Το «φάντασμα» της πανδημίας επιστρέφει στα αεροδρόμια, με τις ακυρώσεις, τις αναβολές και τις καθυστερήσεις πτήσεων να προκαλούν εκνευρισμό στους επιβάτες και να δημιουργούν πρωτοφανείς προκλήσεις για τους ιθύνοντες αεροπορικών εταιριών και αεροδρομίων που προσπαθούν να ανταποκριθούν (καθυστερημένα) στην αυξημένη ζήτηση για μετακινήσεις.
«Δεν είχαμε οδηγό χρήσης για τη μετά την πανδημία ταξιδιωτική κίνηση», αναφέρουν παράγοντες του κλάδου στα διεθνή ΜΜΕ, εξηγώντας ότι δεν περίμεναν ότι οι μετακινήσεις των πολιτών θα επέστρεφαν στα επίπεδα του 2019 τόσο σύντομα. Σύμφωνα με τους «Financial Times», ο αριθμός των προγραμματισμένων πτήσεων ήταν περίπου στο 89% των επιπέδων του 2019 τον περασμένο μήνα.
Επειτα από δύο χρόνια περιοριστικών μέτρων λόγω της υγειονομικής κρίσης, οι πολίτες δείχνουν έτοιμοι να ταξιδέψουν και πάλι παρά τον πληθωρισμό και τις αυξήσεις στο κόστος διαβίωσης. Τα ταξιδιωτικά πρακτορεία μιλούν για «εκδικητικά ταξίδια» («revenge travel») καθώς οι πολίτες επιδιώκουν να επανακτήσουν όσα στερήθηκαν το προηγούμενο διάστημα.
Η επιστροφή στους αιθέρες απαιτεί όμως γερά νεύρα αφού οι ελλείψεις προσωπικού, οι συνεχείς απεργίες και η δυσαρέσκεια των υπαλλήλων κάνει αδύνατη την εύρυθμη λειτουργία των αεροδρομίων και των αεροπορικών εταιριών που πλέον μειώνουν τις πτήσεις για να διαχειριστούν τη ζήτηση.
Μέτρα κατόπιν εορτής
Τα μεγαλύτερα αεροδρόμια σε Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία, Ολλανδία και Βέλγιο λαμβάνουν μέτρα κατόπιν εορτής για να περιορίσουν τον αντίκτυπο της κρίσης των μεταφορών που αναμένεται να ενταθεί τους καλοκαιρινούς μήνες και να διαρκέσει τουλάχιστον έως το τέλος του έτους. Εντονότερα είναι τα προβλήματα στη Βρετανία, όπου επικρατεί αλαλούμ στα αεροδρόμια Γκάτγουικ και Χίθροου και οι αεροπορικές ακυρώνουν καθημερινά πτήσεις λόγω αδυναμίας εξυπηρέτησης των επιβατών.
Οι ιθύνοντες υποστηρίζουν ότι δεν προέβλεψαν τη ραγδαία αύξηση της ζήτησης, ενώ οι όποιες προσλήψεις δρομολογήθηκαν τον χειμώνα και την άνοιξη καθυστερούν λόγω γραφειοκρατικών ζητημάτων, αδειών ασφαλείας και εκπαίδευσης. Κάποιοι αναφέρουν πως το Brexit δυσχεραίνει την εύρεση προσωπικού από χώρες της Ε.Ε. και οι υποψήφιοι από ευρωπαϊκές χώρες διστάζουν να απασχοληθούν σε μια χώρα μη μέλος, λόγω των νέων κανονισμών.
Η εταιρία διαχείρισης του ολλανδικού αεροδρομίου του Σίπολ υποστηρίζει πως δεν διαθέτει επαρκή αριθμό πιλότων καθώς βρίσκονται ακόμη σε φάση εκπαίδευσης. Σημειώνει ότι οι ελλείψεις προκλήθηκαν γιατί πολλοί πιλότοι αποφάσισαν να εγκαταλείψουν το επάγγελμα στη διάρκεια της πανδημίας, κρίνοντας μη ικανοποιητικές τις αποδοχές τους και εξοντωτικούς τους όρους εργασίας τους, μια τάση που περιγράφεται ως «μεγάλη παραίτηση» και γιγαντώνεται σε ΗΠΑ και Ευρώπη. Επίσης, οι μεγαλύτερης ηλικίας εργαζόμενοι επέλεξαν να συνταξιοδοτηθούν πρόωρα.
Η αεροπορική βιομηχανία υποστηρίζει ότι έχει χάσει 2,3 εκατ. θέσεις εργασίας παγκοσμίως κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με την επίγεια εξυπηρέτηση και την ασφάλεια να έχουν πληγεί περισσότερο, σύμφωνα με τον ανεξάρτητο συνασπισμό οργανώσεων «Air Transport Action Group» που εκπροσωπεί τον κλάδο. Οπως αναφέρει η ιστοσελίδα «Reuters», αεροδρόμια σε Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία και Ολλανδία προσφέρουν προνόμια, όπως αυξήσεις μισθών και μπόνους για τους εργαζόμενους που συστήνουν έναν φίλο για να κάνουν πιο δελεαστικές τις θέσεις εργασίας. Την ίδια ώρα, κορυφαίες εταιρίες στρατολόγησης έχουν ανακοινώσει χιλιάδες θέσεις εργασίας σε όλη την Ευρώπη.
Αντίστοιχο είναι το σκηνικό στις ΗΠΑ όπου η Delta Airlines αποφάσισε να ακυρώσει πτήσεις για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο για να εξυπηρετήσει το κοινό. Σύμφωνα με την εταιρία δεδομένων επιβατικών πτήσεων FlightA ware, στο αεροδρόμιο Λα Γκουάρντια της Νέας Υόρκης ακυρώνεται τακτικά πάνω από το ένα τρίτο του συνόλου των πτήσεων και πάνω από το ένα τέταρτο των πτήσεων ακυρώνεται στο γειτονικό Νιούαρκ Λίμπερτι του Νιου Τζέρσεϊ.
ΣΕ ΑΠΕΡΓΙΑΚΟ ΚΛΟΙΟ η… βιομηχανία μεταφορών
Τα προβλήματα δεν αφορούν μόνο στον κλάδο της αεροπορίας, καθώς εργαζόμενοι στη «βιομηχανία» των μεταφορών (σιδηρόδρομοι, μετρό, λεωφορεία) προχωρούν σε κινητοποιήσεις ζητώντας αυξήσεις μισθών και καλύτερες συνθήκες εργασίας.
Το Λονδίνο παρέλυσε αυτή την εβδομάδα με την τριήμερη απεργία (Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή) που πραγματοποίησαν οι εργαζόμενοι σε σιδηρόδρομους και μετρό, στη μεγαλύτερη κινητοποίηση των τελευταίων 30 ετών που θύμισε τον απεργιακό «πυρετό» της δεκαετίας του 1970. Τα συνδικάτα που εκπροσωπούν περίπου 40.000 υπαλλήλους δεν κατέληξαν σε συμφωνία με την κυβέρνηση για αύξηση του μισθού και επαναφορά επιδομάτων και προνομίων.
Η κυβέρνηση έχει αποκλείσει τιμαριθμική αναπροσαρμογή των αμοιβών στον δημόσιο τομέα, ενώ προωθεί απεργοσπαστική νομοθεσία «έκτακτης ανάγκης». Το ντόμινο των απεργιών θα συνεχιστεί κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού καθώς οι ενώσεις των γιατρών, των εκπαιδευτικών και διάφορων κλάδων των μεταφορών έχουν προαναγγείλει κινητοποιήσεις.
Σε πανεθνική απεργία προχώρησαν τα τρία μεγαλύτερα συνδικάτα στο Βέλγιο τη Δευτέρα, επηρεάζοντας τις αερομεταφορές στις Βρυξέλλες και τις φορτοεκφορτώσεις στο λιμάνι της Αμβέρσας, το τρίτο μεγαλύτερο της Ευρώπης.
Οι απεργίες που οργανώνουν τα συνδικάτα και οι ενώσεις (σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις) που εκπροσωπούν τους εργαζόμενους στον ταξιδιωτικό κλάδο, ζητώντας αυξήσεις μισθών, μπόνους και προσλήψεις, αναμένεται να εντείνουν το ήδη χαοτικό ταξιδιωτικό περιβάλλον. Οι εργαζόμενοι στην Βritish Airways στο Χίθροου, της Ryanair σε πέντε ευρωπαϊκές χώρες, της Brussels Airways, της Lufthansa και της Easy Jet έχουν προαναγγείλει απεργίες εν μέσω θέρους. Σε κάποιες περιπτώσεις οι κινητοποιήσεις φτάνουν τις εννιά ημέρες. Στις 2 Ιουλίου κατεβάζουν ρολά τα αεροδρόμια στη Γαλλία, όπου απαιτείται η κάλυψη 4.000 κενών θέσεων.
Ειδήσεις σήμερα
Έως 20 Αυγούστου οι αποφάσεις για τις κάλπες – Τα δύο σενάρια του Μαξίμου
Οι τουρκικές προκλήσεις και οι ισορροπίες στο ΝΑΤΟ – Όλο το παρασκήνιο