Καθυστερήσεις
«Υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση πρώτων υλών που είναι απαραίτητες για τη μεταποίηση, σε αναλώσιμα, παιχνίδια και ανταλλακτικά αυτοκινήτων, καθώς ο χρόνος άφιξης των πλοίων έχει αυξηθεί κατά 14 μέρες», αναφέρει στον «Ε.Τ.» ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Βασίλης Κορκίδης. Οπως εξηγεί, πάνω από 200.000 κοντέινερ δεν έχουν φτάσει ακόμα στο λιμάνι του Πειραιά, δεδομένου ότι περίπου 50.000 κοντέινερ ταξιδεύουν προς τη χώρα μας κάθε εβδομάδα μέσω Σουέζ. Η εναλλακτική διαδρομή που ακολουθούν πλέον τα πλοία, κάνοντας το γύρο της Αφρικής, έχει εκτοξεύσει το κόστος μεταφοράς. «Μέχρι τις 12 Δεκεμβρίου τα ναύλα για κάθε κοντέινερ ήταν στα 1.850 ευρώ και τώρα αγγίζουν τις 6.000 ευρώ. Μιλάμε για αύξηση κατά 285%», επισημαίνει ο κ. Κορκίδης.
Αίτημα
Στο πλαίσιο αυτό, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς, ως φορέας που εκπροσωπεί το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, απέστειλε επιστολή προς τον πρωθυπουργό και τους υπουργούς του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, με την οποία ζητά την επιβολή πλαφόν στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων, ώστε να περιοριστούν οι ανατιμήσεις στην αγορά, που θεωρείται βέβαιο ότι θα έρθουν λόγω της κατάστασης στο Σουέζ. Οπως αναφέρει ο κ. Κορκίδης στην επιστολή, θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε με τις κατάλληλες οδηγίες να επιτραπεί στα εμπορεύματα που μεταφέρονται με πλοία από την Ασία προς την Ευρώπη τα οποία κάνουν τον περίπλου της Αφρικής να μην επιβάλλονται δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις στο 100% των σημερινών και συνεχώς αυξανόμενων ναύλων, αλλά να μειωθούν σε ποσοστό που θα αντιστοιχεί στα μέσα επίπεδα των ναύλων που θα καταβάλλονταν όταν τα πλοία διέρχονται κανονικά από τη Διώρυγα του Σουέζ, εφαρμόζοντας ένα «είδος πλαφόν» στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων με βάση τις τιμές της 12ης Δεκεμβρίου 2023.
Ρούχα, έπιπλα
Αν και προς το παρόν εκπρόσωποι των μεγάλων αλυσίδων λιανικού εμπορίου τηρούν στάση αναμονής για τα αποτελέσματα που θα έχουν οι επιθέσεις των Χούθι στο εμπόριο, εκτιμούν ότι σε πρώτη φάση τα είδη ένδυσης, υπόδησης, καθώς και τα έπιπλα θα ανατιμηθούν κατά τουλάχιστον 3,5%.
Την εκτίμηση ότι τα ναύλα θα επιστρέψουν στα επίπεδα της πανδημίας κάνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), Αντώνης Μακρής. «Τα ναύλα, παρότι είχαν υποχωρήσει στα 1.800-2.000 ευρώ ανά κοντέινερ, πλέον κινούνται στα επίπεδα των 9.000 ευρώ κι εκτιμώ ότι θα ξαναφτάσουν στα 12.000 ευρώ που ήταν και την περίοδο της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, γεγονός που αναπόφευκτα θα οδηγήσει τις επιχειρήσεις σε αύξηση των τιμών», δηλώνει χαρακτηριστικά στον «Ε.Τ.».
Ακριβότερα τα παιχνίδια
Φόβους για ελλείψεις στα ράφια κατά την πασχαλινή περίοδο και νέο κύκλο ανατιμήσεων τουλάχιστον κατά 10% εκφράζουν οι εκπρόσωποι των μεγάλων αλυσίδων παιχνιδιών που εισάγονται από την Κίνα, λόγω τόσο των καθυστερήσεων στις παραδόσεις όσο και της αύξησης του κόστους των μεταφορικών.
«Από τις 18-21 μέρες που ήταν οι παραδόσεις, τώρα έχουν φτάσει να γίνονται στις 40-50 ημέρες, ενώ τα ναύλα για τα κοντέινερ από τις 2.500 ευρώ έχουν εκτιναχθεί στις 7.000 ευρώ», αναφέρει στον «Ε.Τ.» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Κατασκευαστών και Εμπόρων Παιδικών Παιχνιδιών, Γιάννης Παπαδόπουλος. Εκτιμά, δε, ότι αναπόφευκτα θα υπάρξουν και μεγάλες ανατιμήσεις.
Ειδήσεις σήμερα
ΕΛΑΣ: Ολοκληρώθηκαν οι κρίσεις και για τους ταξίαρχους – Ποιοι προάγονται, ποιοι αποστρατεύονται
Μεσολόγγι: Νέα πρόσωπα στο «κάδρο» των ερευνών για την εξαφάνιση του Μπάμπη
Independent: «Παράξενο, άγνωστο αντικείμενο εντοπίστηκε στον γαλαξία μας»