Ειδικότερα, όσοι φοιτούν φέτος στην Γ’ Λυκείου βρέθηκαν από τη μία μέρα στην άλλη από ένα γεμάτο πρόγραμμα εντατικού διαβάσματος και μαθημάτων σε μία κατάσταση εθελοντικής καραντίνας στο σπίτι τους. Μπορούν αυτές οι 14 μέρες (σ.σ.: οι οποίες είναι πολύ πιθανόν να παραταθούν) να λειτουργήσουν προς όφελος αυτών των μαθητών, που καλούνται σε λίγους μήνες να συμμετέχουν σε μία από τις σημαντικότερες εξετάσεις της ζωής τους, τις Πανελλήνιες;
Το υπουργείο Παιδείας προέβη άμεσα στην έναρξη της λειτουργίας μιας πλατφόρμας με στόχο την εφαρμογή της εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Αντίστοιχα και ο ιδιωτικός τομέας, όπως τα φροντιστήρια και τα ιδιωτικά σχολεία, έχουν αναπτύξει παρόμοιες μεθόδους με στόχο να καλύψουν το «χαμένο έδαφος» και να διατηρήσουν τον ρυθμό μελέτης και διαβάσματος στους μαθητές, προστατεύοντας παράλληλα παιδιά και εκπαιδευτικό δυναμικό από την εξάπλωση του ιού.
Ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής παρουσιάζει συμβουλές και… εργαλεία που βρίσκονται στη διάθεση των μαθητών, ώστε να εκμεταλλευτούν τις μέρες που έχουν μπροστά τους και να προχωρήσουν σε όσο το δυνατόν πληρέστερη προετοιμασία πριν από τις Πανελλήνιες.
Οι μαθητές και οι καθηγητές που θα διαχειριστούν τα διαθέσιμα εργαλεία τηλεμάθησης θα πρέπει να συνεργαστούν και να προχωρήσουν σε όσο το δυνατόν καλύτερη επικοινωνία μεταξύ τους ώστε να εκμεταλλευτούν τον χρόνο που έχουν στο σπίτι τους και να καλύψουν τυχόν κενά στη μελέτη τους. Η αναπάντεχη ευκαιρία για ελεύθερο χρόνο, την οποία έχουν μετά από δεκαετίες οι φετινοί μαθητές της Γ’ Λυκείου, μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε παγίδα και σίγουρα, όπως επιβεβαιώνουν καθηγητές, θα δυσκολέψει πολλούς να επιστρέψουν -όταν αρθεί η αναστολή των σχολείων- στο εντατικό τους πρόγραμμα.
- Εξεταστέα ύλη: Η χρονική στιγμή κατά την οποία έκλεισαν τα σχολεία μπορεί να προκαλεί ανησυχία καθώς είναι μόνο λίγους μήνες πριν από τις Πανελλήνιες, όμως σε επίπεδο διδασκαλίας στην πλειοψηφία τους τα σχολεία έχουν καλύψει το μεγαλύτερο μέρος της ύλης. Τόσο στα σχολεία, όπου φέτος έχει εντατικοποιηθεί η διδασκαλία στην Γ’ Λυκείου λόγω των εξάωρων παραδόσεων στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, όσο και στα φροντιστήρια, όπου ήδη από τον Μάρτιο ξεκινάνε εντατικά οι επαναλήψεις και οι επαναληπτικές εξετάσεις.
- «Κλειδί» η επανάληψη για την τηλεμάθηση: Εκπαιδευτικοί αλλά και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιμένουν να υπογραμμίζουν ότι ο διαθέσιμος χρόνος στο σπίτι και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να γίνουν αποδοτικά εφόσον αφοσιωθούν οι μαθητές στην επανάληψη της διδακτέας ύλης. Οι μαθητές θα πρέπει να εκμεταλλευτούν τον χρόνο που διαθέτουν ώστε να καλύψουν τα κενά που έχουν στα μαθήματα που έχουν ήδη διδαχθεί.
- Ηλεκτρονικές πλατφόρμες: Πέρα από τα εργαλεία που προσφέρει η πολιτική ηγεσία με τη live παράδοση μαθημάτων ή τις έτοιμες βιντεοσκοπήσεις μαθήματος από καθηγητές, οι μαθητές μπορούν και μόνοι τους να δοκιμάσουν τις «δυνάμεις» τους και να κάνουν τις επαναλήψεις τους. Στο Διαδίκτυο υπάρχει σειρά από ιστοσελίδες -εγκεκριμένες ή που έχουν δημιουργηθεί στο παρελθόν από το υπουργείο Παιδείας-, στις οποίες υπάρχουν βοηθήματα αλλά και διαγωνίσματα για να κάνουν τις επαναλήψεις τους. Ενδεικτικά:
- Study4exams: Πρόκειται για ιστότοπο του υπουργείου Παιδείας ο οποίος περιλαμβάνει σειρά από διαγωνίσματα και παρέχει και τις διαθέσιμες λύσεις στα ερωτήματα στα μαθήματα: Αρχαία Ελληνικά – Φιλοσοφικός Λόγος, Βιολογία Γενικής Παιδείας, Λατινικά Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής Γενικής Παιδείας, Μαθηματικά Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών / Οικονομίας & Πληροφορικής, Νεοελληνική Γλώσσα, Φυσική Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών.
- Διαδραστικά σχολικά βιβλία: Η ηλεκτρονική πλατφόρμα e-books περιλαμβάνει όλα τα σχολικά βιβλία όλων των τάξεων (δεν είναι όλα επικαιροποιημένα) και αποτελεί έναν οδηγό για τον μαθητή που επιθυμεί να δει ασκήσεις, να δει διευκρινίσεις όσον αφορά την εξεταστέα ύλη και να κάνει επαναλήψεις.
- Φωτόδεντρο: Συνδέεται με τα διαδραστικά σχολικά βιβλία και διαθέτει πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό σε ψηφιακή μορφή για τον μαθητή.
- Ψηφιακά διδακτικά σενάρια: Η πλατφόρμα Αίσωπος διαθέτει μια σειρά από ερωτήματα ανά μάθημα και τάξη και μπορεί να αποτελέσει έναν οδηγό για τον μαθητή όσον αφορά τα ερωτήματα που μπορεί να αντιμετωπίσει στις επερχόμενες εξετάσεις.
- Ρυθμός και συνέπεια στο διάβασμα: Τόσο το υπουργείο Παιδείας όσο και οι ιδιώτες (φροντιστήρια και ιδιωτικά σχολεία) έσπευσαν άμεσα να προχωρήσουν στη διάθεση ψηφιακών πλατφορμών ώστε να μη σταματήσει ο ρυθμός των μαθητών και η επαφή τους με τον εκπαιδευτικό και το διάβασμα. Η συμβουλή των εκπαιδευτικών προς τους μαθητές είναι να εκμεταλλευτούν τον ελεύθερο χρόνο και να τον οργανώσουν ώστε καθημερινά να αφιερώνουν κάποιες ώρες για το διάβασμά τους αξιοποιώντας παράλληλα όλα τα διαθέσιμα ψηφιακά εργαλεία που είναι αναρτημένα στο Διαδίκτυο.
- Εποπτεία από γονείς και καθηγητές: Οσο οργανωμένος κι αν είναι ο μαθητής θα πρέπει να υπάρχει η απαραίτητη εποπτεία. Η διάδραση με τον καθηγητή είναι μια σημαντική παράμετρος που θα βοηθήσει τους μαθητές μέσω των ψηφιακών πλατφορμών να διατηρήσουν την επαφή τους με τα διδακτικά αντικείμενα αλλά απαραίτητη είναι και η παρότρυνση των γονέων ώστε τα παιδιά να μοιράσουν τον χρόνο διαβάσματος με τον ελεύθερο χρόνο τους.
- Διορία: Ενας ακόμα παράγοντας που μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στο να διατηρηθεί ο ρυθμός διαβάσματος είναι ο αρμόδιος καθηγητής αλλά και ο μαθητής να θέτουν προθεσμίες για τη λύση ασκήσεων ή για το διάβασμα κεφαλαίων. Με αυτόν τον τρόπο υπάρχει η απαραίτητη «πίεση χρόνου» στον μαθητή για να οργανώσει το διάβασμά του.
ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στοίχημα για τώρα αλλά και για το μέλλον
Θεσσαλονίκη: Αλλάζουν όλα με τη λειτουργία του Μετρό - Αναλυτικά νέες γραμμές λεωφορείων, στάσεις και δρομολόγια
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί ένα στοίχημα τόσο για το υπουργείο Παιδείας όσο και για την ενισχυτική διδασκαλία. Για πρώτη φορά το σύστημα εκπαίδευσης καλείται να υιοθετήσει μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία εκμάθησης στην οποία αποκλείεται η διά ζώσης μάθηση και όλες οι πληροφορίες προέρχονται αποκλειστικά από την οθόνη του υπολογιστή. Κι αν οι μαθητές αυτής της γενιάς είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες και ίσως αποδειχτούν έτοιμοι γι’ αυτό το άλμα, δεν είναι σίγουρο ότι το ίδιο έτοιμοι είναι και οι καθηγητές, οι οποίοι καλούνται «βίαια» και με ταχείς ρυθμούς να μεταβούν στην ψηφιακή εποχή χωρίς προετοιμασία και χωρίς την απαραίτητη ενημέρωση. Το υπουργείο Παιδείας προσφέρει μία ψηφιακή πλατφόρμα φιλική προς τον εκπαιδευτικό, όμως ο συντονισμός της ύλης και η διάδραση με τον μαθητή μέσω της οθόνης είναι ένα δύσκολο στοίχημα δεδομένου ότι η εκπαιδευτική κοινότητα καλείται να αναλάβει τη διδασκαλία εξ ολοκλήρου κα πανελλαδικά μέσω απόστασης, όταν ούτε πιλοτικά δεν έχει λειτουργήσει το συγκεκριμένο σύστημα για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΑ ΘΡΑΝΙΑ
Τα σενάρια ανάλογα με το πόσο θα κρατήσει το «λουκέτο» στα σχολεία
Με την επιστροφή στα σχολεία, οι μαθητές θα πρέπει να βρουν τους ρυθμούς τους έχοντας χάσει πολλές διδακτικές ώρες από την αίθουσα διδασκαλίας. Το υπουργείο Παιδείας επεξεργάζεται σειρά σεναρίων ανάλογα με το πόσο θα «τραβήξει» το προληπτικό κλείσιμο των σχολείων.
Στην περίπτωση που τα σχολεία κλείσουν μέχρι τρεις εβδομάδες:
- Αύξηση του ωρολογίου προγράμματος: Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, έχει αναφερθεί σε αυτό το μέτρο, το οποίο μπορεί να εξασφαλίσει κάποιες επιπλέον ώρες μέσα στην ημέρα. Στην Γ’ Λυκείου τρεις μέρες από τις πέντε της εβδομάδας οι μαθητές διδάσκονται έξι ώρες, ενώ τις άλλες δύο 7 ώρες την ημέρα. Με την προσθήκη μίας επιπλέον ώρας στα 6ωρα οι μαθητές θα κερδίσουν την εβδομάδα άλλες τρεις ώρες διδασκαλίας.
- Μείωση της διδακτικής ώρας: Αλλη μία πρόταση που θα μπορούσε να εφαρμοστεί, σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, είναι η μείωση της διδακτικής ώρας από 45 σε 35 λεπτά. Με αυτό τον τρόπο, κόβοντας 10 λεπτά, εξασφαλίζεται άλλη μία ώρα καθημερινά, που αν προστεθεί στο παραπάνω μέτρο αυξάνει σημαντικά τις ώρες διδασκαλίας.
- Εξωσχολικές δραστηριότητες: Περικοπή των περιπάτων που γίνονται δύο φορές τον μήνα.
- Αξιοποίηση των αργιών και των διακοπών του Πάσχα: Τα μαθήματα εν μέσω των διακοπών του Πάσχα είναι πολύ πιθανό να εφαρμοστούν. Το σχέδιο περιλαμβάνει 3 ημέρες από κάθε εβδομάδα διακοπών, ανάλογα με τις ανάγκες που θα προκύψουν από το πολυήμερο κλείσιμο των σχολικών μονάδων. Παράλληλα, στο τραπέζι του υπουργείου Παιδείας έχουν πέσει προτάσεις ακόμα και για μάθημα τα Σάββατα.
› Αν τα σχολεία μείνουν κλειστά για παραπάνω από τρεις εβδομάδες
- Παράταση σχολικής χρονιάς: Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η παράταση της σχολικής χρονιάς αποφασίζεται εφόσον έχουν χαθεί τουλάχιστον 15 ημέρες μαθημάτων. Το σενάριο αυτό προβλέπει, σε πρώτη φάση, σε περίπτωση που δοθεί παράταση, να μην επεκταθεί πέραν της μίας εβδομάδας και να συνδυαστεί και με άλλες παρεμβάσεις που θα «κερδίσουν» διδακτικές ώρες.
- Περικοπή της ύλης: Ακόμα μία πρόταση που θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη, εφόσον επιβεβαιωθούν τα δυσοίωνα σενάρια για κλείσιμο των σχολείων για πολλές εβδομάδες. Σημειώνεται ότι στην Γ’ Λυκείου οι μαθητές διδάσκονται ανά εβδομάδα έξι ώρες τα πανελλαδικά μαθήματα και φέτος έχουν καινούργια ύλη να διαχειριστούν σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές.
- Πανελλήνιες: Το σενάριο παράτασης των Πανελλαδικών είναι πιθανό σε περίπτωση που χαθούν πάνω από 3 εβδομάδες μαθήματος. Οι υπολογισμοί του υπουργείου Παιδείας κάνουν λόγο για μία ή δύο εβδομάδες παράταση στην αρχική ημερομηνία. Σημειώνεται ότι στο παρελθόν έχει εφαρμοστεί ακόμα και κατάργηση των ενδοσχολικών εξετάσεων, με τους μαθητές να βαθμολογούνται μόνο με τον βαθμό ελέγχου, για να δοθεί περισσότερος χρόνος διδασκαλίας και διαβάσματος για τις Πανελλαδικές, ενώ και οι εξετάσεις έχουν μεταφερθεί είτε Ιούλιο είτε Σεπτέμβρη, σενάριο που με τα μέχρι τώρα δεδομένα αποκλείει το υπουργείο Παιδείας.
Από την έντυπη έκδοση