«Μισό» 112, αναλογικοί ασύρματοι και συστήματα επικοινωνίας στην ίδια προβληματική ίσως και «βουβή» κατάσταση, με μικρές αναβαθμίσεις. Οχήματα 30ετίας με μικρή ενίσχυση από τις δωρεές, εναέρια μέσα χωρίς… service αλλά με συντομότερη διαδικασία ενοικίασης ελικοπτέρων, ελλειμματικός ατομικός εξοπλισμός πυροσβεστών. Ολα τα παραπάνω συνθέτουν ένα εκρηκτικό μίγμα για το φετινό καλοκαίρι, χωρίς ευτυχώς να έχει ξεσπάσει μεγάλη πυρκαγιά ή οι όποιες έχουν τέτοια χαρακτηριστικά να περιορίζονται έγκαιρα. Ωστόσο, το πρόβλημα στην πυρόσβεση, που κατά καιρούς έχει οδηγήσει σε τραγωδίες, είναι οι… δύο μεγάλες φωτιές ταυτόχρονα, η κακή αξιολόγηση των επικεφαλής αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος, η ορθολογική διασπορά των δυνάμεων και το «χαλασμένο» τηλέφωνο ανάμεσα στις συναρμόδιες υπηρεσίες και φορείς.
Υψηλόβαθμα στελέχη του Σώματος αλλά κυρίως απλοί πυροσβέστες υποστηρίζουν πως και αυτό το καλοκαίρι… προμηνύεται δύσκολο, «δεν έχει αλλάξει τίποτα» και επικαλούνται την… τύχη και τη βοήθεια του Θεού! Δικογραφίες σχηματίστηκαν, διώξεις ασκήθηκαν για τις ευθύνες, αλλά έναν χρόνο αργότερα οι ενέργειες πρόληψης τέτοιων καταστροφών είναι ελάχιστες.
Επικοινωνία με… επιδότηση
Την επικίνδυνη βουβαμάρα στις επικοινωνίες των επίγειων και εναέριων δυνάμεων, που παρατηρήθηκε τις κρίσιμες ώρες της «Μαύρης Δευτέρας», επιχειρούν να αποφύγουν τα στελέχη του Πυροσβεστικού Σώματος.
Με… επιδότηση από την COSMOTE αναμένεται να πάρει με έκπτωση 1.000 φορητούς ασυρμάτους TETRA, 500 για τα οχήματα, ενώ θα αναβαθμίσει 400 παλιούς, προκειμένου να… πατήσει πάνω στο δίκτυο COSMOTE Tetra για την επόμενη 5ετία με πλήρη υποστήριξη. Στελέχη του Πυροσβεστικού Σώματος εκφράζουν κάποιες επιφυλάξεις για τη λειτουργία του συγκεκριμένου συστήματος και απεύχονται την επιστροφή στο αναλογικό, στην περίπτωση επικοινωνιών με… ακατάληπτα «δεν… λαμβάνω», επανεκκινήσεις ασυρμάτων και τηλεφωνικές κλήσεις στα προσωπικά τηλέφωνα των εκφωνητών!
Και η «ευρεσιτεχνία» αυτή αποφασίστηκε παρότι πρόσφατα κλιμάκιο αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος βρέθηκε στη Βαρκελώνη προκειμένου να ενημερωθεί για το νέο ψηφιακό σύστημα επικοινωνίας 5G μέσω πολλαπλών καρτών εταιριών κινητής τηλεφωνίας, που χρησιμοποιούν τα σώματα ασφαλείας ευρωπαϊκών χωρών. Πρόκειται για κινητά τηλέφωνα, με πολλές κάρτες SIM, που «πατούν» στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας προκειμένου να πιάνουν στις πιο απομακρυσμένες περιοχές. Πρόκειται για εθνικό δίκτυο επικοινωνίας, δηλαδή που μπορούν να μιλούν μεταξύ τους τα στελέχη διαφόρων διωκτικών υπηρεσιών, σε ασφαλείς και κρυπτογραφημένες ομαδικές επικοινωνίες. Στις συσκευές υπάρχει και κουμπί (Press) για άμεση διαβίβαση και ακρόαση του χειριστή.
Ενα ακόμη παράδοξο είναι ότι κάποιους μήνες πριν από τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι είχε καταρτιστεί προσχέδιο τεχνικών απαιτήσεων προς διαβούλευση με τις προδιαγραφές ενός συστήματος ψηφιακού συγκαναλικού ραδιοδικτύου, με σκοπό την προμήθεια ενός συστήματος ραδιοεπικοινωνιών που να στηρίζεται σε ψηφιακή τεχνολογία για την αποτελεσματικότερη κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών του Πυροσβεστικού Σώματος στην Περιφέρεια Αττικής. Ενα προσχέδιο που, όπως φαίνεται, θα παραμείνει στα χαρτιά, τουλάχιστον για μια 5ετία…
Έδεσσα: Εξιχνιάστηκε απάτη σε βάρος ηλικιωμένης - Της ζητούσαν 50.000 ευρώ
Οχήματα, εναέρια μέσα
Τα οχήματα και τα εναέρια της Πυροσβεστικής είναι τα ίδια σε σχέση με πέρυσι, με ελάχιστα να έχουν προστεθεί από τις δωρεές φορέων και επιχειρηματιών.
Σύμφωνα με τις επίσημες καταγραφές, κινούνται 3.294 οχήματα. Από αυτά τα 1.868 είναι υδροφόρα και τα υπόλοιπα βοηθητικά και ειδικά οχήματα. Οπως αναφέρουν χαρακτηριστικά πυροσβέστες με πολυετή εμπειρία, γύρω στα 400 οχήματα έχουν… ηλικία πάνω από 30 έτη, άρα είναι σαν να μην… υπάρχουν. Αλλα 700 οχήματα είναι τουλάχιστον 20ετίας, πράγμα που σημαίνει πως με απλά μαθηματικά μόνο το 40% των οχημάτων είναι αξιόπιστα. Σοβαρό πρόβλημα υπάρχει με τα ελαστικά των υδροφόρων του Σώματος και τα ανταλλακτικά των μηχανικών επισκευών τους.
Αντίστοιχη είναι και η εικόνα στα εναέρια μέσα, καθώς συγκριτικά με το καταστροφικό 2018 δεν έχει ανανεωθεί ο στόλος. Ειδικότερα, όπως πέρσι έτσι και φέτος θα κληθούν να σβήσουν δασικές πυρκαγιές τα εξής μέσα σε όλη τη χώρα:
• 6 Καναντέρ CL 415 (ιδιόκτητα)
• 10 Καναντέρ CL 215 (ιδιόκτητα)
• 2 Super Puma (ιδιόκτητα)
• 4 Ericsson S64 (ενοικιαζόμενα)
• 9 μεσαίου τύπου Κamov (ενοικιαζόμενα)
Σύμφωνα με πληροφορίες, μετά την έγκριση του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Αμυνας, δίνονται κάθε χρόνο τρία Σινούκ, ωστόσο είναι ακόμη άγνωστο αν θα δοθούν. Συνήθως, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, αυτά είναι διαθέσιμα από την 1η Ιουνίου.
Πηγές από το Πυροσβεστικό Σώμα λένε χαρακτηριστικά πως «είμαστε σε διαδικασία μίσθωσης για να πάρουμε και άλλα ελικόπτερα και να ενισχύσουμε το Σώμα για τη δασοπυρόσβεση κατά τη φετινή αντιπυρική περίοδο, ωστόσο δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη αν θα τα καταφέρουμε ή όχι». Οι ίδιες πηγές τονίζουν πως μπορεί να έχουμε την ίδια εναέρια δύναμη σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο από τα υπάρχοντα μέσα δεν γνωρίζουμε πόσα είναι «ετοιμοπόλεμα» και δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα, καθώς «αυτά διαπιστώνονται όταν ξεκινούν οι πυρκαγιές και οι χειριστές τους επιβιβάζονται σε αυτά για να επιχειρήσουν». «Κάθε χρόνο αντιμετωπίζουν προβλήματα τα εναέρια μέσα. Υπάρχει έλλειψη ανταλλακτικών και έλλειψη χρημάτων» λένε χαρακτηριστικά πηγές από το Πυροσβεστικό Σώμα. Πάντως, τα αεροπλάνα και τα ελικόπτερα ελέγχονται σε καθημερινή βάση, ωστόσο οι εκτιμήσεις είναι δυσοίωνες.
Μηχανοκίνητο τμήμα
Φέτος, δημιουργήθηκε μηχανοκίνητο τμήμα. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό των στελεχών του Σώματος, κατά 70% οι φωτιές κινούνται σχεδόν κάθε χρόνο στον άξονα: Εύβοια-Αττική-Κόρινθος Ναύπλιο-Αργος-Γύθειο-Σπάρτη. Αυτός είναι και ο λόγος που δημιουργήθηκε η ειδική μηχανοκίνητη μονάδα, που λειτουργεί ως «πρώτη γραμμή κρούσης». Το σκεπτικό του συγκεκριμένου σχεδιασμού αναφέρει πως το μηχανοκίνητο τμήμα είναι εξοπλισμένο με υδροφόρα οχήματα και απαρτίζεται από επιπλέον προσωπικό πυρόσβεσης. «Με αυτόν τον τρόπο θα αποφευχθούν λανθασμένες κινήσεις οχημάτων αν έχουμε δύο παράλληλες φωτιές, όπως έγινε πέρσι με τη φωτιά στην Κινέττα και το Νταού Πεντέλης», προσθέτουν στελέχη της Πυροσβεστικής. Παρά τις πιέσεις αρκετών αξιωματικών να αγοραστούν νέα υδροφόρα οχήματα, φαίνεται πως το μηχανοκίνητο τμήμα χρησιμοποιεί τα ίδια, παλιά και γερασμένα, οχήματα του υπάρχοντος στόλου.
«Έχουμε γεράσει»
«Δεν έχει αλλάξει τίποτα. Είμαστε ένα γερασμένο Σώμα, με γερασμένο προσωπικό και ηλικιωμένα οχήματα. Τα αυτοκίνητα, ο στόλος είναι παλιός και δεν επαρκεί. Εμάς αυτό που μας προβληματίζει γενικότερα είναι ότι με όλα αυτά τα γεγονότα που έχουν γίνει πέρσι, έχουμε πρόβλημα διαχείρισης σε επίπεδο αποφάσεων. Το προσωπικό είναι κουρασμένο από τις υπερωρίες. Βλέπουμε ότι ποινικοποιείται το επάγγελμα και η επιλογή του πυροσβέστη», δηλώνει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Πυροσβεστών Δημήτρης Σταθόπουλος.
«Ολοι δείχνουν τον πυροσβέστη όταν γίνεται κάποιο λάθος, ενώ ο πυροσβέστης δεν έχει τα μέσα. Δεν δείχνει ποτέ κανείς τον εμπρηστή και το ποιος έβαλε τη φωτιά. Το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα είναι η πίεση που θα ασκηθεί από τους περιφερειάρχες και δημάρχους προς το προσωπικό που θα ασκεί το πυροσβεστικό έργο. Αλλο ένα πρόβλημα είναι ο συντονισμός ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς και στην επικοινωνία μεταξύ μας. Γίνεται προσπάθεια συνεργασίας με τους Δήμους», πρόσθεσε χαρακτηριστικά. Ενα ακόμη σοβαρό πρόβλημα είναι η μη χορήγηση μέσων ατομικής προστασίας στους απλούς πυροσβέστες…
Διαβάστε το αφιέρωμα του Ελεύθερου Τύπου, έναν χρόνο μετά την τραγωδία στο Μάτι:
- «Το Μάτι μοιάζει με… νεκρόπολη» – Αυτοψία έναν χρόνο μετά την τραγωδία
- Έναν χρόνο μετά το Μάτι «δεν έχει αλλάξει τίποτα στην Πυροσβεστική»!
- Μάτι: Σαν να μην πέρασε μια μέρα και το Λιμενικό… πνίγεται στις παθογένειές του
- Αλαλούμ με τις οικοδομικές άδειες στο Μάτι – Λάθη, απραξία και γραφειοκρατία
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής