Γράφει ο Χάρης Αποστολόπουλος
Η ελεύθερη διέλευση του Ιταλικού στρατού από την Ελληνοαλβανική μεθόριο που αποζητούσε η ιταλική κυβέρνηση απορρίφθηκε με το ηχηρό «ΟΧΙ» του Μεταξά που έμελλε να αφήσει ανεξίτηλα σημάδια στην ελληνική ιστορία. Σημάδια που έλαμψαν σε όλο τον πλανήτη και εξετάζουμε στο νέο τεύχος του ET Magazine του EleftherosTypos.gr.
Ο ίδιος ο Γκράτσι λίγα χρόνια αργότερα περιέγραψε τη σκηνή φανερά συγκινημένος: «Έχω εντολή κ. πρωθυπουργέ να σας κάνω μία ανακοίνωση, είπα και του έδωσα το έγγραφο. Παρακολούθησα την συγκίνηση εις τα χέρια και εις τα μάτια του. Με σταθερή φωνή και βλέποντάς με κατάματα ο Μεταξάς μου είπε: αυτό σημαίνει πόλεμο. Του απήντησα ότι αυτό θα μπορούσε να αποφευχθεί. Μου απήντησε ΟΧΙ. Πρόσθεσα ότι αν ο στρατηγός Παπάγος…, ο Μεταξάς με διέκοψε και μου είπε: ΟΧΙ! Έφυγα υποκλινόμενος με τον βαθύτερο σεβασμό, προ του γέροντος αυτού, που προτίμησε την θυσία αντί της υποδουλώσεως».
Τον ίδιο σεβασμό όμως σε αυτό το περήφανο ελληνικό «όχι» έδειξαν και οι δημοσιογράφοι του διεθνούς Τύπου στην άρνηση του Μεταξά για την υποδούλωση της Ελλάδας. Ο τρόπος που αντιμετώπισε η Ελλάδα την άνανδρη ιταλική επίθεση τον Οκτώβριο του 1940, οι αντιδράσεις του ελληνικού λαού, η μαχητικότητα των ανδρών μας στα βουνά της Ηπείρου και η κατατρόπωση των στρατευμάτων του Μουσολίνι προκάλεσαν τις θετικές αντιδράσεις και τον θαυμασμό ολόκληρης της Υφηλίου.
Οι εφημερίδες της εποχής εξυμνούσαν την ελληνική ψυχή και την ανδρεία με την οποία οι Έλληνες μπήκαν στον πόλεμο, αντιμετώπισαν τον εχθρό και κατέληξαν νικητές.
Kίνηση: Κυκλοφοριακό κομφούζιο στον Κηφισό - Καθυστερήσεις σε Αττική Οδό και Κηφισίας
Σχεδόν κάθε εφημερίδα διεθνώς, φιλοξένησε στις στήλες της ηρωικούς διθυράμβους για την αποφασιστικότητα της μικρής Ελλάδας απέναντι στις δυνάμεις της πανίσχυρης φασιστικής Ιταλίας. Ιδιαίτερα στην Ευρώπη και την Αμερική οι συνειρμοί της σχέσης της αρχαίας με τη νέα Ελλάδα ήταν αναπόφευκτοι και τροφοδότησαν ένα νέο ρεύμα φιλελληνισμού. Το ενδιαφέρον του παγκόσμιου Τύπου επικεντρώνεται στην Ηπειρο και τοπωνύμια όπως Κορυτσά, Αργυρόκαστρο και Κλεισούρα μπαίνουν πλάι στις Θερμοπύλες και στον Μαραθώνα. Η φουστανέλα του τσολιά έγινε σύμβολο της ανδρείας και του ηρωισμού. Ιδιαιτέρως δε στη Βρετανία, αφού το φθινόπωρο του 1940 η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που υψώνει το ανάστημά της και παλεύει στο πλευρό της ενάντια στις δυνάμεις του Αξονα.
Πρωτοσέλιδα του διεθνούς Τύπου
Χιουμοριστικά σκίτσα για το «πάθημα» του Μουσολίνι