Από τις 5 το πρωί περίπου 30 νεαροί περίμεναν έξω από γνωστό πολυκατάστημα στο Σύνταγμα, ενώ η ουρά μέχρι τις 8 που άνοιξαν οι πόρτες είχαν συγκεντρωθεί περίπου 200 άτομα. Ανάλογες εικόνες και στην Θεσσαλονίκη, έφεραν κάπως και στην Ελλάδα την ατμόσφαιρα της «πραγματικής» Black Friday από το εξωτερικό.
Είναι οι στιγμή που οι υπεύθυνοι ασφάλειας του καταστήματος Public ξεκλειδώνουν τις πόρτες. Η ουρά από καταναλωτές που είχε σχηματιστεί στο δρόμο «σπάει» και εκατοντάδες άνθρωποι κάθε ηλικίας (κυρίως νεότεροι) «εισβάλουν» στο κατάστημα προκειμένου να εντοπίσουν και να αγοράσουν σε χαμηλές τιμές, λόγω της ημέρας, τα προϊόντα που έχουν βάλει στο μάτι.
Οι περισσότεροι είχαν φροντίσει να είναι προετοιμασμένοι. Να ξέρουν τι θέλουν, να το έχουν… εντοπίσει. Γι’ αυτό και όταν άνοιξαν οι πόρτες, πήγαν στοχευμένα!
Παρά το γεγονός ότι πολλές εταιρίες κάνουν λόγο για εκπτώσεις που φτάνουν το 70%, το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί συνήθως σε προϊόντα που δεν «φεύγουν» με τίποτε, όπως μοντέλα κινητών τηλεφώνων που έχουν ξεμείνει.
Οι εκπτώσεις σε νέα μοντέλα τηλεοράσεων κυμαίνονται από 20 έως 30%, το ίδιο ισχύει και στις παιχνιδομηχανές, ενώ αν μπεις ενδεικτικά στο site μιας μεγάλης αλυσίδας μπορεί και να… γελάσεις με την καρδιά σου! Κι αυτό γιατί υπάρχουν περιπτώσεις προϊόντων στα οποία η «black Friday» έκδοση δεν ξεπερνάει τα 15 ευρώ, κάτι που διακωμωδεί από μόνο του την όλη κατάσταση.
Σχεδόν όλες οι μεγάλες αλυσίδες άνοιξαν από τις οχτώ το πρωί, αναμένοντας τους έχοντες να ξοδέψουν μια εργάσιμη μέρα εν αντιθέσει με την Αμερική, την χώρα που γέννησε το φαινόμενο της «Black Friday», πριν από εξήντα πέντε χρόνια.
Εκεί όπου οι ουρές είναι ατέλειωτες, η αναμονή δώδεκα και πλέον ωρών δεδομένη, όπως και το ξενύχτι μέσα στο κρύο του Νοέμβρη. Είναι όμως τέτοιου εύρους οι εκπτώσεις ώστε έξω από πολύ γνωστές αλυσίδες καταστημάτων, αφηνιασμένοι καταναλωτές εφορμούν μέσα μόλις ανοίγουν οι πόρτες, συνήθως στις πέντε το πρωί!
Γεωργία Μπίκα: Ανατροπή στην υπόθεσή της - Παραπέμπεται σε δίκη μαζί με τον επιχειρηματία φίλο της
Τι πρέπει να ξέρετε για τη Black Friday
Η ΕΣΕΕ ενημερώνει αναλυτικά εμπόρους και καταναλωτές, τι ακριβώς ισχύει στις 24 Νοεμβρίου, τη γνωστή πλέον «Black Friday» και στην ελληνική αγορά.
Ως «Black Friday» ορίζεται η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, η οποία σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου.
Δεν αποτελεί τακτικές εκπτώσεις αλλά προωθητική ενέργεια και αφορά όλη την αγορά και όλες τις επιχειρήσεις, μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας.
Η συμμετοχή των εμπορικών καταστημάτων είναι προαιρετική.
Στα προϊόντα που προσφέρονται, θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή.
Εφόσον αναγράφεται ποσοστό μείωσης, αυτό θα πρέπει να αναρτάται σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προϊόντα.
Δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των κωδικών που διαθέτει το κατάστημα.
Χρειάζεται προσοχή τόσο στην αποτύπωση όσο και στην ουσία των μειώσεων, καθώς τα προβλεπόμενα διοικητικά πρόστιμα είναι μεγάλα και αχρείαστα.
Η ιστορία της Black Friday
Ο όρος Black Friday έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1960 και σηματοδοτεί την αρχή της Χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών στις ΗΠΑ.
Πώς προέκυψε η ονομασία;
Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν βεβαίως χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία.
Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.
Καθιερώθηκε λοιπόν η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ’ ου και η ονομασία Black Friday, σύμφωνα με το history.
Παράλληλα, ο όρος «Black Friday» χρησιμοποιήθηκε τη δεκαετία του ΄60 από αστυνομικούς στη Φιλαδέλφεια οι οποίοι παραπονούνταν για την συμφόρηση των δρόμων τόσο από αυτοκινητιστές όσο κι από πεζούς.
Κατά τον 19ο αιώνα ο όρος χρησιμοποιήθηκε για ένα μεγάλο οικονομικό κραχ, όπου το 1869 επενδυτές της Νέας Υόρκης έχασαν τεράστια χρηματικά ποσά στο χρηματιστήριο.
Στα τέλη της δεκαετίας του ΄80 ωστόσο οι λιανοπωλητές έδωσαν στον όρο έναν θετικό χαρακτήρα και έκτοτε η «Black Friday» σηματοδότησε τη Παρασκευή μετά την «Ημέρα των Ευχαριστιών», μια ημέρα που τα καταστήματα της Αμερικής περιμένουν όλο τον χρόνο διότι πετυχαίνουν μεγάλα κέρδη.
Ο θεσμός τα τελευταία χρόνια έχει εξαπλωθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων σε Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Δανία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Φινλανδία, Πολωνία και κάθε χρονιά συμμετέχουν όλο και περισσότεροι λιανέμποροι.
Οι ατέλειωτες ουρές και το χάος του 2008
Σχεδόν όλες οι μεγάλες αλυσίδες και τα εμπορικά πολυκαταστήματα ανοίγουν στις πέντε το πρωί-κάποια ακόμη και στις δύο τα ξημερώματα-για να υποδεχθούν τις ορδές των αφηνιασμένων καταναλωτών.
Οι τελευταίοι σχηματίζουν ατέλειωτες ουρές μέσα στο κρύο, περιμένοντας να ορμήξουν κυριολεκτικά μέσα στα μαγαζιά και να ξετινάξουν τις πιστωτικές τους κάρτες, αγοράζοντας όσα περισσότερα μπορούν να κουβαλήσουν.
Μόνο που αυτό μερικές φορές έχει ολέθρια αποτελέσματα, όπως συνέβη εκείνο το ξημέρωμα της Παρασκευής του 2008 στη Νέα Υόρκη. Με το κρύο να περονιάζει τα κόκαλα, δύο χιλιάδες άτομα που περίμεναν έξω από το Wall Mart, άρχισαν να εκνευρίζονται όσο περνούσε η ώρα.
Όταν η πόρτα της εισόδου του καταστήματος άνοιξε, όρμησαν μέσα σπάζοντάς την και παρασέρνοντας μαζί τους έναν 34χρονο υπάλληλο, τον οποίο κυριολεκτικά ποδοπάτησαν. Η φρενίτιδα ήταν τέτοια, που όχι μόνο δεν σταμάτησαν να περνούν από πάνω του, αλλά δεν άφησαν τους συναδέλφους του να επέμβουν για να τον γλιτώσουν από την μάζα που εφορμούσε στο κατάστημα με ουρλιαχτά.
Δεν κατάφεραν να τον σώσουν ούτε οι αστυνομικοί που κατέφτασαν στο σημείο, αφού η μάζα τους έσπρωχνε και τους απωθούσε. Όταν μπήκαν όλοι μέσα ο νεαρός ήταν πλέον νεκρός, ενώ κάποιοι καταναλωτές τραυματίστηκαν ελαφρά από την «κόλαση» που ξέσπασε με το άνοιγμα της πόρτας.