Στην πόλη του Βόλφσμπουργκ για παράδειγμα, όπου χτυπά η καρδιά της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι εργαζόμενοι στην εταιρεία διαδηλώνουν έξω από τα κεντρικά γραφεία. Σχεδόν καθημερινά πραγματοποιούνται συγκεντρώσεις έξω από την εταιρεία με την ανησυχία να είναι διάχυτη. Οι εργαζόμενοι λένε ότι δεν φοβούνται μόνο για τις δουλειές τους αλλά και για το μέλλον της ίδιας της πόλης του Βόλφσμπουργκ.
«Είναι πολύ κακό για το Βόλφσμπουργκ, γιατί είναι το σπίτι της VOlkswagen. Θα έπρεπε να κλείσουν πάρα πολλά καταστήματα εδώ. Θα γίνουμε ένα δεύτερο Ντιτρόιτ. Το Ντιτρόιτ είναι το καλύτερο παράδειγμα, γιατί το Βόλφσμπουργκ μπορεί να γίνει το ίδιο» λέει ο Λουίτζι Καταπάνο, εργαζόμενος στην Volkswagen.
Η αποχώρηση τριών μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών από το Ντιτρόιτ οδήγησε στην απόλυτη οικονομική παρακμή την αμερικανική πόλη, με τους κατοίκους του Βόλφσμπουργκ να φοβούνται ότι θα γίνει το ίδιο και σε αυτούς. Εξάλλου η γερμανική πόλη έχει και μουσείο που αποκαλείται «η πόλη του αυτοκινήτου».
«Το εργοστάσιο της Volkswagen είναι η βιομηχανική καρδιά όλης της περιοχής. Ιστορικά, η πόλη χτίστηκε γύρω από το εργοστάσιο και συνεπώς η επιβίωσή της εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την Volkswagen», λέει ο Στέφεν Σμιτ, εκπρόσωπος Τύπου συνδικάτου IG Metall.
Πάνω από 60.000 κάτοικοι του Βόλφσμπουργκ και των γύρω περιοχών εργάζονται για την VOlkswagen. Κάτι που σημαίνει πως η τοπική οικονομία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από αυτούς τους εργαζόμενους. Ακόμα και όσοι δεν δουλεύουν στο εργοστάσιο έχουν πλήρη αντίληψη της τεράστιας σημασίας του για την πόλη.
«Τι σημαίνει η VOlkswagen για την πόλη του Βόλφσμπουργκ; Βασικά είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης και πρακτικά η πόλη αναπτύχθηκε αποκλειστικά εξαιτίας της Volkswagen. Αυτή είναι η ουσία» λέει ο Χανς Γιούργκεν Κλάσεν, κάτοικος του Βολφσμπουργκ.
Ο δήμαρχος της πόλης είπε στο euronews πως η Volkswagen οδήγησε σε μεγάλη οικονομική ανάπτυξη και κοινωνική σταθερότητα το Βόλφσμπουργκ. Και υπάρχουν επίσης ισχυροί συναισθηματικοί δεσμοί. Οι περισσότεροι οδηγούν αυτοκίνητα της Volkwagen και όλοι έχουν συγγενείς που δουλεύουν στο εργοστάσιο. Κάτι που επηρεάζει και τους εργαζόμενους.
«Θα είναι καταστροφή για μένα. Είμαστε μια οικογένεια της Volkswagen. Η οικογένειά μου, ο παππούς μου έχουν δουλέψει εκεί, ο πατέρας μου επίσης δούλεψε εκεί και εγώ και ο γιος μου τώρα εργαζόμαστε εκεί» λέει ο Λουίτζι Καταπάνο.
Volkswagen: Διαδηλώσεις έξω από την αίθουσα των διαπραγματεύσεων συνδικάτων-εταιρείας
Οι συνομιλίες για τις αμοιβές και τις συνθήκες εργασίας στη Volkswagen έρχονται εν μέσω αναφορών για περικοπές θέσεων εργασίας και, για πρώτη φορά στην ιστορία για πιθανό κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία.
Τουρκία: Θεωρεί ότι οι Κούρδοι μαχητές θα εκδιωχθούν από το σύνολο του συριακού εδάφους
Οι εργασιακές σχέσεις παραμένουν τεταμένες στη Volkswagen, όπου το σχέδιο της διοίκησης για την εφαρμογή δραστικών μέτρων περικοπής του κόστους συγκρούεται με τα αιτήματα των συνδικάτων, μεταξύ των οποίων και η αύξηση των μισθών κατά 7%.
Και οι δύο πλευρές συναντήθηκαν στο παλάτι Herrenhausen του Ανόβερου την Τετάρτη, όπου οι διαπραγματεύσεις για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις μετατράπηκαν σε συνομιλίες για αυστηρά μέτρα λιτότητας.
Πριν από τις συνομιλίες, η επικεφαλής των διαπραγματεύσεων Daniela Cavallo, επικεφαλής του Συμβουλίου Εργασίας του Ομίλου Volkswagen (VW) δήλωσε ότι οι συνομιλίες σχετικά με την ασφάλεια των θέσεων εργασίας είναι “αδιαπραγμάτευτες”.
Union leaders warned Volkswagen against making a ‘historic mistake’ as the two sides started pay talks that are likely to determine how aggressively Europe’s biggest automaker pursues layoffs and potential factory closures in Germany https://t.co/5H5OTeGgWq pic.twitter.com/ihyGOVdVae
— Reuters (@Reuters) September 25, 2024
Ο Arne Meiswinkel, επικεφαλής διαπραγματευτής της VW, εξέφρασε την άποψη της εταιρείας, λέγοντας: “Η κατάσταση στην έδρα μας στη Γερμανία είναι πολύ σοβαρή”. Συνέχισε: “Σήμερα, στον πρώτο γύρο, αξιολογούμε την αρχική κατάσταση. Είμαστε προσηλωμένοι στη Γερμανία ως επιχειρηματική τοποθεσία και στις βιομηχανικές θέσεις εργασίας. Ωστόσο, αυτό απαιτεί υψηλό επίπεδο ανταγωνιστικότητας”.
Η διοίκηση απέρριψε τα αιτήματα του μεγαλύτερου συνδικάτου της Γερμανίας, του IG Metall, με τον Meiswinkel να δηλώνει: “Χρειαζόμαστε συνεχείς μειώσεις κόστους και μια δομή που να διασφαλίζει το μέλλον για τις συνθήκες εργασίας που καλύπτονται από τη συλλογική μας σύμβαση”.
Είπε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να μειώσουν το εργατικό κόστος στη Γερμανία και να χρησιμοποιήσουν προσωρινά εργαζόμενους.
“Μπορούμε να διατηρήσουμε την κορυφαία θέση μας και να διαφυλάξουμε τις θέσεις εργασίας μακροπρόθεσμα μόνο αν εργαστούμε πιο οικονομικά … κάτι που δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς τη συμβολή του εργατικού δυναμικού”, είπε.
Μετά τη λήξη των τρίωρων συνομιλιών, ο διαπραγματευτής της IG Metall Daniel Friedrich δήλωσε: “Τα αιτήματα και τα επιχειρήματά μας είναι γνωστά εδώ και μήνες.
“Είναι κρίμα που οι εργοδότες δεν παρουσίασαν σήμερα μια προσφορά. Περιμένουμε να ξεκινήσουν γρήγορα σοβαρές διαπραγματεύσεις και να παρουσιάσουν στους εργαζόμενους μια ουσιαστική προσφορά στον δεύτερο γύρο των διαπραγματεύσεων”.
Η συλλογική σύμβαση εργασίας της Volkswagen ισχύει για περίπου 120.000 εργαζόμενους στα εργοστάσια του Βόλφσμπουργκ, του Μπραουνσβάιγκ, του Ανόβερου, του Σάλτσγκιτερ, του Έμντεν και του Κάσελ.
Ειδήσεις σήμερα
Τσουρός σε Ουγγαρέζο: «Θα σε μούντζωνα τώρα αλλά είμαστε στον αέρα» – Τι συνέβη; [βίντεο]