Αυτή από τα αεροπλάνα. Οι θέσεις για στάθμευση τους στα αεροδρόμια έχουν σχεδόν γεμίσει. Τα αεροπλάνα καθηλώνονται και περιμένουν πότε θα βρεθούν ξανά στον αέρα.
Οι ευρωπαϊκοί αεροδιάδρομοι στον αέρα έχουν σχεδόν αδειάσει αφού οι περισσότερες ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν αναστείλει τις πτήσεις τους λόγω του κορωνοϊού. Όπως ανέφερε στο euronews εκπρόσωπος του Eurocontrol, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας Πτήσεων, την περασμένη Κυριακή 29 Μαρτίου 2020, είχαμε ένα νέο ρεκόρ πτήσεων. Μόλις 3.352 πτήσεις! Ένα εξαιρετικά χαμηλό ρεκόρ μέχρι στιγμής. Την Κυριακή 31 Μαρτίου 2019, είχαν γίνει 27.822 πτήσεις! Δηλαδή μιλάμε για μία μείωση της τάξης του 88%.
Το θετικό είναι για την ατμόσφαιρα που όπως δείχνουν τα στοιχεία έχει αρχίσει να καθαρίζει ο ατμοσφαιρικός αέρας αφού δεν υπάρχει η ρύπανση από τα αεροπλάνα, τα αυτοκίνητα στους δρόμους και γενικά από τα εργοστάσια.
Το μεγάλο πρόβλημα όμως τώρα είναι στους υπεύθυνους των αεροδρομίων και κυρίως των μεγάλων που προσπαθούν να τακτοποιήσουν στις πίστες των αεροδρομίων τα ακινητοποιημένα αεροπλάνα.
Είναι η πρώτη φόρα που καλούνται να αντιμετωπίσουν τέτοιο φαινόμενο. Όπως ανέφεραν στο euronews ακόμη και το 2010, όταν είχε εκραγεί το ηφαίστειο στην Ισλανδία και επηρεάστηκε ο εναέριος χώρος της Ευρώπης, δεν υπήρξε τέτοιος συνωστισμός στις πίστες των αεροδρομίων.
Μιλώντας στο euronews, εκπρόσωπος της Air France, περίπου ο μισός τους στόλος, από τα 300 αεροπλάνα, βρίσκονται σταθμευμένα αυτή τη στιγμή στα τρία αεροδρόμια του Παρισιού Roissy, Charles de Gaulle και Vatry καθώς και στο αεροδρόμιο της Τουλούζης Blagnac.
Ο μεγαλύτερος αεροπορικός όμιλος της Ευρώπης, ο γερμανικός Lufthansa Group μας ανέφερε ότι 270 αεροπλάνα της Lufthansa, Swiss και Eurowings, βρίσκονται ακόμη σε πτήσεις για επαναπατρισμό τουριστών από το εξωτερικό.
Ισραήλ: Δύο φωτοβολίδες έπεσαν μπροστά από το σπίτι του Μπενιαμίν Νετανιάχου στη Καισάρεια
Όμως εκατοντάδες άλλα αεροπλάνα του ομίλου (σε αυτόν ανήκουν οι Lufthansa, Swiss, Eurowings, Condor, Austrian, Brussels Airlines), έχουν καθηλωθεί και βρίσκονται στα αεροδρόμια του Μονάχου, της Φρανκφούρτης και του Βερολίνου. Άλλα αεροσκάφη της Lufthansa βρίσκονται παρκαρισμένα σε αεροδρόμια της Γαλλίας και της Πορτογαλίας.
Αεροπλάνα της Austrian Airlines και της Brussels Airlines, όπου όλα τα αεροσκάφη τους έχουν ήδη καθηλωθεί βρίσκονται παρκαρισμένα, προκαλώντας μια συμφόρηση, στα αεροδρόμια της Βιέννης και του Βελγίου.
Στην Ελλάδα, οι αεροπορικές εταιρείες όπως και τα αεροδρόμια αντιμετωπίζουν τις ίδιες δυσκολίες. Σύμφωνα ωστόσο με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, θα βρεθεί μια αμοιβαία αποδεκτή και θετική λύση για όλους τους ενδιαφερομένους.
Η Easyjet, που ανακοίνωσε μόλις προχθές ότι σταματάει όλες τις πτήσεις της, θα διοχετεύσει τα 330 αεροπλάνα της στις 29 βάσεις που διαθέτει σε ευρωπαϊκά αεροδρόμια και εφόσον αυτά έχουν χώρο.
Από την πλευρά της η British Airways έχει στείλει μεγάλο μέρος του στόλου της στο Bournemouth Airport.
Και αυτό είναι μόνο ένα μέρος του τι συμβαίνει σε μερικά από τα αεροδρόμια της Ευρώπης. Φωτογραφίες και βίντεο από διάφορα άλλα αεροδρόμια, όχι μόνο στην Ευρώπη, δείχνουν τα αεροπλάνα παρκαρισμένα στις πίστες των αεροδρομίων ακόμη και σε χώρους που κανονικά δεν μπορούσαν να σταθμεύσουν.
Όμως επειδή μερικά από αυτά τα αεροδρόμια διαθέτουν 3-4 αεροδιάδρομους προσγείωσης και απογείωσης οι οποίοι πλέον χρησιμοποιούνται κυρίως από αεροπλάνα cargo, έχουν προχωρήσει στην χρήση πλαϊνών αεροδιαδρόμων για την στάθμευση των καθηλωμένων αεροπλάνων.
Emirates parking lot at DWC. Plenty of 777 & 380s. This video was forwarded to me, it's not mine. If it's yours let me know for credit etc. pic.twitter.com/7X9iCcMurS
— Doug Sommerville (@belowmda) March 27, 2020
Και στις ΗΠΑ, τα αεροδρόμια γεμίζουν και αυτά αρκετά γρήγορα και οι αρχές έχουν χρησιμοποιήσει και εκεί χώρους που συνήθως δεν έβαζαν αεροπλάνα να σταθμεύσουν αφού δεν υπάρχει διαθέσιμος χώρος.
Στην Ασία, η Korean Airlines, επιβεβαίωσε στο euronews, ότι περισσότερο από το 90% του στόλου της, δηλαδή περίπου 145 αεροπλάνα, είναι για την ώρα εκτός λειτουργίας και βρίσκονται σταθμευμένα σε διάφορα αεροδρόμια της Νοτίου Κορέας.
Θα μπορούσαν να παρκάρουν τα αεροπλάνα αλλού;
Σύμφωνα με το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων ( International Airport Council (ACI), στο οποίο υπάγονται οι αεροπορικές εταιρείες, σε έγγραφο που ανέβασε στην ιστοσελίδα του πριν από λίγες μέρες, αναφέρει ότι ακόμη και αν όλα τα αεροπλάνα είναι καλά και σωστά παρκαρισμένα στα αεροδρόμια, ο διαθέσιμός χώρος είναι πολύ περιορισμένος.
Σε επικοινωνία μας με το Ευρωπαϊκό δίκτυο του ACI, υπάρχει μια πρόβλεψη σε περίπτωση που χρειαστεί τα αεροπλάνα να σταθμεύσουν σε χώρους εκτός…αεροδρομίου!
Ποιο είναι το κόστος για τις εταιρείες;
Ακόμη και καθηλώνοντας τα αεροσκάφη τους, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει κόστος. Οι εργασίες συντήρησης των αεροσκαφών συνεχίζονται σε αρκετά από αυτά, ενώ το σίγουρο είναι ότι όλα τα αεροσκάφη θα χρειαστούν συντήρηση και τεχνικούς ελέγχους πριν βρεθούν ξανά στον αέρα. Σύμφωνα με κάποια σενάρια, αναφέρουν ότι οι πτήσεις θα επανέλθουν στα κανονικά τους επίπεδα περίπου τον Οκτώβριο του 2020, με σταδιακή έναρξη πτήσεων ίσως λίγο νωρίτερα.
Για τις αεροπορικές τα καθηλωμένα αεροσκάφη σημαίνει και “καθηλωμένα” έσοδα και κέρδη. Σε μια ήδη εξαιρετικά δύσκολη περίοδο για τις αεροπορικές εταιρείες, ο COVID-19 αυξάνει ακόμη περισσότερο τους κινδύνους επιβίωσης των αεροπορικών εταιρειών που αρκετές από αυτές έχουν ήδη προχωρήσει στις περικοπές μισθών.