Η αυλαία ανοίγει με το μάθημα της «Νεοελληνικής Γλώσσας» στις 15 Ιουνίου και τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στις επιδόσεις των μαθητών ύστερα από την πρωτόγνωρη κατάσταση στην οποία βρέθηκαν έπειτα από δύο μήνες καραντίνας.
Εκπαιδευτικοί και αναλυτές μιλούν στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής για την επιστροφή των μαθητών στα θρανία και για το πώς αντεπεξήλθαν ύστερα από δύο μήνες αποχής στον αγώνα δρόμου για μια θέση στα ελληνικά αμφιθέατρα, αλλά και για τις τάσεις που καθορίζουν τις φετινές εξετάσεις. Καραντίνα και τηλεκπαίδευση «σημάδεψαν» τη φετινή χρονιά, με κερδισμένους όσους εκμεταλλεύτηκαν τον ελεύθερο χρόνο τους, αλλά ψυχικά κουρασμένους στο σύνολό τους, λόγω του παρατεταμένου χρόνου αποχής από το σχολείο και τους φίλους τους.
«Χάθηκε ο ρυθμός»
«Είμαστε περίεργοι για την πορεία των φετινών Πανελλαδικών. Ενα μεγάλο ποσοστό των παιδιών αποσυντονίστηκε από την καραντίνα, με την εντύπωση που δίνεται να είναι ότι οι καλοί μαθητές έγιναν καλύτεροι εκμεταλλευόμενοι τον ελεύθερο χρόνο τους, ενώ οι μέτριοι δεν κατάφεραν να βρουν τους ρυθμούς τους», αναφέρει ο εκπαιδευτικός αναλυτής, Γιώργος Χατζητέγας, και συνεχίζει: «Σε μια παρεμφερή κατάσταση το 1988, τα παιδιά, λόγω μακράς απεργίας των εκπαιδευτικών, δεν παρακολουθούσαν τα μαθήματά τους, με αποτέλεσμα πολλοί μαθητές να… παραιτηθούν από τη διαδικασία της προσπάθειας. Πολύ πιθανόν να έχουμε και φέτος τέτοιου είδους διαρροές».
Ο ιδιοκτήτης φροντιστηρίου, Μπάμπης Νικολάου, κάνει λόγο για κουρασμένους ψυχολογικά μαθητές και όχι τόσο σωματικά. «Ο καλός μαθητής προετοιμάστηκε ακόμα καλύτερα, όμως ο εγκλεισμός κούρασε τους εφήβους, που είχαν διέξοδο μόνο μία βόλτα και δεν είχαν επαφή με τους φίλους τους. Η λειτουργία του σχολείου επιδρά πολλαπλώς στην ψυχολογία ενός μαθητή και η αλήθεια είναι ότι η απουσία της καθημερινότητας διέλυσε ψυχολογικά κάποιους μαθητές».
Οι τάσεις
Το διάβασμα των μαθητών επηρεάστηκε φέτος από τη δραστική μείωση της ύλης που έγινε σε όλα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, με το ποσοστό να φτάνει ακόμα και το 1/3 σε περικοπή από την αρχική.
Μαρκόπουλο: Συνελήφθη 28χρονος που φέρεται να εμπλέκεται με τους πυροβολισμούς
Την ανακούφιση των μαθητών δεν συμμερίζονται οι εκπαιδευτικοί, που σημειώνουν ότι ο μικρότερος όγκος ύλης δεν σημαίνει αυτόματα και ευκολότερα θέματα. Ακόμα, όμως, και στην περίπτωση που τα θέματα θα είναι βατά, άγνωστος παρονομαστής παραμένει οι επιδόσεις των μαθητών, καθώς και το αν θα παρουσιαστεί αύξηση των χαμηλών βαθμών.
«Είναι γεγονός ότι και φέτος θα έχουμε εισαγωγή σε σχολές και τμήματα, ιδίως περιφερειακά, με πολύ χαμηλούς βαθμούς. Στο 2ο και το 4ο επιστημονικό πεδίο οι υποψήφιοι θα έχουν συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης, καθώς η ζήτηση των υποψηφίων αντιστοιχεί στη διαθεσιμότητα των θέσεων. Πέραν των ανταγωνιστικών σχολών στα κεντρικά Ιδρύματα, στην περιφέρεια σε αρκετές σχολές ή τμήματα η εισαγωγή θα γίνει με πολύ χαμηλούς βαθμούς», σημειώνει ο κ. Χατζητέγας.
Ο ανταγωνισμός θα είναι πιο υψηλός στο 1ο και το 3ο επιστημονικό πεδίο, όπου οι υποψήφιοι είναι περισσότεροι των διαθέσιμων θέσεων. Η πλειονότητα των αποτυχόντων των πανελλαδικών εξετάσεων προέρχεται από αυτά τα δύο επιστημονικά πεδία.
Εξ αποστάσεως διδασκαλία
Για περίπου δύο μήνες οι μαθητές βίωσαν για πρώτη φορά το σύστημα της τηλεκπαίδευσης, μία πειραματική απόπειρα για εξ αποστάσεως διδασκαλία, που κρίθηκε ως η πλέον κατάλληλη επιλογή για να καλύψει το κλείσιμο των σχολείων και των φροντιστηρίων. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είχε εφαρμοστεί ποτέ ξανά, πόσω μάλλον σε πανελλαδικό επίπεδο. Η έλλειψη υποδομών αλλά και εκπαίδευσης πάνω σε νέες τεχνολογίες, τόσο στην περίπτωση των εκπαιδευτικών όσο και στην περίπτωση των μαθητών, ήταν έκδηλη.
«Οι έφηβοι ξέρουν να χειρίζονται πολύ καλά ένα κινητό και τις δημοφιλείς εφαρμογές κοινωνικών δικτύων, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι είναι ψηφιακά εγγράμματοι σε άλλες πλατφόρμες. Σε πολλά σπίτια δεν υπήρχαν υπολογιστές ή λάπτοπ ή ήταν παλιάς τεχνολογίας και δυσκόλευαν την εξ αποστάσεως διδασκαλία», αναφέρει ο κ. Νικολάου και συνεχίζει: «Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τουλάχιστον από αυτά που είδαμε με την πρώτη εφαρμογή της, μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά και κυρίως για την επανάληψη, αλλά δεν είναι πολύ εύκολο να ωφελήσει ουσιαστικά στην εκμάθηση νέων πραγμάτων».
Οι μαθητές που χάνουν τη συγκέντρωσή τους στην τάξη ή κάνουν φασαρία εν ώρα μαθήματος βρήκαν μέσα από τις νέες τεχνολογίες την ευκαιρία να κάνουν το ίδιο. «Πολλοί μαθητές έκλειναν την κάμερα και το μικρόφωνό τους ή έκαναν πλάκα μπαίνοντας στην ψηφιακή τάξη με άλλο όνομα», αναφέρει ο κ. Χατζητέγας και συνεχίζει: «Τα διαδικτυακά μαθήματα δεν είχαν τις προδιαγραφές που χρειάζονταν και σε αρκετές περιπτώσεις δεν υπήρχαν οι υποδομές, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η διαδικασία της μάθησης».
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής