Στα παραπάνω ζητήματα αναφέρθηκε σε ανάρτησή του ο καθηγητής του LSE και σύμβουλος της κυβέρνησης για την πανδημία του κορονοϊού, Ηλίας Μόσιαλος, ο οποίος σε μια περιεκτική ανάλυση επιχειρεί να λύσει απορίες και να προβάλει τους παράγοντες που θα οδηγήσουν στην αδιάκοπη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας εν μέσω κορονοϊού.
Παγίδα
Τασσόμενος με το σύνολο των ειδικών, ο κ. Μόσιαλος υπογραμμίζει τον κίνδυνο που ελλοχεύει σε περίπτωση που δεν ανοίξουν τα σχολεία: «Ισως ο κίνδυνος των επιπτώσεων της απώλειας της κοινωνικοποίησης με συνομηλίκους στις μικρές ηλικίες να είναι δυσανάλογα μεγάλος σε σχέση με τον κίνδυνο της απώλειας διδασκαλίας. Η δεύτερη μπορεί να αναπληρωθεί με άλλες μεθόδους διδασκαλίας που υπερβαίνουν την κλασική μεθοδολογία του ελληνικού σχολείου· μεθόδους που απαιτούν σοβαρό προγραμματισμό», αναφέρει.
Προβληματισμός
Ο κ. Μόσιαλος θέτει πέντε καίρια ερωτήματα:
* σχετικά με τον κίνδυνο για τα παιδιά αν ανοίξουν τα σχολεία
* σχετικά με τον κίνδυνο για τα παιδιά αν δεν ανοίξουν
* για τον κίνδυνο για γονείς και συγγενείς
* για τις προϋποθέσεις βάσει των οποίων πρέπει να ανοίξουν
* για την ακριβή ημερομηνία έναρξης του σχολικού έτους
Οι δύο τελευταίες ερωτήσεις απασχολούν την επιστημονική κοινότητα, η οποία ναι μεν έχει εισηγηθεί την υποχρεωτική χρήση μάσκας, θέτει όμως κι άλλους περιορισμούς.
Προϋποθέσεις
Ο κ. Μόσιαλος σχετικά με τις προϋποθέσεις που εξασφαλίζουν την ασφάλεια εντός του σχολικού περιβάλλοντος αναφέρει:
«Αρκούν οι μάσκες; Για τον συστηματικό έλεγχο της αντιμετώπισης της πανδημίας απαιτούνται και η εφαρμογή της συχνής υγιεινής των χεριών, η τήρηση των αποστάσεων και ο εξαερισμός με φρέσκο αέρα για να αποτραπεί η μείωση της αερογενούς μετάδοσης. Αυτό σημαίνει μικρότερος αριθμός παιδιών ανά τάξη με βάση τις προδιαγραφές και τις συστάσεις άλλων αναπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Πως μπορεί όμως να γίνει αυτό αν δεν υπάρχουν επαρκείς χώροι; Ισως μπορεί όπου είναι αυτό δυνατόν να γίνει με χρήση άλλων υπαρχόντων χωρών: μετά από διάθεση χώρων σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση. Αν δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστεί αυτό, τότε ίσως να πρέπει να εξεταστεί η εκ περιτροπής διδασκαλία, ή η αναδιοργάνωση των προγραμμάτων διδασκαλίας και του σχολικού προγράμματος, έτσι ώστε να επιτραπεί η διαμόρφωση ενός ασφαλέστερου σχολικού περιβάλλοντος».
Για το ζήτημα των χώρων τοποθετήθηκε και η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ κ. Αναστασία Κοτανίδου, που σε δηλώσεις της (ΑΝΤ1) ανέφερε: «Εχει συζητηθεί από την πρώτη στιγμή ότι το καλύτερο θα είναι να υπάρχουν αποστάσεις μεταξύ των παιδιών. Το υπουργείο Παιδείας δεν έχει εγκαταλείψει την αναζήτηση αιθουσών ανάλογα με την περιοχή».
Αντίστοιχα και ο καθηγητής κ. Νίκος Σύψας υποστήριξε ότι η υποχρεωτική χρήση της μάσκας εντός των σχολικών αιθουσών προκρίθηκε επειδή δεν μπορούν να τηρηθούν οι αποστάσεις ασφαλείας. «Μέσα σε μια τάξη δεν μπορούν να τηρηθούν οι αποστάσεις. Γι’ αυτό προκρίνεται η χρήση μάσκας ως μέτρο πρόληψης. Η μάσκα επαρκεί» τόνισε.
Το ζήτημα των αποστάσεων έχει προκαλέσει ανησυχίες όμως η εύρεση χώρων από την Πολιτεία έχει αποδειχθεί διαχρονικά ότι αποτελεί ένα δύσκολο επίτευγμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση που εδώ και τρία χρόνια δεν έχει επιτευχθεί η καθολική εφαρμογή της, καθώς δεν έχουν βρεθεί οι κατάλληλοι χώροι για να φιλοξενήσουν τα νήπια.
[fwduvp preset_id=”test” playlist_id=”Test”]
Πρώτο… κουδούνι
Ο κ. Μόσιαλος έθεσε και το ζήτημα της ημερομηνίας της έναρξης της σχολικής χρονιάς αναφέροντας σαφώς ότι αυτή συνδέεται άμεσα με την επιστροφή των μαθητών από τις διακοπές. Ειδικότερα, ο καθηγητής αναφέρει ότι η λειτουργία των σχολείων θα πρέπει να γίνει τουλάχιστον δύο εβδομάδες μετά το τέλος των διακοπών των μαθητών.
Αναφορικά με τον κίνδυνο για τα παιδιά, ο κ. Μόσιαλος σημείωσε ότι ο κίνδυνος είναι ελάχιστος για τα παιδιά κάτω των 10 ετών, και πολύ μικρός άνω των 10 ετών. «Tα παιδιά, αν κολλήσουν τη νόσο, νοσούν με ήπια συμπτώματα ή είναι ασυμπτωματικά», ανέφερε, ενώ για τους συγγενείς των παιδιών τόνισε ότι ο κίνδυνος είναι υπαρκτός προκρίνοντας την εξ αποστάσεως διδασκαλία όχι ως εναλλακτικό σχέδιο ή plan B, αλλά ως παράλληλη εκπαιδευτική επιλογή για παιδιά με υποκείμενα νοσήματα ή υποκείμενα νοσήματα στην οικογένεια.
Ολοι μασκα
Την ανάγκη της υποχρεωτικής χρήσης της μάσκας επανέλαβε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως σε δηλώσεις της (ΕΡΤ) ενώ ερωτώμενη σχετικά με το πώς θα αντιμετωπίσει τυχόν περιστατικά ανυπακοής ξεκαθάρισε ότι όποιος δεν φοράει μάσκα δεν θα μπαίνει στην τάξη: «Δεν νοείται να είναι κανείς στο σχολείο χωρίς μάσκα. Αυτοί οι μαθητές δεν θα συμμετέχουν στο μάθημα με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Στα σχολεία, γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές είναι υποχρεωμένοι να φορούν μάσκα».
Επιτάχυνση
Να επισπευσθούν οι διαδικασίες για τις μάσκες και τις προσλήψεις σχολικών καθαριστριών από τους δήμους, ζήτησε ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, από την Κεντρική Ενωση Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ). Οπως τόνισε, τα 6,2 εκατ. που αποτελούν την α’ δόση των χρημάτων για την αγορά μασκών για το εκπαιδευτικό προσωπικό και τους μαθητές, δόθηκαν στην ΚΕΔΕ τη Δευτέρα, και ζήτησε ενημέρωση και επιτάχυνση των διαδικασιών.
Επίσης, έγινε ενημέρωση για την πορεία της διαδικασίας προσλήψεων του προσωπικού καθαριότητας. Υπενθυμίζεται ότι εφέτος για πρώτη φορά θα προσληφθούν 9.474 υπάλληλοι στον τομέα των σχολικών μονάδων με πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα.
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr