Το οξύμωρο βέβαια στην ανθρωπογεωγραφία των Ελλήνων μαθητών είναι ότι, αν και αποτυγχάνουν να παρακολουθήσουν το αντικείμενο σπουδών που επιθυμούν, η ανάγκη για μια θέση στα αμφιθέατρα των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ είναι μεγαλύτερη. Φέτος μόνο 621 θέσεις έμειναν κενές στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Μάλιστα, οι μαθητές που συμπεριφέρθηκαν «έξυπνα», σύμφωνα με εκπαιδευτικούς, κάνοντας το σωστό συνδυασμό εξεταζόμενων μαθημάτων αλλά και επιλογών στο μηχανογραφικό πέτυχαν να γίνουν φοιτητές. Κάποιοι άλλοι έμειναν απλά απόφοιτοι…
Μια προσεκτική ματιά στα ποιοτικά στοιχεία των βάσεων εισαγωγής αλλά και στους βαθμούς με τους οποίους πέτυχαν οι υποψήφιοι να περάσουν σε σχολές δείχνει την τεράστια ψαλίδα μεταξύ των επιδόσεων των επιτυχόντων. Ο μεγαλύτερος βαθμός άγγιξε τα 22.745 μόρια (σ.σ.: μαζί με ειδικό μάθημα) ενώ ο μικρότερος το 1,56. Βαθμός που εξασφάλισε στον υποψήφιο μια θέση σε ΤΕΙ. Οπως και κάθε χρονιά, αριστούχοι βρέθηκαν εκτός και υποψήφιοι με την ελάσσονα προσπάθεια πέτυχαν την εισαγωγή τους σε ένα τμήμα. Ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε με αφορμή την ανακοίνωση των βάσεων σημείωσε ότι το παρόν σύστημα εισαγωγής (αν και εγκαινιάστηκε φέτος) έχει εξαντλήσει τη δυναμική του, υποσχόμενος ένα νέο που θα αποδίδει και θα αναβαθμίζει το σχολείο. Προσπερνώντας το γεγονός ότι ο υπουργός φροντίζει σε κάθε ευκαιρία να διαφημίζει ένα νέο σύστημα εισαγωγής χωρίς να έχει αποφασίσει ακόμα τι μορφή θα έχει, η κριτική του πάνω στο υπάρχον έχει βάση.
Τα οξύμωρα του φετινού συστήματος
Απεργία 20 Νοεμβρίου: Ταλαιπωρία η Τετάρτη - Ποιοι απεργούν, τι θα γίνει με ΜΜΜ και σχολεία
Το νέο σύστημα εξετάσεων έφερε αλλαγές στα επιστημονικά πεδία κατατάσσοντας το 2ο επιστημονικό πεδίο που αφορά Θετικές και Τεχνολογικές Σπουδές στο πιο πολυπληθές με πάνω από 200 τμήματα για τους υποψηφίους του. Το εν λόγω πεδίο πέτυχε την υψηλότερη βάση εισαγωγής στην Αρχιτεκτονική Αθηνών με 19.999 μόρια αλλά και τη χαμηλότερη με 1.500 μόρια. Η εξήγηση που έδωσε η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας είναι ότι ο αριθμός των υποψηφίων, που έφτασε τους 27.000, δεν ξεπερνούσε κατά πολύ την προσφορά θέσεων στα τμήματα του εν λόγω πεδίου. Το αποτέλεσμα ήταν οι βάσεις να διαμορφωθούν στις φετινές χαμηλές επιδόσεις των μαθητών, μιας και τα μαθήματα βαρύτητας των Μαθηματικών και της Φυσικής δυσκόλεψαν τους υποψηφίους.
Οι μεγάλοι χαμένοι
Κι αν στην πρώτη περίπτωση οι βάσεις «έπεσαν» για να διαμορφωθούν πάνω στις χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων, στο 1ο επιστημονικό πεδίο που αφορά τις Ανθρωπιστικές Σπουδές έγινε… σφαγή! Περίπου 13.000 υποψήφιοι έμειναν εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κι όχι λόγω των κακών επιδόσεών τους. Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, η θεωρητική κατεύθυνση συγκεντρώνει κάθε χρόνο δυσανάλογα μεγάλο αριθμό υποψηφίων σε σχέση με τις θέσεις που προσφέρει. Φέτος, οι υποψήφιοι έφτασαν τους 27.000, ενώ παράλληλα το πρώτο πεδίο έχασε μερικές χιλιάδες θέσεις από τα παιδαγωγικά τμήματα που διαχωρίστηκαν. Καθηγητές φροντιστηρίων σημειώνουν ότι όσοι μαθητές πήραν το ρίσκο να δώσουν πέμπτο μάθημα βγήκαν κερδισμένοι.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στον Ελεύθερο Τύπο που κυκλοφορεί