Τα νέα πανεπιστημιακά τμήματα αλλά και η καθολική εφαρμογή της δίχρονης εκπαίδευσης αποτελούν τα δύο αγκάθια που χρήζουν άμεσης επίλυσης, με την υπουργό να πρέπει να βρει διεξόδους τόσο για τους υποψηφίους των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων όσο και την «τύχη» των 4χρονων σε δεκάδες δήμους που υπολείπονται υποδομών για να φοιτήσουν στα νηπιαγωγεία.
Ο χρόνος πάντως δεν είναι με το μέρος της πολιτικής ηγεσίας, η οποία θα πρέπει να διορθώσει μέσα σε διάστημα λίγων ημερών τα προβλήματα ώστε τον Σεπτέμβρη να γίνουν ομαλά η εισαγωγή των πρωτοετών στα πανεπιστήμια και η τοποθέτηση των προνηπίων σε δομές.
Παράταση στο μηχανογραφικό
Δύο μέρες επιπλέον θα έχουν οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων στη διάθεσή τους για το μηχανογραφικό δελτίο, με την προθεσμία, αντί της Δευτέρας 15 Ιουλίου, να λήγει στις 17 Ιουλίου. Επισημαίνεται ότι η ανωτέρω προθεσμία είναι οριστική και μετά την παρέλευσή της δεν θα γίνει δεκτή καμία αλλαγή στα μηχανογραφικά δελτία. Η εφαρμογή θα κλειδώσει και θα ξεκινήσει η ηλεκτρονική επεξεργασία των μηχανογραφικών δελτίων.
Οι υποψήφιοι που έχουν ήδη οριστικοποιήσει το μηχανογραφικό δελτίο θα έχουν πλέον πρόσβαση στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://exams.it.minedu.gov.gr μόνο για να βλέπουν την οριστικοποιημένη μορφή του μηχανογραφικού δελτίου, το οποίο φέρει αριθμό πρωτοκόλλου.
Η υπουργός αναμένει, σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα στοιχεία από τα πανεπιστήμια που εγκαινιάζουν νέα τμήματα τον Σεπτέμβρη του 2019, σχετικά με το αν υπάρχουν εγκεκριμένα προγράμματα σπουδών, επαρκές διδακτικό προσωπικό και οι απαραίτητες υποδομές για να φιλοξενήσουν τους πρωτοετείς.
«Στις άμεσες ενέργειες περιλαμβάνεται ενδεικτικά η παράταση στην υποβολή των μηχανογραφικών, προκειμένου να διαπιστωθεί αν όλα τα νέα τμήματα θα είναι σε θέση να λειτουργήσουν απρόσκοπτα τον Σεπτέμβριο», ανάφερε σε δηλώσεις της η υπουργός.
Κατά το παρελθόν, έχει ασκηθεί δριμεία κριτική στην πολιτική του πρώην υπουργού για τις fast track διαδικασίες με τις οποίες προχώρησε σε συγχωνεύσεις, ενώ ερωτήματα έχουν τεθεί και για το κατά πόσον οι συνέργειες μεταξύ πανεπιστημίων και ΤΕΙ έγιναν με ακαδημαϊκά κριτήρια. Οι επικριτές του Κώστα Γαβρόγλου προειδοποιούσαν καθ’ όλη την προηγούμενη χρονιά ότι οι πρωτοετείς του Σεπτέμβρη 2019 θα μπουν σε «τμήματα-φαντάσματα» με ελλιπείς υποδομές και περιορισμένο διδακτικό προσωπικό, ενώ και το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών δεν έχει δημοσιοποιηθεί σε αρκετά από αυτά.
Επιπροσθέτως, κατά την ψήφιση των νομοσχεδίων, ο πρώην υπουργός προχώρησε σε ίδρυση τμημάτων με βουλευτικές τροπολογίες, γεγονός που ενίσχυσε τους φόβους για ίδρυση τμημάτων χωρίς σχεδιασμό.
Την επόμενη εβδομάδα και σίγουρα πριν κλείσει η πλατφόρμα του μηχανογραφικού δελτίου αναμένεται να ξεδιαλύνει η κατάσταση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.», η υπουργός έχει δεχθεί εισηγήσεις να αναβάλει τη λειτουργία των τμημάτων που δεν είναι έτοιμα να λειτουργήσουν. Το σκεπτικό αυτών των προτάσεων έχει να κάνει με το μέλλον χιλιάδων φοιτητών που θα εγκλωβιστούν πιθανώς σε τμήματα τα οποία αδυνατούν να λειτουργήσουν για τέσσερα ή πέντε χρόνια και στη συνέχεια θα δυσκολευτούν να ενταχθούν στην αγορά εργασίας.
Πάρος: «Νιώθω τυχερός που ζω» λέει ο 23χρονος που μαχαιρώθηκε από ανήλικους
Φυσικά, ένα τέτοιο ενδεχόμενο, καθώς η υπουργός Παιδείας κρατάει κλειστά τα χαρτιά της για το ποιες αποφάσεις θα λάβει πριν πάρει στα χέρια της τα απαραίτητα στοιχεία, θα αποτελούσε μια δύσκολη απόφαση, δεδομένου ότι ένα μεγάλο μέρος των υποψηφίων έχει καταθέσει και έχει οριστικοποιήσει το μηχανογραφικό του και αρκετοί από αυτούς έχουν ήδη φύγει για διακοπές.
Πάντως, βούληση της ηγεσίας είναι σε οποιαδήποτε περίπτωση να δώσει λύσεις και να μην οδηγήσει σε νέα αδιέξοδα τους υποψήφιους φοιτητές.
Η νέα Γ’ Λυκείου
Εξερχόμενης της πρώτης κρίσης με το φετινό μηχανογραφικό, η κ. Κεραμέως έχει ακόμη μία πρόκληση να αντιμετωπίσει. Οι αλλαγές στην Γ’ Λυκείου με ψαλίδισμα των ωρολογίων προγραμμάτων και διόγκωση των ωρών διδασκαλίας, αύξησης της ύλης και μεταβολές στο σύστημα εισαγωγής με τμήματα ελεύθερης πρόσβασης που έχουν ήδη ψηφιστεί από την προηγούμενη ηγεσία πιέζουν τη νέα πολιτική ηγεσία να προχωρήσει σε πρωτοβουλίες.
«Οπως έχουμε ήδη ανακοινώσει, δεν θέλουμε να αιφνιδιάσουμε κανέναν. Η αλήθεια είναι πως οι μαθητές δεν χρωστούν κάτι επειδή αλλάζουν οι κυβερνήσεις. Συνεπώς, δεν θα αλλάξει το εξεταστικό σύστημα, όπως ισχύει σήμερα, στους βασικούς του άξονες. Τα παιδιά τα οποία εισάγονται τώρα στην Γ’ Λυκείου θα εξεταστούν στο σύστημα το οποίο ψηφίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, πλην όμως θα προβούμε άμεσα σε βελτιωτικές κινήσεις που στόχο θα έχουν να διορθώσουν στρεβλώσεις του εξεταστικού συστήματος και ειδικά θα προβούμε σε έναν εξορθολογισμό της ύλης, η κάλυψη της οποίας δεν είναι εφικτή αυτή τη στιγμή», ανέφερε σχετικά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές στα εξεταζόμενα μαθήματα, όπως η αντικατάσταση των Λατινικών με την Κοινωνιολογία, θα παραμείνουν ως έχουν. Μεγάλο ερώτημα παραμένει όμως η παραμονή των τμημάτων ελεύθερης πρόσβασης στο νέο εισαγωγικό σύστημα.
Πρόκειται για τμήματα στα οποία η εισαγωγή θα γίνεται μόνο με το απολυτήριο Λυκείου. Η Νέα Δημοκρατία είχε διαφωνήσει με τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία, υποστηρίζοντας ότι πρώτα χρειάζεται αναβάθμιση του απολυτηρίου. Παράλληλα, δεν αναμένεται να ισχύσει η προσμέτρηση του απολυτηρίου στην εισαγωγή σε πανεπιστήμια, το οποίο όμως δεν αφορά τους μαθητές που θα φοιτήσουν τον Σεπτέμβρη στη Γ’ Λυκείου, αλλά αυτούς που θα φοιτήσουν στη Β’ Λυκείου.
Δίχρονη προσχολική αγωγή με ανεπαρκείς υποδομές στους δήμους
Φεύγοντας από το υπουργείο Παιδείας, ο Κώστας Γαβρόγλου πρόλαβε να εκδώσει τις απαραίτητες Υπουργικές Αποφάσεις που ορίζουν την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής σε 114 δήμους για το σχολικό έτος 2019-2020 και σε επιπλέον 27 δήμους για το 2020-2021.
Στα «χαρτιά» όλα έχουν ολοκληρωθεί, όμως στην πράξη οι υποδομές για να φιλοξενήσουν περίπου 16.000 παιδιά (σ.σ.: από τον Σεπτέμβρη του 2019), σύμφωνα με στοιχεία που είχε δώσει η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, δεν είναι αρκετές.
Σε συνάντηση που είχε η υπουργός Παιδείας και η υφυπουργούς αρμόδια για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Σοφία Ζαχαράκη με τον περιφερειάρχη Αττικής Γιώργο Πατούλη, τέθηκε το ζήτημα, χωρίς όμως ακόμα να γίνουν ανακοινώσεις.
Η Νέα Δημοκρατία υποστηρίζει την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης, όμως ο συνδυασμός της «βιασύνης» της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας να θεσμοθετήσει χωρίς να έχει προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες, αλλά και της κωλυσιεργίας που πιθανώς διαπιστώθηκε από δήμους που δεν έχουν προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες, μπορεί να αποδειχτεί «εκρηκτικό κοκτέιλ» για τη νέα ηγεσία.
Η πολιτική που ακολουθεί το υπουργείο Παιδείας είναι ακριβώς η ίδια όπως με τα νέα πανεπιστημιακά τμήματα. Σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών γίνεται συλλογή δεδομένων για το ποιοι δήμοι έχουν τις υποδομές για να φοιτήσουν τα 4χρονα στα νηπιαγωγεία και ποιοι όχι. «Θα προβούμε σε ενέργειες με γνώμονα να μη μείνει κανένα παιδί εκτός δομής», ξεκαθάρισε η κ. Κεραμέως, με τον κ. Πατούλη να σημειώνει το ίδιο.
Στις περιπτώσεις που οι δομές νηπιαγωγείων δεν είναι αρκετές, είναι πιθανό τα παιδιά να φοιτήσουν σε παιδικούς σταθμούς, ώστε να μην αιφνιδιαστούν οι οικογένειες.
Κατάργηση του ασύλου με το άνοιγμα της Βουλής
Σε μια συμβολική όσο και πρακτική κίνηση, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε χθες το πρωί το υπουργείο Παιδείας. Πρόκειται για την πρώτη επίσκεψη του πρωθυπουργού σε υπουργείο και, όπως σημείωσε και ο ίδιος σε δηλώσεις του, «η Παιδεία αποτελεί για μένα προσωπικά απόλυτη προτεραιότητα».
Αλλωστε, στις πρώτες νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης θα περιλαμβάνεται και μία κομβικής σημασίας νομοθετική ρύθμιση, που αποτέλεσε και προεκλογική δέσμευση, η κατάργηση του ασύλου. Το συγκεκριμένο θέμα αλλά και τα πρώτα βήματα στο χώρο της Παιδείας συζήτησε με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, εκφράζοντας παράλληλα την εμπιστοσύνη του στη νέα ηγεσία. Η εν λόγω νομοθετική ρύθμιση για το άσυλο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή αμέσως μετά την ολοκλήρωση των προγραμματικών δηλώσεων, πιθανότατα στις 23 Ιουλίου, και να ψηφιστεί τις επόμενες μέρες.
Ο πρωθυπουργός άλλωστε έχει θέσει πρώτο στην ατζέντα του το θέμα της ασφάλειας στα πανεπιστήμια, ενώ πρόθεσή του είναι να προβλέπονται πειθαρχικές ευθύνες για τις πρυτανικές αρχές που δεν ενημερώσουν έγκαιρα τα αρμόδια δημόσια όργανα.
Κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού, η υπουργός Νίκη Κεραμέως αναφέρθηκε επιγραμματικά και στους βασικούς άξονες της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία:
-Το άνοιγμα των σχολείων με κατάλληλη στελέχωση και διδακτικό υλικό.
– Η διενέργεια των 4.500 προσλήψεων στην ειδική αγωγή.
– Η επίλυση προβλημάτων όσον αφορά την πρακτική εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής.
-Διατήρηση του νέου εισαγωγικού συστήματος με βελτιωτικές ρυθμίσεις.
-Κατάργηση του ασύλου.
-Ανάκληση της λειτουργίας 4ης Νομικής.
«Εχουμε θέσει συγκεκριμένους στόχους και χρονοδιαγράμματα με στόχο την ποιοτική δημόσια Παιδεία, τα αναβαθμισμένα πανεπιστήμια και τη σύνδεση των Ιδρυμάτων με την αγορά εργασίας», δήλωσε ο πρωθυπουργός δεσμευόμενος να «προσφέρει στα Ελληνόπουλα όσο το δυνατόν καλύτερη εκπαίδευση».
Από την έντυπη έκδοση