Η ταινία του Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, που στη χώρα μας κάνει πρεμιέρα στις 15 Φεβρουαρίου, σάρωσε στις υποψηφιότητες και διεκδικεί, με μεγάλες πιθανότητες να κερδίσει, τα Οσκαρ καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, α’ γυναικείου ρόλου (Σάλι Χόκινς), β’ ανδρικού ρόλου (Ρίτσαρντ Τζένκινς), β’ γυναικείου ρόλου (Οκτάβια Σπένσερ), μοντάζ, φωτογραφίας, πρωτότυπου σεναρίου, ηχητικού μοντάζ, μίξης ήχου, καλλιτεχνικής διεύθυνσης, μουσικής (Αλεξάντερ Ντεσπλά) και κοστουμιών.
Πρόκειται για την ταινία που χάρισε πρόσφατα τη Χρυσή Σφαίρα σκηνοθεσίας στον Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο και σε όλη τη διάρκεια της οσκαρικής κούρσας ήταν με πολλές ή λιγότερες υποψηφιότητες στις σχετικές λίστες σωματείων και θεσμών.
Η ιστορία που αφηγείται ο Ντελ Τόρο τοποθετείται στη δεκαετία του ‘60, εν μέσω Ψυχρού Πολέμου, και στο επίκεντρό της βρίσκεται μια καθαρίστρια κρατικής υπηρεσίας που δεν μπορεί να μιλήσει (Σάλι Χόκινς), στο υπόγειο της οποίας κρατείται ένα αμφίβιο ανθρωπόμορφο πλάσμα που η υπηρεσία έχει μεταφέρει από τον Αμαζόνιο. Η ευγενική καθαρίστρια είναι η μόνη που θα καταφέρει να αναπτύξει επικοινωνία μαζί του και παράλληλα μια ιδιαίτερη σχέση.
Αμέσως μετά στις υποψηφιότητες ακολουθεί η «Δουνκέρκη» του Κρίστοφερ Νόλαν με οκτώ. Το πολεμικό έπος του Βρετανού σκηνοθέτη είχε εντυπωσιάσει όταν έκανε πρεμιέρα το καλοκαίρι στις αίθουσες και ανάμεσα στα άλλα διεκδικεί τα Οσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας. Στις επτά υποψηφιότητες κατέληξαν οι πολυσυζητημένες «Τρεις πινακίδες έξω από το Εμπινγκ, στο Μιζούρι».
Το πικρό δράμα του Μάρτιν ΜακΝτόνα διεκδικεί τα Οσκαρ καλύτερης ταινίας, σεναρίου, μοντάζ, μουσικής, α’ γυναικείας ερμηνείας (ασφαλώς) για τη Φράνσις ΜακΝτόρμαντ και β’ ανδρικού ρόλου για τους εξαιρετικούς Σαμ Ρόκγουελ και Γούντι Χάρελσον. Στην πεντάδα της σκηνοθεσίας ο ΜακΝτόνα έμεινε εκτός, καθώς εκεί προτιμήθηκαν η Γκρέτα Γκέργουιγκ του «Lady Bird» και ο Τζόναθαν Πιλ του «Τρέξε!». Οι άλλοι τρεις που διεκδικούν το Οσκαρ σκηνοθεσίας είναι, όπως προαναφέραμε, ο Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, ο Κρίστοφερ Νόλαν και ο Πολ Τόμας Αντερσον για την «Αόρατη κλωστή», την τελευταία εμφάνιση του Ντάνιελ Ντέι Λιούις στη μεγάλη οθόνη.
Αξίζει να σημειωθεί σε αυτή την κατηγορία ότι η Γκρέτα Γκέργουιγκ είναι μόλις η πέμπτη γυναίκα στην ιστορία των Οσκαρ που διεκδικεί το συγκεκριμένο βραβείο, ενώ μόνο η Κάθριν Μπίγκελοου το έχει κατακτήσει με το «Hurt Locker». Επίσης, ο Τζόρνταν Πιλ είναι ο πέμπτος μαύρος σκηνοθέτης στην ιστορία των Οσκαρ που μπαίνει στην πεντάδα της καλύτερης σκηνοθεσίας. Μέχρι σήμερα κανένας μαύρος δεν έχει κερδίσει το συγκεκριμένο βραβείο.
Με έξι υποψηφιότητες ακολουθούν η «Αόρατη Κλωστή» του Πολ Τόμας Αντερσον και το «Η πιο σκοτεινή ώρα» του Τζο Ράιτ με τον εκπληκτικό Γκάρι Ολντμαν στο ρόλο του Ουίνστον Τσόρτσιλ. Τέσσερις υποψηφιότητες απέσπασε το «Να με φωνάζεις με το όνομά σου» του Λούκα Γκουαντανίνο, ενώ το «Lady Bird» της Γκρέτα Γκέργουιγκ και το «Blade Runner 2049» του Ντενί Βιλνέβ έχουν από πέντε. Το τελευταίο φιγουράρει στα τεχνικά βραβεία (φωτογραφία, ηχητικό μοντάζ, μίξη ήχου, ειδικά εφέ και καλλιτεχνική διεύθυνση).
Το «Να με φωνάζεις με το όνομά σου», που κάνει πρεμιέρα στις 8 Φεβρουαρίου, διεκδικεί Οσκαρ καλύτερης ταινίας, α’ ανδρικού ρόλου για τον νεαρό Τίμοθι Σαλαμέ, διασκευασμένου σεναρίου και καλύτερου τραγουδιού για το «The mystery of love» του Σούφιαν Στίβενς. Το δε «Lady Bird» (πρεμιέρα την 1η Μαρτίου) διεκδικεί Οσκαρ καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας (Γκρέτα Γκέργουιγκ), α’ γυναικείας ερμηνείας (Σίρσα Ρόναν), β’ γυναικείας ερμηνείας (Λόρι Μέτκαλφ) και πρωτότυπου σεναρίου.
Grand Hotel: Επιστρέφει από τους νεκρούς για εκδίκηση – Στο στόχαστρο Ρήγας και Κυβέλη
Στην πεντάδα που θα διεκδικήσει το Οσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας η έκπληξη ακούει στο όνομα Φατίχ Ακίν. Η ταινία του, «Ιn the fade», δεν χώρεσε στην κατηγορία κι έμεινε εκτός, παρόλο που απέσπασε πρόσφατα τη Χρυσή Σφαίρα και το βραβείο Critic’s Choice, ενώ η πρωταγωνίστρια, Ντάιαν Κρούγκερ, είχε πάρει το βραβείο γυναικείας ερμηνείας τον Μάιο στις Κάννες. Τη θέση του πιθανότατα κατέλαβε το «The insult» από το Λίβανο, ενώ τα άλλα τέσσερα φιλμ, τα «Μια φανταστική γυναίκα» από τη Χιλή, «Το τετράγωνο» από τη Σουηδία, «Η ψυχή και το σώμα» από την Ουγγαρία και το «Χωρίς αγάπη» από τη Ρωσία, ήταν λίγο έως πολύ αναμενόμενα.
Από την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων δεν θα μπορούσε φυσικά να λείπει η Μέριλ Στριπ. Η κορυφαία ηθοποιός διεκδικεί και πάλι το Οσκαρ α’ γυναικείας ερμηνείας για το «The Post» δίπλα στις Σίρσα Ρόναν, Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, Σάλι Χόκινς και Μάργκο Ρόμπι. Είναι η 21η υποψηφιότητα για τη σπουδαία πρωταγωνίστρια και είναι περιττό να πούμε ότι καμία άλλη στην ιστορία του κινηματογράφου δεν έχει περισσότερες υποψηφιότητες από εκείνη.
Οσον αφορά στο «The Post» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, τα μέλη της Ακαδημίας δεν του επεφύλαξαν ιδιαίτερα καλή τύχη καθώς έχει μόλις δύο υποψηφιότητες (καλύτερη ταινία, α’ γυναικεία ερμηνεία). Εκτός υποψηφιοτήτων και ο Τζέιμς Φράνκο που πρόσφατα απέσπασε Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία του στο «The Disaster Artist». Ισως οι κατηγορίες για σεξουαλική παρενόχληση να του στέρησαν την υποψηφιότητα αλλά η αλήθεια είναι ότι οι πέντε που δίνουν το παρών στην κατηγορία είναι αναμενόμενοι.
Ο 88χρονος Κρίστοφερ Πλάμερ, όχι μόνο αντικατέστησε τον Κέβιν Σπέισι στο «Ολα τα λεφτά του κόσμου» μέσα σε εννιά μέρες, αλλά βλέπει, δικαίως, το όνομά του στην πεντάδα των ηθοποιών που διεκδικούν Οσκαρ β’ ανδρικού ρόλου. Εκεί βέβαια ο Σαμ Ρόκγουελ ήδη προβάρει τον ευχαριστήριο λόγο του.
Στα κινούμενα σχέδια το «Coco» είναι εκείνο που οδηγεί την κούρσα και δύσκολα κάποιο από τα «Φερδινάνδος», «Loving Vincent», «Boss Baby» και «The Bread Winner» θα του στερήσει το χρυσό αγαλματίδιο. Αν, βέβαια, ο φάκελος γράψει «Loving Vincent», μερίδιο της επιτυχίας θα έχει και η ελληνική ομάδα των σχεδιαστών της ταινίας από το Studio Bauhaus του Κωνσταντίνου Βασίλαρου.
ΟΙ ΕΚΠΛΗΞΕΙΣ
Ηχηρές απουσίες στη διεκδίκηση των βραβείων
Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που αναρωτιούνται πού βρίσκεται το «The Florida Project» στη λίστα. Η ταινία του Σον Μπέικερ αναμενόταν να διεκδικήσει κάποια βραβεία και να είναι παρούσα τουλάχιστον στις κατηγορίες για τα Οσκαρ καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και σεναρίου. Ο μόνος τελικά που διασώθηκε ήταν ο Γουίλεμ Νταφόε, που απέσπασε υποψηφιότητα για το Οσκαρ β’ ανδρικής ερμηνείας, και αυτός δεν έχει πολλές πιθανότητες να κάνει την έκπληξη.
Αντίστοιχο ερώτημα ακούγεται και για το «Wonder Woman». Μέχρι χθες όλοι υπέθεταν ότι θα διεκδικούσε κάποια βραβεία, ίσως ακόμη και το Οσκαρ καλύτερης ταινίας. Ομως, τα μέλη της Ακαδημίας είχαν αντίθετη άποψη και η μεγάλη εισπρακτική, και όχι μόνο, επιτυχία δεν διεκδικεί τίποτα σε αυτή την απονομή.
Κι όμως λείπουν
Το ίδιο ισχύει και για τις απουσίες των Αρνι Χάμερ και Μάικλ Στίλμπεργκ του «Να με φωνάζεις με το όνομά σου». Και οι δύο θα έπρεπε να βρίσκονται στην πεντάδα που διεκδικεί το Οσκαρ β’ ανδρικού ρόλου, ιδίως ο δεύτερος, που έχει έναν εξαιρετικό μονόλογο προς το φινάλε της ταινίας. Συμμετέχει επίσης σε τρεις ταινίες που διεκδικούν το Οσκαρ καλύτερης ταινίας («Να με φωνάζεις με το όνομά σου», «Η μορφή του νερού» και «The Post»).
Το «The Post» του Στίβεν Σπίλμπεργκ είναι ίσως η πιο αδικημένη ταινία των φετινών υποψηφιοτήτων. Ο μεγάλος παραμυθάς είναι απών από την πεντάδα για το Οσκαρ σκηνοθεσίας, ο Τομ Χανκς δεν κατάφερε ούτε αυτός να στριμωχτεί δίπλα στον Γκάρι Ολντμαν και τον Ντάνιελ Ντέι Λιούις, ενώ η ταινία απουσιάζει και από τη διεκδίκηση του Οσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου. Ηταν ένας από τους σπουδαιότερους παράγοντες που έκαναν το «The Post» μια από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς με τη συγκρότηση, το ρυθμό και την ευθύτητά του, αλλά προτιμήθηκε το «Ερωτας μετ’ εμποδίων», ταινία που δεν απουσίαζε από τις προοσκαρικές προβλέψεις.
ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΛΙΓΚΑΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]