Γράφει ο Χάρης Αποστολόπουλος
Οι Βρυξέλλες από τη μεριά τους, δεν έκατσαν με σταυρωμένα τα χέρια και ήδη ετοιμάζονται να «απαντήσουν» στους δασμούς Τραμπ με δικούς τους υψηλότατους δασμούς, στοχεύοντας σε εμβληματικά αμερικανικά προϊόντα και εταιρείες. Έτσι, αν δεν αλλάξει κάτι ή ο Αμερικανός πρόεδρος δεν υποχωρήσει, δίνοντας την πρώτη κανονιά για έναν εμπορικό πόλεμο ανάμεσα σε ΗΠΑ και Ε.Ε., η Γηραιά Ήπειρος αναμένεται να επιβάλει αντίμετρα ύψους 25% σε βάρος της Harley-Davidson, του ουίσκι μπέρμπον ή της Levi’s, όπως ανακοίνωσε την περασμένη βδομάδα ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ.
Αναμφίβολα, αυτή η «πληρωμένη» απάντηση και τα ταχύτατα αντανακλαστικά που επέδειξαν οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι, θορύβησαν για τα καλά την Ουάσινγκτον, καθώς σύσσωμη η αμερικανική αγορά αναγνωρίζει πως μια τέτοιου είδους αντιμετώπιση θα επέφερε ισχυρά πλήγματα στην οικονομία της χώρας. Παράλληλα, αξίζει να αναφέρουμε πως ακόμα και το ίδιο το ΔΝΤ «άδειασε» τον πλανητάρχη, εκτιμώντας ότι τα μέτρα υπέρ του προστατευτισμού που αναμένεται να λάβει ο ίδιος, πιθανότατα θα γυρίσουν «μπούμερανγκ».
Ακόμα όμως κι αν ο κάθε Αμερικανός πολίτης καταλάβαινε πως σε έναν οικονομικό πόλεμο κανείς δεν θα έβγαινε κερδισμένος, ο Ντόναλντ Τραμπ αποτελεί ερωτηματικό, καθώς μέχρι στιγμής έχει αποδείξει πως πεισμώνει σαν κακομαθημένο αγοράκι στις δυσκολίες περιμένοντας να περάσει το δικό του.
Με αυτό το υπόβαθρο λοιπόν, ο αμερικανικός κολοσσός παραγωγής μοτοσικλετών, η θρυλική Harley-Davidson, αποφάσισε να ανακοινώσει ότι θα μεταφέρει μέρος της παραγωγής της εκτός των ΗΠΑ, στις μονάδες παραγωγής της στο εξωτερικό, εξηγώντας ότι οι δασμοί θα επιβαρύνουν την εταιρεία με 90-100 εκατ. δολάρια τον χρόνο. Επιπλέον, όπως ανέφερε η ανακοίνωση της εταιρείας, τα ευρωπαϊκά αντίποινα αυξάνουν κατά μέσο όρο το κόστος κάθε μοτοσικλέτας κατά 2.200 δολάρια, καθώς από τις 22 Ιουνίου οι δασμοί αυξήθηκαν στο 31% από μόλις 6%. Σημειώνεται δε, πως μετά την Αμερική, η Ευρώπη είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για τη Harley-Davidson καθώς κάθε χρόνο, πωλούνται περισσότερες από 40.000 μοτοσικλέτες.
Όμως αυτή η επιλογή της εταιρείας, εξόργισε τον Ντόναλντ Τραμπ ο οποίος καταφέρθηκε με πρωτοφανή δριμύτητα εναντίον της. Συγκεκριμένα, ανέφερε μέσω Twitter, ότι: «Είμαι έκπληκτος που απ’ όλες τις εταιρείες, πρώτη η Harley-Davidson παραδίδεται. Έδωσα σκληρή μάχη για αυτούς και τελικά εκείνοι δεν θέλουν να πληρώνουν δασμούς για να πουλάνε στην ΕΕ, κάτι που μας έχει «πληγώσει» άσχημα εμπορικά, αποφέροντας ζημιά 151 δισ. δολαρίων. Οι δασμοί είναι απλά μια δικαιολογία της Harley – κάντε υπομονή!».
Surprised that Harley-Davidson, of all companies, would be the first to wave the White Flag. I fought hard for them and ultimately they will not pay tariffs selling into the E.U., which has hurt us badly on trade, down $151 Billion. Taxes just a Harley excuse – be patient! #MAGA
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) June 25, 2018
Όμως δεν έμεινε απλά εκεί και μόλις μια μέρα μετά, επανήλθε με νέο «τιτίβισμα»: «Η Harley-Davidson πρέπει να παραμείνει 100% στην Αμερική, μαζί με τους ανθρώπους που σας οδήγησαν στην επιτυχία. Έκανα τόσα πολλά για εσάς και τώρα αυτό από μέρους σας. Άλλες εταιρείες επιστρέφουν πίσω, εκεί που ανήκουν! Δεν θα το ξεχάσουμε, ούτε οι πελάτες σας, ούτε οι πλέον πολύ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟΙ ανταγωνιστές σας!».
Harley-Davidson should stay 100% in America, with the people that got you your success. I’ve done so much for you, and then this. Other companies are coming back where they belong! We won’t forget, and neither will your customers or your now very HAPPY competitors!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) June 27, 2018
Γιατί τόση όμως εμμονή με αυτήν τη διαφαινόμενη επιλογή της Harley-Davidson; Αυτό ακριβώς είναι που θα εξετάσουμε στο σημερινό τεύχος του ET Magazine του EleftherosTypos.gr. Μα ασφαλώς διότι δεν πρόκειται για μια απλή εταιρεία παραγωγής μηχανών! Οι μοτοσικλέτες της Harley-Davidson, βρίθουν συμβολισμών για τον Αμερικανό πολίτη.
Τα «σιδερένια άλογα» όπως τα αποκαλούσαν οι Ινδιάνοι, αποτελούν την επιτομή του American Dream, είναι το συνώνυμο της ελευθερίας και της απελευθέρωσης στα μάτια του μέσου πολίτη των ΗΠΑ. Σε μια χώρα που δεν έχει και τόσο βαθιά ιστορία, όπως συμβαίνει με την πλειοψηφία των ευρωπαϊκών, ένας βιομηχανικός κολοσσός μπορεί και να αποτελεί την ζωντανή ιστορία της ίδιας της χώρας, όντας συνυφασμένος με την ελπίδα, τις πεποιθήσεις και τους αγώνες ενός ολόκληρου λαού.
Έτσι, στην περίπτωση της Harley, έχουμε ένα κλασικό αμερικανικό γέννημα-θρέμμα. Οι μηχανές της εταιρείας, η οποία ιδρύθηκε το 1903 από τους Ουίλιαμ Χάρλεϊ και Άρθουρ Ντάβιντσον στο Μιλγουόκι, χρησιμοποιήθηκαν από τον αμερικανικό στρατό στη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ εξόπλισαν το ίδιο στράτευμα και στον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο. Η συμφωνία αυτή που συνήφθη με το Πεντάγωνο χρεώνεται στον Χάρλεϊ, που κατάφερε να έρθει σε επαφή και να αναλάβει την κατασκευή 15.000 μοτοσικλετών για τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και 60.000 χιλιάδων για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ουκ ολίγες από αυτές τις μοτοσικλέτες, αργότερα, χρησιμοποιήθηκαν από αμερικανικές δημόσιες υπηρεσίες κοινής ωφέλειας – από Τροχαία και Ταχυδρομεία, μέχρι Πρώτες Βοήθειες και Επιχείρηση Ηλεκτρισμού.
Ακριβώς όμως επειδή οι μηχανές τύπου Harley, ήταν ήδη δημοφιλείς και αγαπητές στο αμερικανικό κοινό, το ίδιο το Hollywood δεν θα μπορούσε να μην «εξαργυρώσει» αυτή τη δημοτικότητα με ταινίες επί ταινιών, βασισμένες σε σκληροπυρηνικούς easy riders, ατρόμητους μάτσο αστυνομικούς, υπερήρωες-τιμωρούς ή rock stars και χίπηδες που απλά ζούσαν τη ζωή στα άκρα και ταξίδευαν στο άγνωστο με βάρκα μια… Harley.
Την ίδια ώρα, δεκάδες celebrities -όπως οι Ελβις Πρίσλεϊ, Μάρλον Μπράντο, Πίτερ Φόντα και Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ- έσπευσαν, επεδίωξαν και εν τέλει κατάφεραν να κάνουν τις εν λόγω μηχανές να θεωρούνται προέκταση του κορμιού τους, σε μια win-win situation, όπου τόσο το brand όσο και οι ίδιοι βγήκαν επωφελημένοι, σχετικά με το κομμάτι της διαφήμισης και της αυτο-προβολής.
Κάπως έτσι, οι μηχανές της συγκεκριμένης εταιρείας, κατόρθωσαν να γίνουν all-time classic, να είναι διαχρονικά «in» αλλά και αποτελέσουν μια από τις ελάχιστες περιπτώσεις όπου ένα συγκεκριμένο μοντέλο κατορθώνει να σημαίνει κάτι τελείως διαφορετικό από την κατηγορία στην οποία υπάγεται. Γιατί όπως και να το κάνουμε, άλλο ο μηχανόβιος και ο μοτοσυκλετιστής, κι άλλο ο… χαρλεάς! Έτσι, ο Ουίλιαμ Χάρλει και ο Αρθουρ Ντάβιντσον έφυγαν από τον μάταιο τούτο κόσμο, έχοντας δημιουργήσει έναν βιομηχανικό κολοσσό με φανατικούς θαυμαστές σε όλο τον κόσμο αλλά και μια μοτοσικλέτα-φετίχ που χωρίς καμία δόση υπερβολής μπορεί να χαρακτηριστεί ως αμερικανικό σύμβολο.
Γίνεται λοιπόν σαφές, πως έχουμε να κάνουμε με μια βιομηχανία που έχει τεράστια βαρύτητα για την αμερικανική κουλτούρα και έτσι, μια πιθανή «φυγή» της -έστω και τμηματική- θα αποτελούσε ισχυρό πλήγμα για την επιθετική πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ. Εν ολίγοις, για το συντηρητικό μυαλό του προέδρου των ΗΠΑ, μια εταιρεία που θεωρείται ότι ανήκει στην πρώτη γραμμή κρούσης και που πάνω της έχει στηριχθεί σχεδόν σύσσωμο το οικοδόμημα του American Dream, δεν μπορεί να αποδειχθεί… ρίψασπις και ακόμα και μια αναζήτηση καλύτερων παραγωγικών προοπτικών αποτελεί πράξη εσχάτης προδοσίας. Για τον λόγο αυτό δεν πρόκειται να αφήσει έτσι εύκολα την Harle Davidson να «πετάξει λευκή πετσέτα», όπως δήλωσε ο ίδιος, κάνοντας μια επίκληση στο συναίσθημα και τον πατριωτισμό των προέδρων και των CEO της. Το τι θα πράξει η ίδια η εταιρεία πάντως ή το κατά πόσο βρισκόμαστε πράγματι στα πρόθυρα ενός οικονομικού πολέμου, θα το γράψει σίγουρα ο ιστορικός του μέλλοντος. Το ίδιο σίγουρο όμως είναι ότι και τα λάστιχα των μηχανών της Harley Davidson θα συνεχίσουν να αφήνουν τα ίχνη τους στην άσφαλτο, one way or another. Για τον Τραμπ, δεν μπορεί να ισχυριστεί κανείς το ίδιο.
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]