Ρεπορτάζ του AFP ανέδειξε τέτοιες περιπτώσεις «προώθησης περιεχομένου» σε λογαριασμούς Instagram, TikTok και Twitch σε Ινδία, Μεξικό, Νότια Αφρική και Ηνωμένες Πολιτείες με πρωτοβουλία πετρελαϊκών εταιριών όπως η BP, η Chevron, η ExxonMobil και η Shell. Σε άλλη έρευνα, η DeSmog ένας ειδησεογραφικός ιστότοπος που ασχολείται με την παραπληροφόρηση για το κλίμα, δήλωσε ότι εντόπισε περισσότερους από 100 ινφλουένσερς που προωθούν εταιρίες πετρελαίου και φυσικού αερίου – μεταξύ αυτών και μίας γιαγιάς από τις Φιλιππίνες, που συνήθως κάνει δημοσιεύσεις για την οικογένειά της.
Οι αναλυτές λένε ότι οι εταιρίες στοχεύουν σε νέους ανθρώπους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να ενισχύσουν τις επιχειρήσεις τους, που βασίζονται στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, ακόμα και όταν οι χώρες αναζητούν καθαρότερες εναλλακτικές λύσεις για να περιορίσουν την υπερθέρμανση του πλανήτη, η οποία προκαλείται σε συντριπτικό βαθμό από την καύση ορυκτών καυσίμων. «Πολλοί νέοι γνωρίζουν πολύ καλά τον επείγοντα χαρακτήρα της κλιματικής κρίσης και βλέπουν με κακό μάτι τις εταιρίες ορυκτών καυσίμων, οι οποίες επιδιώκουν τώρα να “χτίσουν” κοινωνικό κεφάλαιο με αυτά τα ακροατήρια”, δήλωσε στο AFP η Μελίσα Αρόντσικ, καθηγήτρια Eπικοινωνίας και Πληροφόρησης στο Πανεπιστήμιο Rutgers στην Ολλανδία.
Το Γαλλικό Πρακτορείο εντόπισε βίντεο που προωθούσαν προϊόντα του πετρελαϊκού κολοσσού ExxonMobil, μεταξύ των οποίων ένα από μία έγκυο, η οποία ανήρτησε βίντεο από πρατήριο καυσίμων και «διαφήμιζε» το πρόγραμμα ανταμοιβών της εταιρίας. «Η ExxonMobil, όπως και πολλές άλλες εταιρίες, συνεργάζεται με ινφλουένσερς για να εκπαιδεύσει τους καταναλωτές σχετικά με τα πλήρη οφέλη του προγράμματος ανταμοιβής καυσίμων», δήλωσε στο AFP η εκπρόσωπος της εταιρίας για τις σχέσεις με τα Μέσα Ενημέρωσης, Λόριν Νάιτ, σε ηλεκτρονικό μήνυμα. Εκπρόσωπος της Shell, ο οποίος ζήτησε να μην κατονομαστεί, δήλωσε στο AFP ότι χρησιμοποιεί διαφήμιση και μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να προωθήσει τα προϊόντα της με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, αλλά αρνήθηκε να δώσει παραδείγματα, ενώ δεν θέλησε να σχολιάσει τις αμειβόμενες συνεργασίες για τα προϊόντα βενζίνης.
Ο Τραμπ επέλεξε την Τάλσι Γκάμπαρντ για διευθύντρια της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών
Ενδεικτικό είναι πως ανάλυση που δημοσιεύτηκε το 2021 από τη «δεξαμενή σκέψης» InfluenceMap διαπίστωσε ότι οι πετρελαϊκές εταιρίες ξόδεψαν 10 εκατομμύρια δολάρια σε διαφημίσεις στο facebook μέσα σε ένα χρόνο. Οι ινφλουένσερς δέχονται επικρίσεις από όσους ζητούν περιβαλλοντική συνείδηση. «Μεγάλωσα με τα βίντεό σας για να σας βλέπω να ξεπουλιέστε σε μία από τις πιο ανήθικες και απάνθρωπες εταιρίες που υπάρχουν», έγραψε ένας από τους πολλούς απογοητευμένους ακόλουθους σε σχετικό βίντεο προώθησης στο Instagram.
Ειδήσεις σήμερα
Σάνα Μάριν: Η «ροκ» πρώην πρωθυπουργός της Φινλανδίας παραιτήθηκε από την ηγεσία του κόμματός της