Το βράδυ της Κυριακής η «Ευνοούμενη» διεκδίκησε δέκα Οσκαρ και έφυγε τελικά με μόλις ένα χρυσό αγαλματίδιο, εκείνο της α’ γυναικείας ερμηνείας για την Ολίβια Κόλμαν.
Και η αίσθηση που άφησε η απονομή ήταν ότι ο Λάνθιμος ήταν ο «ριγμένος» της βραδιάς, καθώς θα μπορούσε εύκολα να αποσπάσει δύο-τρία βραβεία ακόμη όπως της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, του πρωτότυπου σεναρίου ή του μοντάζ για τη δουλειά του Γιώργου Μαυροψαρίδη. Ακόμη και η Ρέιτσελ Βάις θα μπορούσε να βγει νικήτρια στην κούρσα της β’ γυναικείας ερμηνείας.
Ακόμη κι έτσι, όμως, αυτό που είναι ευρέως αποδεκτό είναι ότι η κυριακάτικη απονομή ήταν το τέλος της συγκεκριμένης διαδρομής αλλά ταυτόχρονα και η εκκίνηση μιας καινούργιας που σίγουρα θα φέρει ακόμα μεγαλύτερη καταξίωση και διακρίσεις στον Ελληνα δημιουργό που ήδη προχωρά προς το επόμενο πρότζεκτ του, την ταινία «Pop. 1280», που αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου μυθιστορήματος του Τζιμ Τόμσον. Στο επίκεντρο βρίσκεται ένας σερίφης μιας διεφθαρμένης μικρής πόλης που επιθυμεί να επανεκλεγεί.
Ο Γιώργος Λάνθιμος στην τρίτη του υποψηφιότητα στα Οσκαρ (μετά τον «Κυνόδοντα» και τον «Αστακό») είναι πια ομοτράπεζος των κορυφαίων δημιουργών της εποχής μας, έχει τον σεβασμό και την εκτίμηση των συναδέλφων του και των ηθοποιών όπως επίσης και την προτίμηση σεναριογράφων και παραγωγών που του δίνουν τον χώρο να υλοποιήσει και να αναπτύξει το δικό του ξεχωριστό σινεμά. Ούτε ο ίδιος πιθανόν να μπορούσε να φανταστεί κάτι τέτοιο όταν ανέβαινε για πρώτη φορά τα σκαλιά της Σχολής Σταυράκου στην Πατησίων για να πάρει μαθήματα σκηνοθεσίας.
Μεγάλες αδικίες
Μην ξεχνάμε επίσης ότι η Ακαδημία Κινηματογράφου έχει αδικήσει ιερά τέρατα της έβδομης τέχνης όπως ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ, ο Αλφρεντ Χίτσκοκ ή ο Τσάρλι Τσάπλιν που ποτέ δεν βραβεύτηκαν με το Οσκαρ σκηνοθεσίας. Η Γκλεν Κλόουζ φαινόταν σίγουρη μετά από επτά υποψηφιότητες ότι ήρθε η σειρά της. Όμως για ακόμη μια φορά γύρισε σπίτι της με άδεια χέρια. Κανείς όμως δεν μπορεί να αμφισβητήσει την αξία αυτών που δεν έχουν πάρει το χρυσό αγαλματίδιο.
Η φετινή χρονιά ήταν επίσης αφιερωμένη στους Αφροαμερικανούς. Μετά την κατακραυγή των προηγούμενων ετών για τη συντριπτική αριθμητική υπεροχή των λευκών, η Ακαδημία υποχρεώθηκε να δει και πέρα από τη μύτη της χαρίζοντας την εύνοιά της στον Σπάικ Λι, ο οποίος σνομπαρίστηκε το 1990 στο «Κάνε το σωστό», στον «Μαύρο Πάνθηρα» που διεκδίκησε Οσκαρ καλύτερης ταινίας και πήρε δύο τεχνικά βραβεία κι εκείνο της καλύτερης μουσικής, στα βραβεία β’ ερμηνείας. Ακόμα και το Οσκαρ καλύτερης ταινίας πήγε στο «Πράσινο βιβλίο», μια ταινία που βασίζεται σε αληθινή ιστορία και αφορά στην ακύρωση των προκαταλήψεων και των διαχωρισμών. Ο Σπάικ Λι ήταν χάρμα οφθαλμών στην τελετή απονομής. Σαν μικρό παιδί σκαρφάλωσε στην αγκαλιά του Σάμιουελ Τζάκσον όταν ανέβηκε στη σκηνή να παραλάβει το Οσκαρ καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου για την «Παρείσφρηση» και προέτρεψε την κοινότητα του Χόλιγουντ και τους τηλεθεατές «να κάνουν το σωστό. Οι προεδρικές εκλογές πλησιάζουν!», είπε με νόημα. Ο Ντόναλντ Τραμπ απάντησε χθες στον βραβευμένο σκηνοθέτη αποκαλώντας τον ρατσιστή κατά του προέδρου και τόνισε ότι ο ίδιος έχει κάνει περισσότερα πράγματα για τους μαύρους στις ΗΠΑ από οποιονδήποτε άλλον πρόεδρο στο παρελθόν…
Από την άλλη μεριά, η Ακαδημία δεν μπορούσε σε καμία περίπτωση να αγνοήσει τον Αλφόνσο Κουαρόν και τη «Roma». Προσπάθησε βέβαια στερώντας του το Οσκαρ καλύτερης ταινίας, λόγω Netflix, καθώς πολλά είναι τα μέλη της που δεν βλέπουν με καλό μάτι την εισβολή του συνδρομητικού καναλιού στα «χωράφια» τους, αλλά ο Μεξικανός υπέγραψε αριστούργημα ζωής, μια πολύ προσωπική ταινία που μιλά απευθείας στο θυμικό μας και παράλληλα φανερώνει τη σκηνοθετική υπεροχή του.
Το γεγονός ότι οι προηγούμενες δέκα ξενόγλωσσες ταινίες που διεκδίκησαν το μεγάλο Οσκαρ απέτυχαν έπαιξε και αυτό τον ρόλο του. Είναι το δεύτερο Οσκαρ σκηνοθεσίας που παίρνει ο Κουαρόν μέσα σε πέντε χρόνια, ενώ μαζί με τους συμπατριώτες του Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο και Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου μονοπωλούν το συγκεκριμένο βραβείο από το 2014 έως σήμερα, πλην του 2017 που το πήρε ο Ντέμιεν Σαζέλ για το «La La Land». Επίσης, το «Roma» είναι η πρώτη μεξικάνικη ταινία που κερδίζει το Οσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, ενώ η Ακαδημία έδωσε και το Οσκαρ καλύτερης φωτογραφίας στον Κουαρόν ο οποίος ανέλαβε και χρέη φωτογράφου στην ταινία του.
Όλα αυτά βέβαια δεν πτοούν τους Lanthimos Hooligans στο Facebook που παρακολούθησαν ζωντανά την τελετή και έγραψαν μετά το φινάλε της: «Είναι σαν να σε καλούν για φαγητό σε ένα σπίτι και όταν έρχεται η μάσα να σερβίρουν σε όλους εκτός από σένα. Πάμε να φύγουμε Γιωργάρα. Μόνο Κάννες από εδώ και πέρα». Μας προέτρεψαν επίσης: «καλή βδομάδα να έχουμε αδέρφια. Αύριο αεροδρόμιο για την υποδοχή της Ολιβιάρας μας»!
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]