συναλλαγής και τους όρους επιστροφών.
- Εάν προβλέπεται επιπλέον χρέωση για την επιλογή συγκεκριμένου μέσου πληρωμής, η χρέωση αυτή δεν μπορεί να υπερβαίνει το πραγματικό κόστος.
- Προεπιλεγμένες κρυφές χρεώσεις είναι παράνομες.
- Προτιμήστε προπληρωμένες πιστωτικές κάρτες ή καλύτερα να πληρώσετε με αντικαταβολή (με την παραλαβή του προϊόντος).
» …και τι μετά την αγορά
Εχετε το δικαίωμα της υπαναχώρησης, αναιτιολόγητα εντός δεκατεσσάρων (14) ημερολογιακών ημερών, αν δεν συμφωνήθηκε μεγαλύτερη προθεσμία, επιστρέφοντας το αγαθό στην αρχική του κατάσταση, χωρίς να επιβαρύνεται με οποιαδήποτε δαπάνη, εκτός από τα έξοδα επιστροφής.
Σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος υπαναχώρησης από τον καταναλωτή ο προμηθευτής υποχρεούται να επιστρέψει τα ποσά που του κατέβαλε ο καταναλωτής εντός τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών.
ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΟΔΗΓΙΕΣ
- Μην ξεχνάτε να ζητάτε εγγύηση για το προϊόν που παραγγείλατε.
- Εάν το προϊόν είναι ελαττωματικό ή διαφορετικό από αυτό που παραγγείλατε, ο πωλητής είναι υποχρεωμένος να το αντικαταστήσει με δικά του έξοδα ή να σας επιστρέψει το ποσό.
- Κρατάτε πάντα τα στοιχεία του πωλητή, την απόδειξη αγοράς και το μήνυμα επιβεβαίωσης της αγοράς, ώστε μόλις διαπιστωθεί κάποιο πρόβλημα να ενημερώσετε χωρίς καθυστέρηση τον πωλητή αποστέλλοντας γραπτά τη διαμαρτυρία σας.
- Εάν το πρόβλημα δεν επιλύεται ή ο πωλητής δεν είναι συνεργάσιμος, επικοινωνήστε μαζί μας, συμπληρώνοντας το έντυπο καταγγελίας που είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα της ΕΚΠΟΙΖΩ: www.ekpizo.gr».
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr