Το δρόμο για την εκχώρηση μέρους των συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης σε ιδιώτες ανοίγει τροπολογία του υπουργείου Μεταφορών. Οι εργαζόμενοι σε ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ μιλούν για ιδιωτικοποίηση, η οποία στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης λαμβάνει σχεδόν κωμικές διαστάσεις αφού ήταν ιδιωτικές, κρατικοποιήθηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ και τώρα… επιστρέφουν εν μέρει σε ιδιώτες.
Στην τροπολογία προβλέπεται ότι «σε περιοχές αρμοδιότητας ΟΑΣΑ Α.Ε. και ΟΣΕΘ Α.Ε., επιτρέπεται να εκτελούνται αστικά και υπεραστικά δρομολόγια από τα ΚΤΕΛ Α.Ε. ή από τους ΟΤΑ Α’ ή Β’ βαθμού ή από οδικό μεταφορέα επιβατών με την υπογραφή σύμβασης μεταξύ αφενός του ΟΑΣΑ ή του ΟΣΕΘ και αφετέρου του φορέα εκτέλεσης. Τα δρομολόγια προτείνονται από τον ΟΑΣΑ ή τον ΟΣΕΘ και εγκρίνονται με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών». Παράλληλα, στις περιοχές αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ και του ΟΣΕΘ επιτρέπεται να καθορίζονται ειδικά δρομολόγια τοπικού χαρακτήρα, για την εκτέλεση των οποίων καταρτίζονται συμβάσεις μεταξύ ΟΑΣΑ και ΟΣΕΘ και του κατά τόπον αρμόδιου ΚΤΕΛ.
Επίσης προβλέπονται και πρόστιμα από 2.000 μέχρι και 4.000 ευρώ για τα δρομολόγια που ακυρώνονται, ενώ το υπουργείο Μεταφορών υποστηρίζει πως έτσι θα επιτευχθεί η αύξηση των δημοσίων εσόδων.
Για τροπολογία που ήρθε… νύχτα μιλούν οι εργαζόμενοι ενώ σήμερα αναμένεται να πραγματοποιηθεί έκτακτη συνέλευση προκειμένου ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ να δουν τον τρόπο με τον οποίο θα δείξουν την έντονη αντίδρασή τους στην ιδιωτικοποίηση που έρχεται, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν. Στη Θεσσαλονίκη αποφάσισαν ήδη απεργία.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα των εργαζομένων ΟΑΣΑ Λεωνίδα Σκούλο, η κυβέρνηση προχωρά σε ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών. Οπως αναφέρει στον Ελεύθερο Τύπο, όταν είχε συζητηθεί το θέμα το υπουργείο προσανατολιζόταν να αφήσει εκτός σεναρίου Αθήνα και Θεσσαλονίκη, κάτι το οποίο ωστόσο δεν έκανε.
Ερώτημα παραμένει με ποιον τρόπο θα επιβάλλεται πρόστιμο από 2.000 έως 4.000 ευρώ για δρομολόγια που ακυρώνονται αφού ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ είναι δημόσια συγκοινωνία. Οπως εξηγούν οι εργαζόμενοι, ενδεχομένως το υπουργείο να αφαιρεί το ποσό από την κρατική επιχορήγηση.
Στη Θεσσαλονίκη
Σε τροχιά σύγκρουσης με τον μέχρι πρόσφατα «αγαπημένο» τους υπουργό Χρήστο Σπίρτζη βρίσκονται οι εργαζόμενοι στον -πολύπαθο- Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης. Από χθες το απόγευμα και μέχρι σήμερα τα μεσάνυχτα, τα αστικά λεωφορεία της Θεσσαλονίκης βρίσκονται κλειδωμένα στα αμαξοστάσια και όχι στους δρόμους. Οι εργαζόμενοι απάντησαν με στάση και 24ωρη απεργία, ενώ στο άρθρο γίνεται λόγος για «διάθεση υλικών και ανθρώπινων πόρων», έκφραση που αφήνει πολλές ερμηνείες για το εργασιακό μέλλον αυτών που δουλεύουν σήμερα στον ΟΑΣΘ.
Η ανακοίνωση της κατάθεσης της τροπολογίας προκάλεσε την οργισμένη αντίδραση του Συνδικάτου Εργαζομένων, η διοίκηση του οποίου συνεδρίασε εκτάκτως χθες το μεσημέρι. Με ανακοίνωση τη χαρακτηρίζουν «πρόχειρη, ακατανόητη και ανεδαφική». Σημειώνουν ότι πρόκειται για μια «προσπάθεια κάκιστης μορφής επανιδιωτικοποίησης των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης που πριν από ένα χρόνο κρατικοποιήθηκαν». Μάλιστα, υποστηρίζουν πως η νέα κατάσταση θα επιδεινώσει τα προβλήματα στην εξυπηρέτηση των Θεσσαλονικέων αλλά και θα αυξήσει σημαντικά το κόστος μετακίνησης για τους πολίτες.
Με την ίδια ανακοίνωση γνωστοποίησαν τη σημερινή απεργία, η οποία είναι η πρώτη επί… κρατικού ΟΑΣΘ. «Είναι μία απαράδεκτη τροπολογία. Αφορά επικίνδυνα βήματα του υπουργού στο νομό Θεσσαλονίκης και σε 2.300 εργαζόμενους. Δεν θα εκχωρήσουμε χιλιόμετρο σε ιδιώτες. Ο κ. Σπίρτζης έκανε οικονομική ασφυξία στους προηγούμενους κατόχους της συγκοινωνίας και προσδιόρισε ότι ο ΟΑΣΘ είναι δημόσιος φορέας. Με ποιο δικαίωμα ξεπουλάει σήμερα την περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου σε ιδιώτες;», αναρωτήθηκε ο πρόεδρος των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ Δημήτρης Τσερμενίδης.
«Δεν θίγονται εργασιακά δικαιώματα και φυσικά ούτε τίθενται σε αμφισβήτηση οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η διοίκηση του Οργανισμού, η οποία υποστηρίζει ότι οι απεργιακές κινητοποιήσεις γίνονται χωρίς αιτία.
«Οι στόχοι του κ. Σπίρτζη και της Διοίκησης του ΟΑΣΘ έγιναν πλέον ξεκάθαροι, με την ιδιωτικοποίηση να επανέρχεται αιφνίδια, λίγους μήνες μετά την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ και ενώ οι ίδιοι απέκλειαν κατηγορηματικά την εξέλιξη αυτή. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών θεωρεί ότι μπορεί να εμπαίζει τους εργαζόμενους και τους πολίτες και να αποφασίζει τη μία μέρα -και σε πανηγυρικό κλίμα- ότι ο ΟΑΣΘ γίνεται κρατικός και την επόμενη να παραχωρεί μέρος του Οργανισμού σε ιδιώτη», τονίζει το Εργατικό Κέντρο.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης αποκάλυψε ότι είναι σε συζητήσεις με τον ΟΣΕΘ για την εκχώρηση υπεραστικών δρομολογίων σε περιοχές όπως ο Λαγκαδάς, η Χαλάστρα και τα Κουφάλια, με το εισιτήριο να διατηρείται στην ίδια τιμή.
Για να λειτουργήσει το νέο συγκοινωνιακό μοντέλο θα πρέπει πρώτα τα ΚΤΕΛ Αττικής και Θεσσαλονίκης να εγκαταστήσουν υποχρεωτικά συστήματα τηλεματικής και λειτουργίας ηλεκτρονικού εισιτηρίου συμβατά με τα αντίστοιχα συστήματα του ΟΑΣΑ και του ΟΣΕΘ εντός τεσσάρων μηνών.
Επίσης, θα απομακρυνθούν οι αφετηρίες των ΚΤΕΛ Αττικής από το Πεδίο του Αρεως και το Μεταξουργείο και θα μετακινηθούν στο Νομισματοκοπείο και τον Ελαιώνα αντίστοιχα.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]