Η μεγάλη ρύπανση που προκλήθηκε παραξενεύει το Σύλλογο Διπλωματούχων Ναυπηγών Μηχανικών Ελλάδος, οι οποίοι κάνουν λόγο για ασυνήθιστα μεγάλη ρύπανση από ένα τέτοιο ναυτικό ατύχημα.
Μετά από καθυστερήσεις, παύσεις, αναβολές, το δεξαμενόπλοιο πλέον δεν έχει άλλα καύσιμα στις δεξαμενές του, μειώνοντας τον κίνδυνο για νέα περιβαλλοντική ρύπανση. Μπορεί η απάντληση να τελείωσε, όχι όμως και οι απαιτούμενες εργασίες καθαρισμού, καθώς μέσα στο κουφάρι του πλοίου παραμένουν υπολείμματα καυσίμων, κάποια από τα οποία είναι αδύνατο τεχνικά να απομακρυνθούν, ενώ κάποια αλλά χρήζουν ειδικών επεξεργασιών.
Για αυτό πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν ότι πρέπει το πλοίο να απομακρυνθεί άμεσα από το βυθό, καθώς είναι επικίνδυνες όλες αυτές οι μικροποσότητες που υπάρχουν στο εσωτερικό του, αλλά ελλοχεύει και κινδύνους στη ναυσιπλοΐα. Την περιοχή της Σαλαμίνας θα επισκεφτεί σήμερα ξανά ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Είναι η δεύτερη επίσκεψη του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης στις περιοχές με ρύπανσης, κάτι που ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας δεν θεώρησε ότι πρέπει να κάνει ούτε μία φορά.
Την ίδια στιγμή όμως, συνεχίζεται το αλαλούμ όχι μόνο με το δεξαμενόπλοιο «Λασσέα» αλλά και με το «Σύρος», το οποίο ανέλαβε να αντικαταστήσει το πρώτο όταν έληξαν τα παραστατικά του. Χθες το πρωί οι αντλίες της εταιρίας «Σπανόπουλος» σταμάτησαν, οι δύτες έκλεισαν τις δεξαμενές και το «Σύρος» με τα 1.002 κυβικά πετρελαιοειδή ξεκίνησε για τα ΕΛ.ΠΕ., τα οποία θα αντλήσουν όσα καύσιμα εκτιμούν ότι είναι διυλίσιμα.
Μετά θα ακολουθηθεί η ίδια χρονοβόρα διαδικασία όπως και με το «Λασσέα», το οποίο ακόμα παραμένει με δεκάδες τόνους καυσίμων του «Αγία Ζώνη ΙΙ» στις δεξαμενές του στο Πέραμα. Θα παρθούν δηλαδή δείγματα από τα εναπομείναντα καύσιμα και το Γενικό Χημείο του Κράτους θα αποφασίσει αν είναι διυλίσιμα ή αν είναι απόβλητα και έτσι θα οδηγηθούν ανάλογα με το χαρακτηρισμό είτε στα ΕΛ.ΠΕ. ξανά είτε στις εγκαταστάσεις της OIL.ONE στη Δραπετσώνα.
Το άθροισμα ως τώρα των καυσίμων που έχει αντληθεί είναι περισσότερο από αυτό που έχει δηλωθεί από τον πλοιοκτήτη Θεόδωρο Κουντούρη, καθώς μαζί με τα καύσιμα αντλήθηκαν και ποσότητες νερού. Αφού γίνει ο διαχωρισμός και διυλιστούν οι ποσότητες, θα υπάρξει επίσημη καταγραφή του φορτίου που αντλήθηκε, ώστε να υπολογιστεί και η ακριβής ποσότητα που διέφυγε στη θάλασσα και ρύπανε όλο τον Αργοσαρωνικό. Η επίσημη καταμέτρηση των ποσοτήτων που αντλήθηκαν θα πραγματοποιηθεί από τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές. Είναι πιθανό τη Δευτέρα το Γενικό Χημείο του Κράτους να έχει εκδώσει απόφαση για το «Λασσέα» και πού πρέπει να οδηγηθούν να εναπομείναντα καύσιμά του.
Νεκρά βρέφη στην Αμαλιάδα: Τι κατάθεσε η μητέρα του Παναγιωτάκη για την Ειρήνη
Ειδικοί υποστηρίζουν ότι πρέπει το πλοίο να απομακρυνθεί άμεσα από το βυθό, καθώς είναι επικίνδυνα τα υπολείμματα μαζούτ που παραμένουν στο ναυάγιο
Τη δική τους παρέμβαση για το ζήτημα της βύθισης του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» έκανε και ο Σύλλογος Διπλωματούχων Ναυπηγών Μηχανικών Ελλάδος, ο οποίος εκτιμά ότι είναι ασυνήθιστα μεγάλη η ρύπανση από ένα τέτοιο ναυτικό ατύχημα. «Παρότι οι συνθήκες του ναυαγίου του Δ/Ξ “Αγία Ζώνη ΙΙ” παραμένουν αδιευκρίνιστες και αποτελούν αντικείμενο της εν εξελίξει διερεύνησης, εν τούτοις η βύθιση ενός πλοίου αγκυροβολημένου σε σχετικά προστατευμένη περιοχή και υπό καλές καιρικές συνθήκες είναι γεγονός ασυνήθιστο.
Επίσης, γενικά ασυνήθιστη θεωρείται και η έκταση των συνεπειών από τη ρύπανση που μπορεί να προκληθεί από τη βύθιση ενός σχετικά μικρού δεξαμενόπλοιου διπλού κύτους, εφόσον αυτή δεν οφείλεται σε σύγκρουση ή προσάραξη». Ο Σύλλογος τονίζει ότι «στατιστικά, οι σημαντικότεροι παράγοντες, με ποσοστό που προσεγγίζει αθροιστικά το 90%, πρόκλησης ναυτικών ατυχημάτων αφορούν πρωτίστως στον ανθρώπινο παράγοντα (ενέργειες πληρώματος και διαχειριστών πλοίων) και δευτερευόντως στη συντήρηση του εξοπλισμού των πλοίων, ενώ η αντίστοιχη υπαιτιότητα των ελεγκτών εφαρμογής του ρυθμιστικού πλαισίου (όπως οι φορείς και τα πρόσωπα επιθεώρησης των πλοίων) καταγράφεται ως αμελητέα».
Μετά το σχέδιο Πορίσματος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, που ομολογεί τα λάθη στο συντονισμό της όλης επιχείρησης, και νομική μελέτη, η οποία θα δημοσιευτεί επίσημα το επόμενο διάστημα στο Επιστημονικό Νομικό Περιοδικό «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ και ΔΙΚΑΙΟ’», αποδεικνύει τις μεγάλες παραλείψεις που καταγράφηκαν στο συντονισμό της όλης επιχείρησης, καθώς το συντονισμό θα έπρεπε να έχει αναλάβει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
Συγκεκριμένα, η Γενική Γραμματεία θα έπρεπε από τη στιγμή που η ρύπανση έλαβε τα χαρακτηριστικά «καταστροφής», δηλαδή επεκτάθηκε και ρύπανε μεγάλη θαλάσσια έκταση, να έχει αναλάβει την ευθύνη της οργάνωσης, της κατεύθυνσης, του συντονισμού του δυναμικού και των μέσων πολιτικής προστασίας αντί του υπουργείου Ναυτιλίας. Σύμφωνα με τον Ανδριανό Γκουρμπάτση, αντιστράτηγο, υπαρχηγό Πυροσβεστικού Σώματος ε.α. και νομικό, παραβιάσθηκε η κείμενη για την πολιτική προστασία νομοθεσία και πιο συγκεκριμένα υπάρχουν σοβαρές ευθύνες (πολιτικές και ποινικές) γιατί δεν ενεργοποιήθηκε ο μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου