Του το υπογράμμισαν για ακόμη μια φορά χθες οι Κάννες, που απένειμαν στους δύο δημιουργούς το βραβείο σεναρίου για το «Φόνο ενός ιερού ελαφιού». Βέβαια, ο Ελληνας σκηνοθέτης πρόλαβε και γύρισε την επόμενη ταινία του, «The Favourite», με σενάριο που δεν ανήκει στον Ευθύμη Φιλίππου και θα έχει πραγματικά μεγάλο ενδιαφέρον να δούμε αν αυτή η ταινία θα τα πάει εξίσου καλά όταν θα έρθει η σειρά της να διεκδικήσει βραβεία και διακρίσεις στα μεγάλα φεστιβάλ του κόσμου. Γιατί ένα ακόμα δεδομένο μετά το χθεσινό βραβείο είναι ότι πλέον κάθε νέα ταινία που φέρει την υπογραφή του Γιώργου Λάνθιμου θα αναμένεται πώς και πώς από τις μεγάλες κινηματογραφικές διοργανώσεις όλου του κόσμου και ο ίδιος έχει πλέον «κλειδώσει» τη θέση του ανάμεσα στους σημαντικότερους δημιουργούς του παγκόσμιου σινεμά.
Μετά το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής για τον «Αστακό», ήρθε τώρα το βραβείο σεναρίου για το «Φόνο ενός ιερού ελαφιού» στο μεγαλύτερο κινηματογραφικό φεστιβάλ του κόσμου. Και μάλιστα σε μια περίοδο που το όνομά του είναι από τα πλέον περιζήτητα τόσο για τη μεγάλη οθόνη όσο και για τη μικρή.
Εξ ημισείας
Οταν ο Λάνθιμος εμφανίστηκε χθες στο κόκκινο χαλί παρέα με τη σύζυγο και πρωταγωνίστριά του, Αριάν Λαμπέντ, η σκέψη όλων δεν πήγε στο αν θα έπαιρνε κάποιο βραβείο αλλά ποιο. Και η κριτική επιτροπή υπό τον Πέδρο Αλμοδόβαρ του το απένειμε εξ ημισείας με τη Λιν Ράμσεϊ για το «You were never really here», ταινία που βραβεύτηκε μια ακόμα φορά, στο πρόσωπο του σαστισμένου πρωταγωνιστή της, Γιοακίν Φοίνιξ.
Το αντίστοιχο βραβείο γυναικείας ερμηνείας απονεμήθηκε στην εμφανώς συγκινημένη Νταϊάν Κρούγκερ, την πρωταγωνίστρια του Φατίχ Ακίν στο «In The Fade». Ο τουρκικής καταγωγής Γερμανός σκηνοθέτης δεν μπόρεσε να κρύψει την ικανοποίησή του για το βραβείο, πανηγυρίζοντας έξαλλα.
Χρυσή… σάτιρα
Ο Χρυσός Φοίνικας πήγε στον Σουηδό Ρόμπεν Οστλουντ για το «The Square», μια σάτιρα του κόσμου της τέχνης και των «απλησίαστων» για το ευρύτερο κοινό γκαλερί. Ο Σουηδός, που η προηγούμενη ταινία του, το «Ανωτέρα Βία», ήταν ένα μικρό διαμάντι, ευχαρίστησε τους στενούς του συνεργάτες και έβαλε την αίθουσα να βγάλει μια μεγάλη κραυγή στο πρόσταγμά του, σαν το «primal scream», όπως είπε χαρακτηριστικά. «Το συνηθίζουμε στη Σουηδία στις βραβεύσεις», δικαιολογήθηκε.
Το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής πήγε στο «120 Beats Per Minute» του Ρομπέν Καμπιγιό, ο οποίος καταχειροκροτήθηκε από την αίθουσα όσο κανείς άλλος. Η ταινία του αφορά στις δραστηριότητες της Act Up στο Παρίσι στις αρχές της δεκαετίας του ’90 και σύμφωνα με τα προγνωστικά, ήταν ανάμεσα σε εκείνες που δεν θα έφευγαν από την τελετή με άδεια χέρια. Βραβείο θα έπαιρνε σύμφωνα με τα προγνωστικά και ο Ρώσος Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ για το «Loveless» και τελικά του απονεμήθηκε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής, ενώ το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας απέσπασε η Σοφία Κόπολα για το «The Beguiled», μια ταινία που μας ταξιδεύει στον αμερικανικό εμφύλιο πόλεμο και έχει το ίδιο πρωταγωνιστικό δίδυμο με αυτό του Λάνθιμου, τη Νικόλ Κίντμαν και τον Κόλιν Φάρελ. Η Αμερικανίδα δημιουργός ήταν απούσα και το ευχαριστήριο μήνυμά της διάβασε η Μάρεν Αντε του «Toni Erdmann».
Με τρεις ταινίες και μια τηλεοπτική σειρά να κάνουν πρεμιέρα στις Κάννες, η Νικόλ Κίντμαν ήταν η «βασίλισσα» του φετινού φεστιβάλ, το οποίο της απένειμε ειδικό, επετειακό βραβείο. Με βίντεο, καθώς απουσίαζε, ευχαρίστησε εκείνη.
Η Παραλία: Η Ιφιγένεια σε σοκ
Τα βραβεία…
Χρυσός Φοίνικας: The Square (Ρούμπεν Οστλουντ)
Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: 120 Beats Per Minute (Ρομπίν Καμπιγιό)
Βραβείο Σκηνοθεσίας: Σοφία Κόπολα (The Beguiled)
Βραβείο της Επιτροπής: Loveless (Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ)
Ανδρικής Ερμηνείας: Γιοακίν Φοίνιξ (You Were Never Really Here)
Γυναικείας Ερμηνείας: Νταϊάν Κρούγκερ (In the Fade)
Βραβείο Σεναρίου: Γιώργος Λάνθιμος και Ευθύμης Φιλίππου (Ο φόνος ενός ιερού ελαφιού) και Λιν Ράμσεϊ (You Were Never Really Here)
Επετειακό βραβείο 70ής απονομής: Νικόλ Κίντμαν
ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΛΙΓΚΑΣ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου