Γράφει ο Πάνος Αμυράς*
Οποιος αντικρίσει αυτό το θέαμα αντιλαμβάνεται πόσο δύσκολη είναι η κατάσβεση της πυρκαγιάς εάν ξεφύγει στα πρώτα 30 λεπτά από την εκδήλωσή της. Και στη Βόρεια Εύβοια η φωτιά που ξεκίνησε από τη Λίμνη και τις Ροβιές ξέφυγε νωρίς, χωρίς μέχρι τώρα να τεθεί υπό έλεγχο.Από το Ευβοϊκό πέλαγος τα πύρινα μέτωπα κατέκαψαν την καρδιά του δάσους και έφτασαν στην άλλη πλευρά, προς το Αιγαίο κοντά στην Αγία Αννα, για να συνεχίσουν την καταστροφική τους πορεία τόσο βόρεια προς τα Βασιλικά όσο και προς νότια για το Μαντούδι. Ολοι οι κάτοικοι του Δήμου Ιστιαίας-Αιδηψού βρίσκονταν σε ετοιμότητα να εγκαταλείψουν αν χρειαστεί τις κατοικίες τους για να μην παγιδευθούν από τις φλόγες, ενώ το 112 διαρκώς ενημέρωνε για τα χωριά που εκκενώνονται και τις περιοχές που είναι ασφαλείς.
Τα πυροσβεστικά αεροσκάφη που επιχειρούσαν στα βουνά δεν μπορούσαν να σταματήσουν το πύρινο μέτωπο, η δυναμική που αναπτυσσόταν μέσα στις φλόγες ήταν πανίσχυρη. Αυτό που κατάφερε η δημοτική αρχή της Ιστιαίας-Αιδηψού ήταν να δημιουργήσει, με τη βοήθεια εθελοντών και ιδιωτών, μια αντιπυρική ζώνη στους ορεινούς όγκους της περιοχής ώστε να ανακόψει την πορεία της φωτιάς και το πύρινο μέτωπο να μην «κατέβει» προς τα πεδινά χωριά.
Η καταστροφή είναι μεγάλη και ανέδειξε πολλές αδυναμίες. Η Βόρεια Εύβοια είναι μια πανέμορφη περιοχή, γιατί το τοπίο της συνδυάζει απάτητα δάση με καταπληκτικές παραλίες. Δεν είναι ευρέως γνωστό, αλλά το 85% της παραγωγής ρητίνης στην Ελλάδα προέρχεται από τα πεύκα της περιοχής, ενδεικτικό του δασικού πλούτου του νομού.
Δρόμος χωρίς γυρισμό…
Ομως, σε έργα υποδομής η περιοχή υστερεί σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα. Το οδικό δίκτυο είναι απαρχαιωμένο και σε ορισμένα σημεία επικίνδυνο λόγω κατολισθήσεων ή στενότητας δρόμων. Υπάρχουν ακόμη πινακίδες που προειδοποιούν τους οδηγούς ότι θα συνεχίσουν με δική τους ευθύνη, ενώ τα παρθένα δάση κινδυνεύουν από την ελλιπή χρηματοδότηση για τη διάνοιξη αντιπυρικών οδών και αποτελεσματική φύλαξή τους.
Η πυρκαγιά των τελευταίων ημερών «φώτισε» με τον πιο οδυνηρό τρόπο την απουσία έργων υποδομής. Η οδική σύνδεση της Βορείου Ευβοίας με τη Χαλκίδα πρέπει να εκσυγχρονιστεί, το σχέδιο για δημιουργία οδικού άξονα στην πλευρά του Ευβοϊκού έχει μείνει στα χαρτιά, αν και θα μπορούσε να ενταχθεί στα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ενωση για την περιφερειακή ανάπτυξη. Η προστασία του δασικού πλούτου σε συνεργασία με τους ρητινοσυλλέκτες, που λειτουργούν ως «φρουροί» των περιοχών, αλλά και το εθελοντικό κίνημα απαιτούν ένα σχέδιο δράσης που θα έχει επαρκείς πόρους και ικανή διοίκηση να το «τρέξει».
Αντιλαμβανόμαστε ότι αντίστοιχα προβλήματα υπάρχουν και σε άλλες περιοχές της χώρας. Είναι καιρός να αντιμετωπιστούν με τόλμη, αντιγραφειοκρατική λογική και διάθεση πραγματικής αποκέντρωσης, ώστε να μη γίνονται ορατά μόνο μέσα από φλόγες, όπως αυτές που πλήττουν τα τελευταία 24ωρα τους πνεύμονες της χώρας.
*Ο Πάνος Αμυράς είναι διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr