Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισέλ χρησιμοποίησε ιδιωτικό τζετ για 72 από τα 112 επίσημα ταξίδια του. Τα δεδομένα πτήσης που έχει στην κατοχή της η ιστοσελίδα, δείχνουν ότι ο Μισέλ ταξίδεψε με εμπορικά αεροπλάνα σε μόλις 18 από τις 112 αποστολές που πραγματοποιήθηκαν μεταξύ της έναρξης της θητείας του το 2019 έως τον Δεκέμβριο του 2022.
Ο Ευρωπαίος ηγέτης χρησιμοποίησε ναυλωμένα «αεροπορικά ταξί» σε περίπου 72 ταξίδια, περίπου το 64% του συνόλου των ταξιδιών τους, συμπεριλαμβανομένων των συνομιλιών COP27 στην Αίγυπτο τον περασμένο Νοέμβριο και της συνόδου κορυφής COP26 στη Γλασκώβη το 2021. Ο Μισέλ κάλεσε την πρόεδρο της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην πτήση για την Αίγυπτο.
Οι συγκεκριμένες επιλογές από τους προέδρους της ΕΕ στις συνομιλίες για το κλίμα υπογραμμίζουν ένα μακροχρόνιο δίλημμα για τους παγκόσμιους ηγέτες: Πώς είναι δυνατόν να εφαρμόσουν αυτά που κηρύττουν για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, ενώ αντιμετωπίζουν επίσης ένα απαιτητικό ταξιδιωτικό πρόγραμμα που κάνει την ιδιωτική αεροπορία μια δελεαστική επιλογή – ακόμη και… αναγκαίο κακό;
Όταν ο Μισέλ, πρώην πρωθυπουργός του Βελγίου, έφτασε στο θέρετρο του Σαρμ Ελ Σέιχ, έδωσε το δικό του μήνυμα στους συγκεντρωμένους αξιωματούχους: «Έχουμε ένα κλιματικό όπλο στο κεφάλι μας. Ζούμε με δανεικό χρόνο».
«Είμαστε, και θα παραμείνουμε, πρωταθλητές της δράσης για το κλίμα», είχε πει χαρακτηριστικά.
Ουκρανία: Φωτογραφίες με θραύσματα του νέου υπερηχητικού πυραύλου της Ρωσίας - «Δεν έχουμε ξαναδεί κάτι τέτοιο»
Σύμφωνα με τη ΜΚΟ Transport & Environment, ένα ιδιωτικό τζετ μπορεί να εκπέμπει 2 τόνους CO2 ανά ώρα. Αυτό σημαίνει ότι κατά τη διάρκεια της πεντάωρης πτήσης επιστροφής προς το Σαρμ Ελ Σέιχ, το αεροσκάφος του Μισέλ και της φον ντερ Λάιεν μπορεί να είχε εκπέμψει περίπου 20 τόνους CO2, την ώρα που ο μέσος πολίτης της ΕΕ εκπέμπει περίπου 7 τόνους κατά τη διάρκεια ενός έτους.
Οι περισσότεροι εκπρόσωποι της COP27 — συμπεριλαμβανομένου του επικεφαλής της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ, Φρανς Τίμερμανς, σύμφωνα με έναν αξιωματούχο της Επιτροπής πραγματοποίησαν εμπορικές πτήσεις που είναι συνήθως γεμάτες με τουρίστες που αναζητούν τον ήλιο. Η απόφαση να ταξιδέψει στην Αίγυπτο με ιδιωτικό τζετ ελήφθη αφού δεν υπήρχαν διαθέσιμες εμπορικές πτήσεις για να επιστρέψει ο Μισέλ στις Βρυξέλλες εγκαίρως για τα καθήκοντά του στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, δήλωσε στο POLITICO ο εκπρόσωπός του Μπάρεντ Λέιτς.
Το προσωπικό διερεύνησε επίσης την επιλογή του Βέλγου πρωθυπουργού Alexander De Croo να πετάξει με το αεροπλάνο, αλλά ήταν προγραμματισμένο να επιστρέψει πριν ολοκληρωθούν οι εργασίες του Mισέλ στη Σύνοδο COP27. Σε αντίθεση με πολλές εθνικές κυβερνήσεις, η ΕΕ δεν έχει σχέδια για τη μεταφορά των ηγετών της. Η μίσθωση ενός ιδιωτικού τζετ ήταν «η μόνη κατάλληλη επιλογή υπό τις περιστάσεις», είπε ο Λέιτς. «Δεδομένου ότι ο πρόεδρος της Επιτροπής προσκλήθηκε επίσης στο COP27, προτείναμε να μοιραστούμε μια πτήση».
Ο Λέιτς τόνισε ότι η πτήση συμμορφωνόταν με τους εσωτερικούς κανόνες του Συμβουλίου, οι οποίοι υπαγορεύουν ότι οι υπάλληλοι πρέπει να πετούν με εμπορικές πτήσεις όταν αυτό είναι δυνατόν. Εκπρόσωπος της Κομισιόν επιβεβαίωσε ότι το ηγετικό ζεύγος της ΕΕ είχε μοιραστεί την καμπίνα προς το Σαρμ Ελ Σέιχ, σημειώνοντας ότι η άφιξη στον προορισμό με εμπορική πτήση ήταν δύσκολη λόγω του μεγάλου όγκου κίνησης και του φορτωμένου προγράμματος της φον ντερ Λάιεν.
«Το γεγονός ότι και οι δύο πρόεδροι ταξίδεψαν μαζί, με τις ομάδες τους, δείχνει ότι έκαναν ό,τι ήταν δυνατό για να βελτιστοποιήσουν τις ταξιδιωτικές ρυθμίσεις και να μειώσουν το σχετικό αποτύπωμα άνθρακα», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος της Επιτροπής.
Η Επιτροπή είχε δηλώσει προηγουμένως στο POLITICO ότι η χρήση ναυλωμένων ταξιδιών από τη φον ντερ Λάιεν περιορίζεται σε «εξαιρετικές περιστάσεις», όπως για λόγους ασφαλείας ή εάν μια εμπορική πτήση δεν είναι διαθέσιμη ή δεν ταιριάζει με τις καθημερινές δεσμεύσεις. Η Κομισιόν είχε προηγουμένως απορρίψει το αίτημα του POLITICO να κοινοποιήσει λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τους τρόπους μεταφοράς που χρησιμοποιεί η επικεφαλής της Επιτροπής για τα ταξίδια της στο εξωτερικό.
Στο πλαίσιο των κλιματικών της στόχων, η ΕΕ επιδιώκει να αυστηροποιήσει τους κανόνες της για τα ταξίδια του προσωπικού για να ενθαρρύνει πιο οικολογικούς τρόπους μεταφοράς και να μειώσει τις εκπομπές βλαβερών αερίων. Η Επιτροπή στοχεύει να πετύχει την κλιματική ουδετερότητα έως το 2030 μεταβαίνοντας σε «βιώσιμα επαγγελματικά ταξίδια», ευνοώντας τις πιο πράσινες ταξιδιωτικές επιλογές και ενθαρρύνοντας τους υπαλλήλους να κάνουν ποδήλατο, να περπατούν ή να παίρνουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς στη δουλειά.
Ο Λέιτς είπε ότι το προσωπικό του Μισέλ ρώτησε για τη δυνατότητα χρήσης βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, αλλά «δυστυχώς» του είπαν ότι ούτε τα αεροδρόμια των Βρυξελλών ούτε του Σαρμ Ελ Σέιχ είχαν σχετικές προμήθειες. Από το 2021, ο Μισέλ έχει αντισταθμίσει τις εκπομπές των πτήσεων του μέσω ενός σχεδίου που χρηματοδοτεί ένα εργοστάσιο κεραμικών στη Βραζιλία για να αλλάξει τα καύσιμα από παράνομη ξυλεία σε γεωργικά και βιομηχανικά απόβλητα, σύμφωνα με τον Λέιτς. Από το 2022, αυτό ισχύει για όλες τις πτήσεις του.