CITIZEN 4 ****
(ΗΠΑ, 2015)
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΛΟΡΑ ΠΟΪΤΡΑΣ
Για όσους δεν παρακολούθησαν προσεκτικά την υπόθεση αλλά και για εκείνους που θέλουν να ξαναθυμηθούν τα γεγονότα, το «Citizen 4» είναι η καταγραφή της θαρραλέας πρωτοβουλίας του 29χρονου Εντουαρντ Σνόουντεν να δώσει στους δημοσιογράφους αρχεία της NSA που ο ίδιος είχε συλλέξει κατά τη διάρκεια της συνεργασίας του με την υπηρεσία και αποδεικνύουν ξεκάθαρα ότι η ψηφιακή παρακολούθηση δεν αφορά μόνο σε υπόπτους για τρομοκρατικές πράξεις αλλά για τον καθέναν από εμάς που χειρίζεται καθημερινά συσκευές συνδεδεμένες στο Δίκτυο.
Μάλιστα όπως είχε τονισθεί και στο «Snowden» του Όλιβερ Στόουν που πρόσφατα έκανε πρεμιέρα στις αίθουσες, η παρακολούθηση αφορούσε περισσότερο εντός των ΗΠΑ και όχι εκτός, όπως θα περίμενε κανείς, ενώ στα χρόνια της προεδρίας Ομπάμα το γεγονός εντάθηκε σε σχέση με παλαιότερα.
Η Ποϊτράς που είχε ήδη γυρίσει δύο ταινίες σχετικά με την Αμερική μετά το χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου επιλέχθηκε από τον Σνόουντεν για να κινηματογραφήσει τις ιστορικές στιγμές παράδοσης των απόρρητων αρχείων στους δημοσιογράφους του Guardian κι εκείνη φυσικά δεν μένει εκεί.
Εμπλουτίζει το φιλμ της με αποσπάσματα των δελτίων ειδήσεων που κάλυπταν τότε τα γεγονότα, ενώ παράλληλα ακολουθεί τον δημοσιογράφο Γκλεν Γκρίνγουολντ σε κάποιες ομιλίες που παραχώρησε προσπαθώντας να προσελκύσει το ενδιαφέρον του κόσμου σε αυτή την υπόθεση και να καλύψει παράλληλα τυχόν κενά που είχαν δημιουργηθεί.
Πάνω από όλα, όμως, η Ποϊτράς αφήνει τον Σνόουντεν να εξηγήσει ο ίδιος τι έχει συμβεί και πώς έφτασε στο σημείο να αψηφήσει το κυνηγητό των μυστικών υπηρεσιών προκειμένου να λάμψει η σκληρή αλήθεια. Κινηματογραφώντας τις συζητήσεις και τις συνεννοήσεις που είχε ο Σνόουντεν με τον Γκρίνγουολντ, αναδεικνύεται σε αρκετά μεγάλο βαθμό το σύστημα παρακολούθησης της NSA αλλά και η αποφασιστικότητα του Σνόουντεν να μιλήσει δημόσια για όσα έζησε σε αυτή την υπηρεσία.
Όχι ότι δεν το υποψιαζόμασταν όλο αυτό που συμβαίνει αλλά εδώ έχουμε και τα ντοκουμέντα σε μορφή κινηματογραφικής ταινίας.
LION **
(HΠA, 2016)
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΓΚΑΡΘ ΝΤΕΪΒΙΣ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΝΤΕΒ ΠΑΤΕΛ, ΡΟΥΝΙ ΜΑΡΑ, ΝΙΚΟΛ ΚΙΝΤΜΑΝ
Για τα παιδάκια που κατά χιλιάδες αγνοούνται κάθε χρόνο στην Ινδία και σε άλλες περιοχές του πλανήτη θέλησε να γυρίσει ταινία ο Γκαρθ Ντέιβις και στηρίχθηκε στο βιβλίο ενός παιδιού που κατάφερε να επιβιώσει και να γυρίσει μετά από πολλά χρόνια στην οικογένειά του.
Ο Σαρού είναι ένας πιτσιρίκος στα περίχωρα της Καλκούτα που χάνεται από τη μητέρα του μέχρι που τελικά καταφέρνει να στεγαστεί σε ορφανοτροφείο και από εκεί να υιοθετηθεί από ζευγάρι Αυστραλών. Χρόνια αργότερα θα θελήσει να επιστρέψει στην πατρίδα του και να αναζητήσει τα ίχνη της μητέρας του.
Όλη η ταινία είναι μια σκηνή, αυτή στο φινάλε όπου ο ενήλικας Σαρού φτάνει στο σπίτι που μεγάλωσε μετά από είκοσι σχεδόν χρόνια απουσίας. Κατά τα άλλα, απουσιάζει η φλόγα και ο ρυθμός παρά τη φιλότιμη προσπάθεια του πρωταγωνιστή Ντεβ Πατέλ.
Η ΔΑΣΚΑΛΑ **
(UCITELKA)
ΣΛΟΒΑΚΙΑ, 2016
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΓΙΑΝ ΧΡΕΜΠΕΚ
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: ΖΟΥΖΑΝΑ ΜΟΡΕΡΙ, ΚΟΝΓΚΟΡ ΚΑΣΑΪ
Βρισκόμαστε στην εποχή πριν την πτώση του Τείχους και μια δασκάλα δημοτικού σχολείου εκμεταλλεύεται στο έπακρον τις υπηρεσίες που μπορούν να της προσφέρουν οι γονείς των μαθητών της. Αλλος της κάνει τα ψώνια, άλλος της επιδιορθώνει τις βλάβες στις οικιακές της συσκευές, ένας τρίτος της περνάει λαθραία τα δέματα με τα γλυκά που θέλει να στέλνει στην αδελφή της στη Μόσχα.
Σε αντάλλαγμα, εκείνη βάζει καλούς βαθμούς στα παιδιά ή αποκαλύπτει στους γονείς τα κεφάλαια που εκείνα θα εξεταστούν την επόμενη μέρα. Οποιος αρνείται να «συνεργαστεί», τον περιμένει διαφορετική μοίρα και το παιδί παίρνει τους χειρότερους βαθμούς της τάξης.
Ακόμη μια ταινία που προέρχεται από χώρα του πρώην ανατολικού μπλοκ και στο επίκεντρό της βρίσκεται η έντονη κριτική στο παλιό καθεστώς και οι πολλαπλοί τρόποι που αυτό έχει επηρεάσει τη ζωή των ανθρώπων στη σύγχρονη μετακομμουνιστική εποχή. Το έχουμε δει πολλές φορές πια αυτό το έργο τα τελευταία χρόνια.
Πότε έμμεσα, πότε άμεσα, όπως στη «Δασκάλα», πότε με επιτυχία, πότε ανεπιτυχώς, τα άπλυτα του ανατολικού μπλοκ ξεβράζονται διαρκώς στη μεγάλη οθόνη. Είναι η εποχή που οι δημιουργοί, έχοντας προφανώς επεξεργαστεί και αφομοιώσει τα γεγονότα από την απόσταση των είκοσι πέντε ετών που έχουν μεσολαβήσει, προσπαθούν να μεταφέρουν στις αίθουσες την αδικία, την καταπίεση, τη στέρηση στοιχειωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και το «σκοτάδι» που οι λαοί βίωσαν.
Δεκτόν και λογικό και στη «Δασκάλα» αυτό γίνεται με τρόπο που δείχνει γνώση και κατάκτηση του μέσου από τους βασικούς συντελεστές της. Αν λοιπόν η κριτική στην Ιστορία βρίσκεται στο πεδίο των ενδιαφερόντων σας, η «Δασκάλα» έχει μια ενδιαφέρουσα παραβολή να σας αφηγηθεί. Αν επιθυμείτε να δείτε τους Ανατολικοευρωπαίους δημιουργούς να καταπιάνονται και με άλλα θέματα, καθημερινότητας ή μη, μάλλον πρέπει να περιμένετε λιγάκι ακόμα.
THE BACHELOR
TOΥ ΑΝΤΩΝΗ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕ ΤΟΥΣ ΓΙΑΝΝΗ ΖΟΥΓΑΝΕΛΗ, ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΙΜΙΤΣΕΛΗ
Ένα λάθος της νύφης φέρνει ξανά μαζί τέσσερις φίλους και μαζί τους τον εκρηκτικό πεθερό. Οι πέντε άνδρες ανεβαίνουν στη Θεσσαλονίκη έτοιμοι να τα γκρεμίσουν όλα. Ενας γάμος ματαιώνεται.
UNDERWORLD: Η ΑΙΜΑΤΟΧΥΣΙΑ
ΤΗΣ ΑΝΝΑ ΦΕΡΣΤΕΡ ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΕΪΤ ΜΠΕΚΙΝΣΕΪΛ, ΤΙΟ ΤΖΕΪΜΣ
Η Σελέν έχει ανοίξει δύο μέτωπα και προσπαθεί να αντιμετωπίσει όλες τις καταιγιστικές επιθέσεις. Η πιο άμεση προέρχεται από τη φυλή των λυκανθρώπων, που έχουν πια βρει τον υπέρτατο ηγέτη στο πρόσωπο του Μάριους.
Η δεύτερη και πιο ύπουλη έρχεται από μια άλλη φατρία βρικολάκων που την έχουν προδώσει. Μοναδικοί της σύμμαχοι είναι ο Ντέιβιντ και ο πατέρας του, Τόμας.
ΕΓΚΛΩΒΙΣΜΕΝΗ
ΤΟΥ ΦΑΡΕΝ ΜΠΛΑΚΜΠΕΡΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΑΟΜΙ ΓΟΥΑΤΣ, ΤΖΕΪΚΟΜΠ ΤΡΕΜΠΛΙ
Η Μαίρη είναι μια παιδοψυχολόγος που πολύ πρόσφατα έχασε τον άντρα της και ζει σε μια απομονωμένη εξοχική κατοικία στη Νέα Αγγλία.
Εγκλωβισμένη μέσα στο σπίτι εξαιτίας μια δυνατής χειμωνιάτικής καταιγίδας, θα πρέπει να βρει έναν τρόπο να σώσει ένα μικρό αγόρι προτού αυτός εξαφανιστεί για πάντα.
ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΛΙΓΚΑΣ
Από το ένθετο WeekEnd της έντυπης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου