Αραιά δρομολόγια, χωρίς κλιματισμό και με πληθώρα προβλημάτων, είναι μερικά από όσα καλούνται να διαχειριστούν σε καθημερινή βάση πια οι πολίτες που επιλέγουν να κάνουν τις μετακινήσεις τους με τρένο, μετρό και λεωφορεία. Μάλιστα, έχει παρατηρηθεί ακόμα και σε ώρες αιχμής τα δρομολόγια να γίνονται ανά 15 λεπτά, πράγμα που προκαλεί τρομερή ταλαιπωρία, δεδομένου ότι οι αποβάθρες είναι γεμάτες από κόσμο. Πολλές φορές, δε, συστήνουν οι υπεύθυνοι του σταθμού να πάρουν τον επόμενο συρμό, σε μια προσπάθεια να εξομαλυνθεί η κατάσταση.
Εκτός λειτουργίας αυτή τη στιγμή είναι οι 30 από τους 67 συρμούς του μετρό της γραμμής 2 και 3, λόγω ελλείψεων σε υλικά, ανταλλακτικά και αναλώσιμα είδη. «Το πρόβλημα δεν είναι καινούργιο», καταγγέλλει ο Σπύρος Ρεβύθης, πρόεδρος του Σωματείου Λειτουργίας του Μετρό, καθώς όπως εξηγεί στον Ελεύθερο Τύπο «τα τελευταία 2 χρόνια η κατάσταση είναι εκτός ορίων. Πέρα από τις βασικές ελλείψεις που υπάρχουν, είμαστε με 450 λιγότερους εργαζόμενους». Πρόκειται για τεχνίτες και προσωπικό λειτουργίας το οποίο συνταξιοδοτήθηκε και δεν έχει αντικατασταθεί και έτσι η απουσία τους γίνεται ακόμα πιο αντιληπτή το καλοκαίρι που βρίσκονται σε ισχύ τα θερινά δρομολόγια και η συχνότητα είναι μειωμένη.
Καθυστερήσεις
Από σήμερα το μετρό θα έχει δρομολόγια ανά 7’-10’, ο ΗΣΑΠ ανά 10,5’ και το τραμ ανά 25’. Ωστόσο, οι… τροποποιήσεις έχουν έρθει νωρίτερα. Σε πολλές των περιπτώσεων τα τρένα έρχονται ήδη ανά 14 λεπτά, ενώ ακόμα και στο μετρό -το μέσο που είναι πιο γρήγορο και πιο προσιτό στους επιβάτες- έχουν σημειωθεί καθυστερήσεις ακόμη και πάνω από 15 λεπτά, σε ώρες αιχμής! Παράλληλα, το γεγονός ότι βρίσκονται σε λειτουργία μόλις 37 συρμοί αποδεικνύει και στην πράξη πως, αντί να υπάρχει βελτίωση του συγκοινωνιακού έργου, η κατάσταση επιδεινώνεται δραματικά. Πηγές από τη ΣΤΑΣΥ αναφέρουν πως τα προβλήματα είναι διαχειρίσιμα και οι αποσυρθέντες συρμοί γίνονται για την ασφάλεια των πολιτών. Αυτό που προκύπτει πάντως είναι ότι αρκετά από τα τρένα που τελικά πραγματοποιούν δρομολόγια στις γραμμές 2 και 3 δεν έχουν σύστημα κλιματισμού και σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις και την αύξηση των επιβατών στις αποβάθρες αποτελούν ένα εκρηκτικό μίγμα. Αντίστοιχη εικόνα επικρατεί και στη γραμμή 1, δηλαδή στον ΗΣΑΠ, που επίσης πολλοί συρμοί δεν έχουν air condition.
Μεταξύ άλλων, στις γραμμές 2 και 3 τα προβλήματα είναι τα εξής:
* Τα τούνελ δεν πλένονται.
* Οι πυροσβεστήρες σε σημεία στάθμευσης των συρμών είναι ληγμένοι.
* Στα τούνελ οι λαμπτήρες δεν δίνουν τον επαρκή φωτισμό, επειδή δεν αντικαθίστανται εκείνοι που έχουν καεί.
* Εξαιτίας της έλλειψης μικροανταλλακτικών μικρής αξίας, ακινητοποιούνται συρμοί αξίας εκατομμυρίων ευρώ.
* Δεν χορηγούνται τα μέσα ατομικής προστασίας – αρβύλα, γάντια κ.λπ.
Λεωφορεία – τρόλεϊ
Βέβαια, δύσκολη είναι και η κατάσταση για τους επιβάτες που επιλέγουν να μετακινηθούν με λεωφορεία και τρόλεϊ. Οπως έχει αποκαλύψει ο Ελεύθερος Τύπος σε προηγούμενο του δημοσίευμα, ο στόλος του ΟΑΣΑ ανέρχεται σε 2.022 λεωφορεία και τρόλεϊ, ωστόσο αυτά που βγαίνουν καθημερινά στους δρόμους αντιστοιχούν σε μόλις 1.065 το πρωί και άλλα τόσα το βράδυ, ενώ τα Σαββατοκύριακα φτάνουν τα περίπου 700-800.
Λόγω της θερινής περιόδου, τα δρομολόγια έχουν μειωθεί σημαντικά και αυτό έχει ως αποτέλεσμα σε κεντρικές στάσεις σε Αθήνα και Πειραιά να συγκεντρώνεται μεγάλη μερίδα επιβατών και να περιμένει στωικά το λεωφορείο του. Αντίστοιχη εικόνα επικρατεί και στο παραλιακό μέτωπο, αφού τα λεωφορεία που εξυπηρετούν θαλάσσιους προορισμούς είναι ελάχιστα και έρχονται αραιά.
Γιάννης Κεφαλογιάννης
Αμεσες παρεμβάσεις για βελτίωση των υπηρεσιών
Την προβληματική κατάσταση που επικρατεί στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αναγνωρίζει και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Σύμφωνα με τον υφυπουργό ΥΠΟΜΕ Γιάννη Κεφαλογιάννη, «η βελτίωση των συγκοινωνιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες συνιστά άμεση προτεραιότητα. Αυτή τη στιγμή σχεδόν τα μισά λεωφορεία του στόλου στην Αθήνα παραμένουν καθηλωμένα στα αμαξοστάσια με συνέπεια να υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις στα δρομολόγια. Οι επιβάτες ταλαιπωρούνται και οι δημόσιες συγκοινωνίες χάνουν έσοδα από τη συρρίκνωση του έργου τους. Για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος έχω ζητήσει από τη διοίκηση του ΟΑΣΑ αναλυτικά στοιχεία για τις ελλείψεις σε προσωπικό και ανταλλακτικά, προκειμένου να γίνουν άμεσες παρεμβάσεις και να αυξηθεί σύντομα η συχνότητα των δρομολογίων. Στόχος μας είναι, μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, να αυξηθεί η επιχειρησιακή ικανότητα του ΟΣΥ κατά τρόπο εμφανή στους πολίτες».
Πόρτο Ράφτη: Αυτοκίνητο έπεσε πάνω σε απορριμματοφόρο – Τραυματίστηκαν δύο εργαζόμενοι
Αναφορικά με το ηλεκτρονικό εισιτήριο, ο κ. Κεφαλογιάννης σημείωσε ότι «εκτός του ότι εκσυγχρονίζει τη λειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς, προσφέρει και ουσιαστικές υπηρεσίες: περιορίζει την εισιτηριοδιαφυγή, προσφέρει επιλογές στην τιμολογιακή πολιτική και δίνει ακριβέστερη εικόνα για τον έλεγχο της επιβατικής κίνησης. Ασφαλώς, δεν έχει αξιοποιηθεί πλήρως ως εργαλείο και, επίσης, δεν αρκεί από μόνο του για να πατάξει τη λαθρεπιβίβαση. Θα προωθήσουμε επικουρικές δράσεις για να ενισχυθεί ο έλεγχος».
Τέλος, έκανε γνωστό πως υπάρχουν βεβαιωμένες οφειλές 169 εκατ. ευρώ από το υπουργείο Εργασίας προς τον ΟΑΣΑ για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής.
Από την έντυπη έκδοση